אבחון מוכנות לכיתה א' (הליך)

מתוך כל-זכות (www.kolzchut.org.il), אנציקלופדיית הזכויות של ישראל

הקדמה:

כבר בגיל הגן חשוב לאתר קשיים היכולים להעיד על ליקויי למידה בעתיד
ניתן להתייעץ ולבצע אבחון ללא תשלום בשירות הפסיכולוגי באזור המגורים

איתור ואבחון מוקדם ככל האפשר של ילדים עם ליקויי למידה והתאמת הטיפול המתאים יאפשרו מוכנות והשתלבות טובה יותר בבית הספר. כמו כן, איתור מוקדם ימנע תחושת כישלון, כעס ודימוי עצמי נמוך - על כל ההשלכות הנלוות לכך.

  • כבר בגילאי הגן ניתן לאבחן קשיים שונים אשר יכולים להעיד בעתיד על ליקויי למידה:
    • קשיים במוטוריקה עדינה (ציור, גזירה, הדבקה ועוד).
    • קשיים במוטוריקה גסה (ריצה, קפיצה, טיפוס ועוד).
    • ליקויים בתיאום עין - יד.
    • קשיים ברכישת מיומנויות קוגנטיביות ספציפיות (זיהוי צבעים, קושי בספירה, בלבול בכיוונים ועוד).

אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים

  • ילדי גן חובה.

שלבי ההליך

  • על הגננות בגני החובה לתת הערכה לגבי רמת המוכנות והבשלות של כל ילד.
  • במקרים בהם מוצע להשאיר את הילד לשנה נוספת בגן, או במקרים של התלבטות בנושא, מופנים ההורים לאבחון בשלות הבודק את מוכנות הילד לכיתה א'.
  • ניתן להתייעץ ולבצע אבחון ללא תשלום בשירות הפסיכולוגי באזור המגורים, או, במידה שההורים מעוניינים, לפנות באופן פרטי לפסיכולוג חינוכי אחר המומחה לילדים.
  • האבחון כולל 3-2 מפגשים, מתוכם לפחות מפגש אחד עם ההורים.

ארגוני סיוע

הרחבות ופרסומים

מקורות

  • המידע המקורי בערך זה באדיבות אגודת ניצן.