התאמות לבעלי לקויות למידה בבחינות הבגרות (זכות)

מתוך כל-זכות (www.kolzchut.org.il), אנציקלופדיית הזכויות של ישראל

הקדמה:

משרד החינוך מאפשר לתלמידים עם לקויות למידה להיבחן בתנאים מותאמים בבחינות הבגרות

תלמידים עם לקויות למידה זכאים להיבחן בתנאים מותאמים בבחינות הבגרות.

  • ההתאמות נועדו לאפשר לתלמיד עם לקות למידה להביא לידי ביטוי את ידיעותיו על בסיס שוויון הזדמנויות.
  • ההתאמות אינן באות לתת יתרון לתלמיד עם לקות למידה על פני תלמיד שאינו מקבל התאמות.

ההתאמות הניתנות

  • ההתאמות הניתנות משתנות בהתאם לאופי הלקות וכוללות, בין היתר:
    • הקראת שאלות
    • מתן קלטת או מתן שאלון
    • התעלמות משגיאות כתיב
    • שכתוב
    • היבחנות בעל-פה
    • צמצום היקף חומר הבחינה
    • הארכת זמן
    • בחינה עם דפוס מוגדל

מי זכאי?

  • נבחנים אינטרניים ואקסטרניים הניגשים למבחני הבגרות.

תהליך מימוש הזכות

  • יש לבצע אבחון במכון המוסמך לכך באמצעות בית הספר או באופן פרטי.
  • יש לפנות עם תוצאות האבחון לאחראי על הנושא בבית הספר.
  • בהתאם לפרסומי משרד החינוך בכל שנה, יגיש בית הספר את הפנייה לוועדת ההתאמות המחוזית, בצירוף המסמכים הנדרשים.

נבחנים אקסטרניים

  • נבחנים שאובחנו וקיבלו התאמות במהלך לימודיהם במערכת האינטרנית ועברו למערכת הבחינות החיצונית-האקסטרנית, ימשיכו לקבל את אותן התאמות בדרכי ההיבחנות לצורך השלמת בחינותיהם האקסטרניות.
  • לשם כך, עליהם לפנות לבית הספר שבו למדו ולקבל אישור על התאמת דרכי ההיבחנות.

סיוע במימון האבחונים

ערעור על החלטה

  • בכדי לערער על החלטה שניתנה, יש לפנות לוועדת הערעורים העליונה בתוך 15 יום מתאריך מכתב התשובה של ועדת ההתאמות המחוזית.
  • יש למלא את טופס הערעור, ולצרף בנוסף אליו את כל המסמכים הנדרשים (רשימת המסמכים מפורטת בטופס).

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים

פרסומים והרחבות