{{נתוני תרגום |שם=אבחון אוטיזם |שם מתורגם=عملية تشخيص التوحد |תאריך עדכון מקור=20240121225314 |rev_id=553028 }} {{עצם העניין}} {{תקציר |תוכן= {{דגשים | מידע = כדי לקבוע אם ילדים נמצאים על רצף האוטיזם יש לעבור אבחון רפואי ופסיכולוגי | פיצוי = האבחון כלול במסגרת שירותי [[سلة الخدمات الصحية]] | חשוב = מומלץ לבצע את האבחון מוקדם ככל האפשר כדי שיהיה ניתן להתחיל בטיפול - אם יידרש | ממשל = למידע רשמי ראו [https://www.health.gov.il/Subjects/mental_health/Autism/Pages/diagnosis.aspx אבחון אוטיזם] באתר משרד הבריאות ו[http://www.health.gov.il/hozer/mk15_2013.pdf חוזר מנכ"ל בנושא אבחון ילדים בספקטרום האוטיזם] }} }} {{טפסים | 1 = | 2 = | 3 = }} {{עצם העניין/סיום}} {{שימו לב| * דף זה מתייחס לאבחון אוטיזם בילדים בלבד. * אבחון אוטיזם במבוגרים לא נכלל בסל הבריאות וניתן לבצע אותו בקופות החולים בתשלום או במכונים פרטיים. * על האבחון לעמוד בתנאי משרד הבריאות שמפורטים ב[https://www.health.gov.il/hozer/mk08_2020.pdf חוזר 8/2020 - אבחון רצף האוטיזם באדם הבוגר].}} כאשר מתעורר ספק לגבי המצאותם של ילדים על רצף האוטיזם מומלץ לעבור אבחון מוקדם ככל האפשר. * האבחון נכלל בין שירותי [[سلة الخدمات الصحية]] ונמצא באחריותן של קופות החולים. * אבחון שיכלול בדיקה גופנית, נוירולוגית, התפתחותית ורגשית, בהתאם לכללים של [http://www.health.gov.il/hozer/mk15_2013.pdf חוזר מנכ"ל משרד הבריאות] (המבוסס על הגדרות DSM-5), יהיה קביל במוסדות המדינה לצורך קבלת [[אוטיסטים|הזכויות הרלוונטיות]]. * עם זאת, בתביעה ל[[مخصصات طفل مع إعاقة لأطفال مع توحد|גמלת ילד נכה]] ניתן להגיש אבחונים שבוצעו על-פי ההגדרות של DSM-4 והסתיימו לפני 01.06.2014 (ללא קשר למועד הגשת התביעה). {{טיפ| אחרי שבוצע אבחון ניתן לפנות למחלקה לשירותים חברתיים לצורך [[اعتراف وزارة العمل والرفاه في الأشخاص مع التوحد|הכרה על-ידי משרד הרווחה]] וקבלת זכויות ושירותים שונים.}} == جمهور الهدف والشروط المسبقة == * ילדים עד גיל 18 שהוריהם או אנשי מקצוע סבורים כי הם נמצאים על רצף האוטיזם. == كيف نتوجّه وإلى مَن؟ == * יש לפנות לקופת החולים או למכונים להתפתחות הילד. * [http://www.health.gov.il/Subjects/KidsAndMatures/child_development/Documents/child_development_Inst.pdf לרשימת המכונים המוכרים להתפתחות הילד] באתר משרד הבריאות. == הגורמים המאבחנים == * הבדיקה הרפואית תיעשה על-ידי רופא שהוא אחד מאלה: ** פסיכיאטר של ילדים ונוער ** מומחה בנוירולוגיה והתפתחות הילד ** רופא ילדים התפתחותי עם ניסיון עבודה של 3 שנים לפחות במכון מוכר להתפתחות הילד * במקביל לבדיקה הרפואית, על הילד לעבור אבחון על-ידי אחד מאלה: ** פסיכולוג קליני מומחה שיש לו הכשרה מוכחת בתחום הקליני של הילד ** פסיכולוג התפתחותי (או מתמחה בכך תחת הדרכה) ** פסיכולוג שיקומי או פסיכולוג חינוכי - בתנאי שיש להם הכשרה מוכחת בתחום אבחון האוטיזם * באבחון ישתתפו אנשי מקצועות בריאות נוספים, בהתאם לצורך. == קביעת האבחנה == * האבחון יתבצע לפי ההגדרות של DSM-5, שלא כוללות יותר מושגים כגון אוטיזם, תסמונת אספרגר, PDD-NOS,PDD, אלא רק Autistic Spectrum Disorder) ASD). * האבחון יתייחס לקריטריונים ולרמת החומרה שלהם בכל אחד מהתחומים שמופיעים ב-DSM-5: ** תקשורת ואינטראקציה חברתית (כולל 3 קריטריונים) ** התנהגות חזרתית (כולל 4 קריטריונים) * כדי שילד יהיה מוגדר כלוקה ב- Autistic Spectrum Disorder) ASD), עליו למלא את כל 3 הקריטריונים של תחום התקשורת והאינטראקציה החברתית, ולפחות שניים מתוך 4 הקריטריונים של תחום ההתנהגות החזרתית. *'''בתחום תקשורת ואינטראקציה חברתית''' נדרש ביטוי בהווה או בעבר של כל הסימפטומים הבאים: ** ליקוי ביחסי גומלין חברתיים או רגשיים המשתרע, למשל, מגישה חברתית לא תקינה, כשל בניהול שיחה, מיעוט בשיתוף תחומי עניין ורגשות, ועד כדי כשלון ליזום ולהגיב לאינטראקציה חברתית. ** ליקוי בתקשורת לא מילולית לצורך אינטראקציה חברתית המשתרע, למשל, מקשר עין ושפת גוף לא תקינים, כישלון להבין מחוות ועד היעדר מוחלט של הבעות פנים ותקשורת לא מילולית. ** ליקוי בפיתוח, תחזוקה והבנה של מערכות יחסים, החל, למשל, מקושי בהתאמת התנהגות להקשרים חברתיים שונים, קושי במשחק מדומה, קושי להתחבר ועד היעדר עניין בחברים. *'''בתחום התנהגות חזרתית''' נדרש ביטוי בהווה או בעבר של לפחות 2 מהקריטריונים הבאים: ** התנהלות סטריאוטיפית או חזרתית בפעילות מוטורית, שימוש בחפצים או שפה. ** התעקשות ואי התגמשות על דפוסי התנהגות (למשל מצוקה בעקבות שינוי קטן, מחשבה נוקשה, שימוש בנתיב הליכה קבוע, בררנות באוכל). ** תחומי עניין מוגבלים או מקובעים (למשל התעניינות יתר בחפץ לא רגיל). ** תגובת יתר או תת תגובה לקלט תחושתי, או התעניינות יוצאת דופן בהיבט סביבתי תחושתי (למשל היעדר תגובה לכאב או טמפרטורה, תגובה לא תקינה לקול, שימוש רב בהרחה או במגע). * באבחון יש לקבוע את דרגת הקושי בכל סעיף - קל, בינוני או קשה, על סמך מידת החומרה של התסמינים והקושי הנגרם מהם בהשתלבות החברתית של הילד בחיי היום מיום. * כדי להגדיר את הילד כסובל מ-ASD, יש לוודא כי: ** הסימפטומים היו קיימים כבר בשלב מוקדם של ההתפתחות (אם כי ייתכן שיבואו לידי ביטוי משמעותי רק בשלב מאוחר יותר כאשר הצורך החברתי גדול מהיכולת). ** הסימפטומים גורמים לקושי משמעותי בתפקוד חברתי או תעסוקתי. ** ההפרעות אינן מוסברות בליקוי באינטליגנציה או פיגור כללי. ** לילדים שיש להם מוגבלות שכלית התפתחותית בנוסף ל- ASD - הכושר החברתי שלהם צריך להיות נמוך יותר מזה התואם את רמת המוגבלות השכלית. * בנוסף לקביעת רמת החומרה של הקריטריונים השונים, האבחון יכלול התייחסות לרמה התפתחותית ורמה קוגניטיבית (בהתאם לגיל), וכן הערכה תפקודית, והערכת תסמיני האוטיזם. * בדו"ח של כל איש מקצוע יצויין הכלי שבאמצעותו נקבעה האבחנה, ובאילו מרכיבים של הכלי היו ליקויים אצל הנבדק. * האבחנה תוכר רק אם קיימת לגביה הסכמה של הרופא והפסיכולוג שביצעו את האבחון. === כלים שניתן להיעזר בהם באבחון === * להערכה התפתחותית/קוגניטיבית: ** עד גיל 3: אבחון התפתחותי - MULLEN (אם אין היכרות עם הכלי ניתן להשתמש ב- BAILEY-III או BAILEY-II) ** מגיל 3 עד גיל 7: אבחון קוגניטיבי באמצעות WPPSI-III (אם לא ניתן להעביר WIPPSI יש להעביר מבחנים קוגניטיביים אלטרנטיביים בהתאם לגיל ובהתאמה ליכולת של הנבדק). ** מגיל 6-7: אבחון קוגניטיבי באמצעות WISC-IV. * להערכה תפקודית יש להשתמש ב-VINELAND-II או ABAS-II. * להערכת תסמיני אוטיזם, יש לכלול שאלוני איתור והערכה: ** שאלוני הורים (כגון CARS-2,SCQ,SRS-2) ** דו"ח גננת/מחנכת (כגון SRS-2) * כמו כן, מומלץ להשתמש בכלי האבחון ADOS ו-ADI-R, במידת הצורך ובתנאי שקיימת הכשרה לכך. * שימוש בכלי אבחון פסיכולוגיים יתבצע אך ורק על-ידי פסיכולוג. * כלי האבחון מתעדכנים מעת לעת ויש להשתמש בכלים מעודכנים. == من المهمّ أن تعرف == * הניסיון מראה כי ככל שהטיפול מתחיל מוקדם יותר, כך התוצאות טובות יותר, ולכן רצוי לעשות את האבחון מוקדם ככל האפשר. * האבחון מאפשר מתן ייעוץ גנטי למשפחה, וכן איתור תסמונות דומות ולעתים קלות יותר אצל אחים, וטיפול בהן. * ניתן לממן באופן פרטי אבחון שיעשה על-ידי אנשי מקצוע פרטיים המוכרים על-ידי משרד הבריאות. {{ראו גם | [[أشخاص على طيف التوحد]] | [[مخصصات طفل مع إعاقة لأطفال مع توحد]] }} == الجهات المُساعِدة == {{מי יעזור לי|רשימה=}} == مراجع قانونية ورسمية == === تشريعات وإجراءات === * [http://www.health.gov.il/hozer/mk15_2013.pdf חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מס' 15/13 מיום 10.11.2013] - אבחון ילדים בספקטרום האוטיזם * [http://www.btl.gov.il/benefits/HozrimGimlaot/Hozrim/חוזר%20נכות%201952%20-%20אוטיזם%20PDD%20עדכון%20DSMV%2001042014.pdf חוזר נכות (ילד נכה) מס' 1952 של המוסד לביטוח לאומי מיום 08.04.2014] - אבחון רפואי לצורך קביעת זכאות לגמלת ילד נכה של ילדים בספקטרום האוטיסטי בהתאם להנחיות ה DSM-5 === توسُّع ونشرات === * [http://alut.org.il/?page_id=297 אבחון] (עד גיל 18) באתר אלו"ט * [https://www.avneiderech.org.il/wp-content/uploads/2020/02/אבחון-אוטיזם-מידע-כללי.pdf אבחון אוטיזם] (בגילאים שונים) באתר אבני דרך ==Metadata== {{מטא |סוג ערך = הליכים |תחום תוכן = אנשים עם מוגבלויות }} [[קטגוריה:אוטיסטים]] [[קטגוריה:ילדים עם מוגבלות]] [[קטגוריה:ילדים ונוער]] [[קטגוריה:ילדים ונוער]] [[ar:عملية تشخيص التوحد]] [[en:Autism Diagnosis]] [[ru:Диагностика аутизма]] [[he:אבחון אוטיזם]]