{{נתוני תרגום
|שם=אבחון אוטיזם
|שם מתורגם=عملية تشخيص التوحد
|תאריך עדכון מקור=20240121225314
|rev_id=553028
}}
{{עצם העניין}}
{{תקציר |תוכן=
{{דגשים
| מידע = כדי לקבוע אם ילדים נמצאים על רצף האוטיזם יש לעבור אבחון רפואי ופסיכולוגי
| פיצוי = האבחון כלול במסגרת שירותי [[سلة الخدمات الصحية]]
| חשוב = מומלץ לבצע את האבחון מוקדם ככל האפשר כדי שיהיה ניתן להתחיל בטיפול - אם יידרש
| ממשל = למידע רשמי ראו [https://www.health.gov.il/Subjects/mental_health/Autism/Pages/diagnosis.aspx אבחון אוטיזם] באתר משרד הבריאות ו[http://www.health.gov.il/hozer/mk15_2013.pdf חוזר מנכ"ל בנושא אבחון ילדים בספקטרום האוטיזם]
}}
}}
{{טפסים
| 1 =
| 2 =
| 3 =
}}
{{עצם העניין/סיום}}
{{שימו לב|
* דף זה מתייחס לאבחון אוטיזם בילדים בלבד.
* אבחון אוטיזם במבוגרים לא נכלל בסל הבריאות וניתן לבצע אותו בקופות החולים בתשלום או במכונים פרטיים.
* על האבחון לעמוד בתנאי משרד הבריאות שמפורטים ב[https://www.health.gov.il/hozer/mk08_2020.pdf חוזר 8/2020 - אבחון רצף האוטיזם באדם הבוגר].}}
כאשר מתעורר ספק לגבי המצאותם של ילדים על רצף האוטיזם מומלץ לעבור אבחון מוקדם ככל האפשר.
* האבחון נכלל בין שירותי [[سلة الخدمات الصحية]] ונמצא באחריותן של קופות החולים.
* אבחון שיכלול בדיקה גופנית, נוירולוגית, התפתחותית ורגשית, בהתאם לכללים של [http://www.health.gov.il/hozer/mk15_2013.pdf חוזר מנכ"ל משרד הבריאות] (המבוסס על הגדרות DSM-5), יהיה קביל במוסדות המדינה לצורך קבלת [[אוטיסטים|הזכויות הרלוונטיות]].
* עם זאת, בתביעה ל[[مخصصات طفل مع إعاقة لأطفال مع توحد|גמלת ילד נכה]] ניתן להגיש אבחונים שבוצעו על-פי ההגדרות של DSM-4 והסתיימו לפני 01.06.2014 (ללא קשר למועד הגשת התביעה).
{{טיפ| אחרי שבוצע אבחון ניתן לפנות למחלקה לשירותים חברתיים לצורך [[اعتراف وزارة العمل والرفاه في الأشخاص مع التوحد|הכרה על-ידי משרד הרווחה]] וקבלת זכויות ושירותים שונים.}}
== جمهور الهدف والشروط المسبقة ==
* ילדים עד גיל 18 שהוריהם או אנשי מקצוע סבורים כי הם נמצאים על רצף האוטיזם.
== كيف نتوجّه وإلى مَن؟ ==
* יש לפנות לקופת החולים או למכונים להתפתחות הילד.
* [http://www.health.gov.il/Subjects/KidsAndMatures/child_development/Documents/child_development_Inst.pdf לרשימת המכונים המוכרים להתפתחות הילד] באתר משרד הבריאות.
== הגורמים המאבחנים ==
* הבדיקה הרפואית תיעשה על-ידי רופא שהוא אחד מאלה:
** פסיכיאטר של ילדים ונוער
** מומחה בנוירולוגיה והתפתחות הילד
** רופא ילדים התפתחותי עם ניסיון עבודה של 3 שנים לפחות במכון מוכר להתפתחות הילד
* במקביל לבדיקה הרפואית, על הילד לעבור אבחון על-ידי אחד מאלה:
** פסיכולוג קליני מומחה שיש לו הכשרה מוכחת בתחום הקליני של הילד
** פסיכולוג התפתחותי (או מתמחה בכך תחת הדרכה)
** פסיכולוג שיקומי או פסיכולוג חינוכי - בתנאי שיש להם הכשרה מוכחת בתחום אבחון האוטיזם
* באבחון ישתתפו אנשי מקצועות בריאות נוספים, בהתאם לצורך.
== קביעת האבחנה ==
* האבחון יתבצע לפי ההגדרות של DSM-5, שלא כוללות יותר מושגים כגון אוטיזם, תסמונת אספרגר, PDD-NOS,PDD, אלא רק Autistic Spectrum Disorder) ASD).
* האבחון יתייחס לקריטריונים ולרמת החומרה שלהם בכל אחד מהתחומים שמופיעים ב-DSM-5:
** תקשורת ואינטראקציה חברתית (כולל 3 קריטריונים)
** התנהגות חזרתית (כולל 4 קריטריונים)
* כדי שילד יהיה מוגדר כלוקה ב- Autistic Spectrum Disorder) ASD), עליו למלא את כל 3 הקריטריונים של תחום התקשורת והאינטראקציה החברתית, ולפחות שניים מתוך 4 הקריטריונים של תחום ההתנהגות החזרתית.
*'''בתחום תקשורת ואינטראקציה חברתית''' נדרש ביטוי בהווה או בעבר של כל הסימפטומים הבאים:
** ליקוי ביחסי גומלין חברתיים או רגשיים המשתרע, למשל, מגישה חברתית לא תקינה, כשל בניהול שיחה, מיעוט בשיתוף תחומי עניין ורגשות, ועד כדי כשלון ליזום ולהגיב לאינטראקציה חברתית.
** ליקוי בתקשורת לא מילולית לצורך אינטראקציה חברתית המשתרע, למשל, מקשר עין ושפת גוף לא תקינים, כישלון להבין מחוות ועד היעדר מוחלט של הבעות פנים ותקשורת לא מילולית.
** ליקוי בפיתוח, תחזוקה והבנה של מערכות יחסים, החל, למשל, מקושי בהתאמת התנהגות להקשרים חברתיים שונים, קושי במשחק מדומה, קושי להתחבר ועד היעדר עניין בחברים.
*'''בתחום התנהגות חזרתית''' נדרש ביטוי בהווה או בעבר של לפחות 2 מהקריטריונים הבאים:
** התנהלות סטריאוטיפית או חזרתית בפעילות מוטורית, שימוש בחפצים או שפה.
** התעקשות ואי התגמשות על דפוסי התנהגות (למשל מצוקה בעקבות שינוי קטן, מחשבה נוקשה, שימוש בנתיב הליכה קבוע, בררנות באוכל).
** תחומי עניין מוגבלים או מקובעים (למשל התעניינות יתר בחפץ לא רגיל).
** תגובת יתר או תת תגובה לקלט תחושתי, או התעניינות יוצאת דופן בהיבט סביבתי תחושתי (למשל היעדר תגובה לכאב או טמפרטורה, תגובה לא תקינה לקול, שימוש רב בהרחה או במגע).
* באבחון יש לקבוע את דרגת הקושי בכל סעיף - קל, בינוני או קשה, על סמך מידת החומרה של התסמינים והקושי הנגרם מהם בהשתלבות החברתית של הילד בחיי היום מיום.
* כדי להגדיר את הילד כסובל מ-ASD, יש לוודא כי:
** הסימפטומים היו קיימים כבר בשלב מוקדם של ההתפתחות (אם כי ייתכן שיבואו לידי ביטוי משמעותי רק בשלב מאוחר יותר כאשר הצורך החברתי גדול מהיכולת).
** הסימפטומים גורמים לקושי משמעותי בתפקוד חברתי או תעסוקתי.
** ההפרעות אינן מוסברות בליקוי באינטליגנציה או פיגור כללי.
** לילדים שיש להם מוגבלות שכלית התפתחותית בנוסף ל- ASD - הכושר החברתי שלהם צריך להיות נמוך יותר מזה התואם את רמת המוגבלות השכלית.
* בנוסף לקביעת רמת החומרה של הקריטריונים השונים, האבחון יכלול התייחסות לרמה התפתחותית ורמה קוגניטיבית (בהתאם לגיל), וכן הערכה תפקודית, והערכת תסמיני האוטיזם.
* בדו"ח של כל איש מקצוע יצויין הכלי שבאמצעותו נקבעה האבחנה, ובאילו מרכיבים של הכלי היו ליקויים אצל הנבדק.
* האבחנה תוכר רק אם קיימת לגביה הסכמה של הרופא והפסיכולוג שביצעו את האבחון.
=== כלים שניתן להיעזר בהם באבחון ===
* להערכה התפתחותית/קוגניטיבית:
** עד גיל 3: אבחון התפתחותי - MULLEN (אם אין היכרות עם הכלי ניתן להשתמש ב- BAILEY-III או BAILEY-II)
** מגיל 3 עד גיל 7: אבחון קוגניטיבי באמצעות WPPSI-III (אם לא ניתן להעביר WIPPSI יש להעביר מבחנים קוגניטיביים אלטרנטיביים בהתאם לגיל ובהתאמה ליכולת של הנבדק).
** מגיל 6-7: אבחון קוגניטיבי באמצעות WISC-IV.
* להערכה תפקודית יש להשתמש ב-VINELAND-II או ABAS-II.
* להערכת תסמיני אוטיזם, יש לכלול שאלוני איתור והערכה:
** שאלוני הורים (כגון CARS-2,SCQ,SRS-2)
** דו"ח גננת/מחנכת (כגון SRS-2)
* כמו כן, מומלץ להשתמש בכלי האבחון ADOS ו-ADI-R, במידת הצורך ובתנאי שקיימת הכשרה לכך.
* שימוש בכלי אבחון פסיכולוגיים יתבצע אך ורק על-ידי פסיכולוג.
* כלי האבחון מתעדכנים מעת לעת ויש להשתמש בכלים מעודכנים.
== من المهمّ أن تعرف ==
* הניסיון מראה כי ככל שהטיפול מתחיל מוקדם יותר, כך התוצאות טובות יותר, ולכן רצוי לעשות את האבחון מוקדם ככל האפשר.
* האבחון מאפשר מתן ייעוץ גנטי למשפחה, וכן איתור תסמונות דומות ולעתים קלות יותר אצל אחים, וטיפול בהן.
* ניתן לממן באופן פרטי אבחון שיעשה על-ידי אנשי מקצוע פרטיים המוכרים על-ידי משרד הבריאות.
{{ראו גם
| [[أشخاص على طيف التوحد]]
| [[مخصصات طفل مع إعاقة لأطفال مع توحد]]
}}
== الجهات المُساعِدة ==
{{מי יעזור לי|רשימה=}}
== مراجع قانونية ورسمية ==
=== تشريعات وإجراءات ===
* [http://www.health.gov.il/hozer/mk15_2013.pdf חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מס' 15/13 מיום 10.11.2013] - אבחון ילדים בספקטרום האוטיזם
* [http://www.btl.gov.il/benefits/HozrimGimlaot/Hozrim/חוזר%20נכות%201952%20-%20אוטיזם%20PDD%20עדכון%20DSMV%2001042014.pdf חוזר נכות (ילד נכה) מס' 1952 של המוסד לביטוח לאומי מיום 08.04.2014] - אבחון רפואי לצורך קביעת זכאות לגמלת ילד נכה של ילדים בספקטרום האוטיסטי בהתאם להנחיות ה DSM-5
=== توسُّع ونشرات ===
* [http://alut.org.il/?page_id=297 אבחון] (עד גיל 18) באתר אלו"ט
* [https://www.avneiderech.org.il/wp-content/uploads/2020/02/אבחון-אוטיזם-מידע-כללי.pdf אבחון אוטיזם] (בגילאים שונים) באתר אבני דרך
==Metadata==
{{מטא
|סוג ערך = הליכים
|תחום תוכן = אנשים עם מוגבלויות
}}
[[קטגוריה:אוטיסטים]]
[[קטגוריה:ילדים עם מוגבלות]]
[[קטגוריה:ילדים ונוער]]
[[קטגוריה:ילדים ונוער]]
[[ar:عملية تشخيص التوحد]]
[[en:Autism Diagnosis]]
[[ru:Диагностика аутизма]]
[[he:אבחון אוטיזם]]