{{נתוני תרגום
|שם=הנגשת גנים וכיתות לתלמידים חירשים וכבדי שמיעה
|שם מתורגם=إتاحة الروضات والصفوف للطلاب الصم وثقيلي السمع
|תאריך עדכון מקור=20231127142536
|rev_id=542418
}}
{{עצם העניין}}
{{תקציר |תוכן=
{{דגשים
| מידע = תלמיד עם לקות שמיעה הלומד בגן או כיתה של החינוך הרגיל או [[التربية الخاصة والدمج في التعليم|החינוך המיוחד]], זכאי להנגשה אקוסטית של כיתתו
| איסור =
| חשוב = ניתן לבצע [[تسجيل مسبق للمؤسسة التعليمية من أجل ملاءمتها وإتاحتها لطفل أو والدَين مع إعاقة|רישום מוקדם למוסד חינוכי]] כדי לאפשר את הנגשתו לתלמיד בזמן
| חשוב 2 = לא כל מרחב לימודי חייב ביישום כל האמצעים (למשל חלון כיתה הפונה לחצר שקטה אינו זקוק לאיטום)
| פיצוי =
| שאלה =
| ממשל = למידע נוסף, ראו ב[http://edu.gov.il/hnm/heb/subject/disabilities-types/Hearing-Disability/Pages/accessibility.aspx פורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים] באתר משרד החינוך
}}
}}
{{טפסים
| 1 = [https://meyda.education.gov.il/files/Special/lows/accessibility/accessibility-form-01-heb.pdf בקשת הורים להנגשה (עברית)]
| 2 = [https://meyda.education.gov.il/files/Special/lows/accessibility/accessibility-form-01-arb.pdf בקשת הורים להנגשה (ערבית)]
| 3 =
}}
{{עצם העניין/סיום}}
[[قانون مساواة حقوق ذوي المحدودية]] קובע, כי תלמיד עם לקות שמיעה הלומד במסגרת רגילה או במסגרת של [[חינוך מיוחד|החינוך המיוחד]], זכאי להנגשה אקוסטית של כיתתו.
* ההתאמות נעשות באמצעות התקנת מגוון עזרים סופגי רעש, הפחתת מקורות רעש ושיפור התאורה בכיתה.
* התאמות אפשריות לכיתה הן:
** תקרה אקוסטית בעלת מקדם ספיגת רעש גבוה
** מזגנים שקטים
** חיפוי קירות בחומרים סופגי רעש
** וילונות למניעת סנוור ולספיגת רעש
** דלת המפחיתה כניסת רעש לחלל הכיתה
** חיפוי רצפה או גומיות לרגלי הריהוט בכיתה
== من هو صاحب الحق؟ ==
* תלמידים (גן או בית ספר) עם לקות שמיעה, שקיבלו הכרה במוגבלות על-ידי מרכז חינוכי טיפולי לתלמידי כבדי שמיעה וחרשים של משרד החינוך.
== عملية تحصيل الحق ==
=== הגשת בקשה על-ידי ההורה ===
* בעת הרישום למוסד החינוכי, או כאשר מתעורר הצורך בהתאמה במהלך הלימודים, על ההורים למלא [https://meyda.education.gov.il/files/Special/lows/accessibility/accessibility-form-01-heb.pdf טופס בקשת הורים להנגשה] (טופס 1).
* לטופס יש לצרף מסמכים המעידים על אופי המוגבלות של התלמיד בהקשר לתפקודו במוסד החינוכי. עבור תלמידים חירשים וכבדי שמיעה מומלץ לצרף בדיקת שמיעה והמלצה של [https://parents.education.gov.il/prhnet/special-education/disabilities-types/hearing-disability/hearing-disability-centers המרכז הטיפולי-חינוכי מחוזי לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים].
* את הטופס והמסמכים יש להגיש למחלקת החינוך ברשות המקומית שבה התלמיד לומד או ילמד, או לבעלות על המוסד החינוכי אם מדובר במוסד חינוך מוכר שאינו רשמי או במעמד פטור.
{{הערת עריכה|הערה=קישור ל[https://meyda.education.gov.il/files/Special/lows/accessibility/accessibility-form-01-arb.pdf טופס בערבית].|חתימה=[[משתמש:הדר יוהס פלד|הדר יוהס פלד]] ([[שיחת משתמש:הדר יוהס פלד|שיחה]]) 15:00, 7 במאי 2023 (IDT)}}
* כאשר נדרשת הנגשה פיזית של הכיתה או הגן, ניתן לרשום את התלמיד ב[[تسجيل مسبق للمؤسسة التعليمية من أجل ملاءمتها وإتاحتها لطفل أو والدَين مع إعاقة|רישום מוקדם]], עד 15 חודשים לפני המועד לפתיחת שנת הלימודים. כך תוכל הרשות או הבעלות של המוסד להיערך לביצוע ההנגשה עד למועד שבו יתחיל התלמיד את הלימודים במוסד.
* באחריות ההורים להגיש בקשה חדשה ועדכנית במעברים בין מוסדות חינוך, בין היתר במקרים הבאים:
** במעבר בין שלבי חינוך שונים, למשל - מעבר מגן לגן, מגן לבית הספר, מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים, מחטיבת הביניים לתיכון
** במקרים של שינוי מקום מגורים
** כאשר יש שינוי במצב הרפואי של התלמיד
* אם במעבר בין שלבי חינוך יש לתלמיד אפשרות אחת לרישום, על הרשות המקומית לבצע את ההנגשה מראש, מבלי להמתין למועד הרישום (בכפוף לאישור משרד החינוך).
=== הטיפול בבקשה על-ידי הרשות המקומית או הבעלות ===
* האחריות לביצוע ההתאמות ולתחזוקתן היא של הרשות המקומיות שבה לומדים התלמידים.
* מהרגע שנודע לרשות מקומית על תלמיד עם לקות שמיעה הלומד בתחומה, עליה לזמן, מטעמה, יועץ אקוסטי וקלינאי/ת תקשורת [https://parents.education.gov.il/prhnet/special-education/disabilities-types/hearing-disability/hearing-disability-centers מהמרכז הטיפולי] הנותן שירות לאותו תלמיד.
* היועץ והקלינאי/ת יבקרו עם נציג הרשות במסגרת החינוכית שבה לומד התלמיד יחד עם מנהל/ת המסגרת, ובמידת האפשר גם עם הורי התלמיד, לקביעת מיקום הכיתה המונגשת וההתאמות הנדרשות.
* הרשות המקומית (או הבעלות של המוסד החינוכי) יעדכנו את ההורים על ההתאמות שהומלצו ויגישו בקשה למינהל הפיתוח במשרד החינוך.
* לאחר קבלת האישור ממשרד החינוך יעדכנו את ההורים על ההתאמות שאושרו.
* לוחות הזמנים לגיבוש ההמלצות להנגשה ולביצוען משתנה בהתאם לסוג ההנגשה, ולשאלה אם יש צורך בהיתר בנייה. למידע מפורט ראו [https://apps.education.gov.il/Mankal/Horaa.aspx?siduri=345&UTM_SOURCE=NEWSLETTER&UTM_MEDIUM=EMAIL_2020%2F40&UTM_CAMPAIGN=MNK#_Toc256000062 סעיף 2 לחוזר המנכ"ל] בנושא הנגשה פרטנית לתלמיד ולהורה.
* הרשות המקומית תעדכן את ההורים על ההתאמות שאושרו.
== من المهمّ أن تعرف ==
* מומלץ לבחור עבור התלמיד כיתה במיקום שקט בביה"ס.
* לא כל מרחב לימודי חייב ביישום כל האמצעים (למשל חלון כיתה הפונה לחצר שקטה אינו זקוק לאיטום). הביצוע מותאם לצרכים המיוחדים לכל תלמיד ומקום.
* אם נדרשת מערכת הגברה בנוסף להתאמות האקוסטיות המבניות, ההורים יקבלו המלצה על כך מקלינאית תקשורת מהמרכז הטיפולי-חינוכי לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים.
* משרד החינוך מאשר השתתפות עד לסך של 30,000 ₪ עבור הנגשת הגן או הכיתה. חובת הביצוע היא על הרשות המקומית.
* ניתן לרשום את הילד לגן או לבית הספר [[تسجيل مسبق للمؤسسة التعليمية من أجل ملاءمتها وإتاحتها لطفل أو والدَين مع إعاقة|ברישום מוקדם]], כדי לאפשר את ביצוע ההנגשה בזמן.
* תלמידים חירשים וכבדי שמיעה המשולבים בחינוך הרגיל עשויים להיות זכאים להתאמות במבחני המיצ"ב. למידע נוסף ראו [[ملاءمات لطلاب مع احتياجات خاصة في امتحانات تقييم الوضع الدراسي (ميتساف)]].
{{ראו גם
| [[الصم وثقيلو السمع]]
| [[إتاحة]]
| [[طلاب المدارس]]
| [[التربية والتعليم]]
| [[التربية الخاصة والدمج في التعليم]]
}}
== الجهات المُساعِدة ==
{{מי יעזור לי|רשימה=}}
=== منظمات الدعم والمساعدة ===
* [[أشخاص مع إعاقة/منظمات الدعم والمساعدة#חירשים וכבדי שמיעה|רשימת ארגונים המסייעים לאוכלוסיית החירשים וכבדי השמיעה]]
=== جهات حكوميّة ===
*[https://sites.google.com/a/lakash.tzafonet.org.il/main/ משרד החינוך - הפיקוח על חינוך תלמידים עם לקות בשמיעה]
* הרשויות המקומיות
== مراجع قانونية ورسمية ==
=== تشريعات وإجراءات ===
* [[قانون مساواة حقوق ذوي المحدودية]]
* [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/501_927.htm תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה), תשע"ח-2018]
* [https://apps.education.gov.il/Mankal/Horaa.aspx?siduri=345&UTM_SOURCE=NEWSLETTER&UTM_MEDIUM=EMAIL_2020%2F40&UTM_CAMPAIGN=MNK חוזר מנכ"ל משרד החינוך הוראת קבע מס' 261 מיום 10.09.2020] - הנגשה פרטנית לתלמיד הלומד במוסד חינוך ולהורה התלמיד
=== توسُّع ونشرات ===
* [https://meyda.education.gov.il/files/Special/lows/accessibility/parents-information-hangasha.pdf התאמות הנגשה טכנולוגית - חוברת הסבר לביצוע הליך הנגשה פרטנית (שנת הלימודים תשפ"ג 2022-2023)] - מידע להורים
{{הערת עריכה|הערה= [https://meyda.education.gov.il/files/PortalBaaluyot/POB/individual-accessibility-arabic.pdf קישור לחוברת בערבית].|חתימה=[[משתמש:הדר יוהס פלד|הדר יוהס פלד]] ([[שיחת משתמש:הדר יוהס פלד|שיחה]]) 15:00, 7 במאי 2023 (IDT)}}
* [https://meyda.education.gov.il/files/Pituach/building/GuidanceAcustic.pdf הנגשת הסביבה הלימודית לתלמידים כבדי שמיעה/חירשים (כו"ח) - תשפ"ג] - הנחיות לרשויות
==Metadata==
{{מטא
|סוג ערך = זכויות
|תחום תוכן = אנשים עם מוגבלויות
}}
[[קטגוריה:חירשים וכבדי שמיעה]]
[[קטגוריה:חינוך]]
[[קטגוריה:חינוך מיוחד]]
[[קטגוריה:נגישות]]
[[קטגוריה:בית ספר]]
[[קטגוריה:גן ילדים]]
[[קטגוריה:תלמידים]]
[[קטגוריה:פרסום לנוער]]
[[ar:إتاحة الروضات والصفوف للطلاب الصم وثقيلي السمع]]
[[en:Making Preschools and Classrooms Accessible for Children with Deafness and Hearing Impairment]]
[[he:הנגשת גנים וכיתות לתלמידים חירשים וכבדי שמיעה]]