{{נתוני תרגום |שם=הנגשת גנים וכיתות לתלמידים חירשים וכבדי שמיעה |שם מתורגם=إتاحة الروضات والصفوف للطلاب الصم وثقيلي السمع |תאריך עדכון מקור=20231127142536 |rev_id=542418 }} {{עצם העניין}} {{תקציר |תוכן= {{דגשים | מידע = תלמיד עם לקות שמיעה הלומד בגן או כיתה של החינוך הרגיל או [[التربية الخاصة والدمج في التعليم|החינוך המיוחד]], זכאי להנגשה אקוסטית של כיתתו | איסור = | חשוב = ניתן לבצע [[تسجيل مسبق للمؤسسة التعليمية من أجل ملاءمتها وإتاحتها لطفل أو والدَين مع إعاقة|רישום מוקדם למוסד חינוכי]] כדי לאפשר את הנגשתו לתלמיד בזמן | חשוב 2 = לא כל מרחב לימודי חייב ביישום כל האמצעים (למשל חלון כיתה הפונה לחצר שקטה אינו זקוק לאיטום) | פיצוי = | שאלה = | ממשל = למידע נוסף, ראו ב[http://edu.gov.il/hnm/heb/subject/disabilities-types/Hearing-Disability/Pages/accessibility.aspx פורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים] באתר משרד החינוך }} }} {{טפסים | 1 = [https://meyda.education.gov.il/files/Special/lows/accessibility/accessibility-form-01-heb.pdf בקשת הורים להנגשה (עברית)] | 2 = [https://meyda.education.gov.il/files/Special/lows/accessibility/accessibility-form-01-arb.pdf בקשת הורים להנגשה (ערבית)] | 3 = }} {{עצם העניין/סיום}} [[قانون مساواة حقوق ذوي المحدودية]] קובע, כי תלמיד עם לקות שמיעה הלומד במסגרת רגילה או במסגרת של [[חינוך מיוחד|החינוך המיוחד]], זכאי להנגשה אקוסטית של כיתתו. * ההתאמות נעשות באמצעות התקנת מגוון עזרים סופגי רעש, הפחתת מקורות רעש ושיפור התאורה בכיתה. * התאמות אפשריות לכיתה הן: ** תקרה אקוסטית בעלת מקדם ספיגת רעש גבוה ** מזגנים שקטים ** חיפוי קירות בחומרים סופגי רעש ** וילונות למניעת סנוור ולספיגת רעש ** דלת המפחיתה כניסת רעש לחלל הכיתה ** חיפוי רצפה או גומיות לרגלי הריהוט בכיתה == من هو صاحب الحق؟ == * תלמידים (גן או בית ספר) עם לקות שמיעה, שקיבלו הכרה במוגבלות על-ידי מרכז חינוכי טיפולי לתלמידי כבדי שמיעה וחרשים של משרד החינוך. == عملية تحصيل الحق == === הגשת בקשה על-ידי ההורה === * בעת הרישום למוסד החינוכי, או כאשר מתעורר הצורך בהתאמה במהלך הלימודים, על ההורים למלא [https://meyda.education.gov.il/files/Special/lows/accessibility/accessibility-form-01-heb.pdf טופס בקשת הורים להנגשה] (טופס 1). * לטופס יש לצרף מסמכים המעידים על אופי המוגבלות של התלמיד בהקשר לתפקודו במוסד החינוכי. עבור תלמידים חירשים וכבדי שמיעה מומלץ לצרף בדיקת שמיעה והמלצה של [https://parents.education.gov.il/prhnet/special-education/disabilities-types/hearing-disability/hearing-disability-centers המרכז הטיפולי-חינוכי מחוזי לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים]. * את הטופס והמסמכים יש להגיש למחלקת החינוך ברשות המקומית שבה התלמיד לומד או ילמד, או לבעלות על המוסד החינוכי אם מדובר במוסד חינוך מוכר שאינו רשמי או במעמד פטור. {{הערת עריכה|הערה=קישור ל[https://meyda.education.gov.il/files/Special/lows/accessibility/accessibility-form-01-arb.pdf טופס בערבית].|חתימה=[[משתמש:הדר יוהס פלד|הדר יוהס פלד]] ([[שיחת משתמש:הדר יוהס פלד|שיחה]]) 15:00, 7 במאי 2023 (IDT)}} * כאשר נדרשת הנגשה פיזית של הכיתה או הגן, ניתן לרשום את התלמיד ב[[تسجيل مسبق للمؤسسة التعليمية من أجل ملاءمتها وإتاحتها لطفل أو والدَين مع إعاقة|רישום מוקדם]], עד 15 חודשים לפני המועד לפתיחת שנת הלימודים. כך תוכל הרשות או הבעלות של המוסד להיערך לביצוע ההנגשה עד למועד שבו יתחיל התלמיד את הלימודים במוסד. * באחריות ההורים להגיש בקשה חדשה ועדכנית במעברים בין מוסדות חינוך, בין היתר במקרים הבאים: ** במעבר בין שלבי חינוך שונים, למשל - מעבר מגן לגן, מגן לבית הספר, מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים, מחטיבת הביניים לתיכון ** במקרים של שינוי מקום מגורים ** כאשר יש שינוי במצב הרפואי של התלמיד * אם במעבר בין שלבי חינוך יש לתלמיד אפשרות אחת לרישום, על הרשות המקומית לבצע את ההנגשה מראש, מבלי להמתין למועד הרישום (בכפוף לאישור משרד החינוך). === הטיפול בבקשה על-ידי הרשות המקומית או הבעלות === * האחריות לביצוע ההתאמות ולתחזוקתן היא של הרשות המקומיות שבה לומדים התלמידים. * מהרגע שנודע לרשות מקומית על תלמיד עם לקות שמיעה הלומד בתחומה, עליה לזמן, מטעמה, יועץ אקוסטי וקלינאי/ת תקשורת [https://parents.education.gov.il/prhnet/special-education/disabilities-types/hearing-disability/hearing-disability-centers מהמרכז הטיפולי] הנותן שירות לאותו תלמיד. * היועץ והקלינאי/ת יבקרו עם נציג הרשות במסגרת החינוכית שבה לומד התלמיד יחד עם מנהל/ת המסגרת, ובמידת האפשר גם עם הורי התלמיד, לקביעת מיקום הכיתה המונגשת וההתאמות הנדרשות. * הרשות המקומית (או הבעלות של המוסד החינוכי) יעדכנו את ההורים על ההתאמות שהומלצו ויגישו בקשה למינהל הפיתוח במשרד החינוך. * לאחר קבלת האישור ממשרד החינוך יעדכנו את ההורים על ההתאמות שאושרו. * לוחות הזמנים לגיבוש ההמלצות להנגשה ולביצוען משתנה בהתאם לסוג ההנגשה, ולשאלה אם יש צורך בהיתר בנייה. למידע מפורט ראו [https://apps.education.gov.il/Mankal/Horaa.aspx?siduri=345&UTM_SOURCE=NEWSLETTER&UTM_MEDIUM=EMAIL_2020%2F40&UTM_CAMPAIGN=MNK#_Toc256000062 סעיף 2 לחוזר המנכ"ל] בנושא הנגשה פרטנית לתלמיד ולהורה. * הרשות המקומית תעדכן את ההורים על ההתאמות שאושרו. == من المهمّ أن تعرف == * מומלץ לבחור עבור התלמיד כיתה במיקום שקט בביה"ס. * לא כל מרחב לימודי חייב ביישום כל האמצעים (למשל חלון כיתה הפונה לחצר שקטה אינו זקוק לאיטום). הביצוע מותאם לצרכים המיוחדים לכל תלמיד ומקום. * אם נדרשת מערכת הגברה בנוסף להתאמות האקוסטיות המבניות, ההורים יקבלו המלצה על כך מקלינאית תקשורת מהמרכז הטיפולי-חינוכי לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים. * משרד החינוך מאשר השתתפות עד לסך של 30,000 ₪ עבור הנגשת הגן או הכיתה. חובת הביצוע היא על הרשות המקומית. * ניתן לרשום את הילד לגן או לבית הספר [[تسجيل مسبق للمؤسسة التعليمية من أجل ملاءمتها وإتاحتها لطفل أو والدَين مع إعاقة|ברישום מוקדם]], כדי לאפשר את ביצוע ההנגשה בזמן. * תלמידים חירשים וכבדי שמיעה המשולבים בחינוך הרגיל עשויים להיות זכאים להתאמות במבחני המיצ"ב. למידע נוסף ראו [[ملاءمات لطلاب مع احتياجات خاصة في امتحانات تقييم الوضع الدراسي (ميتساف)]]. {{ראו גם | [[الصم وثقيلو السمع]] | [[إتاحة]] | [[طلاب المدارس]] | [[التربية والتعليم]] | [[التربية الخاصة والدمج في التعليم]] }} == الجهات المُساعِدة == {{מי יעזור לי|רשימה=}} === منظمات الدعم والمساعدة === * [[أشخاص مع إعاقة/منظمات الدعم والمساعدة#חירשים וכבדי שמיעה|רשימת ארגונים המסייעים לאוכלוסיית החירשים וכבדי השמיעה]] === جهات حكوميّة === *[https://sites.google.com/a/lakash.tzafonet.org.il/main/ משרד החינוך - הפיקוח על חינוך תלמידים עם לקות בשמיעה] * הרשויות המקומיות == مراجع قانونية ورسمية == === تشريعات وإجراءات === * [[قانون مساواة حقوق ذوي المحدودية]] * [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/501_927.htm תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה), תשע"ח-2018] * [https://apps.education.gov.il/Mankal/Horaa.aspx?siduri=345&UTM_SOURCE=NEWSLETTER&UTM_MEDIUM=EMAIL_2020%2F40&UTM_CAMPAIGN=MNK חוזר מנכ"ל משרד החינוך הוראת קבע מס' 261 מיום 10.09.2020] - הנגשה פרטנית לתלמיד הלומד במוסד חינוך ולהורה התלמיד === توسُّع ونشرات === * [https://meyda.education.gov.il/files/Special/lows/accessibility/parents-information-hangasha.pdf התאמות הנגשה טכנולוגית - חוברת הסבר לביצוע הליך הנגשה פרטנית (שנת הלימודים תשפ"ג 2022-2023)] - מידע להורים {{הערת עריכה|הערה= [https://meyda.education.gov.il/files/PortalBaaluyot/POB/individual-accessibility-arabic.pdf קישור לחוברת בערבית].|חתימה=[[משתמש:הדר יוהס פלד|הדר יוהס פלד]] ([[שיחת משתמש:הדר יוהס פלד|שיחה]]) 15:00, 7 במאי 2023 (IDT)}} * [https://meyda.education.gov.il/files/Pituach/building/GuidanceAcustic.pdf הנגשת הסביבה הלימודית לתלמידים כבדי שמיעה/חירשים (כו"ח) - תשפ"ג] - הנחיות לרשויות ==Metadata== {{מטא |סוג ערך = זכויות |תחום תוכן = אנשים עם מוגבלויות }} [[קטגוריה:חירשים וכבדי שמיעה]] [[קטגוריה:חינוך]] [[קטגוריה:חינוך מיוחד‎‏]] [[קטגוריה:נגישות]] [[קטגוריה:בית ספר]] [[קטגוריה:גן ילדים]] [[קטגוריה:תלמידים]] [[קטגוריה:פרסום לנוער]] [[ar:إتاحة الروضات والصفوف للطلاب الصم وثقيلي السمع]] [[en:Making Preschools and Classrooms Accessible for Children with Deafness and Hearing Impairment]] [[he:הנגשת גנים וכיתות לתלמידים חירשים וכבדי שמיעה]]