{{נתוני תרגום |שם=תשלום רטרואקטיבי של קצבת זיקנה אשר לא שולמה במשך שנים |שם מתורגם=دفع بأثر رجعي لمخصصات الشيخوخة التي لم تُدفع لمدة عدة سنوات |תאריך עדכון מקור=20231127145517 |rev_id=545820 }} {{עצם העניין}} {{תקציר |תוכן= {{דגשים | פיצוי = המוסד לביטוח לאומי חויב לשלם למבוטחת קצבאות זיקנה עבור 7 שנים רטרואקטיבית, מאחר ולא יידע אותה על זכותה לקצבה | חשוב = על המוסד לביטוח לאומי ליידע את המבוטחים שהגיעו לגיל זיקנה בדבר האפשרות להגיש תביעה לקצבת זיקנה | מידע = שימוש המוסד לאומי במאגר המידע שברשותו לצורך תשלום גמלה, אינו מקנה זכאות לגמלה כל עוד לא הגיש המבוטח תביעה למוסד לביטוח לאומי }} }} {{עצם העניין/סיום}} {{פסק דין/תיבת מידע |שם= פיידן נ' המוסד לביטוח לאומי |ערכאה= בית דין אזורי לעבודה בחיפה |שופטים= השופטת איטה קציר |תיק= ב"ל 1368-01-09 |מעמד= פסק דין |תאריך= 14.04.2011 |קישור= [https://www.nevo.co.il/psika_html/avoda/A-09-01-1368-214.htm לקריאת פסק הדין] }} * לאחר פטירת בעלה בשנת 1985, החלה התובעת לקבל [[مخصصات الورَثة]] מהמוסד לביטוח לאומי. * בשנת 1990, בהיותה בת 67, פנתה אל [[مؤسسة التأمين الوطني]] כדי לברר האם היא מקבלת את כל זכויותיה. הפקידה השיבה לה, כי היא אינה זכאית לגמלאות נוספות מעבר לקצבת השאירים. * לאחר פיטוריה מעבודתה בשנת 2008, פנתה שוב התובעת לבירור זכויותיה. רק אז נודע לה כי היא זכאית והיתה זכאית גם בעבר ל[[مخصصات الشيخوخة (مخصصات المواطن المُسن)]] בנוסף לקצבת שאירים. * התובעת הגישה למוסד לביטוח לאומי תביעה לקצבת זיקנה בתאריך 1/7/08. זכאותה לקצבת זיקנה אושרה ע"י המוסד, אך רק מיום 1/7/07, היות ועל פי סעיף 296 ל[[قانون التأمين الوطني]], התביעה הוגשה באיחור. * בשל החלטה זו, הוגשה תביעתה לבית הדין האזורי לעבודה. ==החלטת בית הדין== * בית הדין '''דחה את טענת התובעת''', כי היות ופרטיה היו בידי המוסד לביטוח לאומי, הוא ידע על זכאותה לקצבת זיקנה וחלה עליו החובה לשלמה, אף אם לא הגישה תביעה לקבלתה. בית הדין נימק זאת בטענה כי על פי תקנה 5 ל[[أنظمة التأمين الوطني (تقديم طلب مخصصات وطريقة دفعها)]] - '''שימוש המוסד במאגר המידע לצורך תשלום גמלה, אינו מקנה זכאות לגמלה כל עוד לא הוגשה תביעה למוסד.''' * כמו כן '''נדחתה טענת התובעת''' כי המוסד הטעה אותה בשנת 1990, עת נאמר לה כי אינה זכאית לזכויות נוספות, שכן על פי נוסח החוק שהיה באותה עת היא לא היתה זכאית לקצבת זיקנה ו'''זכויות מבוטחים נקבעות רק על פי החוק.''' * יחד עם זאת, נקבע כי '''על המוסד ליידע את המבוטחים שהגיעו לגיל זיקנה בדבר האפשרות להגיש תביעה לקצבת זיקנה.''' * אמנם בהתאם לחוק הביטוח הלאומי הישן, שהיה רלוונטי לשנת 1985, לא היתה התובעת זכאית לקצבת זיקנה, אך אין בכך כדי לשנות מזכאותה לתשלום קצבת זיקנה ממועד חקיקת [[قانون التأمين الوطني|חוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), תשנ"ה-1995]] - בהתאם לסעיף 296(ב). * המוסד לביטוח לאומי '''לא יידע את התובעת בנוגע לזכאותה להגיש תביעה לקצבת זיקנה''' עם הגיעה ל[[سن التقاعد عن العمل|גיל פרישה]], אף לא בשנת 1995, עם חקיקת החוק, ובכך '''הפר את חובת הנאמנות המוגברת המוטלת עליו כלפי מבוטחיו''' בכלל, והתובעת בפרט. * בית הדין פסק, כי '''התובעת זכאית לתשלום קצבת זיקנה לתקופה של 7 שנים רטרואקטיבית מהמועד בו הגישה את התביעה לקצבה''', בתאריך 1/7/08. == مدلول == * על המוסד לביטוח לאומי ליידע את המבוטחים שהגיעו לגיל זיקנה בדבר האפשרות להגיש תביעה לקצבת זיקנה. {{ראו גם | [[مخصصات الشيخوخة (مخصصات المواطن المُسن)]] | [[קצבת שאירים למקבלי קצבאות נוספות מהמוסד לביטוח לאומי]] }} == الجهات المُساعِدة == {{מי יעזור לי|רשימה=זיקנה וקצבאות הביטוח הלאומי}} === جهات حكوميّة === {{הטמעת כותרת|זיקנה והזדקנות/גורמי ממשל#רשימת גורמי הממשל בנושא זיקנה וקצבאות הביטוח הלאומי}} == مراجع قانونية ورسمية == === تشريعات وإجراءات === *[[قانون التأمين الوطني]] *[[أنظمة التأمين الوطني (تقديم طلب مخصصات وطريقة دفعها)]] === شكر وتقدير === * נוסח פסק הדין באדיבות אתר נבו. ==Metadata== {{מטא |סוג ערך = פסקי דין |תחום תוכן = זיקנה והזדקנות }} [[קטגוריה:ביטוח לאומי]] [[קטגוריה:קצבת זיקנה]] [[קטגוריה:קצבאות]] [[קטגוריה:שאירים]] [[ar:دفع بأثر رجعي لمخصصات الشيخوخة التي لم تُدفع لمدة عدة سنوات]] [[he:תשלום רטרואקטיבי של קצבת זיקנה אשר לא שולמה במשך שנים]]