במקרים שונים תיתכן קביעת זכאות לגמלת סיעוד במסלול מהיר על סמך מסמכים רפואיים או בדיקה טלפונית, ללא צורך לעבור בדיקת תלות
מגיל 90 ומעלה ניתן לעבור בדיקת תפקוד על-ידי רופא גריאטר, במקום מבחן התלות


ככלל, המוסד לביטוח לאומי משתדל לקבוע את רמת הזכאות לגמלת סיעוד על סמך המסמכים שהוגשו עם טופס התביעה, ללא בדיקה של התובע בביתו (לכן חשוב מאוד לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים המעידים על התפקוד).

  • אם אין אפשרות לקבוע את רמת הזכאות לגמלה לפי מסמכים בלבד, מעריך מטעם המוסד לביטוח לאומי יתקשר למבוטח (או לאיש הקשר של המבוטח) כדי לברר מהו מצבו התפקודי והמחלות שמהן הוא סובל.
  • אם לא ניתן להסתמך על המסמכים שהוגשו או על שיחת הטלפון, יבקר בביתו של המבוטח מעריך סיעודי ויערוך לו בדיקת תפקוד.
  • קשישים בני 90 ומעלה, רשאים לעבור לפני שיגישו את התביעה הערכה תפקודית על-ידי רופא גריאטר, במקום להיבדק בביתם על-ידי המעריך.

דוגמאות

  • במקרים הבאים ניתן לקבוע זכאות בכל סוגי התביעות לגמלת סיעוד (תביעה חדשה, תביעה חוזרת, או בקשה לבדיקה מחדש), למי שצירפו מסמכים רפואיים מפורטים:

מצב רפואי חמור

  • למבוטחים שמצבם הרפואי חמור (פיזית או מנטלית), עשויה להיקבע בהתאם לחומרת המקרה זכאות קבועה או זמנית.

טיפולים או אירועים רפואיים

  • לחולי כליות שמטופלים בדיאליזה ניתן לקבוע 4 נקודות (זכאות לגמלה ברמה 2, זמנית או קבועה בהתאם למקרה).
  • זכאות לגמלה זמנית ברמה 1 עשויה להיקבע במצבים של תלות רבה בזולת באופן זמני, כגון:
    • ניתוח להחלפת מפרק הירך
    • ניתוח מעקפים וניתוחי בטן
    • שברים וגבס בגפיים
    • אחרי שחרור מאשפוז ממושך
    • קבלת טיפול כימותרפי פעיל (בהתאם לרשימת התרופות המופיעה בחוזר זה ומתעדכנת מעת לעת).

עיוורים בודדים

שלבי ההליך

  • כלל התהליך לקבלת הגמלה מתואר בתרשים הבא:
חישוב הניקוד
על-ידי פקיד התביעות
אישור גמלה זמנית או
גמלה קבועה באחת מרמות גמלת הסיעוד
או
דחיית התביעה
אם הוחמר מצבו של מקבל גמלה ברמות 1-5 (או ברמות א' ו- ב' לפי החוק הישן)
ניתן לבקש בדיקה מחדש


טיפ
תובע שאושרה לו גמלה לפי המסמכים בלבד והוא אינו שבע רצון מרמת הזכאות שנקבעה לו, יכול לבקש שיישלח לביתו מעריך לצורך בדיקת תפקוד.
ראו גם

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

גורם ממשלתי אתר אינטרנט זכויות ותחומי אחריות
מוקד *6050 - המוסד לביטוח לאומי אתר המוסד לביטוח לאומי זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל, המצב הכלכלי ויכולת התפקוד
מוקד *9696 - המוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו באתר המוסד לביטוח לאומי סיוע מטעם שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם
מוקד 8840* לפניות הציבור אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד *8840 לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי הזכויות.
יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים ותיקים, לסיוע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בבירור זכויות המאושפז, במהלך תקופת האשפוז בבית החולים
משרד הרווחה והביטחון החברתי

שי"ל - שירות ייעוץ לאזרח - מוקד טלפוני: 118

אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים שונים
משרד הבריאות

קול הבריאות - מוקד השירות הטלפוני של משרד הבריאות 5400*

הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל
משרד הבינוי והשיכון - מוקד טלפוני בנושא דיור 5442* אתר משרד הבינוי והשיכון סיוע בדיור ומתן פתרונות דיור לקשישים

מקורות משפטיים ורשמיים

פסקי דין

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים