משמעות טענת "פרעתי" היא שהחייב טוען שכבר שילם את החוב שבעקבותיו נפתח תיק ההוצאה לפועל
ניתן להעלות טענת "פרעתי" בכל שלב של הליכי ההוצאה לפועל ובכל מועד
בתיקים שנפתחו עקב פסק-דין נגד החייב, לא ניתן להעלות טענות לגבי תשלומים או מעשים שבוצעו לפני מתן פסק הדין
חייב שהגיש בקשה בטענת "פרעתי" בתוך 21 ימים מהיום שנמסרה לו האזהרה, פטור מהתייצבות לחקירת יכולת כל עוד לא נדחתה טענתו
למידע נוסף ראו בקשה לטענת "פרעתי" בהוצאה לפועל באתר רשות האכיפה והגבייה
תקציר
משמעות טענת "פרעתי" היא שהחוב שבעקבותיו נפתח תיק ההוצאה לפועל כבר שולם (נפרע) ולכן פתיחת התיק אינה מוצדקת וצריך לסגור אותו.
- חייב שנפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל, ושטוען ששילם את מלוא החוב שבגללו נפתח התיק, רשאי להגיש לרשם ההוצאה לפועל בקשה בטענת "פרעתי".
- במקרה שמדובר בתיק שנפתח למימוש פסק דין, ניתן להשתמש בטענת "פרעתי" רק אם פרעון החוב נעשה לאחר מתן פסק הדין. כלומר לא ניתן להעלות באמצעות טענת "פרעתי" השגות על פסק הדין עצמו.
אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים
- חייב ששילם את החוב או חלק מהחוב שבגינו נפתח נגדו תיק הוצאה לפועל.
תיקים שנפתחו בעקבות פסק דין שניתן נגד החייב
- פירעון החוב - חייב ששילם את הסכום שנפסק לחובתו בפסק הדין, בתנאי שהתשלום בוצע לאחר מתן פסק הדין.
- קיום פסק הדין - חייב שביצע את המעשים שחויב לעשותם במסגרת פסק הדין (למשל: אם בפסק הדין נכתב שעל החייב לפנות מקרקעין, והחייב פינה אותם).
- טענת קיזוז - כאשר כל אחד מהצדדים מחזיק בידו פסק דין כנגד השני, ניתן לטעון לקיזוז החוב.
- טענת התיישנות - כאשר הבקשה למימוש פסק הדין הוגשה לביצוע בלשכת ההוצאה לפועל לאחר שחלפה תקופת ההתיישנות (תקופת ההתיישנות היא פרק הזמן הקבוע בחוק שבמהלכו ניתן להגיש בקשה למימוש פסק הדין. אם מיום מתן פסק הדין חלף פרק זמן העולה על תקופת ההתיישנות, ורק לאחר מכן הגיש הזוכה את הבקשה ללשכת ההוצאה לפועל, יוכל החייב לטעון נגדו טענת התיישנות).
- פשרה - אם לאחר מתן פסק הדין הגיעו הצדדים לפשרה בנוגע להסדרת החוב.
תיקים שנפתחו לביצוע שטר
- תיק שנפתח בגין המחאה שלא כובדה בבנק - אדם ששילם את מלוא הסכום שרשום על גבי ההמחאה.
- תיק שנפתח בגין שטר חוב או שטר ערבות - אדם שמילא את החובה שכנגדה נכתב השטר.
- בתיק שנפתח למימוש משכנתא - אם החוב, שבגללו נפתח התיק, כבר שולם בינתיים.
למי ואיך פונים
אופן הגשת הבקשה
- את הבקשה ניתן להגיש בכל אחת מהדרכים הבאות:
- איזור אישי לעורכי-דין בעלי כרטיס חכם- עורכי-דין בעלי כרטיס חכם, יכולים להגיש את הבקשה ב"איזור האישי לבעלי כרטיס חכם" באתר רשות האכיפה והגבייה (יש לסמן את קוד בקשה 119).
- דוא"ל או פקס- ניתן להגיש את הבקשה באמצעות משלוח הטופס בדוא"ל או בפקס ללשכה שבה מתנהל התיק.
- דואר- ניתן להגיש את הבקשה באמצעות משלוח הטופס בדואר ישראל ללשכה שבה מתנהל התיק.
- הגשה ידנית בלשכה- ניתן להגיש את הבקשה בכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל, לאחר זימון תור מראש בלבד.
ערעור
- על החלטה של רשם ההוצאה לפועל במסגרת טענת "פרעתי" ניתן לערער ישירות לבית המשפט ללא צורך בקבלת רשות לערער מראש:
- חוב הקשור לענייני משפחה - יש להגיש את הערעור לבית המשפט לענייני משפחה בתוך 15 יום.
- חוב שאינו קשור לענייני משפחה - יש להגיש את הערעור לבית משפט השלום בתוך 20 ימים.
- למידע על ההליך ראו ערעור בזכות על החלטה של רשם ההוצאה לפועל ללא צורך בקבלת רשות.
חשוב לדעת
- הגשת הבקשה בטענת "פרעתי" אינה עוצרת את הליכי ההוצאה לפועל, והזוכה רשאי לנקוט נגד החייב את כל הליכי הגבייה בהוצאה לפועל, כגון עיקולים נגד החייב.
- כדי למנוע מהזוכה לנקוט בהליכי גבייה עד שתתברר טענת החייב כי פרע את החוב, ניתן להגיש גם בקשה נפרדת לעיכוב הליכים עד להכרעה בטענת "פרעתי".
- בתיקים שנפתחו עקב פסק דין נגד החייב, ניתן להשתמש בטענת "פרעתי" רק לגבי דברים שהתרחשו לאחר מתן פסק הדין. החייב לא יכול במסגרת טענת "פרעתי" לטעון טענות שהיה עליו לטעון במהלך המשפט.
ראו גם
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
שם | אתר | דוא"ל | טלפוןטל' |
---|---|---|---|
רשות האכיפה והגבייה | אתר | ||
שי"ל | אתר | פניה מקוונת | |
מענה ממשלתי מרכזי | אתר | דוא"ל |
ארגוני סיוע
- לרשימת ארגוני סיוע בתחום ההוצאה לפועל
- שירותים מסייעים לחייבים באתר רשות האכיפה והגבייה
גורמי ממשל
מקורות משפטיים ורשמיים
פסקי דין
- רע"א 9302/02 (באתר נבו) - חייב רשאי לטעון טענת "פרעתי" בכל זמן אחרי שניתן פסק-הדין, אחרי שהומצאה לו בקשת הזוכה לביצוע שטר, או אחרי מועד הרישום של שטר המשכנתא או המשכון.
חקיקה ונהלים
- חוק ההוצאה לפועל - סעיף 19.
- תקנות ההוצאה לפועל תקנות 12א(ה)(3), 120.
הרחבות ופרסומים
- מילון מונחים באתר רשות האכיפה והגבייה
תודות
- המידע המקורי בערך זה נכתב בסיוע הל"ב - התנועה למלחמה בעוני בישראל.