{{נתוני תרגום |שם=אין צורך בקבלת רישיון מהמשטרה כדי לקיים הפגנות בנושא שלטון החוק, שחיתות שלטונית וטוהר מידות של נבחרי ציבור |שם מתורגם=لا حاجة للحصول على ترخيص من الشرطة لإقامة مظاهرات حول سلطة القانون، الفساد في السلطة ونزاهة المنتخبين من قبل الجمهور |תאריך עדכון מקור=20231129235408 |rev_id=548108 }} {{עצם העניין}} {{תקציר |תוכן= {{דגשים |מידע = הפגנת מחאה וביקורת על רשויות המדינה ואישי ציבור (כולל היועץ המשפטי לממשלה ושופטים), היא לגיטימית ומותרת במדינה דמוקרטית |מידע 2= המשטרה רשאית לסרב לתת רישיון להפגין במקרה שקיים חשש ממשי שההפגנות יגרמו לפגיעה קשה ומשמעותית בסדר הציבורי או בבטחון הציבור |מידע 3= המשטרה רשאית להתנות את קבלת הרישיון בהצבת תנאים בפני המפגינים כדי לאפשר את קיום ההפגנה תוך שמירה על הסדר הציבורי ובטחון הציבור |חשוב = נדרש לקבל רישיון רק בתנאי שההפגנה נערכת תחת כיפת השמיים ומשתתפים בה מעל לחמישים איש שמגיעים לשמוע נאום או הרצאה בנושא מדיני | איסור = | פיצוי = | שאלה = | ממשל = }} }}{{עצם העניין/סיום}} {{פסק דין/תיבת מידע |ערכאה= בית המשפט העליון |תיק= בג"ץ 6536/17 |תאריך= 8.10.2017 |קישור= [https://www.nevo.co.il/psika_html/elyon/17065360-v14.htm לקריאת פסק הדין] }} בנובמבר 2016 החלה קבוצת אנשים להתקבץ בכל מוצאי שבת מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה בפתח תקווה כדי למחות על אופן ומשך הטיפול בחקירות נגד ראש הממשלה. * בינואר 2017, בעקבות תלונות שהוגשו, המשטרה הכריזה כי מדובר ב"התקהלות אסורה" והחלה לפזר את ההפגנות וחלק מהמשתתפים נעצרו. * המפגינים עברו להפגין בכיכר שנמצאת במרחק של כ-400 מטר מביתו של היועץ המשפטי לממשלה. אחד המפגינים המשיך לקיים משמרת מחאה במשך שעתיים כל יום מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, עד שגם הוא נדרש לעבור להפגין בכיכר. * במשך מספר חודשים התנהלו הליכים משפטיים בבית המשפט העליון בעניין מיקום ההפגנה והמחאה, המשטרה הציעה מתווה פשרה. ההפגנות המשיכו וכן החלו להתקיים הפגנות נגדיות מטעם תנועת "הליכוד". * המשטרה לא עמדה במתווה הפשרה שהציעה ולבסוף הודיעה כי היא לא תאפשר עוד קיום הפגנות בכיכר ותדרוש קבלת רישיון להפגין. * בעקבות הודעת המשטרה, הוגשה עתירה לבג"ץ על-ידי התנועה לאיכות השלטון ועותרים נוספים. * המפגינים טענו, בין היתר, כי המשטרה פעלה בחוסר סמכות וכי הם לא נדרשים לקבל רישיון היות שלא מדובר בהפגנה או אסיפה שבה "יישמעו נאומים או הרצאות בנושאים מדיניים" (כמו שכתוב בפקודת המשטרה) אלא בהפגנות נגד שחיתות שלטונית. * עוד טענו המפגינים, כי דרישות המשטרה להעביר את ההפגנות למקומות מרוחקים ולהגביל את מספר המשתתפים, והתנהלותה באופן כללי, אינן תקינות ומונעות משיקולים לא ענייניים. * המשטרה והגורמים הנוספים שהצטרפו לעתירה, טענו כי מדובר בהפגנות שמשפיעות על סדר היום הציבורי במדינה והן בעלות תכנים פוליטיים-מדיניים ויש לקבל רישיון לצורך קיום הפגנות כאלו. * עוד טענו מנגד, כי גם אם יש צורך ברישיון וגם אם לאו, אין לקיים את ההפגנות בכיכר שהן התקיימו בה, משום שמדובר בהפגנות שיוצרות מפגעי רעש, לכלוך, בטיחות ופגיעה בסדר הציבורי. ==פסק הדין== * בית המשפט העליון קיבל את העתירה וקבע כי ההפגנות יכולות להימשך ללא צורך בקבלת רישיון מהמשטרה. *רישיון נדרש רק אם מתקיימים כל שלושת התנאים הבאים: *# מדובר בהפגנה של יותר מ-50 משתתפים. *# ההפגנה נערכת במקום ציבורי ותחת כיפת השמיים. *# המפגינים מתאספים כדי לשמוע נאום או הרצאה על '''נושא מדיני''' (שלטון החוק, שחיתות שלטונית וביקורת על עבודת אישי ציבור לא נחשבים לנושאים מדיניים). == مدلول == * אין צורך בקבלת רישיון מהמשטרה כדי לקיים הפגנות בנושא שלטון החוק, שחיתות שלטונית או טוהר מידות של נבחרי ציבור, בלי קשר למספר האנשים המשתתפים בהפגנה. == من المهمّ أن تعرف == * בכל הפגנה/תהלוכה של למעלה מ-500 איש '''שאינה מצריכה רישיון''' מהמשטרה, יש לדווח לממונה על המחוז במשרד הפנים, בתחומו תיערך ההפגנה, לפחות 5 ימים לפני מועד ההפגנה. * למשטרה יש סמכות לסרב לקיום הפגנה במיקום מסוים, אם יש חשש שהדבר יפגע בסדר הציבורי או בביטחון הציבור, וההגבלות חייבות להיות במידה המינימלית הנדרשת להבטחת הסדר והביטחון. {{ראו גם | פורטל [[حرية التعبير]] |[[إستصدار ترخيص مظاهرة]] | [[الحق باستخدام مكبر صوت وكاميرات وتشويش السير خلال مظاهرة|הזכות להשתמש במגפון ובמצלמות ולהפריע לתנועה]] | [[تفريق الشرطة للمظاهرة]] }} == مراجع قانونية ورسمية == === تشريعات وإجراءات === * [https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/290_002.htm#Seif97 פקודת המשטרה (נוסח חדש) תשל"א-1971] - סעיפים 83-85. * [http://www.police.gov.il/Doc/pkodotDoc/sug_2/120106_1.pdf פקודת המטה הארצי מספר 12.01.06 מיום 30.12.1994] - רישוי אסיפות ותהלוכות. * [http://www.justice.gov.il/Units/YoezMespati/HanchayotNew/Seven/31200.pdf הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מספר 3.1200 מיום 01.04.1983 (עדכון ביום 23.03.2003)] - חירות ההפגנה. === توسُّع ونشرات === * [http://www.acri.org.il/he/21412 הזכות להפגין- "ערכה למפגין/ה"] באתר האגודה לזכויות האזרח בישראל. * [http://www.acri.org.il/he/14498 זכותון למפגין/ה (בעברית)] באתר האגודה לזכויות האזרח בישראל. * [http://www.scribd.com/doc/62325831/Rights-of-Demonstrators-July-2011-Arabic זכותון למפגין/ה (בערבית)] באתר האגודה לזכויות האזרח בישראל. * [https://www.scribd.com/document/61447104/ACRI-Rights-of-Demonstrators-July-2011 זכותון למפגין/ה (באנגלית)] באתר האגודה לזכויות האזרח בישראל. ==Metadata== {{מטא |סוג ערך = פסקי דין |תחום תוכן = ממשל ודמוקרטיה }} [[קטגוריה:חופש הביטוי]] [[קטגוריה:משטרה ובתי סוהר]] [[ar:لا حاجة للحصول على ترخيص من الشرطة لإقامة مظاهرات حول سلطة القانون، الفساد في السلطة ونزاهة المنتخبين من قبل الجمهور]] [[he:אין צורך בקבלת רישיון מהמשטרה כדי לקיים הפגנות בנושא שלטון החוק, שחיתות שלטונית וטוהר מידות של נבחרי ציבור]]