{{נתוני תרגום
|שם=פיצוי בגין איחור טכנאי או איש שירות
|שם מתורגם=التعويض جرّاء تأخر التقني أو مقدِّم الخدمة
|תאריך עדכון מקור=20231127144646
|rev_id=544832
}}
{{עצם העניין}}
{{תקציר |תוכן=
{{דגשים
| מידע = לגבי מוצרים ושירותים מסויימים, כאשר נדרש ביקור של טכנאי או נציג של נותן שירות - חובה על נותן השירות לתאם עם הצרכן את מועד הביקור
| איסור =
| חשוב =
| פיצוי = במקרה שאיש השירות איחר הצרכן עשוי להיות זכאי לפיצוי של עד 600 ₪ מבלי שיצטרך להוכיח שנגרם לו נזק בשל האיחור
| שאלה =
| ממשל = למידע רשמי ראו [https://www.gov.il/he/departments/general/cpfta_technician_law2022 אתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן]
}}
}}
{{טפסים
| 1 =
| 2 =
| 3 =
}}
{{עצם העניין/סיום}}
במקרים המפורטים [[#من هو صاحب الحق؟|בהמשך]], כאשר נדרש ביקור של טכנאי או נציג אחר של נותן שירות, על נותן השירות לתאם את המועד ואת שעת הביקור עם הצרכן.
* נותן השירות יכול להציע לצרכן להמתין לקריאה טלפונית, במקום לתאם את מועד הביקור מראש. יש להבהיר לצרכן שהוא רשאי לסרב להצעה אם אין בה כדי להקל עליו.
* זמן ההמתנה לנותן שירות לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שתואמה (או ממועד הקריאה הטלפונית). במקרה שנותן השירות איחר מעל שעתיים לאחר זמן ההמתנה, הצרכן עשוי להיות זכאי לפיצוי כספי.
{{דוגמה|* חברת גז תיאמה ביקור טכנאי אצל הצרכן בשעה 13:00. טכנאי הגז יכול להגיע לביתו של הצרכן בין השעות 13:00 ל-15:00, מבלי שזה ייחשב לאיחור.
* במקרה שהטכנאי מגיע באיחור של עד שעתיים לאחר שחלף זמן ההמתנה (כלומר, בין השעות 15:00 ל-17:00) הצרכן לא יהיה זכאי לפיצוי.
* אם הטכנאי יגיע אחרי השעה 17:00, כלומר יותר משעתיים אחרי זמן ההמתנה, הצרכן יהיה זכאי לפיצוי.}}
== من هو صاحب الحق؟ ==
* צרכן העונה על התנאים הבאים:
*# תיאם ביקור של איש שירות לצורך אחד או יותר מהשירותים הבאים:
*#* שירותים במסגרת אחריות על מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים, כולל מנגנונים מכניים וחשמליים ברהיטים, בתנאי שמחיר המוצר הוא מעל 150 ₪.
*#* שירותים בהתאם לחוזה למתן שירות, שבו השירות מותנה בתקינות המוצר. {{דוגמה|חוזה של חברת כבלים למתן שירותי טלוויזיה מותנה בתקינות ממיר הטלוויזיה. במקרה שיש צורך בביקור טכנאי לתיקון הממיר - יש לתאם את הביקור עם הלקוח}}
*#* התקנה או הסרה של מוצר.
*#* בדיקות תקופתיות במתקני גז ביתיים.
*#* הובלה של מוצר שנמכר לצרכן (לא רק מוצרי חשמל).
*#* שירותים בהתאם לחוזה למתן שירות מתמשך לתיקון מוצרים תמורת תשלום.
*# במקרה של '''תיאום מועד הביקור מראש''': אם חלפו שעתיים ומעלה מזמן ההמתנה. {{דוגמה|אם הביקור תואם לשעה 13:00 - זמן ההמתנה הוא עד 15:00. הצרכן יהיה זכאי לפיצוי אם הטכנאי הגיע לאחר השעה 17:00 (לאחר שחלפו שעתיים מזמן ההמתנה).}}
*# במקרה של '''המתנה לקריאה טלפונית''', יהיה הצרכן זכאי לפיצוי במקרים הבאים:
*#* אם חלפו למעלה משעתיים ממועד הקריאה.
*#* אם לא הובהר לצרכן שהוא רשאי לסרב להצעה לקריאה טלפונית כתחליף לתיאום הביקור.
== פיצוי בגין איחור נותן השירות ==
* אם תואם מועד ביקור, וחלפו '''שעתיים''' מעבר לזמן ההמתנה - הצרכן יהיה זכאי לפיצוי בסכום של '''300 ₪''', מבלי שיצטרך להוכיח שנגרם לו נזק בגלל האיחור.
* אם חלפו '''3 שעות''' מעבר לזמן ההמתנה - הצרכן יהיה זכאי לפיצוי בסכום של '''600 ₪''', מבלי שיצטרך להוכיח שנגרם לו נזק בגלל האיחור.
* במקרה של ביקור על-פי קריאה טלפונית (כתחליף לתיאום ביקור) יהיה הצרכן זכאי לפיצוי של '''300 ₪''', מבלי שיצטרך להוכיח שנגרם לו נזק בגלל האיחור, במקרים הבאים:
** אם חלפו למעלה משעתיים ממועד הקריאה.
** אם לא הובהר לצרכן שהוא רשאי לסרב להצעה לקריאה טלפונית כתחליף לתיאום הביקור.
* ככלל, '''אין צורך להוכיח שנגרם נזק בשל האיחור כדי לקבל בגינו פיצוי'''.
* '''ב-2 מקרים יידרש הצרכן להוכיח שנגרם לו נזק בגלל האיחור''':
** במקרה שהאיחור נבע מסיבות שנותן השירות לא ידע עליהן כאשר נקבע מועד הביקור, והוא לא יכול היה לדעת עליהן ולמנוע אותן - הצרכן יהיה זכאי לפיצוי רק אם יוכיח שנגרם לו נזק בגלל האיחור.
** במקרה שנגרם לצרכן נזק בגלל האיחור, והוא מעוניין לקבל פיצוי נוסף על זה שקבוע בחוק - עליו להוכיח שהנזק נגרם בשל האיחור.
* '''נותן השירות רשאי להציע לצרכן פיצוי בשווה כסף - במוצר או בשירות - וזאת בתנאי שהוא הודיע לצרכן שהוא רשאי לבחור בין הפיצוי הכספי לפיצוי בשווה כסף, והצרכן הסכים לכך'''.
== عملية تحصيل الحق ==
* הצרכן יכול להגיש תביעה אזרחית נגד נותן השירות.
* את התביעה ניתן להגיש ל[[تقديم دعوى صغيرة|בית משפט לתביעות קטנות]], שכן לא נדרש ידע משפטי או ייצוג של עורך דין.
* בית משפט מוסמך לפסוק פיצוי של עד 600 ₪ בגין האיחור או הפרת ההוראות, ללא צורך להוכיח כי נגרם נזק לצרכן.
{{טיפ|ניתן לפנות אל החברה עצמה בדרישה לפיצוי לפני הגשת התביעה, וייתכן שהיא תפצה את הלקוח ללא צורך בהגשת תביעה.}}
== من المهمّ أن تعرف ==
* ניתן לתאם את מועד הביקור של נותן השירות בין השעות 8:00 בבוקר ל-19:00 בימי חול, ובין השעות 8:00 ו-13:00 בימי שישי וערבי חג.
** תיאום מועד הובלה או מועד ביקור לפי חוזה למתן שירות מתמשך לתיקון מוצרים - אינו מוגבל לשעות אלו, וניתן לקבוע שירותים אלה גם במועדים אחרים.
* נותן השירות רשאי להודיע לצרכן על דחיית הביקור עד השעה 20:00 בערב הקודם למועד הביקור שתואם, ולתאם עמו מועד ושעה חדשים. נותן השירות רשאי לדחות את מועד הביקור בתנאי שאין בכך כדי לדחות את מתן השירות מעבר למותר על פי החוק.
{{דוגמה|מכונת כביסה התקלקלה באופן שלא ניתן להשתמש בה.
*בעל מכונת הכביסה התקשר לנותן השירות ביום שני, ונקבע ביקור טכנאי ליום רביעי.
* נותן השירות רשאי להודיע לצרכן עד השעה 20:00 בערב ביום שלישי על דחייה של מועד הביקור.
* נותן השירות רשאי לדחות את מועד הביקור לכל המאוחר ליום חמישי, זאת מכיוון ש[https://www.nevo.co.il/law_html/law01/999_591.htm תקנות הגנת הצרכן] קובעות שבמקרה של קלקול במכונת כביסה, באופן שלא ניתן להשתמש בה, על היצרן להשלים את תיקון המכונה בתוך 3 ימים מהיום שבו נקרא לתקן אותה.}}
* נותן השירות רשאי להציע לצרכן פיצוי בשווה כסף - במוצר או בשירות - וזאת בתנאי שהוא הודיע לצרכן שהוא רשאי לבחור בין הפיצוי הכספי לפיצוי בשווה כסף, והצרכן הסכים לכך.
* אם האיחור נבע מסיבות שנותן השירות לא ידע עליהן כאשר נקבע מועד הביקור, ולא יכול היה לדעת ולמנוע אותן - הצרכן לא יהיה זכאי לפיצוי מבלי שיוכיח שנגרם לא נזק בשל האיחור.
* החוק '''אינו''' חל על שירותים הניתנים במענו של הצרכן מטעם חברות ביטוח.
{{ראו גם
| [[إستهلاك]]
| [[إلغاء صفقة بيع عقدت في الانترنت أو الهاتف وإرجاع البضائع]]
| [[تقديم دعوى صغيرة]]
| [[توجه للمجلس الاسرائيلي للاستهلاك]]
}}
== الجهات المُساعِدة ==
{{מי יעזור לי|רשימה=}}
=== منظمات الدعم والمساعدة ===
* [[إستهلاك/منظمات الدعم والمساعدة|לרשימת ארגונים המסייעים בתחום הצרכנות]]
=== جهات حكوميّة ===
* [[السلطة لحماية المستهلك والتجارة العادلة]]
== مراجع قانونية ورسمية ==
=== تشريعات وإجراءات ===
* [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/089_001.htm#Seif41 חוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981] - סעיף 18א(ג).
=== توسُّع ونشرات ===
*[http://www.consumers.org.il/category/technical_issue חוק הטכנאים - הגבלת זמן ההמתנה ופיצוי לצרכן ללא הוכחת נזק] - באתר המועצה הישראלית לצרכנות.
==Metadata==
{{מטא
|סוג ערך = זכויות
|תחום תוכן = צרכנות
}}
[[ar:التعويض جرّاء تأخر التقني أو مقدِّم الخدمة]]
[[he:פיצוי בגין איחור טכנאי או איש שירות]]