{{נתוני תרגום |שם=קבלת תשובה מנומקת על פניות הציבור לרשויות ציבוריות |שם מתורגם=الحصول على ردّ مفصّل على توجّهات الجمهور للسلطات العامة |תאריך עדכון מקור=20231127144920 |rev_id=545116 }} {{עצם העניין}} {{תקציר |תוכן= {{דגשים | מידע = כל אדם שהגיש בקשה בכתב אל רשות ציבורית זכאי לקבל תשובה מנומקת בכתב, למעט במקרים המפורטים בהמשך | מידע2 = הבקשה תיענה בתוך 45 ימים, למעט במקרים המפורטים בהמשך | איסור = | חשוב = אם עובד ציבור סירב לבקשה ללא נימוק, או לא ענה כלל לבקשה, ניתן להגיש ערר למשרד או הרשות הממונים על עובד הציבור | פיצוי = | שאלה = | ממשל = למידע נוסף ראו [[#تشريعات وإجراءات|פסקת "חקיקה ונהלים" בהמשך]] }} }} {{עצם העניין/סיום}} חוק תיקון סדרי המינהל (החלטות והנמקות, תשי"ט-1958) ('''חוק ההנמקות''') קובע כי "עובד ציבור", כלומר עובד מדינה, או עובד רשות מקומית, או כל רשות שהוענקה לה סמכות על פי דין (למשל רשות המסים או רשות הרישוי), מחויבים להתייחס במלוא תשומת הלב לכל פניה של כל פונה ולהשיב ו'''לנמק בכתב''', ולא בעל פה, ובלבד שהמבקש הגיש את בקשתו בכתב. * חובת ההנמקה יכולה לקום מכוח חוק ההנמקות, ואף מכוח חוקים ונהלים ספציפיים, המחייבים את הגורם הציבורי לנמק את החלטתו. * בדרך כלל התשובה לפנייה וההנמקה צריכות להינתן תוך 45 יום אולם במקרים מסוימים ייתכן שהמועד יהיה מאוחר יותר, כפי שמפורט בהמשך. * במקרים מסוימים [[#מי לא זכאי?|המפורטים בהמשך]] פטורה הרשות הציבורית ממתן הנמקה. == من هو صاحب الحق؟ == * כל אדם הפונה בבקשה '''בכתב''' אל עובד ציבור (עובד מדינה, עובד רשות מקומית או עובד של רשות אחרת שהוענקה לה סמכות על פי דין, ומלבד המקרים המפורטים [[#מי לא זכאי?|להלן]]). ===מי לא זכאי?=== * במקרים הבאים אין חובה על עובד הציבור או על הרשות הציבורית לנמק את החלטתה: ** כאשר הבקשה נוגעת לדין ספציפי, וקיימת בו הוראה שמתירה לעובד הציבור לקבל את ההחלטה ללא מתן נימוקים. ** כשביטחון המדינה או יחסי חוץ שלה מחייבים שלא לחשוף את נימוקי ההחלטה. ** כשהבקשה שסירב לה היתה למנות את המבקש למשרה כלשהי או להטיל עליו תפקיד כלשהו. ** כשגילוי הנימוקים עלול, לדעת עובד הציבור, לפגוע שלא כדין בזכותו של אדם, שאינו המבקש. ** כשיש בגילוי הנימוקים, לדעת עובד הציבור, משום גילוי סוד מקצועי או ידיעה סודית כמשמעותם בחוק. ** כשמדובר בהחלטות לפי חוק כלי היריה, תש"ט-1949, כאשר גילוי הנימוקים עלול להביא לפגיעה בשלומו של אדם או בדרכי פעולה של המשטרה. ** כשמדובר בהחלטות שר הפנים או מי שהועברו אליו סמכויותיו לפי חוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952. למרות זאת בהחלטה על ביטול רישיון ישיבה של מי ששוהה בישראל כדין יש חובת הנמקה. == عملية تحصيل الحق == * הזכות אמורה להינתן באופן אוטומטי. ===המועד למתן תשובה והנמקתה=== * בדרך כלל, בהתאם לחוק עובד הציבור חייב להשיב '''בתוך 45 ימים''' מיום שקיבל את הבקשה ולנמק את החלטתו. {{דוגמה| * סירוב לבקשות בעניין [[ضريبة رسوم الأملاك "الأرنونا"]] המופנות למועצה או לרשות המקומית. * סירוב לבקשות בענייני [[إتاحة|הנגשה]] של תחבורה ציבורית ומקומות ציבוריים. * סירוב לפניות בענייני [[شكاوى واستئنافات]] המוגשים לגופים מנהליים.}} * '''למרות זאת, בכל אחד מהמקרים הבאים, עשוי המועד למתן התשובה וההנמקה להיות מאוחר או מוקדם יותר מ-45 יום:''' ** כשהעניין נושא הבקשה טעון חקירה על פי דין, למשל סוגיות פליליות. ** כשהתברר, לאחר בדיקה, שהעניין נושא הבקשה טעון בדיקה או דיון נוספים. ** כשקיימים לגבי העניין נושא הבקשה הסדרים שלפיהם המועד לדיון הוא מאוחר מ-45 ימים. הסדרים כאמור יכולים להיות קיימים גם בנוהל או חוזר. ** כשנקבע בדין מועד אחר למתן תשובה. {{דוגמה|1= * סירוב מנהל המחוז לאשר בקשה ל[[التعليم البيتي]], בהתאם לסעיף 3.2 ל[http://cms.education.gov.il/educationcms/applications/mankal/etsmedorim/3/3-1/horaotkeva/k-2009-8a-3-1-37.htm חוזר מנכ"ל משרד החינוך תשס"ט/8(א) מיום 01.04.2009]. תשובת מנהל המחוז תוגש תוך '''3 חודשים'''. * תשובה ל[[تقديم طلب للحصول على معلومات حسب قانون حرية المعلومات|בקשה לקבלת מידע]] לפי חופש המידע צריכה להינתן (ובמקרה של סירוב - יש לנמק) תוך '''30 יום'''. }} ===הפרת החובה להשיב או לנמק=== * '''אם לא ניתנה תשובה כלל - ''' ** אם לא ניתנה תשובה לאחר תום תקופת הימים (45 ימים או במועד אחר אם נקבע), הדבר ייחשב כהחלטה לסרב לבקשה ללא מתן נימוקים. ** במקרה כזה מגיש הבקשה יהיה רשאי '''להגיש ערר'''. * '''אם ניתנה תשובה אך ללא הנמקה -''' **עובד ציבור שלא נימק החלטתו, יודיע למבקש מדוע לא עשה זאת, והמבקש יכול '''להגיש ערר''' על ההחלטה '''תוך 30 ימים''' מיום שקיבל את הודעת עובד הציבור. ** בנוסף, המבקש יכול לפנות לממונה על עובד הציבור או ל[https://www.gov.il/he/departments/civil_service_commission/govil-landing-page נציבות שירות המדינה]. == من المهمّ أن تعرف == * עצם העובדה כי עובד הציבור לא נימק את החלטתו לא מבטלת את ההחלטה עצמה. {{ראו גם | [[شكاوى واستئنافات]] | [[تقديم شكوى إلى مفوض شكاوى الجمهور (مراقب الدولة)]] | [[حرية المعلومات]] | [[تقديم شكوى إلى الوحدة الحكومية لحرية المعلومات]] }} == الجهات المُساعِدة == {{מי יעזור לי|רשימה=}} == مراجع قانونية ورسمية == === تشريعات وإجراءات === * [https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/318_001.htm חוק לתיקון סדרי המינהל (החלטות והנמקות), תשי"ט-1958] * [https://archive.csc.gov.il/Takshir/Pages/chap.aspx?chap=534 תקשי"ר] - סעיף 61.23 - מתן הנמקות בהחלטות מכוח סמכות שניתנה על-פי דין ==Metadata== {{מטא |סוג ערך = זכויות |תחום תוכן = ממשל ודמוקרטיה }} [[קטגוריה:תלונות וערעורים]] [[ar:الحصول على ردّ مفصّل على توجّهات الجمهور للسلطات العامة]] [[he:קבלת תשובה מנומקת על פניות הציבור לרשויות ציבוריות]]