הקדמה:

אדם הנמצא על הספקטרום האוטיסטי בעל תעודת נכה זכאי, בהתאם לתנאים, לקבל שירות ציבורי ללא צורך להמתין בתור
הזכאות תקפה גם למלווה של אותו אדם, בתנאי שהוא נמצא בתור יחד איתו ולמענו
הזכאות אינה תקפה אם ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב או כאשר נקבעו נהלים שונים לגבי שירותים מסויימים (כגון נוהל בחדרי מיון שעל פיו יש לתת קדימות בתור למי שמצבו הרפואי מחייב טיפול דחוף)


תקנה 13 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות) קובעת זכאות לקבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים למספר אוכלוסיות, ובהן ילדים ובוגרים בעלי תעודת נכה הנמצאים על הרצף האוטיסטי.

  • הזכאות תקפה גם למלווה של אותו אדם, בתנאי שהוא נמצא בתור יחד איתו ולמענו.
דוגמה
ילד הנמצא על הרצף האוטיסטי ואמו מגיעים לסניף דואר ואינם צריכים להמתין בתור הארוך לקבלת השירות.

מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור

  • הזכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור אינה חלה כאשר ההחלטה על מתן קדימות בתור מבוססת על נהלים ושיקולים הקשורים לאופיו של השירות.
דוגמה
בחדרי מיון בבתי חולים קיים נוהל שעל פיו השירות יינתן תחילה למי שמצבם הרפואי מחייב טיפול דחוף.
  • בתור שנקבע מראש אין חובה לקדם אדם עם מוגבלות לפני מוזמנים אחרים (עם זאת, בעת קביעת התור, היום והשעה לקבלת השירות ייקבעו תוך התחשבות באדם עם המוגבלות ובמוגבלותו).
  • כאשר ההמתנה בתור נעשית במכונית, לא ניתן לקבל את השירות מבלי להמתין.
דוגמה
כאשר האדם עם המוגבלות ממתין במכונית בתור בכניסה לגן לאומי או בתחנת דלק, הוא לא יהיה זכאי להיכנס לגן או לתדלק ללא המתנה.
  • כאשר זמן ההמתנה בתור הוא קצר, אין חובה לספק לאדם עם מוגבלות את השירות ללא המתנה.
דוגמה
אם ישנו רק לקוח אחד שממתין בתור לפני האדם עם המוגבלות, והזמן שנדרש למתן השירות לאותו לקוח הוא קצר מאוד, אין חובה לתת קדימות לאדם עם המוגבלות.


מי זכאי?

מהו שירות ציבורי?

דוגמה
מקומות שבהם האדם עם המוגבלות או האדם המלווה אותו רשאי לבקש לקבל את השירות ללא המתנה בתור:
  • בתור לקבלת שירות בסניף הדואר.
  • בתור לרכישת תרופות בבית מרקחת פרטי (לא של קופת חולים).
  • בתור להוצאת דרכון במשרדי רשות האוכלוסין וההגירה.
  • בתור לקופה בסופרמרקט.


תהליך מימוש הזכות

  • לזכאים נשלחת תעודת נכה עם הכיתוב "פטור מהמתנה בתור ופטור מתשלום עבור מלווה" (ראו בסימון האדום):

תעודת נכה עם פטור.jpg

  • בעת העמידה בתור על האדם עם המוגבלות או האדם המלווה לגשת לאחראי על התור ולבקש לקבל את השירות ללא תור.
  • האחראי על התור רשאי לבקש לראות את תעודת הנכה, כדי לוודא את זכאותו של האדם לקבל שירות ללא תור.
  • האחראי על התור אינו רשאי לשאול את האדם עם המוגבלות (או את מלווהו), איזו מוגבלות יש לו.
  • ייתכן שתידרש בנוסף תעודה מזהה נושאת תמונה (כגון תעודת זהות), במקרים שבהם תעודת הנכה היא ללא תמונה.
    • לשאלות ובירורים על הזכאות לתעודת נכה הנושאת את הכיתוב לגבי הפטור מהמתנה, יש לפנות אל המוסד לביטוח לאומי, או לאגף שיקום נכים במשרד הביטחון אם מדובר בנכה צה"ל.
    • לשאלות ובירורים על השימוש בתעודת הנכה הנושאת את הכיתוב (כגון מקומות שמחויבים לכבד את התעודה), יש לפנות אל נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
טיפ
  • לפי פסיקת בית המשפט, נותן השירות הציבורי מחויב לספק לפחות עמדה אחת או קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאדם עם מוגבלות.
  • נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד לצורך מתן שירות זה, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו.
  • לקריאת פסק הדין בנושא זה.


חשוב לדעת


ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים