אבחון הפרעת קשב חיוני כדי למקד את הקשיים ולהתוות דרכי טיפול מתאימות
קופות החולים מממנות אבחונים רפואיים של ADHD לילדים ובני נוער עד גיל 18
לפירוט הזכאות בהתאם לתנאי קופות החולים השונות ראו אתר "כל הבריאות"


אבחון הפרעת קשב חיוני‏ כדי למקד את הקשיים ולהתוות דרכי טיפול מתאימות. אבחון מוקדם ונכון יכול למנוע בעיות שעלולות להיווצר בהמשך‏.

אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים

  • האבחון נעשה לבני כל הגילאים, צעירים ומבוגרים.

למי ואיך פונים

  • יש לבצע את האבחון אצל אחד מאנשי המקצוע הבאים:
    • איש מקצוע רפואי שהתמחה ורכש ניסיון בטיפול בהפרעת קשב: רופא מומחה בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד, מומחה בפסיכיאטריה של ילדים ונוער, רופא ילדים עם ניסיון של 3 שנים לפחות בהתפתחות הילד (רופא התפתחותי), או מומחה בנוירולוגיה או פסיכיאטריה של המבוגר (כאשר מדובר באבחון מבוגרים).
    • רופא ילדים מומחה או רופא משפחה מומחה שעבר הכשרה על-ידי משרד הבריאות, ורכש ניסיון בתחום הפרעת קשב. רופאים אלה יכולים לאבחן ילדים מגיל 6 ומעלה בלבד. רשימה של רופאים הפעילים בתחום הפרעות קשב מפורסמת באתר משרד הבריאות.
    • פסיכולוג מומחה שהתמחה ורכש ניסיון בטיפול בהפרעת קשב. על הפסיכולוג להפנות את המאובחן לרופא מומחה לפי העניין והצורך, כדי לברר תחלואה נילוות ולהשלמת בירור הצורך בטיפול תרופתי.

הליך האבחון

  • הליך האבחון צריך להימשך פרק זמן סביר (60-45 דקות), כדי לענות על מלוא דרישות האבחון.
  • על הליך האבחון לכלול את השלבים הבאים (שלבי האבחון עשויים להשתנות מעט, בין מבוגרים וילדים):
  • הערכה קלינית הכוללת: היסטוריה מפורטת של המאובחן, בדיקה גופנית, נוירולוגית והתפתחותית מפורטת, הערכה מלאה על-פי הקריטריונים של המדריך העדכני של ה-DSM והערכה של הפרעות אפשריות אחרות.
  • שאלוני אבחון.
  • במידת הצורך, כלים אבחוניים נוספים להשלמת האבחון. למשל, מבחנים ממוחשבים, מבחנים פסיכולוגיים, הערכה קוגניטיבית, הערכת כישורי למידה וכדומה.

חשוב לדעת

  • בדיקות קשב ממוחשבות אינן כלולות בסל הבריאות, אך הביטוחים המשלימים של קופות החולים מסבסדים אותן. במקרים אלה ישלמו המבוטחים דמי השתתפות עצמית.
ראו גם

גורמים מסייעים

מוקדים ממשלתיים

ארגוני סיוע

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

תודות

  • המידע המקורי בערך זה באדיבות אגודת ניצן - לקידום ילדים, מתבגרים ובוגרים עם ליקויי למידה, קשיי הסתגלות ותפקוד.