שורה 3: שורה 3:
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
 
| מידע = לאחר הגשת התביעה לגמלת סיעוד, תיערך בדיקה בבית הקשיש לבדיקת זכאותו ורמת הסיוע הנדרש עבורו - [[גמלת סיעוד רמה א'|רמה א']], [[גמלת סיעוד רמה ב'|רמה ב']], או [[גמלת סיעוד רמה ג'|רמה ג']]  
 
| מידע = לאחר הגשת התביעה לגמלת סיעוד, תיערך בדיקה בבית הקשיש לבדיקת זכאותו ורמת הסיוע הנדרש עבורו - [[גמלת סיעוד רמה א'|רמה א']], [[גמלת סיעוד רמה ב'|רמה ב']], או [[גמלת סיעוד רמה ג'|רמה ג']]  
| חשוב  = משך הזמן המקסימלי עד לסיום הטיפול בתביעה הוא עד 60 יום
+
| חשוב  = משך הזמן המקסימלי עד לסיום הטיפול בתביעה הוא 60 יום
| חשוב2 = במקרים בהם המגבלה התפקודית היא זמנית, תינתן [[גמלת סיעוד זמנית]]
+
| חשוב2 = במקרים שבהם המגבלה התפקודית היא זמנית, תינתן [[גמלת סיעוד זמנית]]
| חשוב3 = במקרים מסוימים המפורטים למטה רשאי הקשיש לבחור בביצוע הערכה תפקודית על ידי רופא מומחה בגריאטריה במקום על ידי מעריך של המוסד לביטוח לאומי
+
| חשוב3 = במקרים מסויימים, שיפורטו להלן, רשאי הקשיש לבחור בביצוע הערכה תפקודית על ידי רופא מומחה בגריאטריה במקום על ידי מעריך של המוסד לביטוח לאומי
 
}}
 
}}
 
{{תקציר/סיום}}
 
{{תקציר/סיום}}
 
{{טפסים
 
{{טפסים
| 1 = [http://www.btl.gov.il/%D7%98%D7%A4%D7%A1%D7%99%D7%9D%20%D7%95%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/Documents/T2600.pdf טופס תביעה לגמלת סיעוד] באתר המוסד לביטוח לאומי
+
| 1 = [http://www.btl.gov.il/%D7%98%D7%A4%D7%A1%D7%99%D7%9D%20%D7%95%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/Documents/T2600.pdf תביעה לגמלת סיעוד]  
| 2 = [http://www.btl.gov.il/טפסים%20ואישורים/Documents/t2620.pdf טופס בקשה לבדיקה מחדש של זכאי עקב טענת החמרה] באתר המוסד לביטוח לאומי
+
| 2 = [http://www.btl.gov.il/טפסים%20ואישורים/Documents/t2620.pdf בקשה לבדיקה מחדש של זכאי עקב טענת החמרה]  
 
| 3 =  
 
| 3 =  
 
}}
 
}}
 
{{ראו גם  
 
{{ראו גם  
 
| [[גמלת סיעוד]]
 
| [[גמלת סיעוד]]
| [[מבחן תלות (ADL) לגמלת סיעוד לחולי אלצהיימר]]
+
| [[מבחן תלות (ADL) לגמלת סיעוד לחולי אלצהיימר|מבחן תלות (ADL) לחולי אלצהיימר]]
| [[ערעור על החלטת המוסד לביטוח לאומי בנוגע לגמלת סיעוד]]
+
| [[ערעור על החלטת המוסד לביטוח לאומי בנוגע לגמלת סיעוד|ערעור בנוגע לגמלת סיעוד]]
 
}}
 
}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
שורה 22: שורה 22:
  
 
לאחר [[הגשת תביעה לגמלת סיעוד]] יבקר מעריך מטעם המוסד לביטוח לאומי בבית הקשיש, על מנת לבצע בדיקה להערכת תלותו בזולת.<br />
 
לאחר [[הגשת תביעה לגמלת סיעוד]] יבקר מעריך מטעם המוסד לביטוח לאומי בבית הקשיש, על מנת לבצע בדיקה להערכת תלותו בזולת.<br />
* במקרים מסוימים המפורטים למטה רשאי הקשיש לבחור בביצוע הערכה תפקודית על ידי רופא מומחה בגריאטריה במקום על ידי מעריך  של המוסד לביטוח לאומי.
+
* במקרים מסויימים, שיפורטו בהמשך, רשאי הקשיש לבחור בביצוע הערכה תפקודית על ידי רופא מומחה בגריאטריה במקום על ידי מעריך  של המוסד לביטוח לאומי.
 
* בהתאם לתוצאות הבדיקה ייקבעו זכאותו של הקשיש ושיעור הגמלה- החל [[גמלת סיעוד רמה א'|מרמה א']], דרך [[גמלת סיעוד רמה ב'|רמה ב']] ועד לשיעור הגבוה ביותר של סיוע הניתן [[גמלת סיעוד רמה ג'|ברמה ג']].  
 
* בהתאם לתוצאות הבדיקה ייקבעו זכאותו של הקשיש ושיעור הגמלה- החל [[גמלת סיעוד רמה א'|מרמה א']], דרך [[גמלת סיעוד רמה ב'|רמה ב']] ועד לשיעור הגבוה ביותר של סיוע הניתן [[גמלת סיעוד רמה ג'|ברמה ג']].  
 
==אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים==
 
==אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים==

גרסה מ־11:09, 19 במאי 2014

הקדמה:

לאחר הגשת התביעה לגמלת סיעוד, תיערך בדיקה בבית הקשיש לבדיקת זכאותו ורמת הסיוע הנדרש עבורו - רמה א', רמה ב', או רמה ג'
משך הזמן המקסימלי עד לסיום הטיפול בתביעה הוא 60 יום
במקרים שבהם המגבלה התפקודית היא זמנית, תינתן גמלת סיעוד זמנית
במקרים מסויימים, שיפורטו להלן, רשאי הקשיש לבחור בביצוע הערכה תפקודית על ידי רופא מומחה בגריאטריה במקום על ידי מעריך של המוסד לביטוח לאומי
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

לאחר הגשת תביעה לגמלת סיעוד יבקר מעריך מטעם המוסד לביטוח לאומי בבית הקשיש, על מנת לבצע בדיקה להערכת תלותו בזולת.

  • במקרים מסויימים, שיפורטו בהמשך, רשאי הקשיש לבחור בביצוע הערכה תפקודית על ידי רופא מומחה בגריאטריה במקום על ידי מעריך של המוסד לביטוח לאומי.
  • בהתאם לתוצאות הבדיקה ייקבעו זכאותו של הקשיש ושיעור הגמלה- החל מרמה א', דרך רמה ב' ועד לשיעור הגבוה ביותר של סיוע הניתן ברמה ג'.

אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים

למי ואיך פונים

שלבי ההליך

  • כשבועיים לאחר שהתקבל טופס התביעה בביטוח הלאומי ונמצא שהתובע עונה על הקריטריונים, יבקר מעריך בביתו של התובע, כדי לקבוע את מידת תלותו בזולת, או את מידת ההשגחה לה הוא זקוק. חשוב לציין שבמהלך הבדיקה הקשיש יתבקש למסור פרטים אישיים ביותר הנוגעים למצבו הרפואי והתפקודי.
  • הבדיקה מתבססת על טופס הערכה הכולל רשימה קבועה של שאלות, כאשר לצד כל שאלה או בדיקה ישנו ניקוד. בסוף ההערכה, נעשה חישוב כולל של הניקוד המצטבר, ובהתאם לו מתקבלת ההחלטה אם הנבדק אכן עומד בדרישות החוק, ואם כן – באיזו רמה.
  • טופס הבדיקה מתייחס בראש ובראשונה ליכולת הביצוע של חמשת פעילויות היום יום: ניידות, רחצה, הלבשה, אכילה ושליטה על הסוגרים. ביחס לכל אחת מפעולות אלו נבדקת יכולת הביצוע וניתן ניקוד: ביצוע מלא = 0 נקודות; ביצוע חלקי = 1/2 נקודה; אי יכולת ביצוע = 1 נקודה.
  • בנוסף, נבדקת מידת העצמאות בתפקוד תוך התייחסות לשליטה המוטורית, להבנה, ליוזמה והתמצאות במרחב, היכולת לזהות אנשים, וכן אירועים ותקריות שקרו בעבר (כגון נפילות).
  • לבסוף, נבדקת גם המידה בה הקשיש חי בגפו וללא נוכחות קרוב משפחה בסביבתו הקרובה.
  • לקשיש עם ירידה קוגניטיבית תתבצע הערכה תפקודית בנוכחותו של בן משפחה, או אדם אחר המכיר אותו היכרות יומיומית. לפרטים על התאמות שנעשו עבור חולים דמנטיים וחולי אלצהיימר, ראו מבחן תלות (ADL) לגמלת סיעוד לחולי אלצהיימר.

מהלך הבדיקה

  • בחלק הראשון, הקשיש יתבקש להראות תעודה מזהה, את התרופות שהוא נוטל ומסמכים רפואיים אחרים, אם מצויים בידיו. הוא יתבקש לפרט על התרופות ועל סדר יומו: מתי וכיצד הוא קם, איך הוא ישן בלילה, כיצד מגיע אל השירותים ומסתדר בהם ביום ובלילה, אם הוא מקבל עזרה יומיומית- מי עוזר לו וכיצד הוא מתפקד כאשר אדם זה איננו, כיצד הוא מסתדר בקניות ובהכנת אוכל, כיצד הוא מתלבש, מהן בעיותיו התפקודיות וממה הן נובעות.
  • בחלק השני של הבדיקה, יתבקש הקשיש לבצע פעולות שישקפו את תפקודו (לא פעולות העלולות לסכן את שלומו). הוא יתבקש ללבוש בגדים עליונים על הבגדים שכבר עליו ולגרוב גרביים (אם הוא ירצה, יוכל לבצע מטלה זו לבדו בחדר). אם הוא נייד, יתבקש להגיע לחדר האמבטיה, לסבן ולשטוף את ידיו, לשטוף פנים ולנגבם, להגיע למטבח, לחמם מזון ולהגישו לשולחן.
  • אם הקשיש מתלונן על קושי שאינו ניתן להסבר על פי רמת תפקודו בפעולה שלא נבדקת בדרך כלל, יתבקש לבצע פעולה זו.
דוגמה
קשיש נייד שקם מכסא לבדו, מדווח כי הוא זקוק לעזרת אדם אחר כדי להתיישב ולקום מהאסלה. המעריך מבקש מהקשיש להתיישב על האסלה, על מנת לבחון מה הבעיה. המעריך מבחין בכך שהאסלה נמוכה וממליץ להוסיף מתקן הגבהה לאסלה, ובכך מסייע לפתרון הבעיה.

בדיקה על ידי רופא לבני 80 ומעלה

  • כל קשיש שמלאו לו 90 שנה, רשאי לבחור בביצוע הערכה תפקודית על ידי רופא מומחה בגריאטריה במקום על ידי מעריך של המוסד לביטוח לאומי.
  • הרופא יבצע את ההערכה במסגרת עבודתו במוסד ציבורי והבדיקה תמומן על ידי המוסד לביטוח לאומי.
  • הרופא המעריך ימלא את נספח ב' בטופס התביעה, שיצורף לתביעה בנוסף לתדפיס המידע הרפואי מהרופא המטפל.
  • מבקשי גמלת סיעוד בגילאים 90 - 80 המתגוררים באזורים: טבריה, פתח תקווה, ירושלים, נהריה, רמת גן ובאר שבע, יכולים גם הם לעבור בדיקת תלות על ידי רופא מומחה בגריאטריה, ללא תשלום.
  • לשם כך, עליהם לתאם עם קופת החולים או בית החולים הציבורי את ביקור הרופא בביתם, לפני שהם מגישים את התביעה לגמלת סיעוד.
  • לפרטים נוספים, ראו באתר המוסד לביטוח לאומי.

קביעת הזכאות

  • לאחר הבדיקה, פקיד המוסד לביטוח לאומי יערוך סיכום ויקבע אם קיימת זכאות לגמלת סיעוד, מהי תקופת הזכאות ומה שיעור הגמלה:
    • קשישים שנקבע כי הם תלויים במידה רבה בזולת ברוב פעולות היום יום וקשישים הזקוקים להשגחה, יהיו זכאים לגמלת סיעוד רמה א'.
    • קשישים שנקבע כי הם תלויים במידה רבה מאוד בזולת ברוב פעולות היום יום וברוב שעות היממה, יהיו זכאים לגמלת סיעוד רמה ב'.
    • קשישים שנקבע כי הם תלויים לחלוטין בזולת בכל פעולות היום יום ובכל שעות היממה וקשישים הזקוקים להשגחה מתמדת, יהיו זכאים לגמלת סיעוד רמה ג'.
  • יש לציין שמצב תפקודי בלבד מזכה בגמלה. גיל, מצב רפואי ומצב סוציאלי, קשים ככל שיהיו, אינם מזכים בגמלה.
  • פרק הזמן המקסימלי עד לסיום תהליך הטיפול בתביעה הוא כ - 60 יום. עם קבלת ההחלטה לגבי זכאות, תישלח תשובה למגיש הבקשה ובה פירוט לגבי הניקוד שקיבל עבור כל פעולה, כולל פירוט מילולי לגבי יכולותיו התפקודיות.
  • אם הביטוח הלאומי קבע שתובע נמצא זכאי לגמלת סיעוד, יודיע על כך לוועדה המקצועית המקומית. הוועדה המקומית תודיע לאחות ו/או לעובד הסוציאלי, שיערכו ביקור בית. הוועדה תקבע בהתאם תכנית טיפול ומי יספק את השירותים שבמסגרת התכנית.
  • אם המגבלה בתפקוד זמנית, תינתן גמלת סיעוד זמנית. לקראת תום תקופת הזכאות, המוסד לביטוח לאומי יורה למעריך לבקר שוב בבית התובע, על מנת לבדוק את המשך זכאותו.
  • אם התובע אינו עונה על ששת התנאים המפורטים בתנאי הזכאות, הוא יקבל מהמוסד לביטוח לאומי הודעה בכתב שתביעתו נדחתה.

ערעור

פסקי דין

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

גורם ממשלתי אתר אינטרנט זכויות ותחומי אחריות
מוקד 6050* - המוסד לביטוח לאומי זכויות בגיל השלישי באתר המוסד לביטוח לאומי זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל, המצב הכלכלי ויכולת התפקוד
מוקד 9696* - המוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי זכויות בגיל השלישי באתר המוסד לביטוח לאומי סיוע מטעם שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם
מוקד 8840* לפניות הציבור אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד 8840* לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי הזכויות.
יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים ותיקים, לסיוע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בבירור זכויות המאושפז, במהלך תקופת האשפוז בבית החולים
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

שי"ל - שירות ייעוץ לאזרח - מוקד טלפוני: 118

אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים שונים
משרד הבריאות

קול הבריאות - מוקד השירות הטלפוני של משרד הבריאות 5400*

הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל
משרד הבינוי והשיכון - מוקד טלפוני בנושא דיור 5442* אתר משרד הבינוי והשיכון סיוע בדיור ומתן פתרונות דיור לקשישים


חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים

מקורות