מ (טיפול בהטמעת כותרת שכוללת שתופסת בטעות גם את תבנית "הצגת מוקדי שירות")
 
(8 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|זכות}}
 
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|זכות}}
{{תקציר}}
+
{{תקציר |תוכן=
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
 
| מידע  = [[חוק הגנת הצרכן]] מאפשר ללקוח של [[עסקה ברוכלות]] לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם
 
| מידע  = [[חוק הגנת הצרכן]] מאפשר ללקוח של [[עסקה ברוכלות]] לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם
שורה 8: שורה 8:
 
| פיצוי =  במקרה שמתקיימים התנאים לביטול העסקה ו[[עוסק (לפי חוק הגנת הצרכן)|העוסק]] מסרב לבטלה, ה[[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] המעוניין בביטול רשאי להגיש תביעה לפיצוי  של עד 10,000 ש"ח בנוסף לסכום ההחזר על העסקה
 
| פיצוי =  במקרה שמתקיימים התנאים לביטול העסקה ו[[עוסק (לפי חוק הגנת הצרכן)|העוסק]] מסרב לבטלה, ה[[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] המעוניין בביטול רשאי להגיש תביעה לפיצוי  של עד 10,000 ש"ח בנוסף לסכום ההחזר על העסקה
 
| ממשל  =  כמו כן, ניתן [http://economy.gov.il/Trade/ConsumerProtection/Pages/FilingAComplaint.aspx להגיש תלונה] לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה}}
 
| ממשל  =  כמו כן, ניתן [http://economy.gov.il/Trade/ConsumerProtection/Pages/FilingAComplaint.aspx להגיש תלונה] לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה}}
{{תקציר/סיום}}
+
}}
 
{{טפסים
 
{{טפסים
 
| 1 =  
 
| 1 =  
שורה 28: שורה 28:
 
== מי זכאי? ==  
 
== מי זכאי? ==  
 
* כל לקוח ([[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]]) של [[עסקה ברוכלות]] זכאי לבטל את העסקה '''בתוך 14 ימים''', בהתאם לתנאים.
 
* כל לקוח ([[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]]) של [[עסקה ברוכלות]] זכאי לבטל את העסקה '''בתוך 14 ימים''', בהתאם לתנאים.
* עסקה ברוכלות (שנערכה החל מאוגוסט 2016), זכאי לבטל '''בתוך 4 חודשים''':
+
* עם זאת, כל אחד מאלה זכאי לבטל עסקה ברוכלות '''בתוך 4 חודשים''':
** אדם עם מוגבלות לפי [[הגדרת אדם עם מוגבלות על פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות|הגדרתו בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]] (ראו [[ביטול עסקה ברוכלות או עסקת מכר מרחוק על ידי אדם עם מוגבלות|פרטים נוספים על הזכאות]]).
+
** אדם עם מוגבלות ([[ביטול עסקה ברוכלות או עסקת מכר מרחוק על ידי אדם עם מוגבלות|לפרטים נוספים על הזכאות]]).
 
** כל מי שמלאו לו 65 שנים ([[ביטול עסקה ברוכלות או עסקת מכר מרחוק על ידי אזרח ותיק (מגיל 65)|לפרטים נוספים]]).
 
** כל מי שמלאו לו 65 שנים ([[ביטול עסקה ברוכלות או עסקת מכר מרחוק על ידי אזרח ותיק (מגיל 65)|לפרטים נוספים]]).
 
** עולה חדש, עד 5 שנים מהיום שניתנה לו תעודה עולה או תעודת זכאות כעולה ([[ביטול עסקה ברוכלות או עסקת מכר מרחוק על ידי עולה חדש|לפרטים נוספים]]).
 
** עולה חדש, עד 5 שנים מהיום שניתנה לו תעודה עולה או תעודת זכאות כעולה ([[ביטול עסקה ברוכלות או עסקת מכר מרחוק על ידי עולה חדש|לפרטים נוספים]]).
  
 
== תהליך מימוש הזכות ==  <!--  מוטמע בערכים של האוכלוסיות הספציפיות המקושרים מסעיף מי זכאי -->
 
== תהליך מימוש הזכות ==  <!--  מוטמע בערכים של האוכלוסיות הספציפיות המקושרים מסעיף מי זכאי -->
 +
=== הודעה על ביטול העסקה ===
 +
{{הטמעת כותרת|ביטול עסקה מתמשכת#הודעה על ביטול העסקה}}
 
* יש להודיע לבית העסק על ביטול העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם (או בתוך 4 חודשים, אם הצרכן הוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש).
 
* יש להודיע לבית העסק על ביטול העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם (או בתוך 4 חודשים, אם הצרכן הוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש).
* במקרה של שירות מתמשך, כדוגמת שירותי תקשורת (טלפוניה, טלוויזיה רב-ערוצית, אינטרנט):
+
* במקרה של שירות מתמשך, כגון שירותי תקשורת (טלפוניה, טלוויזיה רב-ערוצית, אינטרנט), ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות כל עוד הביטול נעשה בתוך התקופה שנקבעה (14 ימים, או 4 חודשים בהתאם לאוכלוסיות הזכאיות) מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.  
** ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות כל עוד הביטול נעשה בתוך התקופה שנקבעה (14 ימים, או 4 חודשים בהתאם לאוכלוסיות הזכאיות) מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.  
+
=== דרישת תשלום ===
 +
* במקרה של שירות מתמשך (כגון שירותי תקשורת):
 
** בית העסק אינו רשאי לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש תשלום עבור השירות שסופק עד למועד שבו נמסרה הבקשה לביטול העסקה.
 
** בית העסק אינו רשאי לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש תשלום עבור השירות שסופק עד למועד שבו נמסרה הבקשה לביטול העסקה.
** במקרה שהותקן ציוד בבית הלקוח, בית העסק יכול לדרוש [[דמי התקנה|תשלום עבור ההתקנה]] עד לסך של 100 ש"ח.
+
** אם הותקן ציוד בבית הלקוח, בית העסק יכול לדרוש [[דמי התקנה|תשלום עבור ההתקנה]] עד לסך של 100 ש"ח.  
* הודעת הביטול אינה חייבת להיות בכתב, וניתן למסור הודעת ביטול באמצעות הטלפון. ואולם, במקרה בו העסק מסרב לבטל את העסקה ומתכחש לקבלת הודעת הביטול בטלפון, יהיה על הצרכן להוכיח כי שוחח בטלפון עם העסק ואת תוכן השיחה.
+
* ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במקרה שנעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו. ואולם במצב שבו השימוש גרם להרעה משמעותית במצבו של המוצר (ערכו של המוצר ירד), יכול בית העסק לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש במוצר. בנוסף יכול בית העסק לקזז את הפחת במוצר מההחזר המגיע ללקוח, ולהחזיר לצרכן רק את ההפרש.
* '''במקרה של מסירת הודעת ביטול בטלפון, מומלץ להקליט את השיחה עם נציג בית העסק'''.
+
 
* '''רצוי לשלוח את הודעת הביטול בכתב באמצעות דואר רשום, ולשמור עותק של המכתב ואת אישור המשלוח בדואר'''.
+
== פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה ==
* '''רצוי לתאר במכתב את כל תהליך השיווק וביצוע העסקה'''. נסיבות המכירה עשויות לבסס עילות נוספות לביטול העסקה, המקנות לצרכן זכויות נוספות. כמו במקרה של הטעיה על תכונות המוצר, ניצול מצוקה, אי מתן הזדמנות סבירה לעין בחוזה לפני החתימה.
+
{{הטמעת כותרת|ביטול עסקה מתמשכת#פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה}}
* ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במצב בו נעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו. ואולם במצב בו השימוש גרם להרעה משמעותית במצבו של המוצר (ערכו של המוצר ירד), יכול בית העסק לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש במוצר. בנוסף יכול בית העסק לקזז את הפחת במוצר מההחזר המגיע ללקוח, ולהחזיר לצרכן רק את ההפרש.
 
  
 
== חשוב לדעת == <!--  מוטמע בערכים של האוכלוסיות הספציפיות המקושרים מסעיף מי זכאי -->
 
== חשוב לדעת == <!--  מוטמע בערכים של האוכלוסיות הספציפיות המקושרים מסעיף מי זכאי -->
שורה 53: שורה 55:
 
* רשימת פסקי דין המשפיעים על הזכות
 
* רשימת פסקי דין המשפיעים על הזכות
 
-->
 
-->
 +
 +
<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=}}</noinclude>
  
 
== ארגוני סיוע ==
 
== ארגוני סיוע ==
שורה 61: שורה 65:
  
 
== חקיקה ונהלים ==
 
== חקיקה ונהלים ==
* [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/089_001.htm#Seif5 חוק הגנת הצרכן] - סעיף 14
+
* [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/089_001.htm#Seif5 חוק הגנת הצרכן] - סעיפים 14, 14ט.
 
* [https://www.nevo.co.il/law_word/law14/law-2569.pdf#page=6 חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 47), התשע"ו-2016]
 
* [https://www.nevo.co.il/law_word/law14/law-2569.pdf#page=6 חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 47), התשע"ו-2016]
* [http://www.nevo.co.il/law_html/law01/500_377.htm תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) תשע"א-2010]
+
* [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/500_377.htm תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) תשע"א-2010]
  
 
== הרחבות ופרסומים ==
 
== הרחבות ופרסומים ==
שורה 70: שורה 74:
 
* [http://www.consumers.org.il/category/contract-under-14-days ביטול עסקה ברוכלות]. באתר המועצה הישראלית לצרכנות.
 
* [http://www.consumers.org.il/category/contract-under-14-days ביטול עסקה ברוכלות]. באתר המועצה הישראלית לצרכנות.
  
<!--כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!
+
==Metadata==
==endarticle==
 
כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!-->
 
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
[[קטגוריה:זכויות]]
 
[[קטגוריה:זכויות]]
 
[[קטגוריה:צרכנות]]
 
[[קטגוריה:צרכנות]]
 +
 +
[[ar:إلغاء صفقة بيع متجول]]

גרסה אחרונה מ־02:14, 20 בפברואר 2019

הקדמה:

חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח של עסקה ברוכלות לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם
צרכן שהוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק (מגיל 65 ומעלה) או עולה חדש, זכאי לבטל עסקה ברוכלות בתוך 4 חודשים
לא ניתן לבטל עסקה לרכישת מוצר העשוי להתקלקל במהירות, כגון מוצרי מזון
לבדיקת זכאות לביטול עסקה, ראו צרכנות בקליק באתר המועצה הישראלית לצרכנות
במקרה שמתקיימים התנאים לביטול העסקה והעוסק מסרב לבטלה, הצרכן המעוניין בביטול רשאי להגיש תביעה לפיצוי של עד 10,000 ש"ח בנוסף לסכום ההחזר על העסקה
כמו כן, ניתן להגיש תלונה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה


חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח בעסקה ברוכלות לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.

  • צרכן שהוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק (החל מגיל 65 ומעלה) או עולה חדש, רשאי לבטל את העסקה בתוך 4 חודשים. זכאות זו תקפה לגבי עסקאות שנערכו החל מאוגוסט 2016.
  • בית העסק אינו רשאי לדרוש מהצרכן דמי ביטול.

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

הודעה על ביטול העסקה

  • הצרכן צריך להודיע לעוסק על ביטול העסקה. ניתן להודיע על הביטול בכל אחת מהדרכים הבאות:
    • בעל פה - בטלפון או בהודעה בעל פה במקום העסק
    • בדואר רשום
    • בדוא"ל
    • בפקס (אם יש לעוסק פקס)
  • בעסקה שניתן לבצע באמצעות אתר האינטרנט של העוסק, יש לאפשר גם את ביטול העסקה באמצעות האתר. במקרים אלה על העוסק לפרסם בדף הראשי של האתר, באופן בולט וברור, קישור ייעודי שבאמצעותו ניתן לשלוח הודעת ביטול.
  • בהודעת הביטול הצרכן יפרט את שמו ואת מספר הזהות שלו.
  • אם הודעת הביטול נמסרת בעל פה, יש למסור פרט מזהה נוסף, אם הוסכם עליו עם הצרכן בעת ההתקשרות.
  • רצוי לשלוח הודעת ביטול באמצעות דואר רשום, שכן כך ישנו תיעוד רשמי של ביטול העסקה.
  • יש להודיע לבית העסק על ביטול העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם (או בתוך 4 חודשים, אם הצרכן הוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש).
  • במקרה של שירות מתמשך, כגון שירותי תקשורת (טלפוניה, טלוויזיה רב-ערוצית, אינטרנט), ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות כל עוד הביטול נעשה בתוך התקופה שנקבעה (14 ימים, או 4 חודשים בהתאם לאוכלוסיות הזכאיות) מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.

דרישת תשלום

  • במקרה של שירות מתמשך (כגון שירותי תקשורת):
    • בית העסק אינו רשאי לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש תשלום עבור השירות שסופק עד למועד שבו נמסרה הבקשה לביטול העסקה.
    • אם הותקן ציוד בבית הלקוח, בית העסק יכול לדרוש תשלום עבור ההתקנה עד לסך של 100 ש"ח.
  • ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במקרה שנעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו. ואולם במצב שבו השימוש גרם להרעה משמעותית במצבו של המוצר (ערכו של המוצר ירד), יכול בית העסק לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש במוצר. בנוסף יכול בית העסק לקזז את הפחת במוצר מההחזר המגיע ללקוח, ולהחזיר לצרכן רק את ההפרש.

פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה

  • עד למועד אספקת השירות או המוצר, העוסק מחויב ליידע את הצרכן בכתב לגבי הדרכים למסירת הודעה על ביטול העסקה (כפי שפורטו לפני כן בדף זה), את פרטי ההתקשרות לגבי כל אחת מדרכי הביטול, ואת הפרטים שהצרכן צריך לכלול בהודעת הביטול.
  • המידע ייכתב בחוזה, בטופס גילוי או במסמך המפרט את עיקרי העסקה.
  • בנוסף, המידע יפורט על גבי החשבונית, הקבלה או הודעת התשלום.
  • בעסקה לתקופה קצובה שלא נדרשת לגביה הסכמה מפורשת של הצרכן להמשך ההתקשרות, המידע יפורט גם בהודעה על מועד סיום העסקה, הנשלחת לצרכן.
  • אם יש לעוסק אתר אינטרנט, המידע יפורט בדף הראשי של האתר. אם מדובר באתר שבאמצעותו ניתן גם לבצע את העסקה, המידע לגבי ביטול העסקה ייכתב בדף הראשי ליד הקישור המאפשר לבטל את העסקה.

חשוב לדעת

  • לא ניתן לבטל עסקה לרכישת טובין פסידים (מוצר המאבד את ערכו במהירות, עוד בטרם החזרתו לעסק), כגון מוצרי חלב, עיתון וכד'.
  • במקרה שבו הצרכן עמד בתנאי הזמן לבקשת הביטול ושלח הודעה בדואר רשום (הוכחה לבקשת ביטולה ועדכון בית העסק בנושא) והעסק מסרב לבטל את העסקה, ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10,000 ש"ח כפי שבית המשפט יקבע. כמו כן, ניתן להגיש תלונה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה.
  • בנסיבות ובמקרים מסויימים, ייתכן שניתן יהיה לבטל עסקה גם מעבר לפרק הזמן שנקבע לכך (לדוגמה: במקרה של הפרת חוזה, אי אספקת סחורה, או הטעייה של הלקוח). במקרים אלה מומלץ לפנות לייעוץ משפטי לפני הביטול. למידע על גופים שניתן לפנות אליהם לסיוע, ראו "סיוע לצרכנים" בפורטל צרכנות.


ארגוני סיוע


גורמי ממשל


חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים