(מקורות)
מ (טיפול בהטמעת כותרת שכוללת שתופסת בטעות גם את תבנית "הצגת מוקדי שירות")
 
(86 גרסאות ביניים של 11 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{זכות/עסקה ברוכלות}}
+
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|זכות}}
 +
{{תקציר |תוכן=
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
| מידע  = <!-- תבנית זו מיועדת להכנסת דגשים עיקריים בנוגע לזכות.-->
+
| מידע  = [[חוק הגנת הצרכן]] מאפשר ללקוח של [[עסקה ברוכלות]] לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
+
| מידע2 = צרכן שהוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק (מגיל 65 ומעלה) או עולה חדש, זכאי לבטל עסקה ברוכלות בתוך 4 חודשים
| חשוב = <!-- דוגמה: חשוב לדעת -->
+
| איסור = לא ניתן לבטל עסקה לרכישת מוצר העשוי להתקלקל במהירות, כגון מוצרי מזון
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
+
| שאלה = לבדיקת זכאות לביטול עסקה, ראו [http://www.consumers.org.il/category/consumers-click צרכנות בקליק] באתר המועצה הישראלית לצרכנות
| שאלה = <!-- דוגמה: שאלה -->
+
| פיצוי = במקרה שמתקיימים התנאים לביטול העסקה ו[[עוסק (לפי חוק הגנת הצרכן)|העוסק]] מסרב לבטלה, ה[[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] המעוניין בביטול רשאי להגיש תביעה לפיצוי של עד 10,000 ש"ח בנוסף לסכום ההחזר על העסקה
| ממשל  = <!-- קישור לגורם ממשל אחראי -->
+
| ממשל  = כמו כן, ניתן [http://economy.gov.il/Trade/ConsumerProtection/Pages/FilingAComplaint.aspx להגיש תלונה] לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה}}
}}<!-- פרמטרים סטנדרטיים: מידע/איסור/חשוב/פיצוי/שאלה/ממשל. ראו [[תבנית:דגשים]] למידע על אפשרויות הפרמטרים בתבנית -->
+
}}
 +
{{טפסים
 +
| 1 =
 +
| 2 =
 +
| 3 =
 +
}}
 +
{{ראו גם
 +
| [[צרכנות]]
 +
| [[עסקה ברוכלות]]
 +
| [[ביטול עסקה צרכנית]]
 +
| [[ביטול עסקת מכר מרחוק]]  
 +
}}
 +
{{עצם העניין/סיום}}
  
<!-- עסקה ברוכלות היא עסקה שנעשית בכל מקום שהוא אינו מקומו המקורי של בית העסק למשל בבית הלקוח, במקום עבודתו או ברחוב. זוהי עסקה שנעשית ביוזמתו של הרוכל (האדם) המגיע למיקומכם ומציע לכם את המוצר או השירות שלו. -->
+
חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח ב[[עסקה ברוכלות]] לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.
 +
* צרכן שהוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק (החל מגיל 65 ומעלה) או עולה חדש, רשאי לבטל את העסקה בתוך 4 חודשים. זכאות זו תקפה לגבי עסקאות שנערכו החל מאוגוסט 2016.
 +
* בית העסק אינו רשאי לדרוש מהצרכן דמי ביטול.
  
{{זכות/סיום הקדמה}} <!-- תבנית זו דואגת לכך שהכותרת הבאה בתור תתחיל רק מתחת לתוכן העניינים -->
+
== מי זכאי? ==
 +
* כל לקוח ([[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]]) של [[עסקה ברוכלות]] זכאי לבטל את העסקה '''בתוך 14 ימים''', בהתאם לתנאים.
 +
*  עם זאת, כל אחד מאלה זכאי לבטל עסקה ברוכלות '''בתוך 4 חודשים''':
 +
** אדם עם מוגבלות ([[ביטול עסקה ברוכלות או עסקת מכר מרחוק על ידי אדם עם מוגבלות|לפרטים נוספים על הזכאות]]).
 +
** כל מי שמלאו לו 65 שנים ([[ביטול עסקה ברוכלות או עסקת מכר מרחוק על ידי אזרח ותיק (מגיל 65)|לפרטים נוספים]]).
 +
** עולה חדש, עד 5 שנים מהיום שניתנה לו תעודה עולה או תעודת זכאות כעולה ([[ביטול עסקה ברוכלות או עסקת מכר מרחוק על ידי עולה חדש|לפרטים נוספים]]).
  
 +
== תהליך מימוש הזכות ==  <!--  מוטמע בערכים של האוכלוסיות הספציפיות המקושרים מסעיף מי זכאי -->
 +
=== הודעה על ביטול העסקה ===
 +
{{הטמעת כותרת|ביטול עסקה מתמשכת#הודעה על ביטול העסקה}}
 +
* יש להודיע לבית העסק על ביטול העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם (או בתוך 4 חודשים, אם הצרכן הוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש).
 +
* במקרה של שירות מתמשך, כגון שירותי תקשורת (טלפוניה, טלוויזיה רב-ערוצית, אינטרנט), ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות כל עוד הביטול נעשה בתוך התקופה שנקבעה (14 ימים, או 4 חודשים בהתאם לאוכלוסיות הזכאיות) מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.
 +
=== דרישת תשלום ===
 +
* במקרה של שירות מתמשך (כגון שירותי תקשורת):
 +
** בית העסק אינו רשאי לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש תשלום עבור השירות שסופק עד למועד שבו נמסרה הבקשה לביטול העסקה.
 +
** אם הותקן ציוד בבית הלקוח, בית העסק יכול לדרוש [[דמי התקנה|תשלום עבור ההתקנה]] עד לסך של 100 ש"ח.
 +
* ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במקרה שנעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו. ואולם במצב שבו השימוש גרם להרעה משמעותית במצבו של המוצר (ערכו של המוצר ירד), יכול בית העסק לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש במוצר. בנוסף יכול בית העסק לקזז את הפחת במוצר מההחזר המגיע ללקוח, ולהחזיר לצרכן רק את ההפרש.
  
 +
== פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה ==
 +
{{הטמעת כותרת|ביטול עסקה מתמשכת#פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה}}
  
== ביטול העסקה ==
+
== חשוב לדעת == <!--  מוטמע בערכים של האוכלוסיות הספציפיות המקושרים מסעיף מי זכאי -->
המחוקק היה ער למצב זה ובחוק הגנת הצרכן קיים סעיף המאפשר לצרכן לבטל עסקה ברוכלות. במצב בו נעשתה עסקה ברוכלות והצרכן מעוניין בביטולה חוק הגנת הצרכן מאפשר את זכות ביטול העסקה תוך 14 יום מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה לפי המאוחר מביניהם. העסק לא יכול לדרוש תשלום דמי ביטול.  בשירות מתמשך כמו בשירותי התקשורת ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות  באותם תנאי זמן, בית העסק אינו יכול לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש בעבור השירות שסופק יש לשלם לבית העסק בעד השירות שניתן עד למועד בו נמסרה הבקשה לביטול העסקה, אם הותקן ציוד בבית הלקוח בית העסק יכול לדרוש תשלום בעבור ההתקנה עד ל 100 ₪. הודעת הביטול לא חייבת להיות בכתב, הודעה טלפונית או בפקס תקפה אך אין עליה הוכחה  מצד בית העסק לקבלת הביטול, במצב כזה יהיה על הצרכן להוכיח כי הודיע לבית העסק על ביטול. לכן רצוי לשלוח הודעה בכתב לצורך הוכחה לבקשת הביטול. יש לשלוח הודעת ביטול בכתב בדואר רשום כאשר מומלץ כי ההודעה מפרטת את הסיבות לביטול, ולשמור עותק ואישור של הדואר למשלוח. במצב בו תהליך השיווק של המוצר או השירות היה מוטעה בין אם זה הטעייה של הלקוח, ניצול מצוקתו או אי מתן אפשרות לעיין בחוזה, מצב זה מהווה עילה לביטול העסקה. במצב בו הצרכן עמד בתנאי הזמן לבקשת הביטול ושלח הודיה בדואר רשום (הוכחה לבקשת ביטולה ועדכון בית העסק בנושא) והעסק מסרב לביטול ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10.000 שח כפי שבית המשפט יקבע. ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במצב בו נעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו, אך במצב בו השימוש גרם להרעה במצבו בית העסק יכול לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש בו.בית העסק יכול לקזז את ההפרש מהפחת שנגרם למה שבית העסק צריך להחזיר לו.
+
* לא ניתן לבטל עסקה לרכישת טובין פסידים (מוצר המאבד את ערכו במהירות, עוד בטרם החזרתו לעסק), כגון מוצרי חלב, עיתון וכד'.
 +
* במקרה שבו הצרכן עמד בתנאי הזמן לבקשת הביטול ושלח הודעה בדואר רשום (הוכחה לבקשת ביטולה ועדכון בית העסק בנושא) והעסק מסרב לבטל את העסקה, ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10,000 ש"ח כפי שבית המשפט יקבע. כמו כן, ניתן [http://economy.gov.il/Trade/ConsumerProtection/Pages/FilingAComplaint.aspx להגיש תלונה] לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה.
 +
* בנסיבות ובמקרים מסויימים, ייתכן שניתן יהיה לבטל עסקה גם מעבר לפרק הזמן שנקבע לכך (לדוגמה: במקרה של הפרת חוזה, אי אספקת סחורה, או הטעייה של הלקוח). במקרים אלה מומלץ לפנות לייעוץ משפטי לפני הביטול. למידע על גופים שניתן לפנות אליהם לסיוע, ראו "סיוע לצרכנים" בפורטל [[צרכנות]].
  
+
<!--== פסקי דין ==
 +
* רשימת פסקי דין המשפיעים על הזכות
 +
-->
  
 
+
<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=}}</noinclude>
== תקדימים משפטיים ==
 
<!--
 
* רשימת תקדימים משפטיים המשפיעים על הזכות
 
-->
 
  
 
== ארגוני סיוע ==
 
== ארגוני סיוע ==
*ניתן לפנות בכתב
+
{{הטמעת כותרת|צרכנות#ארגוני סיוע}}
 
 
לממונה על הגנת הצרכן
 
 
 
משרד התעשייה המסחר והתעסוקה, רחוב בנק ישראל 5ירושלים 91036 טלפון: 02-6662590 פקס: 02-6662936 www.moital.gov.i
 
  
 
== גורמי ממשל ==
 
== גורמי ממשל ==
<!--
+
{{הטמעת כותרת|צרכנות#גורמי ממשל}}
* רשימת גורמי ממשל המסייעים במימוש הזכות
 
-->
 
  
== חוקים ותקנות ==
+
== חקיקה ונהלים ==
<!--
+
* [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/089_001.htm#Seif5 חוק הגנת הצרכן] - סעיפים 14, 14ט.
* רשימת חוקים ותקנות מכוחם מוקנית הזכות או משפיעים עליה
+
* [https://www.nevo.co.il/law_word/law14/law-2569.pdf#page=6 חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 47), התשע"ו-2016]
-->
+
* [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/500_377.htm תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) תשע"א-2010]
  
 
== הרחבות ופרסומים ==
 
== הרחבות ופרסומים ==
<!--
+
* [http://economy.gov.il/Trade/ConsumerProtection/ConsumerInformation/Pages/Transaction.aspx עסקה ברוכלות] באתר משרד הכלכלה
* רשימת הרחבות בנושא, למי שמעוניין לקרוא מעבר
+
* [http://www.consumers.org.il/category/peddling המועצה הישראלית לצרכנות - מדריך בנושא עסקאות ברוכלות]
-->
+
* [http://www.consumers.org.il/category/contract-under-14-days ביטול עסקה ברוכלות]. באתר המועצה הישראלית לצרכנות.
 
 
== מקורות ==
 
* http://www.tamas.gov.il/NR/exeres/8C8A6B27-33AA-42E8-A192-BAD1608A36CD,frameless.htm
 
* http://www.consumers.org.il/category/peddling
 
 
 
 
 
 
 
{{זכות/סיום טור ימני}}
 
 
 
{{זכות/תחילת טור שמאלי}}
 
{{סטטוס | בעבודה}}
 
{{זכות/ראו גם
 
| החלף בפורטל האב של הזכות
 
| זכות/הליך הקשורים לזכות
 
| ערכים נוספים הקשורים לזכות, כל אחד בשורה נפרדת
 
}}
 
{{זכות/חדשות
 
| 1 =
 
| 2 =
 
| 3 =
 
}}<!-- עד 3 ידיעות. כל ידיעה מועברת כפרמטר (ממוספר) נפרד. הפורמט המומלץ הוא תאריך מודגש ולאחריו קישור לידיעה. התיבה לא תוצג אם הפרמטרים יישארו ריקים -->
 
{{זכות/טפסים
 
| 1 =
 
| 2 =
 
| 3 =
 
}}<!-- רשימת טפסים למימוש הזכות. כל פרמטר מופיע בשורה משלו, כתבליט (בולט). התיבה לא תוצג אם הפרמטרים יישארו ריקים -->
 
 
 
{{זכות/סיום טור שמאלי}}
 
 
 
  
 +
==Metadata==
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
[[קטגוריה:זכויות]]
 
[[קטגוריה:זכויות]]
 +
[[קטגוריה:צרכנות]]
 +
 +
[[ar:إلغاء صفقة بيع متجول]]

גרסה אחרונה מ־02:14, 20 בפברואר 2019

הקדמה:

חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח של עסקה ברוכלות לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם
צרכן שהוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק (מגיל 65 ומעלה) או עולה חדש, זכאי לבטל עסקה ברוכלות בתוך 4 חודשים
לא ניתן לבטל עסקה לרכישת מוצר העשוי להתקלקל במהירות, כגון מוצרי מזון
לבדיקת זכאות לביטול עסקה, ראו צרכנות בקליק באתר המועצה הישראלית לצרכנות
במקרה שמתקיימים התנאים לביטול העסקה והעוסק מסרב לבטלה, הצרכן המעוניין בביטול רשאי להגיש תביעה לפיצוי של עד 10,000 ש"ח בנוסף לסכום ההחזר על העסקה
כמו כן, ניתן להגיש תלונה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה


חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח בעסקה ברוכלות לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.

  • צרכן שהוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק (החל מגיל 65 ומעלה) או עולה חדש, רשאי לבטל את העסקה בתוך 4 חודשים. זכאות זו תקפה לגבי עסקאות שנערכו החל מאוגוסט 2016.
  • בית העסק אינו רשאי לדרוש מהצרכן דמי ביטול.

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

הודעה על ביטול העסקה

  • הצרכן צריך להודיע לעוסק על ביטול העסקה. ניתן להודיע על הביטול בכל אחת מהדרכים הבאות:
    • בעל פה - בטלפון או בהודעה בעל פה במקום העסק
    • בדואר רשום
    • בדוא"ל
    • בפקס (אם יש לעוסק פקס)
  • בעסקה שניתן לבצע באמצעות אתר האינטרנט של העוסק, יש לאפשר גם את ביטול העסקה באמצעות האתר. במקרים אלה על העוסק לפרסם בדף הראשי של האתר, באופן בולט וברור, קישור ייעודי שבאמצעותו ניתן לשלוח הודעת ביטול.
  • בהודעת הביטול הצרכן יפרט את שמו ואת מספר הזהות שלו.
  • אם הודעת הביטול נמסרת בעל פה, יש למסור פרט מזהה נוסף, אם הוסכם עליו עם הצרכן בעת ההתקשרות.
  • רצוי לשלוח הודעת ביטול באמצעות דואר רשום, שכן כך ישנו תיעוד רשמי של ביטול העסקה.
  • יש להודיע לבית העסק על ביטול העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם (או בתוך 4 חודשים, אם הצרכן הוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש).
  • במקרה של שירות מתמשך, כגון שירותי תקשורת (טלפוניה, טלוויזיה רב-ערוצית, אינטרנט), ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות כל עוד הביטול נעשה בתוך התקופה שנקבעה (14 ימים, או 4 חודשים בהתאם לאוכלוסיות הזכאיות) מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.

דרישת תשלום

  • במקרה של שירות מתמשך (כגון שירותי תקשורת):
    • בית העסק אינו רשאי לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש תשלום עבור השירות שסופק עד למועד שבו נמסרה הבקשה לביטול העסקה.
    • אם הותקן ציוד בבית הלקוח, בית העסק יכול לדרוש תשלום עבור ההתקנה עד לסך של 100 ש"ח.
  • ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במקרה שנעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו. ואולם במצב שבו השימוש גרם להרעה משמעותית במצבו של המוצר (ערכו של המוצר ירד), יכול בית העסק לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש במוצר. בנוסף יכול בית העסק לקזז את הפחת במוצר מההחזר המגיע ללקוח, ולהחזיר לצרכן רק את ההפרש.

פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה

  • עד למועד אספקת השירות או המוצר, העוסק מחויב ליידע את הצרכן בכתב לגבי הדרכים למסירת הודעה על ביטול העסקה (כפי שפורטו לפני כן בדף זה), את פרטי ההתקשרות לגבי כל אחת מדרכי הביטול, ואת הפרטים שהצרכן צריך לכלול בהודעת הביטול.
  • המידע ייכתב בחוזה, בטופס גילוי או במסמך המפרט את עיקרי העסקה.
  • בנוסף, המידע יפורט על גבי החשבונית, הקבלה או הודעת התשלום.
  • בעסקה לתקופה קצובה שלא נדרשת לגביה הסכמה מפורשת של הצרכן להמשך ההתקשרות, המידע יפורט גם בהודעה על מועד סיום העסקה, הנשלחת לצרכן.
  • אם יש לעוסק אתר אינטרנט, המידע יפורט בדף הראשי של האתר. אם מדובר באתר שבאמצעותו ניתן גם לבצע את העסקה, המידע לגבי ביטול העסקה ייכתב בדף הראשי ליד הקישור המאפשר לבטל את העסקה.

חשוב לדעת

  • לא ניתן לבטל עסקה לרכישת טובין פסידים (מוצר המאבד את ערכו במהירות, עוד בטרם החזרתו לעסק), כגון מוצרי חלב, עיתון וכד'.
  • במקרה שבו הצרכן עמד בתנאי הזמן לבקשת הביטול ושלח הודעה בדואר רשום (הוכחה לבקשת ביטולה ועדכון בית העסק בנושא) והעסק מסרב לבטל את העסקה, ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10,000 ש"ח כפי שבית המשפט יקבע. כמו כן, ניתן להגיש תלונה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה.
  • בנסיבות ובמקרים מסויימים, ייתכן שניתן יהיה לבטל עסקה גם מעבר לפרק הזמן שנקבע לכך (לדוגמה: במקרה של הפרת חוזה, אי אספקת סחורה, או הטעייה של הלקוח). במקרים אלה מומלץ לפנות לייעוץ משפטי לפני הביטול. למידע על גופים שניתן לפנות אליהם לסיוע, ראו "סיוע לצרכנים" בפורטל צרכנות.


ארגוני סיוע


גורמי ממשל


חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים