שורה 1: שורה 1:
 
 
{{זכות/תחילת טור ימני}}
 
{{זכות/תחילת טור ימני}}
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
| מידע  = <!-- תבנית זו מיועדת להכנסת דגשים עיקריים בנוגע לזכות.-->
+
| מידע  = חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח בעסקה ברכלות לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם
 
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
 
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
| חשוב  = <!-- דוגמה: חשוב לדעת -->
+
| חשוב  = בית העסק לא יכול לדרוש דמי ביטול על ביטול עסקה ברוכלות
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
שורה 11: שורה 10:
  
 
<!-- כאן יש להכניס הסבר כללי לגבי הזכות. -->
 
<!-- כאן יש להכניס הסבר כללי לגבי הזכות. -->
 
+
חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח ב[[עסקה ברוכלות]] לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.
 
{{זכות/סיום הקדמה}} <!-- תבנית זו דואגת לכך שהכותרת הבאה בתור תתחיל רק מתחת לתוכן העניינים -->
 
{{זכות/סיום הקדמה}} <!-- תבנית זו דואגת לכך שהכותרת הבאה בתור תתחיל רק מתחת לתוכן העניינים -->
  
 
== מי זכאי? ==  
 
== מי זכאי? ==  
 
<!-- כאן יש להכניס פירוט לגבי הזכאים לקבלת הזכות. -->
 
<!-- כאן יש להכניס פירוט לגבי הזכאים לקבלת הזכות. -->
 
+
* כל לקוח של עסקה ברוכלות.
 
== תהליך מימוש הזכות ==
 
== תהליך מימוש הזכות ==
 
<!-- איך ניתן לממש את הזכות? נא להכניס כאן הסבר מפורט, כולל שלבים ופרטי קשר במידת הצורך. -->
 
<!-- איך ניתן לממש את הזכות? נא להכניס כאן הסבר מפורט, כולל שלבים ופרטי קשר במידת הצורך. -->
 +
* יש להודיע לבית העסק על ביטול העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.
 +
* במקרה של שירות מתמשך, כדוגמת שירותי תקשורת (טלפוניה, טלויזיה רב ערוצית, אינטרנט):
 +
** ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות כל עוד הביטול נעשה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.
 +
** בית העסק אינו יכול לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש תשלם בעבור השירות שסופק עד למועד בו נמסרה הבקשה לביטול העסקה.
 +
** במקרה שהותקן ציוד בבית הלקוח, בית העסק יכול לדרוש תשלום בעבור ההתקנה עד לסך של 100 ₪.
 +
* הודעת הביטול אינה חייבת להיות בכתב, וניתן למסור הודעת ביטול באמצעות הטלפון.
 +
 +
טלפונית או באמצעות פקס תקפה אך אין עליה הוכחה  מצד בית העסק לקבלת הביטול, במצב כזה יהיה על הצרכן להוכיח כי הודיע לבית העסק על ביטול. לכן רצוי לשלוח הודעה בכתב לצורך הוכחה לבקשת הביטול. יש לשלוח הודעת ביטול בכתב בדואר רשום כאשר מומלץ כי ההודעה מפרטת את הסיבות לביטול, ולשמור עותק ואישור של הדואר למשלוח.
 +
 +
במצב בו נעשתה עסקה ברוכלות והצרכן מעוניין בביטולה חוק הגנת הצרכן מאפשר את זכות ביטול העסקה תוך 14 יום מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה לפי המאוחר מביניהם. העסק לא יכול לדרוש תשלום דמי ביטול.  בשירות מתמשך כמו בשירותי התקשורת ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות  באותם תנאי זמן, בית העסק אינו יכול לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש בעבור השירות שסופק יש לשלם לבית העסק בעד השירות שניתן עד למועד בו נמסרה הבקשה לביטול העסקה, אם הותקן ציוד בבית הלקוח בית העסק יכול לדרוש תשלום בעבור ההתקנה עד ל 100 ₪. הודעת הביטול לא חייבת להיות בכתב, הודעה טלפונית או בפקס תקפה אך אין עליה הוכחה  מצד בית העסק לקבלת הביטול, במצב כזה יהיה על הצרכן להוכיח כי הודיע לבית העסק על ביטול. לכן רצוי לשלוח הודעה בכתב לצורך הוכחה לבקשת הביטול. יש לשלוח הודעת ביטול בכתב בדואר רשום כאשר מומלץ כי ההודעה מפרטת את הסיבות לביטול, ולשמור עותק ואישור של הדואר למשלוח. במצב בו תהליך השיווק של המוצר או השירות היה מוטעה בין אם זה הטעייה של הלקוח, ניצול מצוקתו או אי מתן אפשרות לעיין בחוזה, מצב זה מהווה עילה לביטול העסקה.  במצב בו הצרכן עמד בתנאי הזמן לבקשת הביטול ושלח הודיה בדואר רשום (הוכחה לבקשת ביטולה ועדכון בית העסק בנושא) והעסק מסרב לביטול ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10.000 שח כפי שבית המשפט יקבע. ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במצב בו נעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו, אך במצב בו השימוש גרם להרעה במצבו בית העסק יכול לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש בו.בית העסק יכול לקזז את ההפרש מהפחת שנגרם למה שבית העסק צריך להחזיר לו.
  
 
== חשוב לדעת ==
 
== חשוב לדעת ==
 
<!-- במידת הצורך, ניתן להכניס כאן הבהרות חשובות. ניתן למחוק סעיף זה אם אינו נחוץ. -->
 
<!-- במידת הצורך, ניתן להכניס כאן הבהרות חשובות. ניתן למחוק סעיף זה אם אינו נחוץ. -->
 
+
* בית העסק או הרוכל אינו יכול לדרוש דמי ביטול.
 
== תקדימים משפטיים ==
 
== תקדימים משפטיים ==
 
<!--
 
<!--

גרסה מ־20:57, 26 בדצמבר 2011

תבנית:זכות/תחילת טור ימני

חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח בעסקה ברכלות לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם
בית העסק לא יכול לדרוש דמי ביטול על ביטול עסקה ברוכלות

חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח בעסקה ברוכלות לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם. תבנית:זכות/סיום הקדמה

מי זכאי?

  • כל לקוח של עסקה ברוכלות.

תהליך מימוש הזכות

  • יש להודיע לבית העסק על ביטול העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.
  • במקרה של שירות מתמשך, כדוגמת שירותי תקשורת (טלפוניה, טלויזיה רב ערוצית, אינטרנט):
    • ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות כל עוד הביטול נעשה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.
    • בית העסק אינו יכול לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש תשלם בעבור השירות שסופק עד למועד בו נמסרה הבקשה לביטול העסקה.
    • במקרה שהותקן ציוד בבית הלקוח, בית העסק יכול לדרוש תשלום בעבור ההתקנה עד לסך של 100 ₪.
  • הודעת הביטול אינה חייבת להיות בכתב, וניתן למסור הודעת ביטול באמצעות הטלפון.
טלפונית או באמצעות פקס תקפה אך אין עליה הוכחה  מצד בית העסק לקבלת הביטול, במצב כזה יהיה על הצרכן להוכיח כי הודיע לבית העסק על ביטול. לכן רצוי לשלוח הודעה בכתב לצורך הוכחה לבקשת הביטול. יש לשלוח הודעת ביטול בכתב בדואר רשום כאשר מומלץ כי ההודעה מפרטת את הסיבות לביטול, ולשמור עותק ואישור של הדואר למשלוח.

במצב בו נעשתה עסקה ברוכלות והצרכן מעוניין בביטולה חוק הגנת הצרכן מאפשר את זכות ביטול העסקה תוך 14 יום מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה לפי המאוחר מביניהם. העסק לא יכול לדרוש תשלום דמי ביטול. בשירות מתמשך כמו בשירותי התקשורת ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות באותם תנאי זמן, בית העסק אינו יכול לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש בעבור השירות שסופק יש לשלם לבית העסק בעד השירות שניתן עד למועד בו נמסרה הבקשה לביטול העסקה, אם הותקן ציוד בבית הלקוח בית העסק יכול לדרוש תשלום בעבור ההתקנה עד ל 100 ₪. הודעת הביטול לא חייבת להיות בכתב, הודעה טלפונית או בפקס תקפה אך אין עליה הוכחה מצד בית העסק לקבלת הביטול, במצב כזה יהיה על הצרכן להוכיח כי הודיע לבית העסק על ביטול. לכן רצוי לשלוח הודעה בכתב לצורך הוכחה לבקשת הביטול. יש לשלוח הודעת ביטול בכתב בדואר רשום כאשר מומלץ כי ההודעה מפרטת את הסיבות לביטול, ולשמור עותק ואישור של הדואר למשלוח. במצב בו תהליך השיווק של המוצר או השירות היה מוטעה בין אם זה הטעייה של הלקוח, ניצול מצוקתו או אי מתן אפשרות לעיין בחוזה, מצב זה מהווה עילה לביטול העסקה. במצב בו הצרכן עמד בתנאי הזמן לבקשת הביטול ושלח הודיה בדואר רשום (הוכחה לבקשת ביטולה ועדכון בית העסק בנושא) והעסק מסרב לביטול ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10.000 שח כפי שבית המשפט יקבע. ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במצב בו נעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו, אך במצב בו השימוש גרם להרעה במצבו בית העסק יכול לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש בו.בית העסק יכול לקזז את ההפרש מהפחת שנגרם למה שבית העסק צריך להחזיר לו.

חשוב לדעת

  • בית העסק או הרוכל אינו יכול לדרוש דמי ביטול.

תקדימים משפטיים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חוקים ותקנות

הרחבות ופרסומים

מקורות

תבנית:זכות/סיום טור ימני

תבנית:זכות/תחילת טור שמאלי תבנית:סטטוס תבנית:זכות/ראו גם

תבנית:זכות/טפסים

תבנית:זכות/סיום טור שמאלי



הגדרה

עסקה ברוכלות היא עסקה שנעשית בכל מקום שהוא אינו מקומו המקורי של בית העסק למשל בבית הלקוח, במקום עבודתו או ברחוב. זוהי עסקה שנעשית ביוזמתו של הרוכל (האדם) המגיע למיקומכם ומציע לכם את המוצר או השירות שלו.


ביטול העסקה

במצב בו נעשתה עסקה ברוכלות והצרכן מעוניין בביטולה חוק הגנת הצרכן מאפשר את זכות ביטול העסקה תוך 14 יום מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה לפי המאוחר מביניהם. העסק לא יכול לדרוש תשלום דמי ביטול. בשירות מתמשך כמו בשירותי התקשורת ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות באותם תנאי זמן, בית העסק אינו יכול לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש בעבור השירות שסופק יש לשלם לבית העסק בעד השירות שניתן עד למועד בו נמסרה הבקשה לביטול העסקה, אם הותקן ציוד בבית הלקוח בית העסק יכול לדרוש תשלום בעבור ההתקנה עד ל 100 ₪. הודעת הביטול לא חייבת להיות בכתב, הודעה טלפונית או בפקס תקפה אך אין עליה הוכחה מצד בית העסק לקבלת הביטול, במצב כזה יהיה על הצרכן להוכיח כי הודיע לבית העסק על ביטול. לכן רצוי לשלוח הודעה בכתב לצורך הוכחה לבקשת הביטול. יש לשלוח הודעת ביטול בכתב בדואר רשום כאשר מומלץ כי ההודעה מפרטת את הסיבות לביטול, ולשמור עותק ואישור של הדואר למשלוח. במצב בו תהליך השיווק של המוצר או השירות היה מוטעה בין אם זה הטעייה של הלקוח, ניצול מצוקתו או אי מתן אפשרות לעיין בחוזה, מצב זה מהווה עילה לביטול העסקה. במצב בו הצרכן עמד בתנאי הזמן לבקשת הביטול ושלח הודיה בדואר רשום (הוכחה לבקשת ביטולה ועדכון בית העסק בנושא) והעסק מסרב לביטול ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10.000 שח כפי שבית המשפט יקבע. ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במצב בו נעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו, אך במצב בו השימוש גרם להרעה במצבו בית העסק יכול לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש בו.בית העסק יכול לקזז את ההפרש מהפחת שנגרם למה שבית העסק צריך להחזיר לו.

ארגוני סיוע

  • ניתן לפנות בכתב

לממונה על הגנת הצרכן

משרד התעשייה המסחר והתעסוקה, רחוב בנק ישראל 5ירושלים 91036 טלפון: 02-6662590 פקס: 02-6662936 www.moital.gov.i

חוקים ותקנות

  • המחוקק היה ער למצב זה ובחוק הגנת הצרכן קיים סעיף המאפשר לצרכן לבטל עסקה ברוכלות.

מקורות