שורה 2: שורה 2:
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
 
| מידע  = חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח בעסקה ברכלות לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם
 
| מידע  = חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח בעסקה ברכלות לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
+
| איסור = לא ניתן לבטל עסקה לרכישת מוצר העשוי להתקלקל במהירות, כגון מוצרי מזון
 
| חשוב  = בית העסק לא יכול לדרוש דמי ביטול על ביטול עסקה ברוכלות
 
| חשוב  = בית העסק לא יכול לדרוש דמי ביטול על ביטול עסקה ברוכלות
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
+
| פיצוי = במקרה בו הצרכן עמד בתנאים לביטול העסקה והעסק מסרב לבטל את העסקה, ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10.000 ש"ח
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
| ממשל  = <!-- קישור לגורם ממשל אחראי -->
+
| ממשל  = למידע נוסף ניתן לפנות ל[http://www.moit.gov.il/NR/exeres/17432196-ECEA-4619-87A9-791B6374DC1F.htm ממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת]
 
}}<!-- פרמטרים סטנדרטיים: מידע/איסור/חשוב/פיצוי/שאלה/ממשל. ראו [[תבנית:דגשים]] למידע על אפשרויות הפרמטרים בתבנית -->
 
}}<!-- פרמטרים סטנדרטיים: מידע/איסור/חשוב/פיצוי/שאלה/ממשל. ראו [[תבנית:דגשים]] למידע על אפשרויות הפרמטרים בתבנית -->
  
שורה 15: שורה 15:
 
== מי זכאי? ==  
 
== מי זכאי? ==  
 
<!-- כאן יש להכניס פירוט לגבי הזכאים לקבלת הזכות. -->
 
<!-- כאן יש להכניס פירוט לגבי הזכאים לקבלת הזכות. -->
* כל לקוח של עסקה ברוכלות.
+
* כל לקוח של [[עסקה ברוכלות]].
 
== תהליך מימוש הזכות ==
 
== תהליך מימוש הזכות ==
 
<!-- איך ניתן לממש את הזכות? נא להכניס כאן הסבר מפורט, כולל שלבים ופרטי קשר במידת הצורך. -->
 
<!-- איך ניתן לממש את הזכות? נא להכניס כאן הסבר מפורט, כולל שלבים ופרטי קשר במידת הצורך. -->
שורה 22: שורה 22:
 
** ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות כל עוד הביטול נעשה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.  
 
** ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות כל עוד הביטול נעשה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.  
 
** בית העסק אינו יכול לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש תשלם בעבור השירות שסופק עד למועד בו נמסרה הבקשה לביטול העסקה.
 
** בית העסק אינו יכול לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש תשלם בעבור השירות שסופק עד למועד בו נמסרה הבקשה לביטול העסקה.
** במקרה שהותקן ציוד בבית הלקוח, בית העסק יכול לדרוש תשלום בעבור ההתקנה עד לסך של 100 .  
+
** במקרה שהותקן ציוד בבית הלקוח, בית העסק יכול לדרוש [[דמי התקנה|תשלום בעבור ההתקנה]] עד לסך של 100 ש"ח.  
* הודעת הביטול אינה חייבת להיות בכתב, וניתן למסור הודעת ביטול באמצעות הטלפון.
+
* הודעת הביטול אינה חייבת להיות בכתב, וניתן למסור הודעת ביטול באמצעות הטלפון. ואולם, במקרה בו העסק מסרב לבטל את העסקה ומתכחש לקבלת הודעת הביטול בטלפון, יהיה על הצרכן להוכיח כי שוחח בטלפון עם העסק ואת תוכן השיחה.
 
+
* '''במקרה של מסירת הודעת ביטול בטלפון, מומלץ להקליט את השיחה עם נציג בית העסק'''.
טלפונית או באמצעות פקס תקפה אך אין עליה הוכחה  מצד בית העסק לקבלת הביטול, במצב כזה יהיה על הצרכן להוכיח כי הודיע לבית העסק על ביטול. לכן רצוי לשלוח הודעה בכתב לצורך הוכחה לבקשת הביטול. יש לשלוח הודעת ביטול בכתב בדואר רשום כאשר מומלץ כי ההודעה מפרטת את הסיבות לביטול, ולשמור עותק ואישור של הדואר למשלוח.
+
* '''רצוי לשלוח את הודעת ביטול בכתב באמצעות דואר רשום, ולשמור עותק של המכתב ואת אישור המשלוח בדואר'''.  
 
+
* '''רצוי לתאר במכתב את כל תהליך השיווק וביצוע העסקה'''. נסיבות המכירה עשויות לבסס עילות נוספות לביטול העסקה, המקנות לצרכן זכויות נוספות. כמו במקרה של הטעיה על תכונות המוצר, ניצול מצוקה, אי מתן הזדמנות סבירה לעין בחוזה לפני החתימה.
במצב בו נעשתה עסקה ברוכלות והצרכן מעוניין בביטולה חוק הגנת הצרכן מאפשר את זכות ביטול העסקה תוך 14 יום מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה לפי המאוחר מביניהם. העסק לא יכול לדרוש תשלום דמי ביטול. בשירות מתמשך כמו בשירותי התקשורת ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות  באותם תנאי זמן, בית העסק אינו יכול לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש בעבור השירות שסופק יש לשלם לבית העסק בעד השירות שניתן עד למועד בו נמסרה הבקשה לביטול העסקה, אם הותקן ציוד בבית הלקוח בית העסק יכול לדרוש תשלום בעבור ההתקנה עד ל 100 ₪. הודעת הביטול לא חייבת להיות בכתב, הודעה טלפונית או בפקס תקפה אך אין עליה הוכחה  מצד בית העסק לקבלת הביטול, במצב כזה יהיה על הצרכן להוכיח כי הודיע לבית העסק על ביטול. לכן רצוי לשלוח הודעה בכתב לצורך הוכחה לבקשת הביטול. יש לשלוח הודעת ביטול בכתב בדואר רשום כאשר מומלץ כי ההודעה מפרטת את הסיבות לביטול, ולשמור עותק ואישור של הדואר למשלוח. במצב בו תהליך השיווק של המוצר או השירות היה מוטעה בין אם זה הטעייה של הלקוח, ניצול מצוקתו או אי מתן אפשרות לעיין בחוזה, מצב זה מהווה עילה לביטול העסקה.  במצב בו הצרכן עמד בתנאי הזמן לבקשת הביטול ושלח הודיה בדואר רשום (הוכחה לבקשת ביטולה ועדכון בית העסק בנושא) והעסק מסרב לביטול ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10.000 שח כפי שבית המשפט יקבע. ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במצב בו נעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו, אך במצב בו השימוש גרם להרעה במצבו בית העסק יכול לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש בו.בית העסק יכול לקזז את ההפרש מהפחת שנגרם למה שבית העסק צריך להחזיר לו.
+
* ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במצב בו נעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו. ואולם במצב בו השימוש גרם להרעה משמעותית במצבו של בית העסק (נגרם לעסק נזק כלכלי), יכול בית העסק לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש במוצר. בנוסף יכול בית העסק לקזז את הפחת במוצר מההחזר המגיע ללקוח, ולהחזיר לצרכן רק את ההפרש.
  
 
== חשוב לדעת ==
 
== חשוב לדעת ==
 
<!-- במידת הצורך, ניתן להכניס כאן הבהרות חשובות. ניתן למחוק סעיף זה אם אינו נחוץ. -->
 
<!-- במידת הצורך, ניתן להכניס כאן הבהרות חשובות. ניתן למחוק סעיף זה אם אינו נחוץ. -->
 +
* לא ניתן לבטל עסקה לרכישת מוצר העשוי להתקלקל במהירות, כגון מוצרי מזון.
 
* בית העסק או הרוכל אינו יכול לדרוש דמי ביטול.
 
* בית העסק או הרוכל אינו יכול לדרוש דמי ביטול.
 +
* במקרה בו הצרכן עמד בתנאי הזמן לבקשת הביטול ושלח הודיה בדואר רשום (הוכחה לבקשת ביטולה ועדכון בית העסק בנושא) והעסק מסרב לבטל את העסקה, ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10.000 ש"ח כפי שבית המשפט יקבע.
 
== תקדימים משפטיים ==
 
== תקדימים משפטיים ==
 
<!--
 
<!--
שורה 38: שורה 40:
  
 
== ארגוני סיוע ==
 
== ארגוני סיוע ==
<!--
+
* [http://www.emun.org/ptrust/html/web/emun.htm אמון הציבור]
* יש להכניס כאן רשימת ארגונים מסייעים
 
* בצורת רשימה, כהפניות לדפיהם במערכת כל-זכות
 
-->
 
  
 
== גורמי ממשל ==
 
== גורמי ממשל ==
<!--
+
* [http://www.moit.gov.il/NR/exeres/17432196-ECEA-4619-87A9-791B6374DC1F.htm ממונה על הגנת הצרכן] ב[[משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה]]
* רשימת גורמי ממשל המסייעים במימוש הזכות
+
* [http://www.consumers.org.il/ המועצה הישראלית לצרכנות]
-->
+
* [http://www.tamas.gov.il/NR/exeres/92FC87C6-7C58-4355-AF31-9AE6F7CEBD02.htm רשימת גופים העוסקים בטיפול בתלונות בנושאי צרכנות במשרדי ממשלה וגופים ציבוריים] באתר [[משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה]]
 
 
 
== חוקים ותקנות ==
 
== חוקים ותקנות ==
 
<!--
 
<!--
שורה 54: שורה 52:
  
 
== הרחבות ופרסומים ==
 
== הרחבות ופרסומים ==
<!--
+
* [http://www.tamas.gov.il/NR/exeres/8C8A6B27-33AA-42E8-A192-BAD1608A36CD,frameless.htm עלון עסקה ברוכלות של משרד התעשייה המסחר והתעסוקה]
* רשימת הרחבות בנושא, למי שמעוניין לקרוא מעבר
+
* [http://www.consumers.org.il/category/peddling המועצה הישראלית לצרכנות - מדריך בנושא עסקאות ברוכלות]
-->
+
 
 
 
== מקורות ==
 
== מקורות ==
<!--
+
הערך נכתב על-ידי [[משתמש:ליטל סואט|ליטל סואט]]
* בסעיף זה יש להכניס רשימת מקורות לטקסט לצורך סימוכין ומתן קרדיט
 
-->
 
  
  
שורה 69: שורה 64:
 
{{סטטוס | בעבודה}}
 
{{סטטוס | בעבודה}}
 
{{זכות/ראו גם  
 
{{זכות/ראו גם  
| החלף בפורטל האב של הזכות
+
| [[צרכנות]]
| זכות/הליך הקשורים לזכות
+
| [[ביטול עסקה צרכנית]]
 
| ערכים נוספים הקשורים לזכות, כל אחד בשורה נפרדת
 
| ערכים נוספים הקשורים לזכות, כל אחד בשורה נפרדת
 
}}
 
}}
 
{{זכות/חדשות  
 
{{זכות/חדשות  
| 1 =  
+
| 1 = '''09/03/2007''' אתר YNET: [http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3366564,00.html לכל תלונה יש כתובת]
| 2 =  
+
| 2 = '''02/01/2007''' אתר נענע10: [http://mymoney.nana10.co.il/Article/?ArticleID=420306 למי מתלוננים?]
 
| 3 =  
 
| 3 =  
 
}}<!-- עד 3 ידיעות. כל ידיעה מועברת כפרמטר (ממוספר) נפרד. הפורמט המומלץ הוא תאריך מודגש ולאחריו קישור לידיעה. התיבה לא תוצג אם הפרמטרים יישארו ריקים -->  
 
}}<!-- עד 3 ידיעות. כל ידיעה מועברת כפרמטר (ממוספר) נפרד. הפורמט המומלץ הוא תאריך מודגש ולאחריו קישור לידיעה. התיבה לא תוצג אם הפרמטרים יישארו ריקים -->  

גרסה מ־12:17, 27 בדצמבר 2011

תבנית:זכות/תחילת טור ימני

חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח בעסקה ברכלות לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם
לא ניתן לבטל עסקה לרכישת מוצר העשוי להתקלקל במהירות, כגון מוצרי מזון
בית העסק לא יכול לדרוש דמי ביטול על ביטול עסקה ברוכלות
במקרה בו הצרכן עמד בתנאים לביטול העסקה והעסק מסרב לבטל את העסקה, ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10.000 ש"ח
למידע נוסף ניתן לפנות לממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת

חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח בעסקה ברוכלות לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם. תבנית:זכות/סיום הקדמה

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

  • יש להודיע לבית העסק על ביטול העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.
  • במקרה של שירות מתמשך, כדוגמת שירותי תקשורת (טלפוניה, טלויזיה רב ערוצית, אינטרנט):
    • ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות כל עוד הביטול נעשה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.
    • בית העסק אינו יכול לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש תשלם בעבור השירות שסופק עד למועד בו נמסרה הבקשה לביטול העסקה.
    • במקרה שהותקן ציוד בבית הלקוח, בית העסק יכול לדרוש תשלום בעבור ההתקנה עד לסך של 100 ש"ח.
  • הודעת הביטול אינה חייבת להיות בכתב, וניתן למסור הודעת ביטול באמצעות הטלפון. ואולם, במקרה בו העסק מסרב לבטל את העסקה ומתכחש לקבלת הודעת הביטול בטלפון, יהיה על הצרכן להוכיח כי שוחח בטלפון עם העסק ואת תוכן השיחה.
  • במקרה של מסירת הודעת ביטול בטלפון, מומלץ להקליט את השיחה עם נציג בית העסק.
  • רצוי לשלוח את הודעת ביטול בכתב באמצעות דואר רשום, ולשמור עותק של המכתב ואת אישור המשלוח בדואר.
  • רצוי לתאר במכתב את כל תהליך השיווק וביצוע העסקה. נסיבות המכירה עשויות לבסס עילות נוספות לביטול העסקה, המקנות לצרכן זכויות נוספות. כמו במקרה של הטעיה על תכונות המוצר, ניצול מצוקה, אי מתן הזדמנות סבירה לעין בחוזה לפני החתימה.
  • ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במצב בו נעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו. ואולם במצב בו השימוש גרם להרעה משמעותית במצבו של בית העסק (נגרם לעסק נזק כלכלי), יכול בית העסק לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש במוצר. בנוסף יכול בית העסק לקזז את הפחת במוצר מההחזר המגיע ללקוח, ולהחזיר לצרכן רק את ההפרש.

חשוב לדעת

  • לא ניתן לבטל עסקה לרכישת מוצר העשוי להתקלקל במהירות, כגון מוצרי מזון.
  • בית העסק או הרוכל אינו יכול לדרוש דמי ביטול.
  • במקרה בו הצרכן עמד בתנאי הזמן לבקשת הביטול ושלח הודיה בדואר רשום (הוכחה לבקשת ביטולה ועדכון בית העסק בנושא) והעסק מסרב לבטל את העסקה, ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10.000 ש"ח כפי שבית המשפט יקבע.

תקדימים משפטיים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חוקים ותקנות

הרחבות ופרסומים

מקורות

הערך נכתב על-ידי ליטל סואט


תבנית:זכות/סיום טור ימני

תבנית:זכות/תחילת טור שמאלי תבנית:סטטוס תבנית:זכות/ראו גם

תבנית:זכות/טפסים

תבנית:זכות/סיום טור שמאלי



הגדרה

עסקה ברוכלות היא עסקה שנעשית בכל מקום שהוא אינו מקומו המקורי של בית העסק למשל בבית הלקוח, במקום עבודתו או ברחוב. זוהי עסקה שנעשית ביוזמתו של הרוכל (האדם) המגיע למיקומכם ומציע לכם את המוצר או השירות שלו.


ביטול העסקה

במצב בו נעשתה עסקה ברוכלות והצרכן מעוניין בביטולה חוק הגנת הצרכן מאפשר את זכות ביטול העסקה תוך 14 יום מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה לפי המאוחר מביניהם. העסק לא יכול לדרוש תשלום דמי ביטול. בשירות מתמשך כמו בשירותי התקשורת ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות באותם תנאי זמן, בית העסק אינו יכול לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש בעבור השירות שסופק יש לשלם לבית העסק בעד השירות שניתן עד למועד בו נמסרה הבקשה לביטול העסקה, אם הותקן ציוד בבית הלקוח בית העסק יכול לדרוש תשלום בעבור ההתקנה עד ל 100 ₪. הודעת הביטול לא חייבת להיות בכתב, הודעה טלפונית או בפקס תקפה אך אין עליה הוכחה מצד בית העסק לקבלת הביטול, במצב כזה יהיה על הצרכן להוכיח כי הודיע לבית העסק על ביטול. לכן רצוי לשלוח הודעה בכתב לצורך הוכחה לבקשת הביטול. יש לשלוח הודעת ביטול בכתב בדואר רשום כאשר מומלץ כי ההודעה מפרטת את הסיבות לביטול, ולשמור עותק ואישור של הדואר למשלוח. במצב בו תהליך השיווק של המוצר או השירות היה מוטעה בין אם זה הטעייה של הלקוח, ניצול מצוקתו או אי מתן אפשרות לעיין בחוזה, מצב זה מהווה עילה לביטול העסקה. במצב בו הצרכן עמד בתנאי הזמן לבקשת הביטול ושלח הודיה בדואר רשום (הוכחה לבקשת ביטולה ועדכון בית העסק בנושא) והעסק מסרב לביטול ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10.000 שח כפי שבית המשפט יקבע. ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במצב בו נעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו, אך במצב בו השימוש גרם להרעה במצבו בית העסק יכול לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש בו.בית העסק יכול לקזז את ההפרש מהפחת שנגרם למה שבית העסק צריך להחזיר לו.

ארגוני סיוע

  • ניתן לפנות בכתב

לממונה על הגנת הצרכן

משרד התעשייה המסחר והתעסוקה, רחוב בנק ישראל 5ירושלים 91036 טלפון: 02-6662590 פקס: 02-6662936 www.moital.gov.i

חוקים ותקנות

  • המחוקק היה ער למצב זה ובחוק הגנת הצרכן קיים סעיף המאפשר לצרכן לבטל עסקה ברוכלות.

מקורות