(מקורות)
(חוקים ותקנות)
שורה 47: שורה 47:
 
* [http://www.tamas.gov.il/NR/exeres/92FC87C6-7C58-4355-AF31-9AE6F7CEBD02.htm רשימת גופים העוסקים בטיפול בתלונות בנושאי צרכנות במשרדי ממשלה וגופים ציבוריים] באתר [[משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה]]  
 
* [http://www.tamas.gov.il/NR/exeres/92FC87C6-7C58-4355-AF31-9AE6F7CEBD02.htm רשימת גופים העוסקים בטיפול בתלונות בנושאי צרכנות במשרדי ממשלה וגופים ציבוריים] באתר [[משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה]]  
 
== חוקים ותקנות ==
 
== חוקים ותקנות ==
<!--
+
* [http://www.tamas.gov.il/NR/exeres/0A39578F-DAEB-4357-8565-157CA6B84C4F.htm חוק הגנת הצרכן] באתר [[משרד התעשייה המסחר והתעסוקה]]
* רשימת חוקים ותקנות מכוחם מוקנית הזכות או משפיעים עליה
 
-->
 
  
 
== הרחבות ופרסומים ==
 
== הרחבות ופרסומים ==

גרסה מ־12:44, 27 בדצמבר 2011

תבנית:זכות/תחילת טור ימני

חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח בעסקה ברכלות לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם
לא ניתן לבטל עסקה לרכישת מוצר העשוי להתקלקל במהירות, כגון מוצרי מזון
בית העסק לא יכול לדרוש דמי ביטול על ביטול עסקה ברוכלות
במקרה בו הצרכן עמד בתנאים לביטול העסקה והעסק מסרב לבטל את העסקה, ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10.000 ש"ח
למידע נוסף ניתן לפנות לממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת

חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח בעסקה ברוכלות לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם. תבנית:זכות/סיום הקדמה

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

  • יש להודיע לבית העסק על ביטול העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.
  • במקרה של שירות מתמשך, כדוגמת שירותי תקשורת (טלפוניה, טלויזיה רב ערוצית, אינטרנט):
    • ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות כל עוד הביטול נעשה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.
    • בית העסק אינו יכול לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש תשלם בעבור השירות שסופק עד למועד בו נמסרה הבקשה לביטול העסקה.
    • במקרה שהותקן ציוד בבית הלקוח, בית העסק יכול לדרוש תשלום בעבור ההתקנה עד לסך של 100 ש"ח.
  • הודעת הביטול אינה חייבת להיות בכתב, וניתן למסור הודעת ביטול באמצעות הטלפון. ואולם, במקרה בו העסק מסרב לבטל את העסקה ומתכחש לקבלת הודעת הביטול בטלפון, יהיה על הצרכן להוכיח כי שוחח בטלפון עם העסק ואת תוכן השיחה.
  • במקרה של מסירת הודעת ביטול בטלפון, מומלץ להקליט את השיחה עם נציג בית העסק.
  • רצוי לשלוח את הודעת הביטול בכתב באמצעות דואר רשום, ולשמור עותק של המכתב ואת אישור המשלוח בדואר.
  • רצוי לתאר במכתב את כל תהליך השיווק וביצוע העסקה. נסיבות המכירה עשויות לבסס עילות נוספות לביטול העסקה, המקנות לצרכן זכויות נוספות. כמו במקרה של הטעיה על תכונות המוצר, ניצול מצוקה, אי מתן הזדמנות סבירה לעין בחוזה לפני החתימה.
  • ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במצב בו נעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו. ואולם במצב בו השימוש גרם להרעה משמעותית במצבו של המוצר (ערכו של המוצר ירד), יכול בית העסק לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש במוצר. בנוסף יכול בית העסק לקזז את הפחת במוצר מההחזר המגיע ללקוח, ולהחזיר לצרכן רק את ההפרש.

חשוב לדעת

  • לא ניתן לבטל עסקה לרכישת מוצר העשוי להתקלקל במהירות, כגון מוצרי מזון.
  • בית העסק או הרוכל אינו יכול לדרוש דמי ביטול.
  • במקרה בו הצרכן עמד בתנאי הזמן לבקשת הביטול ושלח הודיה בדואר רשום (הוכחה לבקשת ביטולה ועדכון בית העסק בנושא) והעסק מסרב לבטל את העסקה, ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10.000 ש"ח כפי שבית המשפט יקבע.

תקדימים משפטיים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חוקים ותקנות

הרחבות ופרסומים

מקורות

הערך נכתב על-ידי ליטל סואט


תבנית:זכות/סיום טור ימני

תבנית:זכות/תחילת טור שמאלי תבנית:סטטוס תבנית:זכות/ראו גם

תבנית:זכות/טפסים

תבנית:זכות/סיום טור שמאלי

הגדרה

עסקה ברוכלות היא עסקה שנעשית בכל מקום שהוא אינו מקומו המקורי של בית העסק למשל בבית הלקוח, במקום עבודתו או ברחוב. זוהי עסקה שנעשית ביוזמתו של הרוכל (האדם) המגיע למיקומכם ומציע לכם את המוצר או השירות שלו.


ביטול העסקה

במצב בו נעשתה עסקה ברוכלות והצרכן מעוניין בביטולה חוק הגנת הצרכן מאפשר את זכות ביטול העסקה תוך 14 יום מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה לפי המאוחר מביניהם. העסק לא יכול לדרוש תשלום דמי ביטול. בשירות מתמשך כמו בשירותי התקשורת ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות באותם תנאי זמן, בית העסק אינו יכול לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש בעבור השירות שסופק יש לשלם לבית העסק בעד השירות שניתן עד למועד בו נמסרה הבקשה לביטול העסקה, אם הותקן ציוד בבית הלקוח בית העסק יכול לדרוש תשלום בעבור ההתקנה עד ל 100 ₪. הודעת הביטול לא חייבת להיות בכתב, הודעה טלפונית או בפקס תקפה אך אין עליה הוכחה מצד בית העסק לקבלת הביטול, במצב כזה יהיה על הצרכן להוכיח כי הודיע לבית העסק על ביטול. לכן רצוי לשלוח הודעה בכתב לצורך הוכחה לבקשת הביטול. יש לשלוח הודעת ביטול בכתב בדואר רשום כאשר מומלץ כי ההודעה מפרטת את הסיבות לביטול, ולשמור עותק ואישור של הדואר למשלוח. במצב בו תהליך השיווק של המוצר או השירות היה מוטעה בין אם זה הטעייה של הלקוח, ניצול מצוקתו או אי מתן אפשרות לעיין בחוזה, מצב זה מהווה עילה לביטול העסקה. במצב בו הצרכן עמד בתנאי הזמן לבקשת הביטול ושלח הודיה בדואר רשום (הוכחה לבקשת ביטולה ועדכון בית העסק בנושא) והעסק מסרב לביטול ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10.000 שח כפי שבית המשפט יקבע. ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במצב בו נעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו, אך במצב בו השימוש גרם להרעה במצבו בית העסק יכול לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש בו.בית העסק יכול לקזז את ההפרש מהפחת שנגרם למה שבית העסק צריך להחזיר לו.

ארגוני סיוע

  • ניתן לפנות בכתב

לממונה על הגנת הצרכן

משרד התעשייה המסחר והתעסוקה, רחוב בנק ישראל 5ירושלים 91036 טלפון: 02-6662590 פקס: 02-6662936 www.moital.gov.i

חוקים ותקנות

  • המחוקק היה ער למצב זה ובחוק הגנת הצרכן קיים סעיף המאפשר לצרכן לבטל עסקה ברוכלות.

מקורות