מ (הגדרת סוג ערך)
מ (הסרת תבניות עיצוב ישנות)
שורה 24: שורה 24:
  
 
סעיף 13ד ל[[חוק הגנת הצרכן]] מאפשר לצרכן ב[[עסקה מתמשכת]] לבטל את העסקה. העוסק חייב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (בתוך 6 ימים אם נמסרה ההודעה באמצעות דואר רשום), אלא אם נקב הצרכן בתאריך מאוחר יותר. '''האחריות לביטול העסקה מוטלת על הצרכן'''.
 
סעיף 13ד ל[[חוק הגנת הצרכן]] מאפשר לצרכן ב[[עסקה מתמשכת]] לבטל את העסקה. העוסק חייב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (בתוך 6 ימים אם נמסרה ההודעה באמצעות דואר רשום), אלא אם נקב הצרכן בתאריך מאוחר יותר. '''האחריות לביטול העסקה מוטלת על הצרכן'''.
 
 
 
 
{{זכות/סיום הקדמה}}
 
 
== מי זכאי? ==  
 
== מי זכאי? ==  
 
<!-- כאן יש להכניס פירוט לגבי הזכאים לקבלת הזכות. -->
 
<!-- כאן יש להכניס פירוט לגבי הזכאים לקבלת הזכות. -->
שורה 106: שורה 101:
 
==endarticle==
 
==endarticle==
 
כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!-->
 
כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!-->
{{זכות/סיום טור ימני}}
 
 
{{זכות/תחילת טור שמאלי}}
 
 
 
{{זכות/חדשות  
 
{{זכות/חדשות  
 
| 1 = 11.10.2008 - YNET: [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3606551,00.html קל יותר להתנתק מעסקות מתמשכות]
 
| 1 = 11.10.2008 - YNET: [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3606551,00.html קל יותר להתנתק מעסקות מתמשכות]
שורה 115: שורה 106:
 
| 3 =  
 
| 3 =  
 
}}<!-- עד 3 ידיעות. כל ידיעה מועברת כפרמטר (ממוספר) נפרד. הפורמט המומלץ הוא תאריך מודגש ולאחריו קישור לידיעה. התיבה לא תוצג אם הפרמטרים יישארו ריקים -->  
 
}}<!-- עד 3 ידיעות. כל ידיעה מועברת כפרמטר (ממוספר) נפרד. הפורמט המומלץ הוא תאריך מודגש ולאחריו קישור לידיעה. התיבה לא תוצג אם הפרמטרים יישארו ריקים -->  
{{זכות/סיום טור שמאלי}}
 
 
 
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
[[קטגוריה:זכויות]]
 
[[קטגוריה:זכויות]]
 
[[קטגוריה:צרכנות]]
 
[[קטגוריה:צרכנות]]

גרסה מ־00:12, 2 באפריל 2014

הקדמה:

חוק הגנת הצרכן מאפשר לצרכן בעסקה מתמשכת (למעט הספקת גז) לבטל את העסקה
העוסק חייב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (בתוך 6 ימים אם נמסרה ההודעה באמצעות דואר רשום), אלא אם נקב הצרכן בתאריך מאוחר יותר
במידה שהעוסק ממשיך לחייב את הצרכן מעבר לתקופה המותרת (לאחר הודעת הביטול של הצרכן), ניתן להגיש נגדו תביעה
למידע נוסף ניתן לפנות לממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

סעיף 13ד לחוק הגנת הצרכן מאפשר לצרכן בעסקה מתמשכת לבטל את העסקה. העוסק חייב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (בתוך 6 ימים אם נמסרה ההודעה באמצעות דואר רשום), אלא אם נקב הצרכן בתאריך מאוחר יותר. האחריות לביטול העסקה מוטלת על הצרכן.

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

  • כדי לבטל עסקה מתמשכת יש להודיע לעוסק על ביטול העסקה.
  • הודעת הביטול חייבת לכלול את הפרטים הבאים:
    • שם הצרכן
    • מס' תעודת הזהות של הצרכן
    • במידה שההודעה נמסרת בעל-פה עשוי הצרכן להציג פרט מזהה נוסף (אם הוסכם על כך בחוזה ההתקשרות בין הצרכן לעוסק).
  • על ביטול העסקה ניתן להודיע בשתי דרכים:
    • בעל-פה - ניתן להודיע לעוסק בעל-פה (פנים אל פנים או באמצעות הטלפון) על ביטול העסקה. העוסק מחויב להפסיק את החיוב בעבור השירות בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול.
    • בכתב - ניתן להודיע לעוסק בכתב (באמצעות פקס, דואר אלקטרוני או דואר רשום) על ביטול העסקה. העוסק מחויב להפסיק את החיוב בעבור השירות בתוך 3 ימים או בתוך 6 ימים, אם נמסרה ההודעה באמצעות דואר רשום.
  • רצוי לשלוח הודעת ביטול באמצעות דואר רשום, שכן כך ישנו תיעוד רשמי של ביטול העסקה.
  • יש להחזיר את המוצר לבית העסק, לסניפיו או לאחת מנקודות המכירה שלו:
    • שירותי טלפוניה ניידת - יש להחזיר את הטלפון הסלולרי, בתנאי שלא נעשה בו שימוש.
    • שירותי כבלים/לוויין - חשוב להחזיר את הממיר (כשהוא במצב תקין) לעוסק עצמו או למוקדי המכירה שלו.
  • העוסק רשאי לגבות דמי ביטול מהצרכן בשיעור של עד 5% משווי העסקה או 100 ש"ח - הנמוך מביניהם.
  • במידה שנעשתה התקנה בבית הצרכן, עשוי הצרכן להיות מחויב בדמי התקנה בסכום של עד 100 ש"ח.
  • במידה שנעשה שימוש בשירות, ישלם הצרכן תשלום יחסי בעבורו. כלומר, הצרכן יחויב בתשלום עבור שווי השירות עד למועד ביטול העסקה.

אופן החזרת התמורה

  • התמורה תוחזר בהתאם לאופן התשלום:
    • בכרטיס אשראי - העוסק יבטל את החיוב אצל חברת כרטיס האשראי של הצרכן.
    • בהרשאה לחיוב חשבון (הוראת קבע) כאשר החשבון חויב - העוסק יזכה את חשבון ההצרכן בסכום החיוב הרלוונטי.
    • בכרטיס אשראי כאשר חשבון ההעוסק כבר זוכה - ההעוסק יודיע לחברת כרטיסי האשראי של ההצרכן על ביטול העסקה וחברת האשראי תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן בסכום החיוב במועד החיוב העוקב להודעת הביטול. תנאי לזיכוי הצרכן על ידי החברה הוא כי באפשרות החברה להיפרע מהעוסק בשל העסקה שבוטלה. אם החברה אינה יכולה לזכות את הצרכן מהסיבה שאינה יכולה להיפרע מהעוסק, חובתו של העוסק להשיב את התמורה לצרכן במזומן או בשיק מזומן.

חשוב לדעת

  • יש לשמור על הקבלה (חשבונית) של עסקת רכישת המוצר.
  • במידה שהעסקה נעשית בטלפון (כגון רכישת מנוי כבלים), מומלץ להקליט את השיחה ו/או לרשום את פרטיה (כולל התאריך, השעה ושמו המלא של נציג המכירות).
  • ניתן לבטל עסקה מתמשכת מסוג שירותי רפואה (כגון טיפול סיעודי, הסעה באמבולנס) עד 30 יום.
  • מאוגוסט 2011 כל לקוח שמצטרף לחברת תקשורת או מחדש הסכם קיים, יצטרף לתוכנית ללא קנס יציאה.
  • מנובמבר 2011 כל לקוח שנמצא בהתחייבות לספק התקשורת שלו, יוכל להתנתק ולשלם קנס מופחת על-פי החישוב הבא: 8% X מספר החודשים שנותרו לסיום ההתחייבות X ממוצע סכום החשבוניות (ללא חיובי ציוד).
דוגמה
אשה מעוניינת לבטל את עסקת ההתקשרות בינה לבין הספק הסלולרי שלה. נותרו 10 חודשים לסיום ההתחייבות וממוצע סכום החשבוניות הוא 200 ש"ח לחודש. כדי לבטל את העסקה, האשה תצטרך לשלם סכום של 160 ש"ח [8% x מספר החודשים שנותרו לסיום ההתחייבות (10) x ממוצע סכום החשבוניות (200)]

פסקי דין

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חוקים ותקנות

הרחבות ופרסומים

מקורות