(תיקונים)
שורה 7: שורה 7:
 
| פיצוי =  
 
| פיצוי =  
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
| ממשל  = למידע נוסף ניתן לפנות ל[http://www.moital.gov.il/NR/exeres/3AFA407D-D5BD-42B3-867B-6F798A323264.htm ממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת]
+
| ממשל  = למידע נוסף ניתן לפנות ל[http://www.moital.gov.il/NR/exeres/3AFA407D-D5BD-42B3-867B-6F798A323264.htm ממונה על הגנת הצרכן במשרד הכלכלה]
 
}}
 
}}
 
{{תקציר/סיום}}
 
{{תקציר/סיום}}
שורה 28: שורה 28:
 
* אם העוסק ממשיך לחייב את הצרכן מעבר לתקופה המותרת (לאחר הודעת הביטול של הצרכן), ניתן להגיש נגדו תביעה.
 
* אם העוסק ממשיך לחייב את הצרכן מעבר לתקופה המותרת (לאחר הודעת הביטול של הצרכן), ניתן להגיש נגדו תביעה.
 
== מי זכאי? ==  
 
== מי זכאי? ==  
<!-- כאן יש להכניס פירוט לגבי הזכאים לקבלת הזכות. -->
 
 
* כל [[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] של [[עסקה מתמשכת]]
 
* כל [[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] של [[עסקה מתמשכת]]
  
שורה 50: שורה 49:
 
=== אופן החזרת התמורה ===
 
=== אופן החזרת התמורה ===
 
* התמורה תוחזר בהתאם לאופן התשלום:
 
* התמורה תוחזר בהתאם לאופן התשלום:
** בכרטיס אשראי - העוסק יבטל את החיוב אצל חברת כרטיס האשראי של [[צרכן|הצרכן]].
+
** בכרטיס אשראי - העוסק יבטל את החיוב אצל חברת כרטיס האשראי של הצרכן.
** בהרשאה לחיוב חשבון (הוראת קבע) כאשר החשבון חויב - העוסק יזכה את חשבון ה[[צרכן|הצרכן]] בסכום החיוב הרלוונטי.
+
** בהרשאה לחיוב חשבון (הוראת קבע) כאשר החשבון חויב - העוסק יזכה את חשבון הצרכן בסכום החיוב הרלוונטי.
** בכרטיס אשראי כאשר חשבון ה[[עוסק (לפי חוק הגנת הצרכן)|העוסק]] כבר זוכה - ה[[עוסק (לפי חוק הגנת הצרכן)|העוסק]] יודיע לחברת כרטיסי האשראי של ה[[צרכן|הצרכן]] על ביטול העסקה וחברת האשראי תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן בסכום החיוב במועד החיוב העוקב להודעת הביטול. '''תנאי לזיכוי הצרכן על ידי החברה הוא כי באפשרות החברה להיפרע מהעוסק בשל העסקה שבוטלה'''. אם החברה אינה יכולה לזכות את הצרכן מהסיבה שאינה יכולה להיפרע מהעוסק, חובתו של העוסק להשיב את התמורה לצרכן במזומן או בשיק מזומן.
+
** בכרטיס אשראי כאשר חשבון העוסק כבר זוכה - העוסק יודיע לחברת כרטיסי האשראי של הצרכן על ביטול העסקה וחברת האשראי תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן בסכום החיוב במועד החיוב העוקב להודעת הביטול. '''תנאי לזיכוי הצרכן על ידי החברה הוא כי באפשרות החברה להיפרע מהעוסק בשל העסקה שבוטלה'''. אם החברה אינה יכולה לזכות את הצרכן מהסיבה שאינה יכולה להיפרע מהעוסק, חובתו של העוסק להשיב את התמורה לצרכן במזומן או בשיק מזומן.
  
 
== חשוב לדעת ==
 
== חשוב לדעת ==
שורה 63: שורה 62:
 
<!--
 
<!--
 
== פסקי דין ==
 
== פסקי דין ==
 
 
== ארגוני סיוע ==
 
== ארגוני סיוע ==
 
-->
 
-->
  
 
== גורמי ממשל ==
 
== גורמי ממשל ==
* [[משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה]]
+
* [[משרד הכלכלה]]
* [http://www.consumers.org.il/category/annulling-continuous-deal המועצה הישראלית לצרכנות]
+
* [[המועצה הישראלית לצרכנות]]
  
 
== חקיקה ונהלים ==
 
== חקיקה ונהלים ==
שורה 75: שורה 73:
  
 
== הרחבות ופרסומים ==
 
== הרחבות ופרסומים ==
* [http://www.consumers.org.il/files/files/takanot/tamat_5238_brochure.pdf חוברת הסבר על תקנות ביטול עסקה] מאת משרד התמ"ת.
+
* [http://www.consumers.org.il/files/files/takanot/tamat_5238_brochure.pdf חוברת הסבר על תקנות ביטול עסקה] מאת משרד הכלכלה.
 
* 15.03.2010 - גלובס: [http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000546791&fid=821 חתמתם על עסקת סלולר? אפשר להתחרט תוך שבועיים]
 
* 15.03.2010 - גלובס: [http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000546791&fid=821 חתמתם על עסקת סלולר? אפשר להתחרט תוך שבועיים]
 
* [http://mishpat.info/?p=134 מאמר בעניין תקנות ביטול עסקה]
 
* [http://mishpat.info/?p=134 מאמר בעניין תקנות ביטול עסקה]
* [http://www.tamas.gov.il/NR/exeres/BFE9858F-4954-4969-8658-EE5643BF80E5.htm עסקה מתמשכת בעניין שרותי רפואה] מאת משרת התמ"ת.
+
* [http://www.tamas.gov.il/NR/exeres/BFE9858F-4954-4969-8658-EE5643BF80E5.htm עסקה מתמשכת בעניין שרותי רפואה] באתר משרד הכלכלה.
<!--
 
== מקורות ==
 
 
 
* בסעיף זה יש להכניס רשימת מקורות לטקסט לצורך סימוכין ומתן קרדיט
 
-->
 
 
 
  
 
<!--כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!
 
<!--כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!

גרסה מ־22:41, 7 באפריל 2014

הקדמה:

חוק הגנת הצרכן מאפשר לצרכן בעסקה מתמשכת (למעט הספקת גז) לבטל את העסקה
העוסק חייב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (בתוך 6 ימים אם נמסרה ההודעה באמצעות דואר רשום), אלא אם נקב הצרכן בתאריך מאוחר יותר
למידע נוסף ניתן לפנות לממונה על הגנת הצרכן במשרד הכלכלה
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

סעיף 13ד לחוק הגנת הצרכן מאפשר לצרכן בעסקה מתמשכת לבטל את העסקה.

  • העוסק חייב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (בתוך 6 ימים אם נמסרה ההודעה באמצעות דואר רשום), אלא אם נקב הצרכן בתאריך מאוחר יותר.
  • האחריות לביטול העסקה מוטלת על הצרכן.
  • אם העוסק ממשיך לחייב את הצרכן מעבר לתקופה המותרת (לאחר הודעת הביטול של הצרכן), ניתן להגיש נגדו תביעה.

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

  • כדי לבטל עסקה מתמשכת יש להודיע לעוסק על ביטול העסקה.
  • הודעת הביטול חייבת לכלול את הפרטים הבאים:
    • שם הצרכן
    • מס' תעודת הזהות של הצרכן
    • במידה שההודעה נמסרת בעל-פה עשוי הצרכן להציג פרט מזהה נוסף (אם הוסכם על כך בחוזה ההתקשרות בין הצרכן לעוסק).
  • על ביטול העסקה ניתן להודיע בשתי דרכים:
    • בעל-פה - ניתן להודיע לעוסק בעל-פה (פנים אל פנים או באמצעות הטלפון) על ביטול העסקה. העוסק מחויב להפסיק את החיוב בעבור השירות בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול.
    • בכתב - ניתן להודיע לעוסק בכתב (באמצעות פקס, דואר אלקטרוני או דואר רשום) על ביטול העסקה. העוסק מחויב להפסיק את החיוב בעבור השירות בתוך 3 ימים או בתוך 6 ימים, אם נמסרה ההודעה באמצעות דואר רשום.
  • רצוי לשלוח הודעת ביטול באמצעות דואר רשום, שכן כך ישנו תיעוד רשמי של ביטול העסקה.
  • יש להחזיר את המוצר לבית העסק, לסניפיו או לאחת מנקודות המכירה שלו:
    • שירותי טלפוניה ניידת - יש להחזיר את הטלפון הסלולרי, בתנאי שלא נעשה בו שימוש.
    • שירותי כבלים/לוויין - חשוב להחזיר את הממיר (כשהוא במצב תקין) לעוסק עצמו או למוקדי המכירה שלו.
  • העוסק רשאי לגבות דמי ביטול מהצרכן בשיעור של עד 5% משווי העסקה או 100 ש"ח - הנמוך מביניהם.
  • במידה שנעשתה התקנה בבית הצרכן, עשוי הצרכן להיות מחויב בדמי התקנה בסכום של עד 100 ש"ח.
  • במידה שנעשה שימוש בשירות, ישלם הצרכן תשלום יחסי בעבורו. כלומר, הצרכן יחויב בתשלום עבור שווי השירות עד למועד ביטול העסקה.

אופן החזרת התמורה

  • התמורה תוחזר בהתאם לאופן התשלום:
    • בכרטיס אשראי - העוסק יבטל את החיוב אצל חברת כרטיס האשראי של הצרכן.
    • בהרשאה לחיוב חשבון (הוראת קבע) כאשר החשבון חויב - העוסק יזכה את חשבון הצרכן בסכום החיוב הרלוונטי.
    • בכרטיס אשראי כאשר חשבון העוסק כבר זוכה - העוסק יודיע לחברת כרטיסי האשראי של הצרכן על ביטול העסקה וחברת האשראי תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן בסכום החיוב במועד החיוב העוקב להודעת הביטול. תנאי לזיכוי הצרכן על ידי החברה הוא כי באפשרות החברה להיפרע מהעוסק בשל העסקה שבוטלה. אם החברה אינה יכולה לזכות את הצרכן מהסיבה שאינה יכולה להיפרע מהעוסק, חובתו של העוסק להשיב את התמורה לצרכן במזומן או בשיק מזומן.

חשוב לדעת

  • יש לשמור על הקבלה (חשבונית) של עסקת רכישת המוצר.
  • במידה שהעסקה נעשית בטלפון (כגון רכישת מנוי כבלים), מומלץ להקליט את השיחה ו/או לרשום את פרטיה (כולל התאריך, השעה ושמו המלא של נציג המכירות).
  • ניתן לבטל עסקה מתמשכת מסוג שירותי רפואה (כגון טיפול סיעודי, הסעה באמבולנס) עד 30 יום.
  • מאוגוסט 2011 כל לקוח שמצטרף לחברת תקשורת או מחדש הסכם קיים, יצטרף לתוכנית ללא קנס יציאה.
  • מנובמבר 2011 כל לקוח שנמצא בהתחייבות לספק התקשורת שלו, יוכל להתנתק ולשלם קנס מופחת על-פי החישוב הבא: 8% X מספר החודשים שנותרו לסיום ההתחייבות X ממוצע סכום החשבוניות (ללא חיובי ציוד).
דוגמה
אשה מעוניינת לבטל את עסקת ההתקשרות בינה לבין הספק הסלולרי שלה. נותרו 10 חודשים לסיום ההתחייבות וממוצע סכום החשבוניות הוא 200 ש"ח לחודש. כדי לבטל את העסקה, האשה תצטרך לשלם סכום של 160 ש"ח (8% x מספר החודשים שנותרו לסיום ההתחייבות (10) x ממוצע סכום החשבוניות (200))

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים