(עדכון לפי תיקון 53 לחוק)
שורה 4: שורה 4:
 
| מידע  = [[חוק הגנת הצרכן]] מאפשר ל[[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] ב[[עסקה מתמשכת]] (למעט באספקת גז) לבטל את העסקה
 
| מידע  = [[חוק הגנת הצרכן]] מאפשר ל[[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] ב[[עסקה מתמשכת]] (למעט באספקת גז) לבטל את העסקה
 
| איסור =  
 
| איסור =  
| חשוב  = ה[[עוסק (לפי חוק הגנת הצרכן)|עוסק]] חייב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (בתוך 6 ימים אם נמסרה ההודעה באמצעות דואר רשום), אלא אם כן נקב הצרכן בתאריך מאוחר יותר
+
| חשוב  = ה[[עוסק (לפי חוק הגנת הצרכן)|עוסק]] מחויב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (או בתוך 6 ימים אם ההודעה נמסרה בדואר רשום), אלא אם הצרכן ציין תאריך מאוחר יותר
 
| שאלה  = לבדיקת זכאות לביטול עסקה, ראו [http://www.consumers.org.il/category/consumers-click צרכנות בקליק] באתר המועצה הישראלית לצרכנות
 
| שאלה  = לבדיקת זכאות לביטול עסקה, ראו [http://www.consumers.org.il/category/consumers-click צרכנות בקליק] באתר המועצה הישראלית לצרכנות
 
| ממשל  = למידע נוסף (או להגשת תלונה), ראו פרטים ב[http://www.economy.gov.il/Trade/ConsumerProtection/ConsumerInformation/Pages/ConsumerInformation.aspx אתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה]
 
| ממשל  = למידע נוסף (או להגשת תלונה), ראו פרטים ב[http://www.economy.gov.il/Trade/ConsumerProtection/ConsumerInformation/Pages/ConsumerInformation.aspx אתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה]
שורה 22: שורה 22:
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
  
סעיף 13ד ל[[חוק הגנת הצרכן]] מאפשר לצרכן ב[[עסקה מתמשכת]] לבטל את העסקה.  
+
[https://www.nevo.co.il/law_html/law01/089_001.htm#Seif74 סעיף 13ד לחוק הגנת הצרכן] מאפשר לצרכן ב[[עסקה מתמשכת]] לבטל את העסקה.  
* העוסק חייב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (בתוך 6 ימים אם נמסרה ההודעה באמצעות דואר רשום), אלא אם נקב הצרכן בתאריך מאוחר יותר.  
+
* העוסק חייב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (או בתוך 6 ימים אם ההודעה נמסרה בדואר רשום), אלא אם כן הצרכן ציין תאריך מאוחר יותר.  
* על-פי סעיף 13ו ל[[חוק הגנת הצרכן|חוק]], ניתן לבטל עסקה מתמשכת מסוג שירותי רפואה (כגון טיפול סיעודי, הסעה באמבולנס) עד 30 יום מיום החתימה על החוזה, או מהיום שבו אישר הצרכן את קבלת טופס הגילוי (המפרט את התנאים המהותיים של העסקה)- לפי המאוחר מביניהם. אם בחר הצרכן לבטל את החוזה, העוסק לא יגבה ממנו דמי ביטול כלשהם.
+
* על-פי [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/089_001.htm#Seif76 סעיף 13ו לחוק], ניתן לבטל עסקה מתמשכת מסוג שירותי רפואה (כגון טיפול סיעודי, הסעה באמבולנס) עד 30 יום מיום החתימה על החוזה, או מהיום שבו אישר הצרכן את קבלת טופס הגילוי (המפרט את התנאים המהותיים של העסקה) - לפי המאוחר מביניהם. אם בחר הצרכן לבטל את החוזה, העוסק לא יגבה ממנו דמי ביטול כלשהם.
 
* האחריות לביטול העסקה מוטלת על הצרכן.
 
* האחריות לביטול העסקה מוטלת על הצרכן.
 
* אם העוסק ממשיך לחייב את הצרכן מעבר לתקופה המותרת (לאחר הודעת הביטול של הצרכן), ניתן להגיש נגדו תביעה.
 
* אם העוסק ממשיך לחייב את הצרכן מעבר לתקופה המותרת (לאחר הודעת הביטול של הצרכן), ניתן להגיש נגדו תביעה.
 
== מי זכאי? ==  
 
== מי זכאי? ==  
* כל [[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] של [[עסקה מתמשכת]].
+
* כל [[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] ב[[עסקה מתמשכת]].
  
 
== תהליך מימוש הזכות ==
 
== תהליך מימוש הזכות ==
שורה 38: שורה 38:
 
** בפקס (אם יש לעוסק פקס)
 
** בפקס (אם יש לעוסק פקס)
 
* בעסקה שניתן להתקשר איתה עם צרכן באמצעות אתר האינטרנט של העוסק, יש לאפשר ביטול גם באמצעות האתר. במקרים אלה על העוסק לפרסם בדף הראשי של אתר האינטרנט שלו, באופן בולט וברור, קישור ייעודי שבאמצעותו ניתן לשלוח הודעת ביטול.  
 
* בעסקה שניתן להתקשר איתה עם צרכן באמצעות אתר האינטרנט של העוסק, יש לאפשר ביטול גם באמצעות האתר. במקרים אלה על העוסק לפרסם בדף הראשי של אתר האינטרנט שלו, באופן בולט וברור, קישור ייעודי שבאמצעותו ניתן לשלוח הודעת ביטול.  
* בהודעת הביטול הצרכן יפרט את שמו ומספר הזהות שלו.
+
* בהודעת הביטול הצרכן יפרט את שמו ואת מספר הזהות שלו.
 
* אם הודעת הביטול נמסרת בעל פה, יש למסור פרט מזהה נוסף, אם הוסכם עליו עם הצרכן בעת ההתקשרות.
 
* אם הודעת הביטול נמסרת בעל פה, יש למסור פרט מזהה נוסף, אם הוסכם עליו עם הצרכן בעת ההתקשרות.
 
* '''רצוי לשלוח הודעת ביטול באמצעות דואר רשום, שכן כך ישנו תיעוד רשמי של ביטול העסקה'''.
 
* '''רצוי לשלוח הודעת ביטול באמצעות דואר רשום, שכן כך ישנו תיעוד רשמי של ביטול העסקה'''.
שורה 45: שורה 45:
 
** שירותי טלפוניה ניידת - יש להחזיר את הטלפון הסלולרי, בתנאי שלא נעשה בו שימוש.
 
** שירותי טלפוניה ניידת - יש להחזיר את הטלפון הסלולרי, בתנאי שלא נעשה בו שימוש.
 
** שירותי כבלים/לוויין - חשוב להחזיר את הממיר (כשהוא במצב תקין) לעוסק עצמו או למוקדי המכירה שלו.
 
** שירותי כבלים/לוויין - חשוב להחזיר את הממיר (כשהוא במצב תקין) לעוסק עצמו או למוקדי המכירה שלו.
* העוסק רשאי לגבות [[דמי ביטול]] מהצרכן בשיעור של עד 5% משווי העסקה או 100 ש"ח - '''הנמוך מביניהם'''.
+
* העוסק רשאי לגבות [[דמי ביטול]] מהצרכן בשיעור של עד 5% משווי העסקה או 100 ש"ח - לפי '''הנמוך מביניהם'''.
* אם נעשתה התקנה בבית הצרכן, עשוי הצרכן להיות מחויב ב[[דמי התקנה]] בסכום של עד 100 ש"ח.
+
* אם נעשתה התקנה בבית הצרכן, הצרכן עשוי להיות מחויב ב[[דמי התקנה]] בסכום של עד 100 ש"ח.
* אם נעשה שימוש בשירות, ישלם הצרכן תשלום יחסי בעבורו. כלומר, הצרכן יחויב בתשלום עבור שווי השירות עד למועד ביטול העסקה.
+
* אם נעשה שימוש בשירות, ישלם הצרכן תשלום יחסי עבורו. כלומר, הצרכן יחויב בתשלום עבור שווי השירות עד למועד ביטול העסקה.
  
 
=== אופן החזרת התמורה ===
 
=== אופן החזרת התמורה ===
שורה 55: שורה 55:
 
** בכרטיס אשראי כאשר חשבון העוסק כבר זוכה - העוסק יודיע לחברת כרטיסי האשראי של הצרכן על ביטול העסקה וחברת האשראי תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן בסכום החיוב במועד החיוב העוקב להודעת הביטול. '''תנאי לזיכוי הצרכן על ידי החברה הוא כי באפשרות החברה להיפרע מהעוסק בשל העסקה שבוטלה'''. אם החברה אינה יכולה לזכות את הצרכן מהסיבה שאינה יכולה להיפרע מהעוסק, חובתו של העוסק להשיב את התמורה לצרכן במזומן או בשיק מזומן.
 
** בכרטיס אשראי כאשר חשבון העוסק כבר זוכה - העוסק יודיע לחברת כרטיסי האשראי של הצרכן על ביטול העסקה וחברת האשראי תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן בסכום החיוב במועד החיוב העוקב להודעת הביטול. '''תנאי לזיכוי הצרכן על ידי החברה הוא כי באפשרות החברה להיפרע מהעוסק בשל העסקה שבוטלה'''. אם החברה אינה יכולה לזכות את הצרכן מהסיבה שאינה יכולה להיפרע מהעוסק, חובתו של העוסק להשיב את התמורה לצרכן במזומן או בשיק מזומן.
  
== פרסום מידכ לגבי דרכי הביטול ==
+
== פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה ==
* עד למועד אספקת השירות, העוסק מחויב ליידע את הצרכן בכתב לגבי הדרכים למסירת הודעת הביטול, את פרטי ההתקשרות לגבי כל דרך ביטול ואת הפרטים שיש לכלול בהודעת הביטול.
+
* עד למועד אספקת השירות או המוצר, העוסק מחויב ליידע את הצרכן בכתב לגבי הדרכים למסירת הודעה על ביטול העסקה, את פרטי ההתקשרות לגבי כל אחת מדרכי הביטול, ואת הפרטים שהצרכן צריך לכלול בהודעת הביטול.
* המידע ייכתב בחוזה, בטופס גילוי או במסמך המפרט את עיקרי העסקה, ובנוסף בדרכים הבאות:
+
* המידע ייכתב בחוזה, בטופס גילוי או במסמך המפרט את עיקרי העסקה.
**  בחשבונית, בקבלה או בהודעת תשלום.
+
* בנוסף, המידע יפורט על גבי החשבונית, הקבלה או הודעת התשלום.
** בעסקה לתקופה קצובה שלא נדרשת לגביה הסכמה מפורשת של הצרכן להמשך ההתקשרות - גם בהודעה על מועד סיום העסקה הנשלחת לצרכן.
+
* בעסקה לתקופה קצובה שלא נדרשת לגביה הסכמה מפורשת של הצרכן להמשך ההתקשרות, המידע יפורט גם בהודעה על מועד סיום העסקה הנשלחת לצרכן.
*אם יש לעוסק אתר אינטרנט בדף הראשי של האתר, ואם ניתן להתקשר בעסקה באינטרנט - ליד הקישור הייעודי לביטול שמופיע בדף הראשי.
+
* אם יש לעוסק אתר אינטרנט, המידע יפורט בדף הראשי של האתר. אם ניתן להתקשר לצרכן באמצעות אתר האינטרנט של העוסק, המידע ייכתב בדף הראשי ליד הקישור המאפשר את ביטול העסקה.
 
== חשוב לדעת ==
 
== חשוב לדעת ==
 
* יש לשמור על הקבלה (חשבונית) של עסקת רכישת המוצר.
 
* יש לשמור על הקבלה (חשבונית) של עסקת רכישת המוצר.

גרסה מ־21:52, 13 בדצמבר 2017

הקדמה:

חוק הגנת הצרכן מאפשר לצרכן בעסקה מתמשכת (למעט באספקת גז) לבטל את העסקה
העוסק מחויב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (או בתוך 6 ימים אם ההודעה נמסרה בדואר רשום), אלא אם הצרכן ציין תאריך מאוחר יותר
לבדיקת זכאות לביטול עסקה, ראו צרכנות בקליק באתר המועצה הישראלית לצרכנות
למידע נוסף (או להגשת תלונה), ראו פרטים באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

סעיף 13ד לחוק הגנת הצרכן מאפשר לצרכן בעסקה מתמשכת לבטל את העסקה.

  • העוסק חייב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (או בתוך 6 ימים אם ההודעה נמסרה בדואר רשום), אלא אם כן הצרכן ציין תאריך מאוחר יותר.
  • על-פי סעיף 13ו לחוק, ניתן לבטל עסקה מתמשכת מסוג שירותי רפואה (כגון טיפול סיעודי, הסעה באמבולנס) עד 30 יום מיום החתימה על החוזה, או מהיום שבו אישר הצרכן את קבלת טופס הגילוי (המפרט את התנאים המהותיים של העסקה) - לפי המאוחר מביניהם. אם בחר הצרכן לבטל את החוזה, העוסק לא יגבה ממנו דמי ביטול כלשהם.
  • האחריות לביטול העסקה מוטלת על הצרכן.
  • אם העוסק ממשיך לחייב את הצרכן מעבר לתקופה המותרת (לאחר הודעת הביטול של הצרכן), ניתן להגיש נגדו תביעה.

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

  • כדי לבטל עסקה מתמשכת יש להודיע לעוסק על ביטול העסקה.
  • ניתן להודיע על הביטול בכל אחת מהדרכים הבאות:
    • בעל פה - בטלפון או בהודעה בעל פה במקום העסק
    • בדואר רשום
    • בדוא"ל
    • בפקס (אם יש לעוסק פקס)
  • בעסקה שניתן להתקשר איתה עם צרכן באמצעות אתר האינטרנט של העוסק, יש לאפשר ביטול גם באמצעות האתר. במקרים אלה על העוסק לפרסם בדף הראשי של אתר האינטרנט שלו, באופן בולט וברור, קישור ייעודי שבאמצעותו ניתן לשלוח הודעת ביטול.
  • בהודעת הביטול הצרכן יפרט את שמו ואת מספר הזהות שלו.
  • אם הודעת הביטול נמסרת בעל פה, יש למסור פרט מזהה נוסף, אם הוסכם עליו עם הצרכן בעת ההתקשרות.
  • רצוי לשלוח הודעת ביטול באמצעות דואר רשום, שכן כך ישנו תיעוד רשמי של ביטול העסקה.
  • העוסק מחויב להפסיק את החיוב עבור השירות בתוך 3 ימים, ואם ההודעה נמסרה באמצעות דואר רשום - בתוך 6 ימים.
  • יש להחזיר את המוצר לבית העסק, לסניפיו או לאחת מנקודות המכירה שלו:
    • שירותי טלפוניה ניידת - יש להחזיר את הטלפון הסלולרי, בתנאי שלא נעשה בו שימוש.
    • שירותי כבלים/לוויין - חשוב להחזיר את הממיר (כשהוא במצב תקין) לעוסק עצמו או למוקדי המכירה שלו.
  • העוסק רשאי לגבות דמי ביטול מהצרכן בשיעור של עד 5% משווי העסקה או 100 ש"ח - לפי הנמוך מביניהם.
  • אם נעשתה התקנה בבית הצרכן, הצרכן עשוי להיות מחויב בדמי התקנה בסכום של עד 100 ש"ח.
  • אם נעשה שימוש בשירות, ישלם הצרכן תשלום יחסי עבורו. כלומר, הצרכן יחויב בתשלום עבור שווי השירות עד למועד ביטול העסקה.

אופן החזרת התמורה

  • התמורה תוחזר בהתאם לאופן התשלום:
    • בכרטיס אשראי - העוסק יבטל את החיוב אצל חברת כרטיס האשראי של הצרכן.
    • בהרשאה לחיוב חשבון (הוראת קבע) כאשר החשבון חויב - העוסק יזכה את חשבון הצרכן בסכום החיוב הרלוונטי.
    • בכרטיס אשראי כאשר חשבון העוסק כבר זוכה - העוסק יודיע לחברת כרטיסי האשראי של הצרכן על ביטול העסקה וחברת האשראי תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן בסכום החיוב במועד החיוב העוקב להודעת הביטול. תנאי לזיכוי הצרכן על ידי החברה הוא כי באפשרות החברה להיפרע מהעוסק בשל העסקה שבוטלה. אם החברה אינה יכולה לזכות את הצרכן מהסיבה שאינה יכולה להיפרע מהעוסק, חובתו של העוסק להשיב את התמורה לצרכן במזומן או בשיק מזומן.

פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה

  • עד למועד אספקת השירות או המוצר, העוסק מחויב ליידע את הצרכן בכתב לגבי הדרכים למסירת הודעה על ביטול העסקה, את פרטי ההתקשרות לגבי כל אחת מדרכי הביטול, ואת הפרטים שהצרכן צריך לכלול בהודעת הביטול.
  • המידע ייכתב בחוזה, בטופס גילוי או במסמך המפרט את עיקרי העסקה.
  • בנוסף, המידע יפורט על גבי החשבונית, הקבלה או הודעת התשלום.
  • בעסקה לתקופה קצובה שלא נדרשת לגביה הסכמה מפורשת של הצרכן להמשך ההתקשרות, המידע יפורט גם בהודעה על מועד סיום העסקה הנשלחת לצרכן.
  • אם יש לעוסק אתר אינטרנט, המידע יפורט בדף הראשי של האתר. אם ניתן להתקשר לצרכן באמצעות אתר האינטרנט של העוסק, המידע ייכתב בדף הראשי ליד הקישור המאפשר את ביטול העסקה.

חשוב לדעת

  • יש לשמור על הקבלה (חשבונית) של עסקת רכישת המוצר.
  • אם העסקה נעשית בטלפון (כגון רכישת מנוי כבלים), מומלץ להקליט את השיחה ו/או לרשום את פרטיה (כולל התאריך, השעה ושמו המלא של נציג המכירות).
  • מאוגוסט 2011 כל לקוח שמצטרף לחברת תקשורת או מחדש הסכם קיים, יצטרף לתוכנית ללא קנס יציאה.
  • מנובמבר 2011 כל לקוח שנמצא בהתחייבות לספק התקשורת שלו, יוכל להתנתק ולשלם קנס מופחת על-פי החישוב הבא: 8% X מספר החודשים שנותרו לסיום ההתחייבות X ממוצע סכום החשבוניות (ללא חיובי ציוד).
דוגמה
אישה מעוניינת לבטל את עסקת ההתקשרות בינה לבין הספק הסלולרי שלה. נותרו 10 חודשים לסיום ההתחייבות וממוצע סכום החשבוניות הוא 200 ש"ח לחודש. כדי לבטל את העסקה, האישה תצטרך לשלם סכום של 160 ש"ח (8% x מספר החודשים שנותרו לסיום ההתחייבות (10) x ממוצע סכום החשבוניות (200))

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים