(מי זכאי?)
 
(9 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|זכות}}
 
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|זכות}}
{{תקציר}}
+
{{תקציר |תוכן=
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
 
| מידע  = [[חוק הגנת הצרכן]] מאפשר ל[[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] ב[[עסקה מתמשכת]] (למעט באספקת גז) לבטל את העסקה
 
| מידע  = [[חוק הגנת הצרכן]] מאפשר ל[[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] ב[[עסקה מתמשכת]] (למעט באספקת גז) לבטל את העסקה
שורה 6: שורה 6:
 
| חשוב  = ה[[עוסק (לפי חוק הגנת הצרכן)|עוסק]] מחויב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (או בתוך 6 ימים אם ההודעה נמסרה בדואר רשום), אלא אם הצרכן ציין תאריך מאוחר יותר
 
| חשוב  = ה[[עוסק (לפי חוק הגנת הצרכן)|עוסק]] מחויב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (או בתוך 6 ימים אם ההודעה נמסרה בדואר רשום), אלא אם הצרכן ציין תאריך מאוחר יותר
 
| שאלה  = לבדיקת זכאות לביטול עסקה, ראו [http://www.consumers.org.il/category/consumers-click צרכנות בקליק] באתר המועצה הישראלית לצרכנות
 
| שאלה  = לבדיקת זכאות לביטול עסקה, ראו [http://www.consumers.org.il/category/consumers-click צרכנות בקליק] באתר המועצה הישראלית לצרכנות
| ממשל  = למידע נוסף (או להגשת תלונה), ראו פרטים ב[http://www.economy.gov.il/Trade/ConsumerProtection/ConsumerInformation/Pages/ConsumerInformation.aspx אתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה]
+
| ממשל  = למידע נוסף (או להגשת תלונה), ראו פרטים ב[https://www.gov.il/he/departments/consumer_protection_and_fair_trade_authority באתר השירותים המידע הממשלתי]
 +
}}
 
}}
 
}}
{{תקציר/סיום}}
 
 
{{טפסים
 
{{טפסים
 
| 1 =  
 
| 1 =  
שורה 29: שורה 29:
 
== מי זכאי? ==  
 
== מי זכאי? ==  
 
* כל [[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] ב[[עסקה מתמשכת]].
 
* כל [[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] ב[[עסקה מתמשכת]].
 +
* כאשר מדובר בעסקה מתמשכת לשירותי רפואה, למשל שכירת מכשירים רפואיים, חלים תנאים מיוחדים. לפרטים ראו [[עסקה מתמשכת בעניין שירותי רפואה]].
  
 
== תהליך מימוש הזכות ==
 
== תהליך מימוש הזכות ==
 
=== הודעה על ביטול העסקה === <!-- הכותרת מוטמעת בשאר הערכים של ביטול עסקה, ויש אליה הפניה מסעיף " פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה"  -->
 
=== הודעה על ביטול העסקה === <!-- הכותרת מוטמעת בשאר הערכים של ביטול עסקה, ויש אליה הפניה מסעיף " פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה"  -->
* כדי לבטל את העסקה יש להודיע ל[[עוסק (לפי חוק הגנת הצרכן)|עוסק]] על ביטולה.
+
* הצרכן צריך להודיע ל[[עוסק (לפי חוק הגנת הצרכן)|עוסק]] על ביטול העסקה. ניתן להודיע על הביטול בכל אחת מהדרכים הבאות:
* ניתן להודיע על הביטול בכל אחת מהדרכים הבאות:
 
 
** בעל פה - בטלפון או בהודעה בעל פה במקום העסק
 
** בעל פה - בטלפון או בהודעה בעל פה במקום העסק
 
** בדואר רשום
 
** בדואר רשום
שורה 58: שורה 58:
  
 
== פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה == <!-- מוטמע בשאר הערכים של ביטול עסקה -->
 
== פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה == <!-- מוטמע בשאר הערכים של ביטול עסקה -->
* עד למועד אספקת השירות או המוצר, העוסק מחויב ליידע את הצרכן בכתב לגבי הדרכים למסירת הודעה על ביטול העסקה (כפי שפורטו קודם [[#הודעה על ביטול העסקה|בדף זה]]), את פרטי ההתקשרות לגבי כל אחת מדרכי הביטול, ואת הפרטים שהצרכן צריך לכלול בהודעת הביטול.
+
* עד למועד אספקת השירות או המוצר, העוסק מחויב ליידע את הצרכן בכתב לגבי הדרכים למסירת הודעה על ביטול העסקה (כפי שפורטו [[#הודעה על ביטול העסקה|לפני כן בדף זה]]), את פרטי ההתקשרות לגבי כל אחת מדרכי הביטול, ואת הפרטים שהצרכן צריך לכלול בהודעת הביטול.
 
* המידע ייכתב בחוזה, בטופס גילוי או במסמך המפרט את עיקרי העסקה.
 
* המידע ייכתב בחוזה, בטופס גילוי או במסמך המפרט את עיקרי העסקה.
 
* בנוסף, המידע יפורט על גבי החשבונית, הקבלה או הודעת התשלום.
 
* בנוסף, המידע יפורט על גבי החשבונית, הקבלה או הודעת התשלום.
שורה 71: שורה 71:
 
<!--
 
<!--
 
== פסקי דין ==-->
 
== פסקי דין ==-->
 +
 +
<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=}}</noinclude>
 +
 
== ארגוני סיוע ==
 
== ארגוני סיוע ==
 
* [[צרכנות/ארגוני סיוע|לרשימת ארגונים המסייעים בתחום הצרכנות]]
 
* [[צרכנות/ארגוני סיוע|לרשימת ארגונים המסייעים בתחום הצרכנות]]
שורה 83: שורה 86:
 
* [http://www.eshelnet.org.il/node/8324 ביטול עסקה מתמשכת בעניין שירותי רפואה] באתר ג'וינט ישראל-אשל
 
* [http://www.eshelnet.org.il/node/8324 ביטול עסקה מתמשכת בעניין שירותי רפואה] באתר ג'וינט ישראל-אשל
  
<!--כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!
+
==Metadata==
==endarticle==
 
כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!-->
 
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
[[קטגוריה:זכויות]]
 
[[קטגוריה:זכויות]]
 
[[קטגוריה:צרכנות]]
 
[[קטגוריה:צרכנות]]
 +
 +
[[ar:إلغاء صفقة مستمرة]]

גרסה אחרונה מ־15:00, 12 ביוני 2019

הקדמה:

חוק הגנת הצרכן מאפשר לצרכן בעסקה מתמשכת (למעט באספקת גז) לבטל את העסקה
העוסק מחויב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (או בתוך 6 ימים אם ההודעה נמסרה בדואר רשום), אלא אם הצרכן ציין תאריך מאוחר יותר
לבדיקת זכאות לביטול עסקה, ראו צרכנות בקליק באתר המועצה הישראלית לצרכנות
למידע נוסף (או להגשת תלונה), ראו פרטים בבאתר השירותים המידע הממשלתי


סעיף 13ד לחוק הגנת הצרכן מאפשר לצרכן בעסקה מתמשכת לבטל את העסקה.

  • העוסק חייב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (או בתוך 6 ימים אם ההודעה נמסרה בדואר רשום), אלא אם כן הצרכן ציין תאריך מאוחר יותר.
  • על-פי סעיף 13ו לחוק, ניתן לבטל עסקה מתמשכת העוסקת בשירותי רפואה (כגון טיפול סיעודי, הסעה באמבולנס) עד 30 יום מיום החתימה על החוזה, או מהיום שבו אישר הצרכן את קבלת טופס הגילוי (המפרט את התנאים המהותיים של העסקה) - לפי המאוחר מביניהם. אם בחר הצרכן לבטל את החוזה, העוסק לא יגבה ממנו דמי ביטול כלשהם.
  • האחריות לביטול העסקה מוטלת על הצרכן.
  • אם העוסק ממשיך לחייב את הצרכן מעבר לתקופה המותרת (לאחר הודעת הביטול של הצרכן), ניתן להגיש נגדו תביעה.

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

הודעה על ביטול העסקה

  • הצרכן צריך להודיע לעוסק על ביטול העסקה. ניתן להודיע על הביטול בכל אחת מהדרכים הבאות:
    • בעל פה - בטלפון או בהודעה בעל פה במקום העסק
    • בדואר רשום
    • בדוא"ל
    • בפקס (אם יש לעוסק פקס)
  • בעסקה שניתן לבצע באמצעות אתר האינטרנט של העוסק, יש לאפשר גם את ביטול העסקה באמצעות האתר. במקרים אלה על העוסק לפרסם בדף הראשי של האתר, באופן בולט וברור, קישור ייעודי שבאמצעותו ניתן לשלוח הודעת ביטול.
  • בהודעת הביטול הצרכן יפרט את שמו ואת מספר הזהות שלו.
  • אם הודעת הביטול נמסרת בעל פה, יש למסור פרט מזהה נוסף, אם הוסכם עליו עם הצרכן בעת ההתקשרות.
  • רצוי לשלוח הודעת ביטול באמצעות דואר רשום, שכן כך ישנו תיעוד רשמי של ביטול העסקה.

ביטול העסקה

  • העוסק מחויב להפסיק את החיוב עבור השירות בתוך 3 ימים, ואם ההודעה נמסרה באמצעות דואר רשום - בתוך 6 ימים.
  • יש להחזיר את המוצר לבית העסק, לסניפיו או לאחת מנקודות המכירה שלו:
    • שירותי טלפוניה ניידת - יש להחזיר את הטלפון הסלולרי, בתנאי שלא נעשה בו שימוש.
    • שירותי כבלים/לוויין - חשוב להחזיר את הממיר (כשהוא במצב תקין) לעוסק עצמו או למוקדי המכירה שלו.
  • העוסק רשאי לגבות דמי ביטול מהצרכן בשיעור של עד 5% משווי העסקה או 100 ש"ח - לפי הנמוך מביניהם.
  • אם נעשתה התקנה בבית הצרכן, הצרכן עשוי להיות מחויב בדמי התקנה בסכום של עד 100 ש"ח.
  • אם נעשה שימוש בשירות, ישלם הצרכן תשלום יחסי עבורו. כלומר, הצרכן יחויב בתשלום עבור שווי השירות עד למועד ביטול העסקה.

החזרת התמורה

  • התמורה תוחזר בהתאם לאופן התשלום:
    • בכרטיס אשראי - העוסק יבטל את החיוב אצל חברת כרטיס האשראי של הצרכן.
    • בהרשאה לחיוב חשבון (הוראת קבע) כאשר החשבון חויב - העוסק יזכה את חשבון הצרכן בסכום החיוב הרלוונטי.
    • בכרטיס אשראי כאשר חשבון העוסק כבר זוכה - העוסק יודיע לחברת כרטיסי האשראי של הצרכן על ביטול העסקה וחברת האשראי תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן בסכום החיוב במועד החיוב העוקב להודעת הביטול. תנאי לזיכוי הצרכן על ידי החברה הוא כי באפשרות החברה להיפרע מהעוסק בשל העסקה שבוטלה. אם החברה אינה יכולה לזכות את הצרכן מהסיבה שאינה יכולה להיפרע מהעוסק, חובתו של העוסק להשיב את התמורה לצרכן במזומן או בשיק מזומן.

פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה

  • עד למועד אספקת השירות או המוצר, העוסק מחויב ליידע את הצרכן בכתב לגבי הדרכים למסירת הודעה על ביטול העסקה (כפי שפורטו לפני כן בדף זה), את פרטי ההתקשרות לגבי כל אחת מדרכי הביטול, ואת הפרטים שהצרכן צריך לכלול בהודעת הביטול.
  • המידע ייכתב בחוזה, בטופס גילוי או במסמך המפרט את עיקרי העסקה.
  • בנוסף, המידע יפורט על גבי החשבונית, הקבלה או הודעת התשלום.
  • בעסקה לתקופה קצובה שלא נדרשת לגביה הסכמה מפורשת של הצרכן להמשך ההתקשרות, המידע יפורט גם בהודעה על מועד סיום העסקה, הנשלחת לצרכן.
  • אם יש לעוסק אתר אינטרנט, המידע יפורט בדף הראשי של האתר. אם מדובר באתר שבאמצעותו ניתן גם לבצע את העסקה, המידע לגבי ביטול העסקה ייכתב בדף הראשי ליד הקישור המאפשר לבטל את העסקה.

חשוב לדעת

  • יש לשמור על הקבלה (חשבונית) של עסקת רכישת המוצר.
  • אם העסקה נעשית בטלפון (כגון רכישת מנוי כבלים), מומלץ להקליט את השיחה ו/או לרשום את פרטיה (כולל התאריך, השעה ושמו המלא של נציג המכירות).
  • מאוגוסט 2011 כל לקוח שמצטרף לחברת תקשורת או מחדש הסכם קיים, יצטרף לתוכנית ללא קנס יציאה.
  • מנובמבר 2011 כל לקוח שנמצא בהתחייבות לספק התקשורת שלו, יוכל להתנתק ולשלם קנס מופחת על-פי החישוב הבא: 8% X מספר החודשים שנותרו לסיום ההתחייבות X ממוצע סכום החשבוניות (ללא חיובי ציוד).
דוגמה
אישה מעוניינת לבטל את עסקת ההתקשרות בינה לבין הספק הסלולרי שלה. נותרו 10 חודשים לסיום ההתחייבות וממוצע סכום החשבוניות הוא 200 ש"ח לחודש. כדי לבטל את העסקה, האישה תצטרך לשלם סכום של 160 ש"ח (8% x מספר החודשים שנותרו לסיום ההתחייבות (10) x ממוצע סכום החשבוניות (200))

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים