(מי זכאי?)
(מי זכאי?)
 
(46 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{זכות/תחילת טור ימני}}
+
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|זכות}}
 +
{{תקציר |תוכן=
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
| מידע  = [[חוק הגנת הצרכן]] מאפשר ל[[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] ב[[עסקה מתמשכת]] (למעט הספקת גז) לבטל את העסקה
+
| מידע  = [[חוק הגנת הצרכן]] מאפשר ל[[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] ב[[עסקה מתמשכת]] (למעט באספקת גז) לבטל את העסקה
 
| איסור =  
 
| איסור =  
| חשוב  = ה[[עוסק (לפי חוק הגנת הצרכן)|עוסק]] חייב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (בתוך 6 ימים אם נמסרה ההודעה באמצעות דואר רשום), אלא אם נקב הצרכן בתאריך מאוחר יותר
+
| חשוב  = ה[[עוסק (לפי חוק הגנת הצרכן)|עוסק]] מחויב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (או בתוך 6 ימים אם ההודעה נמסרה בדואר רשום), אלא אם הצרכן ציין תאריך מאוחר יותר
| פיצוי = במידה שהעוסק ממשיך לחייב את הצרכן מעבר לתקופה המותרת (לאחר הודעת הביטול של הצרכן), ניתן להגיש נגדו תביעה
+
| שאלה  = לבדיקת זכאות לביטול עסקה, ראו [http://www.consumers.org.il/category/consumers-click צרכנות בקליק] באתר המועצה הישראלית לצרכנות
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
+
| ממשל  = למידע נוסף (או להגשת תלונה), ראו פרטים ב[https://www.gov.il/he/departments/consumer_protection_and_fair_trade_authority באתר השירותים המידע הממשלתי]
| ממשל  = למידע נוסף ניתן לפנות ל[http://www.moit.gov.il/NR/exeres/17432196-ECEA-4619-87A9-791B6374DC1F.htm ממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת]
+
}}
}}<!-- פרמטרים סטנדרטיים: מידע/איסור/חשוב/פיצוי/שאלה/ממשל. ראו [[תבנית:דגשים]] למידע על אפשרויות הפרמטרים בתבנית -->
+
}}
סעיף 13ד ל[[חוק הגנת הצרכן]] מאפשר לצרכן ב[[עסקה מתמשכת]] לבטל את העסקה. העוסק חייב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (בתוך 6 ימים אם נמסרה ההודעה באמצעות דואר רשום), אלא אם נקב הצרכן בתאריך מאוחר יותר. '''האחריות לביטול העסקה מוטלת על הצרכן'''.
+
{{טפסים
+
| 1 =
 
+
| 2 =
 
+
| 3 =
 
+
}}
<!-- כאן יש להכניס הסבר כללי לגבי הזכות. -->
+
{{ראו גם
 
+
| [[צרכנות]]
{{זכות/סיום הקדמה}} <!-- תבנית זו דואגת לכך שהכותרת הבאה בתור תתחיל רק מתחת לתוכן העניינים -->
+
| [[ביטול עסקה ברוכלות]]
 +
| [[ביטול עסקה צרכנית]]
 +
| [[עסקה מתמשכת]]
 +
}}
 +
{{עצם העניין/סיום}}
  
 +
[https://www.nevo.co.il/law_html/law01/089_001.htm#Seif74 סעיף 13ד לחוק הגנת הצרכן] מאפשר לצרכן ב[[עסקה מתמשכת]] לבטל את העסקה.
 +
* העוסק חייב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (או בתוך 6 ימים אם ההודעה נמסרה בדואר רשום), אלא אם כן הצרכן ציין תאריך מאוחר יותר.
 +
* על-פי [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/089_001.htm#Seif76 סעיף 13ו לחוק], ניתן לבטל עסקה מתמשכת העוסקת בשירותי רפואה (כגון טיפול סיעודי, הסעה באמבולנס) עד 30 יום מיום החתימה על החוזה, או מהיום שבו אישר הצרכן את קבלת טופס הגילוי (המפרט את התנאים המהותיים של העסקה) - לפי המאוחר מביניהם. אם בחר הצרכן לבטל את החוזה, העוסק לא יגבה ממנו דמי ביטול כלשהם.
 +
* האחריות לביטול העסקה מוטלת על הצרכן.
 +
* אם העוסק ממשיך לחייב את הצרכן מעבר לתקופה המותרת (לאחר הודעת הביטול של הצרכן), ניתן להגיש נגדו תביעה.
 
== מי זכאי? ==  
 
== מי זכאי? ==  
<!-- כאן יש להכניס פירוט לגבי הזכאים לקבלת הזכות. -->
+
* כל [[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] ב[[עסקה מתמשכת]].
* כל [[צרכן (לפי חוק הגנת הצרכן)|צרכן]] של [[עסקה מתמשכת]]
+
* כאשר מדובר בעסקה מתמשכת לשירותי רפואה, למשל שכירת מכשירים רפואיים, חלים תנאים מיוחדים. לפרטים ראו [[עסקה מתמשכת בעניין שירותי רפואה]].
  
 
== תהליך מימוש הזכות ==
 
== תהליך מימוש הזכות ==
* כדי לבטל [[עסקה מתמשכת]] יש להודיע ל[[עוסק (לפי חוק הגנת הצרכן)|עוסק]] על ביטול העסקה.
+
=== הודעה על ביטול העסקה === <!-- הכותרת מוטמעת בשאר הערכים של ביטול עסקה, ויש אליה הפניה מסעיף " פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה"  -->
* הודעת הביטול חייבת לכלול את הפרטים הבאים:
+
* הצרכן צריך להודיע ל[[עוסק (לפי חוק הגנת הצרכן)|עוסק]] על ביטול העסקה. ניתן להודיע על הביטול בכל אחת מהדרכים הבאות:
** שם הצרכן
+
** בעל פה - בטלפון או בהודעה בעל פה במקום העסק
** מס' תעודת הזהות של הצרכן
+
** בדואר רשום
** במידה שההודעה נמסרת בעל-פה עשוי הצרכן להציג פרט מזהה נוסף (אם הוסכם על כך בחוזה ההתקשרות בין הצרכן לעוסק).
+
** בדוא"ל
* על ביטול העסקה ניתן להודיע בשתי דרכים:
+
** בפקס (אם יש לעוסק פקס)
** בעל-פה - ניתן להודיע לעוסק בעל-פה (פנים אל פנים או באמצעות הטלפון) על ביטול העסקה. העוסק מחויב להפסיק את החיוב בעבור השירות בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול.
+
* בעסקה שניתן לבצע באמצעות אתר האינטרנט של העוסק, יש לאפשר גם את ביטול העסקה באמצעות האתר. במקרים אלה על העוסק לפרסם בדף הראשי של האתר, באופן בולט וברור, קישור ייעודי שבאמצעותו ניתן לשלוח הודעת ביטול.  
** בכתב - ניתן להודיע לעוסק בכתב (באמצעות פקס, דואר אלקטרוני או דואר רשום) על ביטול העסקה. העוסק מחויב להפסיק את החיוב בעבור השירות בתוך 3 ימים או בתוך 6 ימים, אם נמסרה ההודעה באמצעות דואר רשום.  
+
* בהודעת הביטול הצרכן יפרט את שמו ואת מספר הזהות שלו.
 +
* אם הודעת הביטול נמסרת בעל פה, יש למסור פרט מזהה נוסף, אם הוסכם עליו עם הצרכן בעת ההתקשרות.
 
* '''רצוי לשלוח הודעת ביטול באמצעות דואר רשום, שכן כך ישנו תיעוד רשמי של ביטול העסקה'''.
 
* '''רצוי לשלוח הודעת ביטול באמצעות דואר רשום, שכן כך ישנו תיעוד רשמי של ביטול העסקה'''.
 +
=== ביטול העסקה ===
 +
*  העוסק מחויב להפסיק את החיוב עבור השירות בתוך 3 ימים, ואם ההודעה נמסרה באמצעות דואר רשום - בתוך 6 ימים.
 
* יש להחזיר את המוצר לבית העסק, לסניפיו או לאחת מנקודות המכירה שלו:
 
* יש להחזיר את המוצר לבית העסק, לסניפיו או לאחת מנקודות המכירה שלו:
 
** שירותי טלפוניה ניידת - יש להחזיר את הטלפון הסלולרי, בתנאי שלא נעשה בו שימוש.
 
** שירותי טלפוניה ניידת - יש להחזיר את הטלפון הסלולרי, בתנאי שלא נעשה בו שימוש.
 
** שירותי כבלים/לוויין - חשוב להחזיר את הממיר (כשהוא במצב תקין) לעוסק עצמו או למוקדי המכירה שלו.
 
** שירותי כבלים/לוויין - חשוב להחזיר את הממיר (כשהוא במצב תקין) לעוסק עצמו או למוקדי המכירה שלו.
* העוסק רשאי לגבות [[דמי ביטול]] מהצרכן בשיעור של עד 5% משווי העסקה או 100 ש"ח - '''הנמוך מביניהם'''.
+
* העוסק רשאי לגבות [[דמי ביטול]] מהצרכן בשיעור של עד 5% משווי העסקה או 100 ש"ח - לפי '''הנמוך מביניהם'''.
* במידה שנעשתה התקנה בבית הצרכן, עשוי הצרכן להיות מחויב ב[[דמי התקנה]] בסכום של עד 100 ש"ח.
+
* אם נעשתה התקנה בבית הצרכן, הצרכן עשוי להיות מחויב ב[[דמי התקנה]] בסכום של עד 100 ש"ח.
* במידה שנעשה שימוש בשירות, ישלם הצרכן תשלום יחסי בעבורו. כלומר, הצרכן יחויב בתשלום עבור שווי השירות עד למועד ביטול העסקה.
+
* אם נעשה שימוש בשירות, ישלם הצרכן תשלום יחסי עבורו. כלומר, הצרכן יחויב בתשלום עבור שווי השירות עד למועד ביטול העסקה.
  
 +
=== החזרת התמורה ===
 +
* התמורה תוחזר בהתאם לאופן התשלום:
 +
** בכרטיס אשראי -  העוסק יבטל את החיוב אצל חברת כרטיס האשראי של הצרכן.
 +
** בהרשאה לחיוב חשבון (הוראת קבע) כאשר החשבון חויב - העוסק יזכה את חשבון הצרכן בסכום החיוב הרלוונטי.
 +
** בכרטיס אשראי כאשר חשבון העוסק כבר זוכה - העוסק יודיע לחברת כרטיסי האשראי של הצרכן על ביטול העסקה וחברת האשראי תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן בסכום החיוב במועד החיוב העוקב להודעת הביטול. '''תנאי לזיכוי הצרכן על ידי החברה הוא כי באפשרות החברה להיפרע מהעוסק בשל העסקה שבוטלה'''. אם החברה אינה יכולה לזכות את הצרכן מהסיבה שאינה יכולה להיפרע מהעוסק, חובתו של העוסק להשיב את התמורה לצרכן במזומן או בשיק מזומן.
 +
 +
== פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה == <!-- מוטמע בשאר הערכים של ביטול עסקה -->
 +
* עד למועד אספקת השירות או המוצר, העוסק מחויב ליידע את הצרכן בכתב לגבי הדרכים למסירת הודעה על ביטול העסקה (כפי שפורטו [[#הודעה על ביטול העסקה|לפני כן בדף זה]]), את פרטי ההתקשרות לגבי כל אחת מדרכי הביטול, ואת הפרטים שהצרכן צריך לכלול בהודעת הביטול.
 +
* המידע ייכתב בחוזה, בטופס גילוי או במסמך המפרט את עיקרי העסקה.
 +
* בנוסף, המידע יפורט על גבי החשבונית, הקבלה או הודעת התשלום.
 +
* בעסקה לתקופה קצובה שלא נדרשת לגביה הסכמה מפורשת של הצרכן להמשך ההתקשרות, המידע יפורט גם בהודעה על מועד סיום העסקה,  הנשלחת לצרכן.
 +
* אם יש לעוסק אתר אינטרנט, המידע יפורט בדף הראשי של האתר. אם מדובר באתר שבאמצעותו ניתן גם לבצע את העסקה, המידע לגבי ביטול העסקה ייכתב בדף הראשי ליד הקישור המאפשר לבטל את העסקה. 
 
== חשוב לדעת ==
 
== חשוב לדעת ==
 
* יש לשמור על הקבלה (חשבונית) של עסקת רכישת המוצר.
 
* יש לשמור על הקבלה (חשבונית) של עסקת רכישת המוצר.
* במידה שהעסקה נעשית בטלפון (כגון רכישת מנוי כבלים), מומלץ להקליט את השיחה ו/או לרשום את פרטיה (כולל התאריך, השעה ושמו המלא של נציג המכירות).
+
* אם העסקה נעשית בטלפון (כגון רכישת מנוי כבלים), מומלץ להקליט את השיחה ו/או לרשום את פרטיה (כולל התאריך, השעה ושמו המלא של נציג המכירות).
* '''ניתן לבטל עסקה מתמשכת מסוג שירותי רפואה (כגון טיפול סיעודי, הסעה באמבולנס) עד 30 יום'''.
 
 
* מאוגוסט 2011 כל לקוח שמצטרף לחברת תקשורת או מחדש הסכם קיים, יצטרף לתוכנית ללא קנס יציאה.
 
* מאוגוסט 2011 כל לקוח שמצטרף לחברת תקשורת או מחדש הסכם קיים, יצטרף לתוכנית ללא קנס יציאה.
 
* מנובמבר 2011 כל לקוח שנמצא בהתחייבות לספק התקשורת שלו, יוכל להתנתק ולשלם קנס מופחת על-פי החישוב הבא: 8% X מספר החודשים שנותרו לסיום ההתחייבות X ממוצע סכום החשבוניות (ללא חיובי ציוד).
 
* מנובמבר 2011 כל לקוח שנמצא בהתחייבות לספק התקשורת שלו, יוכל להתנתק ולשלם קנס מופחת על-פי החישוב הבא: 8% X מספר החודשים שנותרו לסיום ההתחייבות X ממוצע סכום החשבוניות (ללא חיובי ציוד).
{{דוגמה | אשה מעוניינת לבטל את עסקת ההתקשרות בינה לבין הספק הסלולרי שלה. נותרו 10 חודשים לסיום ההתחייבות וממוצע סכום החשבוניות הוא 200 ש"ח לחודש. כדי לבטל את העסקה, האשה תצטרך לשלם סכום של 160 ש"ח [8% x מספר החודשים שנותרו לסיום ההתחייבות (10) x ממוצע סכום החשבוניות (200)]}}
+
{{דוגמה | אישה מעוניינת לבטל את עסקת ההתקשרות בינה לבין הספק הסלולרי שלה. נותרו 10 חודשים לסיום ההתחייבות וממוצע סכום החשבוניות הוא 200 ש"ח לחודש. כדי לבטל את העסקה, האישה תצטרך לשלם סכום של 160 ש"ח (8% x מספר החודשים שנותרו לסיום ההתחייבות (10) x ממוצע סכום החשבוניות (200))}}
 
 
== תקדימים משפטיים ==
 
 
<!--
 
<!--
* רשימת תקדימים משפטיים המשפיעים על הזכות
+
== פסקי דין ==-->
-->
 
  
 +
<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=}}</noinclude>
  
 
== ארגוני סיוע ==
 
== ארגוני סיוע ==
<!--
+
* [[צרכנות/ארגוני סיוע|לרשימת ארגונים המסייעים בתחום הצרכנות]]
* יש להכניס כאן רשימת ארגונים מסייעים
 
* בצורת רשימה, כהפניות לדפיהם במערכת כל-זכות
 
-->
 
  
 
== גורמי ממשל ==
 
== גורמי ממשל ==
* [[משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה]]
+
* [[הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן]]
* [http://www.consumers.org.il/category/annulling-continuous-deal המועצה הישראלית לצרכנות]
 
<!--
 
* רשימת גורמי ממשל המסייעים במימוש הזכות
 
-->
 
  
== חוקים ותקנות ==
+
== חקיקה ונהלים ==
* [[חוק הגנת הצרכן]] - סעיף 13 ד.
+
* [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/089_001.htm#Seif74 חוק הגנת הצרכן] - סעיפים 13ד, 14ט.
<!--
 
* רשימת חוקים ותקנות מכוחם מוקנית הזכות או משפיעים עליה
 
-->
 
  
 
== הרחבות ופרסומים ==
 
== הרחבות ופרסומים ==
 +
* [http://www.eshelnet.org.il/node/8324 ביטול עסקה מתמשכת בעניין שירותי רפואה] באתר ג'וינט ישראל-אשל
  
* [http://www.consumers.org.il/files/files/takanot/tamat_5238_brochure.pdf חוברת הסבר על תקנות ביטול עסקה] מאת משרד התמ"ת.
+
==Metadata==
* 15.03.2010 - גלובס: [http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000546791&fid=821 חתמתם על עסקת סלולר? אפשר להתחרט תוך שבועיים]
 
* [http://mishpat.info/?p=134 מאמר בעניין תקנות ביטול עסקה]
 
* [http://www.tamas.gov.il/NR/exeres/BFE9858F-4954-4969-8658-EE5643BF80E5.htm עסקה מתמשכת בעניין שרותי רפואה] מאת משרת התמ"ת.
 
*[http://bezeq-sales.co.il/?WT.mc_id=Google_Tax_Search&callBannerRef=Google_Tax_Search רפורמת ביטול הקנסות]
 
 
 
== מקורות ==
 
 
 
<!--
 
* בסעיף זה יש להכניס רשימת מקורות לטקסט לצורך סימוכין ומתן קרדיט
 
-->
 
 
 
 
 
{{זכות/סיום טור ימני}}
 
 
 
{{זכות/תחילת טור שמאלי}}
 
 
 
{{זכות/ראו גם
 
| [[צרכנות]]
 
| [[ביטול עסקה ברוכלות]]
 
| [[ביטול עסקה צרכנית]]
 
}}
 
{{זכות/חדשות
 
| 1 = 11.10.2008 - YNET: [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3606551,00.html קל יותר להתנתק מעסקות מתמשכות]
 
| 2 =
 
| 3 =
 
}}<!-- עד 3 ידיעות. כל ידיעה מועברת כפרמטר (ממוספר) נפרד. הפורמט המומלץ הוא תאריך מודגש ולאחריו קישור לידיעה. התיבה לא תוצג אם הפרמטרים יישארו ריקים -->
 
{{זכות/טפסים
 
| 1 =
 
| 2 =
 
| 3 =
 
}}<!-- רשימת טפסים למימוש הזכות. כל פרמטר מופיע בשורה משלו, כתבליט (בולט). התיבה לא תוצג אם הפרמטרים יישארו ריקים -->
 
 
 
{{זכות/סיום טור שמאלי}}
 
 
 
 
 
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
[[קטגוריה:זכויות]]
 
[[קטגוריה:זכויות]]
 
[[קטגוריה:צרכנות]]
 
[[קטגוריה:צרכנות]]
 +
 +
[[ar:إلغاء صفقة مستمرة]]

גרסה אחרונה מ־15:00, 12 ביוני 2019

הקדמה:

חוק הגנת הצרכן מאפשר לצרכן בעסקה מתמשכת (למעט באספקת גז) לבטל את העסקה
העוסק מחויב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (או בתוך 6 ימים אם ההודעה נמסרה בדואר רשום), אלא אם הצרכן ציין תאריך מאוחר יותר
לבדיקת זכאות לביטול עסקה, ראו צרכנות בקליק באתר המועצה הישראלית לצרכנות
למידע נוסף (או להגשת תלונה), ראו פרטים בבאתר השירותים המידע הממשלתי


סעיף 13ד לחוק הגנת הצרכן מאפשר לצרכן בעסקה מתמשכת לבטל את העסקה.

  • העוסק חייב להפסיק את החיוב בתוך 3 ימים מיום הודעת הביטול (או בתוך 6 ימים אם ההודעה נמסרה בדואר רשום), אלא אם כן הצרכן ציין תאריך מאוחר יותר.
  • על-פי סעיף 13ו לחוק, ניתן לבטל עסקה מתמשכת העוסקת בשירותי רפואה (כגון טיפול סיעודי, הסעה באמבולנס) עד 30 יום מיום החתימה על החוזה, או מהיום שבו אישר הצרכן את קבלת טופס הגילוי (המפרט את התנאים המהותיים של העסקה) - לפי המאוחר מביניהם. אם בחר הצרכן לבטל את החוזה, העוסק לא יגבה ממנו דמי ביטול כלשהם.
  • האחריות לביטול העסקה מוטלת על הצרכן.
  • אם העוסק ממשיך לחייב את הצרכן מעבר לתקופה המותרת (לאחר הודעת הביטול של הצרכן), ניתן להגיש נגדו תביעה.

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

הודעה על ביטול העסקה

  • הצרכן צריך להודיע לעוסק על ביטול העסקה. ניתן להודיע על הביטול בכל אחת מהדרכים הבאות:
    • בעל פה - בטלפון או בהודעה בעל פה במקום העסק
    • בדואר רשום
    • בדוא"ל
    • בפקס (אם יש לעוסק פקס)
  • בעסקה שניתן לבצע באמצעות אתר האינטרנט של העוסק, יש לאפשר גם את ביטול העסקה באמצעות האתר. במקרים אלה על העוסק לפרסם בדף הראשי של האתר, באופן בולט וברור, קישור ייעודי שבאמצעותו ניתן לשלוח הודעת ביטול.
  • בהודעת הביטול הצרכן יפרט את שמו ואת מספר הזהות שלו.
  • אם הודעת הביטול נמסרת בעל פה, יש למסור פרט מזהה נוסף, אם הוסכם עליו עם הצרכן בעת ההתקשרות.
  • רצוי לשלוח הודעת ביטול באמצעות דואר רשום, שכן כך ישנו תיעוד רשמי של ביטול העסקה.

ביטול העסקה

  • העוסק מחויב להפסיק את החיוב עבור השירות בתוך 3 ימים, ואם ההודעה נמסרה באמצעות דואר רשום - בתוך 6 ימים.
  • יש להחזיר את המוצר לבית העסק, לסניפיו או לאחת מנקודות המכירה שלו:
    • שירותי טלפוניה ניידת - יש להחזיר את הטלפון הסלולרי, בתנאי שלא נעשה בו שימוש.
    • שירותי כבלים/לוויין - חשוב להחזיר את הממיר (כשהוא במצב תקין) לעוסק עצמו או למוקדי המכירה שלו.
  • העוסק רשאי לגבות דמי ביטול מהצרכן בשיעור של עד 5% משווי העסקה או 100 ש"ח - לפי הנמוך מביניהם.
  • אם נעשתה התקנה בבית הצרכן, הצרכן עשוי להיות מחויב בדמי התקנה בסכום של עד 100 ש"ח.
  • אם נעשה שימוש בשירות, ישלם הצרכן תשלום יחסי עבורו. כלומר, הצרכן יחויב בתשלום עבור שווי השירות עד למועד ביטול העסקה.

החזרת התמורה

  • התמורה תוחזר בהתאם לאופן התשלום:
    • בכרטיס אשראי - העוסק יבטל את החיוב אצל חברת כרטיס האשראי של הצרכן.
    • בהרשאה לחיוב חשבון (הוראת קבע) כאשר החשבון חויב - העוסק יזכה את חשבון הצרכן בסכום החיוב הרלוונטי.
    • בכרטיס אשראי כאשר חשבון העוסק כבר זוכה - העוסק יודיע לחברת כרטיסי האשראי של הצרכן על ביטול העסקה וחברת האשראי תזכה את כרטיס האשראי של הצרכן בסכום החיוב במועד החיוב העוקב להודעת הביטול. תנאי לזיכוי הצרכן על ידי החברה הוא כי באפשרות החברה להיפרע מהעוסק בשל העסקה שבוטלה. אם החברה אינה יכולה לזכות את הצרכן מהסיבה שאינה יכולה להיפרע מהעוסק, חובתו של העוסק להשיב את התמורה לצרכן במזומן או בשיק מזומן.

פרסום מידע לגבי אופן ביטול העסקה

  • עד למועד אספקת השירות או המוצר, העוסק מחויב ליידע את הצרכן בכתב לגבי הדרכים למסירת הודעה על ביטול העסקה (כפי שפורטו לפני כן בדף זה), את פרטי ההתקשרות לגבי כל אחת מדרכי הביטול, ואת הפרטים שהצרכן צריך לכלול בהודעת הביטול.
  • המידע ייכתב בחוזה, בטופס גילוי או במסמך המפרט את עיקרי העסקה.
  • בנוסף, המידע יפורט על גבי החשבונית, הקבלה או הודעת התשלום.
  • בעסקה לתקופה קצובה שלא נדרשת לגביה הסכמה מפורשת של הצרכן להמשך ההתקשרות, המידע יפורט גם בהודעה על מועד סיום העסקה, הנשלחת לצרכן.
  • אם יש לעוסק אתר אינטרנט, המידע יפורט בדף הראשי של האתר. אם מדובר באתר שבאמצעותו ניתן גם לבצע את העסקה, המידע לגבי ביטול העסקה ייכתב בדף הראשי ליד הקישור המאפשר לבטל את העסקה.

חשוב לדעת

  • יש לשמור על הקבלה (חשבונית) של עסקת רכישת המוצר.
  • אם העסקה נעשית בטלפון (כגון רכישת מנוי כבלים), מומלץ להקליט את השיחה ו/או לרשום את פרטיה (כולל התאריך, השעה ושמו המלא של נציג המכירות).
  • מאוגוסט 2011 כל לקוח שמצטרף לחברת תקשורת או מחדש הסכם קיים, יצטרף לתוכנית ללא קנס יציאה.
  • מנובמבר 2011 כל לקוח שנמצא בהתחייבות לספק התקשורת שלו, יוכל להתנתק ולשלם קנס מופחת על-פי החישוב הבא: 8% X מספר החודשים שנותרו לסיום ההתחייבות X ממוצע סכום החשבוניות (ללא חיובי ציוד).
דוגמה
אישה מעוניינת לבטל את עסקת ההתקשרות בינה לבין הספק הסלולרי שלה. נותרו 10 חודשים לסיום ההתחייבות וממוצע סכום החשבוניות הוא 200 ש"ח לחודש. כדי לבטל את העסקה, האישה תצטרך לשלם סכום של 160 ש"ח (8% x מספר החודשים שנותרו לסיום ההתחייבות (10) x ממוצע סכום החשבוניות (200))

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים