הקדמה:

גמלת סיעוד נחלקת ל-6 רמות, בהתאם למידת תלותו של המבוטח בזולת או דרגת ההשגחה שהוא זקוק לה
גמלת סיעוד ברמה 6 מקנה למבוטחים 24 שעות טיפול שבועיות (24 יחידות שירות), או 12 שעות טיפול (יחידות שירות) למי שזכאי לגמלה מופחתת בשל גובה הכנסותיו
ניתן לקבל עד 4 יחידות בכסף למשך שנה וללא אישור, או עד שליש מהיחידות בכסף אם איש מקצוע אישר זאת
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

רמות גמלת הסיעוד נקבעות על-פי מידת התלות של המבוטח בזולת, או מידת ההשגחה שהוא זקוק לה (בהתאם לתוצאות מבחן התלות שנערך לו).

  • גמלת סיעוד רמה 6 מזכה ב- 24 שעות שבועיות ("יחידות שירות") של מטפל אישי בבית (ישראלי או עובד זר), או 12 שעות מטפל (12 יחידות שירות) - למי שזכאי לגמלה מופחתת בשל גובה הכנסותיו.
דוגמה
קשיש שמבחינה תפקודית נמצא כי הוא זכאי לגמלה ברמה 6, כלומר ל-24 שעות טיפול שבועיות (24 יחידות שירות).
הכנסותיו החודשיות הן בסך 10,000 ש"ח, ולכן נקבע כי הוא יהיה זכאי לגמלה מופחתת בהיקף של 12 שעות שבועיות (12 יחידות שירות).
  • למי שבוחר לבקר במרכז יום, ביקור יומי במרכז שווה בערכו ל-2.75 שעות טיפול בבית (2.75 יחידות שירות).
  • ניתן לבקר במרכז יום עד 5.5 ימים בשבוע, או עד 2 ימים בשבוע למי שזכאי לגמלה מופחתת בשל גובה הכנסותיו.
  • ההרכב של כלל שירותי הגמלה שיינתנו למבוטח נקבע בהתאם לצרכיו על-ידי ועדה מקצועית.

קבלת גמלה בכסף

  • קיימות שתי אפשרויות חלופיות לקבלת חלק מהיחידות בכסף:
    • קבלת 4 יחידות בגמלה כספית, וזאת למשך שנה בלבד, ללא צורך בקבלת אישור כלשהו.
    • קבלת שליש מהיחידות בגמלה כספית, לאחר שאיש מקצוע יבקר בבית המבוטח ויאשר זאת.
  • שוויה של שעת טיפול אחת הוא 204.9 ש"ח בחודש.
  • ניתן להיעזר במחשבון בחירת סל שירותים בסיעוד כדי לבנות את תכנית הטיפולים המתאימה ביותר.
  • האפשרות לקבל חלק מהיחידות בגמלה כספית היא בנוסף לאפשרות של כל מי שמעסיק מטפל צמוד (לפחות 12 שעות ביום, 6 ימים בשבוע) לקבל את הגמלה בכסף.
  • מעסיק של מטפל צמוד רשאי לקבל גמלה בכסף לצורך העסקה ישירה של המטפל, וכן לבחור אם לשלב את קבלת התשלום בשאר שירותי הסיעוד הכלולים בגמלה. למידע נוסף, ראו גמלת סיעוד בכסף לצורך העסקת מטפל צמוד.
  • מקבל גמלת סיעוד ברמה 6 המעסיק מטפל ישראלי זכאי, בהתאם לתנאים, לתוספת של 4 שעות טיפול שבועיות (או לתוספת של 2 שעות שבועיות למקבל גמלה מופחתת בשל גובה הכנסותיו). למידע נוסף, ראו תוספת שעות טיפול אישי למקבלי גמלת סיעוד המעסיקים מטפל ישראלי.
  • במקרים שבהם המטפל מועסק באמצעות חברת סיעוד:
    • היקף המשרה שמשויך לחברת הסיעוד נקבע לפי מספר שעות גמלת הסיעוד שהמטופל זכאי להן.
    • היקף המשרה שמשויך למטופל הוא יתרת השעות הדרושות על מנת להשלים את היקף המשרה למשרה מלאה (החל מה- 01.04.2018 משרה מלאה מוגדרת כ-42 שעות שבועיות או 182 שעות חודשיות).
דוגמה
  • מבוטח זכאי לגמלת סיעוד רמה 6 (24 שעות שבועיות של טיפול אישי מהמוסד לביטוח לאומי) - בסה"כ 106 שעות טיפול חודשיות. שעות אלה, המהוות 58% ממשרה מלאה (182 שעות), ממומנות על-ידי חברת הסיעוד.
  • המטופל מממן בעצמו את יתרת השעות הנדרשות לצורך משרה מלאה, המהוות 42% מהמשרה המלאה.
  • אחריות המטופל היא לתשלום 43% מהתשלומים הקשורים להעסקת העובד ואחריות חברת הסיעוד היא לתשלום 58% הנותרים.

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

  • לאחר שאושרה הגמלה ויודעים כמה נקודות תלות נקבעו לזכאי, יש לפנות למוסד לביטוח לאומי כדי לקבוע את הרכב השירותים המתאים לו.
  • את הבחירה בהרכב הגמלה (קצבה כספית, שירותי סיעוד, או שילוב של שניהם) ניתן לבצע באחת מהדרכים הבאות:
    1. להתקשר למוקד טלפוני 2637*, בימים א' עד ה' בין השעות 8:00 עד 17:00.
    2. לסמן את השירותים שמעוניינים בהם במחשבון בחירת סל שירותים בסיעוד ולהדפיס את טופס הבחירה.
    3. להוריד, להדפיס ולמלא באופן ידני טופס בחירת שירותי סיעוד.
  • לאחר שהפנייה תתקבל, עובד סוציאלי של הביטוח הלאומי יחזור אל הפונה.
  • הרכב השירותים יותאם למבוטח בהתאם לצרכיו ולחוות הדעת של העובד הסוציאלי.
  • את השירותים יספקו למבוטח חברות הסיעוד המורשות לספק את שירותי הסיעוד מטעם המוסד לביטוח לאומי.
  • ניתן לבחור בנותן שירותים (אחד או יותר) מתוך רשימת חברות הסיעוד הפועלות באזור מגוריו של המבוטח ולהתקשר עמו.
  • אם מעוניינים בהוספה או שינוי של שירותים או במעבר לנותן שירותים אחר, יש לפנות באותו אופן.
  • מי שבחר בגמלה כספית, הגמלה תועבר לחשבון הבנק שלו בחודש שלאחר ביצוע הבחירה. הגמלה משולמת עד ל-28 בכל חודש, בגין אותו חודש.
  • כלל התהליך לקבלת הגמלה מתואר בתרשים הבא:
חישוב הניקוד
על-ידי פקיד התביעות
אישור גמלה זמנית או
גמלה קבועה באחת מרמות גמלת הסיעוד
או
דחיית התביעה
אם הוחמר מצבו של מקבל גמלה ברמות 1-5 (או ברמות א' ו- ב' לפי החוק הישן)
ניתן לבקש בדיקה מחדש



חשוב לדעת

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

גורם ממשלתי אתר אינטרנט זכויות ותחומי אחריות
מוקד 6050* - המוסד לביטוח לאומי זכויות בגיל השלישי באתר המוסד לביטוח לאומי זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל, המצב הכלכלי ויכולת התפקוד
מוקד 9696* - המוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי זכויות בגיל השלישי באתר המוסד לביטוח לאומי סיוע מטעם שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם
מוקד 8840* לפניות הציבור אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד 8840* לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי הזכויות.
יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים ותיקים, לסיוע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בבירור זכויות המאושפז, במהלך תקופת האשפוז בבית החולים
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

שי"ל - שירות ייעוץ לאזרח - מוקד טלפוני: 118

אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים שונים
משרד הבריאות

קול הבריאות - מוקד השירות הטלפוני של משרד הבריאות 5400*

הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל
משרד הבינוי והשיכון - מוקד טלפוני בנושא דיור 5442* אתר משרד הבינוי והשיכון סיוע בדיור ומתן פתרונות דיור לקשישים


זיקנה והזדקנות/גורמי ממשל

חקיקה ונהלים


הרחבות ופרסומים