שורה 3: שורה 3:
 
{{תקציר}}
 
{{תקציר}}
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
| מידע  = ככלל, זכותו של ילד (בהתאם לגילו ולמצבו) להביע את רצונו, רגשותיו, דעותיו ועמדתו ולהישמע בחופשיות בדיון בוועדה לתכנון טיפול וההערכה
+
| מידע  = ככלל, זכותו של ילד (בהתאם לגילו ולמצבו) להביע את רצונו, רגשותיו, דעותיו ועמדתו ולהישמע בחופשיות בדיון ב[[ועדת תכנון טיפול והערכה]]
 
|מידע2= במקרה שילד לא השתתף בוועדה, אנשי המקצוע ששמעו את הילד יציגו את דבריו, עמדותיו ורצונותיו  
 
|מידע2= במקרה שילד לא השתתף בוועדה, אנשי המקצוע ששמעו את הילד יציגו את דבריו, עמדותיו ורצונותיו  
|חשוב= הילד יוזמן לועדה בשיחה אישית על-ידי העובד הסוציאלי המטפל במשפחה, לאחר תיאום וקבלת אישור מההורה
+
|חשוב= הילד יוזמן לועדה בשיחה אישית על-ידי העובד הסוציאלי המטפל במשפחה שגם יפגש עם הילד לצורך [[חדש: הכנת ילד לקראת דיון בועדה לתכנון טיפול והערכה| הכנתו לפני הועדה]]
 
| איסור  = בדיון בועדה אסור לשאול את הילד שאלות ישירות אודות אירועים ומצבים רגישים במשפחה
 
| איסור  = בדיון בועדה אסור לשאול את הילד שאלות ישירות אודות אירועים ומצבים רגישים במשפחה
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
שורה 28: שורה 28:
 
ככלל, זכותו של ילד (בהתאם לגילו ולמצבו) להביע את רצונו, רגשותיו, דעותיו ועמדתו ולהישמע בחופשיות בדיון בוועדה לתכנון טיפול וההערכה.  
 
ככלל, זכותו של ילד (בהתאם לגילו ולמצבו) להביע את רצונו, רגשותיו, דעותיו ועמדתו ולהישמע בחופשיות בדיון בוועדה לתכנון טיפול וההערכה.  
 
*לרצונו, לרגשותיו, לדעותיו ולעמדה שגיבש, יינתן משקל ראוי (בהתחשב בגילו ובמצבו) בדיון ובהחלטות בעניינו.  
 
*לרצונו, לרגשותיו, לדעותיו ולעמדה שגיבש, יינתן משקל ראוי (בהתחשב בגילו ובמצבו) בדיון ובהחלטות בעניינו.  
* במקרים בהם השתתפותו של ילד בוועדה עשויה לפגוע בטובתו, ניתן להגביל אותה.
 
  
 
== מי זכאי? ==  
 
== מי זכאי? ==  
שורה 38: שורה 37:
 
** העובד הסוציאלי יוודא כי השתתפות הילד בוועדה תשרת את טובתו וכי הילד מעוניין להשתתף.
 
** העובד הסוציאלי יוודא כי השתתפות הילד בוועדה תשרת את טובתו וכי הילד מעוניין להשתתף.
 
** הורה הילד אישר את השתתפותו בדיון והזימון נעשה בתיאום עם ההורה.  
 
** הורה הילד אישר את השתתפותו בדיון והזימון נעשה בתיאום עם ההורה.  
 +
** לפני הועדה, על העובד הסוציאלי לקיים  [[חדש: הכנת ילד לקראת דיון בועדה לתכנון טיפול והערכה|פגישת הכנה עם הילד]].
 
* במקרה שלילד מונה [[אפוטרופוס]], יש לשמוע את עמדתו לגבי השתתפות הילד בדיון.
 
* במקרה שלילד מונה [[אפוטרופוס]], יש לשמוע את עמדתו לגבי השתתפות הילד בדיון.
  

גרסה מ־15:14, 22 במרץ 2018

הקדמה:

ככלל, זכותו של ילד (בהתאם לגילו ולמצבו) להביע את רצונו, רגשותיו, דעותיו ועמדתו ולהישמע בחופשיות בדיון בועדת תכנון טיפול והערכה
במקרה שילד לא השתתף בוועדה, אנשי המקצוע ששמעו את הילד יציגו את דבריו, עמדותיו ורצונותיו
הילד יוזמן לועדה בשיחה אישית על-ידי העובד הסוציאלי המטפל במשפחה שגם יפגש עם הילד לצורך הכנתו לפני הועדה
בדיון בועדה אסור לשאול את הילד שאלות ישירות אודות אירועים ומצבים רגישים במשפחה
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

ככלל, זכותו של ילד (בהתאם לגילו ולמצבו) להביע את רצונו, רגשותיו, דעותיו ועמדתו ולהישמע בחופשיות בדיון בוועדה לתכנון טיפול וההערכה.

  • לרצונו, לרגשותיו, לדעותיו ולעמדה שגיבש, יינתן משקל ראוי (בהתחשב בגילו ובמצבו) בדיון ובהחלטות בעניינו.

מי זכאי?

  • ילד עד גיל 12 שהתקבלה החלטה על זימונו לוועדה לתכנון טיפול והערכה לאחר שנערכה פגישת הכנה עם העובד הסוציאלי המטפל ולאחר התייעצות עם ההורה ויו"ר הוועדה.
  • כל ילד מעל גיל 12 שעניינו נדון בוועדה לתכנון טיפול והערכה, אלא אם נקבע שנוכחותו בדיון עשויה לפגוע בו.

תהליך מימוש הזכות

  • הילד יוזמן לוועדה בשיחה אישית על-ידי העובד הסוציאלי המטפל במשפחה לאחר ש:
    • העובד הסוציאלי יוודא כי השתתפות הילד בוועדה תשרת את טובתו וכי הילד מעוניין להשתתף.
    • הורה הילד אישר את השתתפותו בדיון והזימון נעשה בתיאום עם ההורה.
    • לפני הועדה, על העובד הסוציאלי לקיים פגישת הכנה עם הילד.
  • במקרה שלילד מונה אפוטרופוס, יש לשמוע את עמדתו לגבי השתתפות הילד בדיון.

שותפות והשתתפות הילד בדיון

  • זכותו של הילד להשמיע את עמדתו או רצונותיו בדיון בוועדה באופן ובדרך המתאימים לגילו ולמצבו.
  • ילד (מעל גיל 12) שלא ירצה להשתתף בוועדה, רשאי להעלות על הכתב את רצונו, רגשותיו, דעותיו ועמדתו והם יועברו על-ידי העובד הסוציאלי לוועדה.
  • במקרה שהילד לא השתתף בוועדה (מכל סיבה שהיא), אנשי המקצוע ששמעו את הילד, יציגו את עמדתו ורצונו, בדיוק כמו שהילד הציג אותם.
  • במהלך הדיון, ככל הנדרש, יש למסור מידע והסברים לילד בשפה ובצורה המובנת לו.
  • לפני כל קבלת הסכמה מצד הילד (מעל גיל 12) לתוכנית טיפול או פעולה כלשהי, יש לוודא כי הוא קיבל את כל המידע הנדרש וכי הוא מבין את כל המשמעויות הנובעות מההסכמה.
  • עמדת הילד, דעותיו, הצעותיו והסתייגויותיו יתועדו בכתב.

חשוב לדעת

  • שמיעת עמדתו ורצונו של הילד בדיון נועדה להתרשמות כללית ולא למטרת איסוף מידע או אימות מידע.
  • אין להפנות לילד שאלות ישירות אודות אירועים ומצבים רגישים במשפחה.
  • במקרה שילד (מעל גיל 12) בחר להשתתף בדיון, אבל ההורה, אנשי המקצוע או האפוטרופוס לדין חושבים שהשתתפותו בדיון (כולו או חלקו) עלולה לפגוע בטובתו, תיערך התייעצות עם יו"ר הוועדה וההחלטה שתתקבל תנומק ותתועד.
  • גם להורה וגם לילד (בהתאם לגילו ומצבו), יש זכות להגיש ערר לועדת הערר במקרה של פגיעה בזכות.


גורמי ממשל

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים