מ (הוספת תבנית להצגת מוקדי שירות (מי יעזור לי))
(עדכון מידע ועריכה בהתאם להנחיות לשנת הלימודים תשע"ט)
שורה 23: שורה 23:
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
תלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים במסגרות [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך|החינוך המיוחד]] זכאים להתאמות בבחינות הבגרות בכדי לאפשר להם שוויון הזדמנויות בהיבחנם.
 
תלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים במסגרות [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך|החינוך המיוחד]] זכאים להתאמות בבחינות הבגרות בכדי לאפשר להם שוויון הזדמנויות בהיבחנם.
*ההתאמות הבאות, אשר אינן משנות את מהות הבחינה, ניתנות עבור '''כלל מקצועות הלימוד''':
 
**תוספת זמן של 50%
 
**הרחבת אפשרויות הבחירה (בתיאום עם המפקח במשרד החינוך המרכז את לימודי המקצוע)
 
**התעלמות משגיאות כתיב
 
*התאמות נוספות הניתנות על-פי מקצועות הלימוד הספציפיים:
 
**'''לשון''': היבחנות בשאלון [[התאמות לבעלי לקויות למידה בבחינות הבגרות|המותאם לתלמידים עם לקויות למידה]]
 
**'''אנגלית''': שימוש במילונית או מילון ממוחשב
 
**'''מתמטיקה''': שימוש במחשבון ובדף נוסחאות מורחב
 
*תלמידים הלומדים במסגרות חינוך המתמחות בהפרעות נפשיות והתנהגותיות חריגות, יהיו זכאים גם להתאמות הבאות, אם לדעת אנשי הצוות הבין מקצועי הן עשויות להשפיע במידה מובהקת על הישגי הנבחנים:
 
**נוכחות בחדר הבחינה של איש צוות מוכר אשר אינו מלמד את מקצוע הבחינה.
 
**הפסקות לצורך התרעננות וגיוס כוחות מחודשים, אשר יאושרו במסגרת תוספת הזמן הכללית של 50%.
 
  
 +
== התאמות בבחינות הבגרות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד ==
 +
{{הטמעת כותרת|התאמות בבחינות הבגרות לתלמידים על הרצף האוטיסטי הלומדים בחינוך המיוחד#התאמות בבחינות הבגרות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד}}
 +
 +
== התאמות נוספות לתלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות ==
 +
* נוכחות בחדר הבחינה של איש צוות מוכר לתלמיד, אשר אינו מלמד את מקצוע הבחינה, ומהווה מקור תמיכה רגשית עבור התלמיד. תפקידיו של איש הצוות:
 +
** להוות מקור ביטחון והנעה לאורך הבחינה מעצם נוכחותו ובאמצעות מילות עידוד ותמיכה.
 +
** לסייע לתלמיד להתארגן לקראת המבחן, במהלכו ובהגשתו - ליווי לחדר הבחינה, התארגנות עם הציוד, הסבת תשומת לב התלמיד לזמן שנותר ולהערות המשגיחים.
 +
<!--** להסב את תשומת לבו של התלמיד למבנה הבחינה, למספר הסעיפים בכל שאלה, להקפדה על קריאת השאלות במדוייק בהקשרן (ללא התערבות בתחום התוכן הנבדק) ולבדיקה עצמית של תשובותיו.
 +
** לגשר על פערי ידע שפתי לגבי מילים שאינן קשורות לתחום התוכן שבו נבחן התלמיד, במידת הצורך ועל-פי בקשת התלמיד.-->
 +
{{הערת עריכה|הערה=יש חוסר התאמה בין המידע שמופיע במסמך של [http://meyda.education.gov.il/files/MinhalPedagogy/basisdivohtashat.pdf בסיס הדיווח] בעמ' 98-99 לבין מה שמופיע ב[https://parents.education.gov.il/prhnet/special-education/assistance-eligibility/adaptations-marticulation-examination פורטל הורים]. כאן מופיע המידע שבמסמך בסיס הדיווח. מוסתר הטקטס שמופיע בפורטל הורים|חתימה=[[משתמש:הדר יוהס פלד|הדר יוהס פלד]] ([[שיחת משתמש:הדר יוהס פלד|שיחה]]) 14:22, 19 בפברואר 2019 (IST)}}
 +
* הפסקות מותאמות לצורך התרעננות וצבירת כוחות מחודשים, במסגרת תוספת הזמן הכללית.
 +
* באנגלית: אם יש צורך, כחלופה לבחינה בעל פה שנדרש בה שטף מילולי, יכולה להתבצע ההערכה באמצעות עבודה בכתב, בהתאם למאפייני הנגשת הכתיבה הייחודיים לתלמיד.
 +
* לתלמידים עם קשיים רגשיים או גרפו מוטוריים תורחב האפשרות של שימוש במעבד תמלילים (מחשב).
 
== מי זכאי? ==  
 
== מי זכאי? ==  
 
* תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך|החינוך המיוחד]]
 
* תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך|החינוך המיוחד]]
  
 
==תהליך מימוש הזכות==
 
==תהליך מימוש הזכות==
*כיוון שבתהליך השמתו של התלמיד במסגרת החינוך המיוחד מוגשים [[ועדת השמה|לוועדת ההשמה]] מסמכים רשמיים וחוות דעת של מומחים שאבחנו והעריכו את כישוריו, אין צורך באבחונים מחודשים לקביעת ההתאמות.
+
{{הטמעת כותרת|התאמות בבחינות הבגרות לתלמידים על הרצף האוטיסטי הלומדים בחינוך המיוחד#תהליך מימוש הזכות}}
*הצוות החינוכי המלווה את התלמיד ובונה לו [[תכנית לימודים אישית (תל"א)]], ימליץ לגבי סוגי ההתאמות הדידקטיות והמקצועיות המיטביות עבורו.
 
 
 
 
{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=}}
 
{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=}}
 
 
== גורמי ממשל ==
 
== גורמי ממשל ==
 
* [[משרד החינוך]]
 
* [[משרד החינוך]]
  
 
== חקיקה ונהלים ==
 
== חקיקה ונהלים ==
*האגף לחינוך מיוחד - מסמך למנהלי בתי"ס חנ"מ מיום 05.03.2007: [http://info.smkb.ac.il/home/home.exe/2148/81027 התאמות בדרכי היבחנות בבחינות הבגרות לתלמידים במסגרות החינוך המיוחד]
 
 
* [[חוק חינוך מיוחד]]
 
* [[חוק חינוך מיוחד]]
 +
* [http://meyda.education.gov.il/files/MinhalPedagogy/basisdivohtashat.pdf הקמת בסיס הדיווח בחטיבה העליונה לשנת הלימודים התשע"ט] באתר המינהל הפדגוגי של משרד החינוך - עמ' 98-95.
 
<!--
 
<!--
 
== הרחבות ופרסומים ==
 
== הרחבות ופרסומים ==

גרסה מ־15:22, 19 בפברואר 2019

הקדמה:

תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות החינוך המיוחד זכאים להתאמות בבחינות הבגרות


תלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד זכאים להתאמות בבחינות הבגרות בכדי לאפשר להם שוויון הזדמנויות בהיבחנם.

התאמות בבחינות הבגרות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד

התאמות נוספות לתלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות

  • נוכחות בחדר הבחינה של איש צוות מוכר לתלמיד, אשר אינו מלמד את מקצוע הבחינה, ומהווה מקור תמיכה רגשית עבור התלמיד. תפקידיו של איש הצוות:
    • להוות מקור ביטחון והנעה לאורך הבחינה מעצם נוכחותו ובאמצעות מילות עידוד ותמיכה.
    • לסייע לתלמיד להתארגן לקראת המבחן, במהלכו ובהגשתו - ליווי לחדר הבחינה, התארגנות עם הציוד, הסבת תשומת לב התלמיד לזמן שנותר ולהערות המשגיחים.
הערת עריכה
יש חוסר התאמה בין המידע שמופיע במסמך של בסיס הדיווח בעמ' 98-99 לבין מה שמופיע בפורטל הורים. כאן מופיע המידע שבמסמך בסיס הדיווח. מוסתר הטקטס שמופיע בפורטל הורים
הערה מאת הדר יוהס פלד (שיחה) 14:22, 19 בפברואר 2019 (IST)
  • הפסקות מותאמות לצורך התרעננות וצבירת כוחות מחודשים, במסגרת תוספת הזמן הכללית.
  • באנגלית: אם יש צורך, כחלופה לבחינה בעל פה שנדרש בה שטף מילולי, יכולה להתבצע ההערכה באמצעות עבודה בכתב, בהתאם למאפייני הנגשת הכתיבה הייחודיים לתלמיד.
  • לתלמידים עם קשיים רגשיים או גרפו מוטוריים תורחב האפשרות של שימוש במעבד תמלילים (מחשב).

מי זכאי?

  • תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות החינוך המיוחד

תהליך מימוש הזכות


גורמי ממשל

חקיקה ונהלים