מ (הסרת הערות/הנחיות מיותרות)
 
(30 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{זכות/תחילת טור ימני}}
+
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|זכות}}
 +
{{תקציר |תוכן=
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
|מידע= תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך|החינוך המיוחד]] זכאים להתאמות בבחינות הבגרות  
+
|מידע= תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות של [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך|החינוך המיוחד]] או [[שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה|משולבים בחינוך הרגיל]] זכאים להתאמות בבחינות הבגרות  
 
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->  
 
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->  
 
| חשוב  = <!-- דוגמה: חשוב לדעת -->  
 
| חשוב  = <!-- דוגמה: חשוב לדעת -->  
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
| ממשל  =   <!-- קישור לגורם ממשל אחראי -->
+
| ממשל  = למידע נוסף ראו [https://parents.education.gov.il/prhnet/special-education/assistance-eligibility/adaptations-marticulation-examination פורטל הורים - שילוב וחינוך מיוחד] באתר משרד החינוך
}}<!-- פרמטרים סטנדרטיים: מידע/איסור/חשוב/פיצוי/שאלה/ממשל. ראו [[תבנית:דגשים]] למידע על אפשרויות הפרמטרים בתבנית -->
+
}}
{{זכות/סיום הקדמה}}  
+
}}
*תלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים במסגרות [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך|החינוך המיוחד]] זכאים להתאמות בבחינות הבגרות בכדי לאפשר להם שיוויון הזדמנויות בהיבחנם.
+
{{טפסים
*ההתאמות הבאות, אשר אינן משנות את מהות הבחינה, ניתנות עבור '''כלל מקצועות הלימוד''':
+
| 1 =
**תוספת זמן של 50%
+
| 2 =
**הרחבת אפשרויות הבחירה (בתיאום עם המפקח במשרד החינוך המרכז את לימודי המקצוע)
+
| 3 =
**התעלמות משגיאות כתיב
+
}}
*התאמות נוספות הניתנות על פי מקצועות הלימוד הספציפיים:
+
{{ראו גם
**'''לשון''': היבחנות בשאלון [[התאמות לבעלי לקויות למידה בבחינות הבגרות|המותאם לתלמידים עם לקויות למידה]]
+
| [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך]]
**'''אנגלית''': שימוש במילונית או מילון ממוחשב
+
| [[בחינות בגרות]]
**'''מתמטיקה''': שימוש במחשבון ובדף נוסחאות מורחב
+
| [[חינוך]]
*תלמידים הלומדים במסגרות חינוך המתמחות בהפרעות נפשיות והתנהגותיות חריגות, יהיו זכאים גם להתאמות הבאות, אם לדעת אנשי הצוות הבין מקצועי הן עשויות להשפיע במידה מובהקת על הישגי הנבחנים:
+
| [[מתמודדי נפש]]
**נוכחות בחדר הבחינה של איש צוות מוכר אשר אינו מלמד את מקצוע הבחינה.
+
}}
**הפסקות לצורך התרעננות וגיוס כוחות מחודשים, אשר יאושרו במסגרת תוספת הזמן הכללית של 50%.
+
{{עצם העניין/סיום}}
 
+
תלמידים לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות של [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך|החינוך המיוחד]] או [[שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה|משולבים בחינוך הרגיל]] זכאים להתאמות בבחינות הבגרות כדי לאפשר להם שוויון הזדמנויות בהיבחנם.
 +
== ההתאמות הכלליות הניתנות לתלמידים עם מוגבלות ==
 +
{{הטמעת כותרת|התאמות בבחינות הבגרות לתלמידי החינוך המיוחד#התאמות בבחינות הבגרות לכלל תלמידי החינוך המיוחד}}
 +
== התאמות נוספות הספציפיות לתלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות ==
 +
* נוכחות בחדר הבחינה של איש צוות מוכר לתלמיד, אשר אינו מלמד את מקצוע הבחינה, ומהווה מקור תמיכה רגשית עבור התלמיד. תפקידיו של איש הצוות:
 +
** להוות מקור ביטחון והנעה לאורך הבחינה מעצם נוכחותו ובאמצעות מילות עידוד ותמיכה.
 +
** לסייע לתלמיד להתארגן לקראת המבחן, במהלכו ובהגשתו - ליווי לחדר הבחינה, התארגנות עם הציוד, הסבת תשומת לב התלמיד לזמן שנותר ולהערות המשגיחים.
 +
<!--** להסב את תשומת לבו של התלמיד למבנה הבחינה, למספר הסעיפים בכל שאלה, להקפדה על קריאת השאלות במדוייק בהקשרן (ללא התערבות בתחום התוכן הנבדק) ולבדיקה עצמית של תשובותיו.
 +
** לגשר על פערי ידע שפתי לגבי מילים שאינן קשורות לתחום התוכן שבו נבחן התלמיד, במידת הצורך ועל-פי בקשת התלמיד.-->
 +
{{הערת עריכה|הערה=יש חוסר התאמה בין המידע שמופיע במסמך של [http://meyda.education.gov.il/files/MinhalPedagogy/basisdivohtashat.pdf בסיס הדיווח] בעמ' 98-99 לבין מה שמופיע ב[https://parents.education.gov.il/prhnet/special-education/assistance-eligibility/adaptations-marticulation-examination פורטל הורים]. כאן מופיע המידע שבמסמך בסיס הדיווח. מוסתר הטקטס שמופיע בפורטל הורים|חתימה=[[משתמש:הדר יוהס פלד|הדר יוהס פלד]] ([[שיחת משתמש:הדר יוהס פלד|שיחה]]) 14:22, 19 בפברואר 2019 (IST)}}
 +
* הפסקות מותאמות לצורך התרעננות וצבירת כוחות מחודשים, במסגרת תוספת הזמן הכללית.
 +
* באנגלית: אם יש צורך, כחלופה לבחינה בעל פה שנדרש בה שטף מילולי, יכולה להתבצע ההערכה באמצעות עבודה בכתב, בהתאם למאפייני הנגשת הכתיבה הייחודיים לתלמיד.
 +
* לתלמידים עם קשיים רגשיים או גרפו מוטוריים תורחב האפשרות של שימוש במעבד תמלילים (מחשב).
 
== מי זכאי? ==  
 
== מי זכאי? ==  
* תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך|החינוך המיוחד]]
+
* תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות, בכל אחד מהמקרים הבאים:
 +
** תלמידים הלומדים במסגרות [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך|החינוך המיוחד]] (בבתי ספר לחינוך מיוחד או בכיתות החינוך המיוחד בבתי ספר של החינוך הרגיל).
 +
** תלמידים [[שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה|המשולבים בכיתות רגילות]].
  
 
==תהליך מימוש הזכות==
 
==תהליך מימוש הזכות==
*כיוון שבתהליך השמתו של התלמיד במסגרת החינוך המיוחד מוגשים [[ועדת השמה|לוועדת ההשמה]] מסמכים רשמיים וחוות דעת של מומחים שאיבחנו והעריכו את כישוריו, אין צורך באבחונים מחודשים לקביעת ההתאמות.
+
{{הטמעת כותרת|התאמות בבחינות הבגרות לתלמידים על רצף האוטיזם#תהליך מימוש הזכות}}
*הצוות החינוכי המלווה את התלמיד ובונה לו [[תכנית לימודים אישית (תל"א)]], ימליץ לגבי סוגי ההתאמות הדידקטיות והמקצועיות המיטביות עבורו.
 
  
 +
<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=}}</noinclude>
 
== גורמי ממשל ==
 
== גורמי ממשל ==
 
* [[משרד החינוך]]
 
* [[משרד החינוך]]
  
== חוקים ותקנות ==
+
== חקיקה ונהלים ==
* [[חוק חינוך מיוחד]]
+
{{הטמעת כותרת|התאמות בבחינות הבגרות לתלמידים על רצף האוטיזם#חקיקה ונהלים}}
 
+
<!-- == הרחבות ופרסומים ==-->
== הרחבות ופרסומים ==
 
*האגף לחינוך מיוחד - מסמך למנהלי בתי"ס חנ"מ מיום 05.03.2007: [http://info.smkb.ac.il/home/home.exe/2148/81027 התאמות בדרכי היבחנות בבחינות הבגרות לתלמידים במסגרות החינוך המיוחד]
 
 
 
<!--כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!
 
==endarticle==
 
כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!-->
 
{{זכות/סיום טור ימני}}
 
{{זכות/תחילת טור שמאלי}}
 
{{זכות/ראו גם
 
| [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך]]
 
| [[בחינות בגרות]]
 
| [[חינוך]]
 
| [[נפגעי נפש]]
 
}}
 
{{זכות/חדשות
 
| 1 =
 
| 2 =  
 
| 3 =  
 
}}<!-- עד 3 ידיעות. כל ידיעה מועברת כפרמטר (ממוספר) נפרד. הפורמט המומלץ הוא תאריך מודגש ולאחריו קישור לידיעה. התיבה לא תוצג אם הפרמטרים יישארו ריקים -->  
 
{{זכות/טפסים
 
| 1 =
 
| 2 =
 
| 3 =
 
}}{{זכות/סיום טור שמאלי}}
 
 
 
  
 +
==Metadata==
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
[[קטגוריה:זכויות]]
 
[[קטגוריה:זכויות]]
[[קטגוריה:נפגעי נפש]]
+
[[קטגוריה:חינוך]]
 +
[[קטגוריה:מתמודדי נפש]]
 
[[קטגוריה:חינוך מיוחד ושילוב בחינוך]]
 
[[קטגוריה:חינוך מיוחד ושילוב בחינוך]]
 
[[קטגוריה:ילדים עם צרכים מיוחדים]]
 
[[קטגוריה:ילדים עם צרכים מיוחדים]]
[[קטגוריה:חינוך]]
 
 
[[קטגוריה:בחינות בגרות]]
 
[[קטגוריה:בחינות בגרות]]
 +
[[קטגוריה:פרסום לנוער]]
 +
[[AR:ملاءمات في امتحانات البجروت للطلاب ذوي الاضطرابات النفسية والسلوكية]]

גרסה אחרונה מ־13:34, 17 בנובמבר 2019

הקדמה:

תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות של החינוך המיוחד או משולבים בחינוך הרגיל זכאים להתאמות בבחינות הבגרות
למידע נוסף ראו פורטל הורים - שילוב וחינוך מיוחד באתר משרד החינוך


תלמידים לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות של החינוך המיוחד או משולבים בחינוך הרגיל זכאים להתאמות בבחינות הבגרות כדי לאפשר להם שוויון הזדמנויות בהיבחנם.

ההתאמות הכלליות הניתנות לתלמידים עם מוגבלות

  • ההתאמות הבאות, בעוצמות תמיכה נמוכות שאינן משנות את מהות הבחינה, נקבעות בהחלטה של הצוות הרב-מקצועי בבית הספר וניתנות עבור כלל מקצועות הלימוד:
    • הארכת זמן ואפשרות הרחבת תוספת זמן ל-50%
    • התעלמות משגיאות כתיב
    • שיעתוק
    • הגדלת שאלון הבחינה
    • דף נוסחאות מורחב במתמטיקה
    • הקראה, שיעתוק או הכתבה לבוחן נייטרלי באופן מתוקשב או על-ידי משגיח (התאמה של הקראה, שיעתוק או הכתבה באופן מתוקשב יכולה להינתן במקצועות שבהם מתקיימים מבחני בגרות עם התאמה זו באופן מתוקשב, בהתאם להנחיות של אגף הבחינות)
  • התאמות נוספות, בעוצמות תמיכה גבוהות יותר, נקבעות בהחלטה של הצוות הרב-מקצועי בבית הספר, בהתייעצות עם מומחה לתחום הלקות במתי"א:
    • מבחן מותאם או מבחן בעל-פה
    • אנגלית: ניתן להיבחן בעל-פה באמצעות בוחן או באופן מתוקשב, על-פי החלטת הצוות הרב-מקצועי
    • מבחן מותאם במקצוע עברית: הבנה, הבעה ולשון
    • במקרים חריגים בלבד - המרת מקצוע מתמטיקה במקצוע מדעי אחר לתלמידים המאובחנים עם דיסקלקוליה בדרגת קושי חמורה, שתפקודם במתמטיקה מעיד שאינם יכולים ללמוד את המקצוע בשל הלקות.

התאמות נוספות הספציפיות לתלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות

  • נוכחות בחדר הבחינה של איש צוות מוכר לתלמיד, אשר אינו מלמד את מקצוע הבחינה, ומהווה מקור תמיכה רגשית עבור התלמיד. תפקידיו של איש הצוות:
    • להוות מקור ביטחון והנעה לאורך הבחינה מעצם נוכחותו ובאמצעות מילות עידוד ותמיכה.
    • לסייע לתלמיד להתארגן לקראת המבחן, במהלכו ובהגשתו - ליווי לחדר הבחינה, התארגנות עם הציוד, הסבת תשומת לב התלמיד לזמן שנותר ולהערות המשגיחים.
הערת עריכה
יש חוסר התאמה בין המידע שמופיע במסמך של בסיס הדיווח בעמ' 98-99 לבין מה שמופיע בפורטל הורים. כאן מופיע המידע שבמסמך בסיס הדיווח. מוסתר הטקטס שמופיע בפורטל הורים
הערה מאת הדר יוהס פלד (שיחה) 14:22, 19 בפברואר 2019 (IST)
  • הפסקות מותאמות לצורך התרעננות וצבירת כוחות מחודשים, במסגרת תוספת הזמן הכללית.
  • באנגלית: אם יש צורך, כחלופה לבחינה בעל פה שנדרש בה שטף מילולי, יכולה להתבצע ההערכה באמצעות עבודה בכתב, בהתאם למאפייני הנגשת הכתיבה הייחודיים לתלמיד.
  • לתלמידים עם קשיים רגשיים או גרפו מוטוריים תורחב האפשרות של שימוש במעבד תמלילים (מחשב).

מי זכאי?

  • תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות, בכל אחד מהמקרים הבאים:

תהליך מימוש הזכות



גורמי ממשל

חקיקה ונהלים