בוט התיקונים (שיחה | תרומות) מ (החלפת טקסט – "== *חוקים ותקנות *==" ב־"== חקיקה ונהלים ==") |
ראודה מורקוס (שיחה | תרומות) |
||
(23 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
− | {{סוג ערך|זכות | + | {{עצם העניין}}{{סוג ערך|זכות}} |
− | + | {{תקציר |תוכן= | |
− | {{תקציר | ||
{{דגשים | {{דגשים | ||
− | |מידע= תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך|החינוך המיוחד]] זכאים להתאמות בבחינות הבגרות | + | |מידע= תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות של [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך|החינוך המיוחד]] או [[שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה|משולבים בחינוך הרגיל]] זכאים להתאמות בבחינות הבגרות |
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות --> | | איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות --> | ||
| חשוב = <!-- דוגמה: חשוב לדעת --> | | חשוב = <!-- דוגמה: חשוב לדעת --> | ||
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים --> | | פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים --> | ||
| שאלה = <!-- דוגמה: שאלה --> | | שאלה = <!-- דוגמה: שאלה --> | ||
− | | ממשל = | + | | ממשל = למידע נוסף ראו [https://parents.education.gov.il/prhnet/special-education/assistance-eligibility/adaptations-marticulation-examination פורטל הורים - שילוב וחינוך מיוחד] באתר משרד החינוך |
+ | }} | ||
}} | }} | ||
− | |||
{{טפסים | {{טפסים | ||
| 1 = | | 1 = | ||
שורה 20: | שורה 19: | ||
| [[בחינות בגרות]] | | [[בחינות בגרות]] | ||
| [[חינוך]] | | [[חינוך]] | ||
− | | [[ | + | | [[מתמודדי נפש]] |
}} | }} | ||
{{עצם העניין/סיום}} | {{עצם העניין/סיום}} | ||
− | + | תלמידים לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות של [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך|החינוך המיוחד]] או [[שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה|משולבים בחינוך הרגיל]] זכאים להתאמות בבחינות הבגרות כדי לאפשר להם שוויון הזדמנויות בהיבחנם. | |
− | * | + | == ההתאמות הכלליות הניתנות לתלמידים עם מוגבלות == |
− | ** | + | {{הטמעת כותרת|התאמות בבחינות הבגרות לתלמידי החינוך המיוחד#התאמות בבחינות הבגרות לכלל תלמידי החינוך המיוחד}} |
− | ** | + | == התאמות נוספות הספציפיות לתלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות == |
− | ** | + | * נוכחות בחדר הבחינה של איש צוות מוכר לתלמיד, אשר אינו מלמד את מקצוע הבחינה, ומהווה מקור תמיכה רגשית עבור התלמיד. תפקידיו של איש הצוות: |
− | + | ** להוות מקור ביטחון והנעה לאורך הבחינה מעצם נוכחותו ובאמצעות מילות עידוד ותמיכה. | |
− | + | ** לסייע לתלמיד להתארגן לקראת המבחן, במהלכו ובהגשתו - ליווי לחדר הבחינה, התארגנות עם הציוד, הסבת תשומת לב התלמיד לזמן שנותר ולהערות המשגיחים. | |
− | + | <!--** להסב את תשומת לבו של התלמיד למבנה הבחינה, למספר הסעיפים בכל שאלה, להקפדה על קריאת השאלות במדוייק בהקשרן (ללא התערבות בתחום התוכן הנבדק) ולבדיקה עצמית של תשובותיו. | |
− | + | ** לגשר על פערי ידע שפתי לגבי מילים שאינן קשורות לתחום התוכן שבו נבחן התלמיד, במידת הצורך ועל-פי בקשת התלמיד.--> | |
− | + | {{הערת עריכה|הערה=יש חוסר התאמה בין המידע שמופיע במסמך של [http://meyda.education.gov.il/files/MinhalPedagogy/basisdivohtashat.pdf בסיס הדיווח] בעמ' 98-99 לבין מה שמופיע ב[https://parents.education.gov.il/prhnet/special-education/assistance-eligibility/adaptations-marticulation-examination פורטל הורים]. כאן מופיע המידע שבמסמך בסיס הדיווח. מוסתר הטקטס שמופיע בפורטל הורים|חתימה=[[משתמש:הדר יוהס פלד|הדר יוהס פלד]] ([[שיחת משתמש:הדר יוהס פלד|שיחה]]) 14:22, 19 בפברואר 2019 (IST)}} | |
− | + | * הפסקות מותאמות לצורך התרעננות וצבירת כוחות מחודשים, במסגרת תוספת הזמן הכללית. | |
− | + | * באנגלית: אם יש צורך, כחלופה לבחינה בעל פה שנדרש בה שטף מילולי, יכולה להתבצע ההערכה באמצעות עבודה בכתב, בהתאם למאפייני הנגשת הכתיבה הייחודיים לתלמיד. | |
− | + | * לתלמידים עם קשיים רגשיים או גרפו מוטוריים תורחב האפשרות של שימוש במעבד תמלילים (מחשב). | |
== מי זכאי? == | == מי זכאי? == | ||
− | * תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך|החינוך המיוחד]] | + | * תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות, בכל אחד מהמקרים הבאים: |
+ | ** תלמידים הלומדים במסגרות [[חינוך מיוחד ושילוב בחינוך|החינוך המיוחד]] (בבתי ספר לחינוך מיוחד או בכיתות החינוך המיוחד בבתי ספר של החינוך הרגיל). | ||
+ | ** תלמידים [[שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה|המשולבים בכיתות רגילות]]. | ||
==תהליך מימוש הזכות== | ==תהליך מימוש הזכות== | ||
− | + | {{הטמעת כותרת|התאמות בבחינות הבגרות לתלמידים על רצף האוטיזם#תהליך מימוש הזכות}} | |
− | |||
+ | <noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=}}</noinclude> | ||
== גורמי ממשל == | == גורמי ממשל == | ||
* [[משרד החינוך]] | * [[משרד החינוך]] | ||
== חקיקה ונהלים == | == חקיקה ונהלים == | ||
− | + | {{הטמעת כותרת|התאמות בבחינות הבגרות לתלמידים על רצף האוטיזם#חקיקה ונהלים}} | |
− | + | <!-- == הרחבות ופרסומים ==--> | |
− | == הרחבות ופרסומים == | ||
− | |||
− | + | ==Metadata== | |
− | == | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית --> | <!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית --> | ||
[[קטגוריה:זכויות]] | [[קטגוריה:זכויות]] | ||
− | [[קטגוריה: | + | [[קטגוריה:חינוך]] |
+ | [[קטגוריה:מתמודדי נפש]] | ||
[[קטגוריה:חינוך מיוחד ושילוב בחינוך]] | [[קטגוריה:חינוך מיוחד ושילוב בחינוך]] | ||
[[קטגוריה:ילדים עם צרכים מיוחדים]] | [[קטגוריה:ילדים עם צרכים מיוחדים]] | ||
− | |||
[[קטגוריה:בחינות בגרות]] | [[קטגוריה:בחינות בגרות]] | ||
+ | [[קטגוריה:פרסום לנוער]] | ||
+ | [[AR:ملاءمات في امتحانات البجروت للطلاب ذوي الاضطرابات النفسية والسلوكية]] |
גרסה אחרונה מ־13:34, 17 בנובמבר 2019
הקדמה:
תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות של החינוך המיוחד או משולבים בחינוך הרגיל זכאים להתאמות בבחינות הבגרות
למידע נוסף ראו פורטל הורים - שילוב וחינוך מיוחד באתר משרד החינוך
תלמידים לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות של החינוך המיוחד או משולבים בחינוך הרגיל זכאים להתאמות בבחינות הבגרות כדי לאפשר להם שוויון הזדמנויות בהיבחנם.
ההתאמות הכלליות הניתנות לתלמידים עם מוגבלות
- ההתאמות הבאות, בעוצמות תמיכה נמוכות שאינן משנות את מהות הבחינה, נקבעות בהחלטה של הצוות הרב-מקצועי בבית הספר וניתנות עבור כלל מקצועות הלימוד:
- הארכת זמן ואפשרות הרחבת תוספת זמן ל-50%
- התעלמות משגיאות כתיב
- שיעתוק
- הגדלת שאלון הבחינה
- דף נוסחאות מורחב במתמטיקה
- הקראה, שיעתוק או הכתבה לבוחן נייטרלי באופן מתוקשב או על-ידי משגיח (התאמה של הקראה, שיעתוק או הכתבה באופן מתוקשב יכולה להינתן במקצועות שבהם מתקיימים מבחני בגרות עם התאמה זו באופן מתוקשב, בהתאם להנחיות של אגף הבחינות)
- התאמות נוספות, בעוצמות תמיכה גבוהות יותר, נקבעות בהחלטה של הצוות הרב-מקצועי בבית הספר, בהתייעצות עם מומחה לתחום הלקות במתי"א:
- מבחן מותאם או מבחן בעל-פה
- אנגלית: ניתן להיבחן בעל-פה באמצעות בוחן או באופן מתוקשב, על-פי החלטת הצוות הרב-מקצועי
- מבחן מותאם במקצוע עברית: הבנה, הבעה ולשון
- במקרים חריגים בלבד - המרת מקצוע מתמטיקה במקצוע מדעי אחר לתלמידים המאובחנים עם דיסקלקוליה בדרגת קושי חמורה, שתפקודם במתמטיקה מעיד שאינם יכולים ללמוד את המקצוע בשל הלקות.
התאמות נוספות הספציפיות לתלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות
- נוכחות בחדר הבחינה של איש צוות מוכר לתלמיד, אשר אינו מלמד את מקצוע הבחינה, ומהווה מקור תמיכה רגשית עבור התלמיד. תפקידיו של איש הצוות:
- להוות מקור ביטחון והנעה לאורך הבחינה מעצם נוכחותו ובאמצעות מילות עידוד ותמיכה.
- לסייע לתלמיד להתארגן לקראת המבחן, במהלכו ובהגשתו - ליווי לחדר הבחינה, התארגנות עם הציוד, הסבת תשומת לב התלמיד לזמן שנותר ולהערות המשגיחים.
- הפסקות מותאמות לצורך התרעננות וצבירת כוחות מחודשים, במסגרת תוספת הזמן הכללית.
- באנגלית: אם יש צורך, כחלופה לבחינה בעל פה שנדרש בה שטף מילולי, יכולה להתבצע ההערכה באמצעות עבודה בכתב, בהתאם למאפייני הנגשת הכתיבה הייחודיים לתלמיד.
- לתלמידים עם קשיים רגשיים או גרפו מוטוריים תורחב האפשרות של שימוש במעבד תמלילים (מחשב).
מי זכאי?
- תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות, בכל אחד מהמקרים הבאים:
- תלמידים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד (בבתי ספר לחינוך מיוחד או בכיתות החינוך המיוחד בבתי ספר של החינוך הרגיל).
- תלמידים המשולבים בכיתות רגילות.
תהליך מימוש הזכות
- הצוות הרב-מקצועי בבית הספר קובע את ההתאמות הנדרשות לתלמיד תוך התייחסות לצרכיו ולרמת תפקודו על סמך המסמכים האלה:
- מסמכים קבילים שעמדו לרשות ועדת השילוב או ועדת ההשמה/ועדת זכאות ואפיון בעת מתן הזכאות, תכנית חינוכית יחידנית (תח"י) מפורטת או תכנית לימודים אישית (תל"א)
- דו"ח המתאר את תפקודי הלמידה במקצועות בהם ניגש התלמיד למבחני הבגרות באותה שנה. בדו"ח יוצגו המלצות אודות ההתאמות בדרכי ההיבחנות הנחוצות לתלמיד והסבר לגבי השפעתן על הישגי התלמיד.
גורמי ממשל
חקיקה ונהלים
- חוק חינוך מיוחד
- החינוך המיוחד בחטיבה העליונה - שנה"ל תשפ"א באתר המינהל הפדגוגי של משרד החינוך (עמ' 31-27).