הקדמה:
תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות החינוך המיוחד זכאים להתאמות בבחינות הבגרות
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.
תלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד זכאים להתאמות בבחינות הבגרות בכדי לאפשר להם שוויון הזדמנויות בהיבחנם.
- ההתאמות הבאות, אשר אינן משנות את מהות הבחינה, ניתנות עבור כלל מקצועות הלימוד:
- תוספת זמן של 50%
- הרחבת אפשרויות הבחירה (בתיאום עם המפקח במשרד החינוך המרכז את לימודי המקצוע)
- התעלמות משגיאות כתיב
- התאמות נוספות הניתנות על-פי מקצועות הלימוד הספציפיים:
- לשון: היבחנות בשאלון המותאם לתלמידים עם לקויות למידה
- אנגלית: שימוש במילונית או מילון ממוחשב
- מתמטיקה: שימוש במחשבון ובדף נוסחאות מורחב
- תלמידים הלומדים במסגרות חינוך המתמחות בהפרעות נפשיות והתנהגותיות חריגות, יהיו זכאים גם להתאמות הבאות, אם לדעת אנשי הצוות הבין מקצועי הן עשויות להשפיע במידה מובהקת על הישגי הנבחנים:
- נוכחות בחדר הבחינה של איש צוות מוכר אשר אינו מלמד את מקצוע הבחינה.
- הפסקות לצורך התרעננות וגיוס כוחות מחודשים, אשר יאושרו במסגרת תוספת הזמן הכללית של 50%.
מי זכאי?
- תלמידים עם לקויות נפשיות והתנהגותיות הלומדים במסגרות החינוך המיוחד
תהליך מימוש הזכות
- כיוון שבתהליך השמתו של התלמיד במסגרת החינוך המיוחד מוגשים לוועדת ההשמה מסמכים רשמיים וחוות דעת של מומחים שאבחנו והעריכו את כישוריו, אין צורך באבחונים מחודשים לקביעת ההתאמות.
- הצוות החינוכי המלווה את התלמיד ובונה לו תכנית לימודים אישית (תל"א), ימליץ לגבי סוגי ההתאמות הדידקטיות והמקצועיות המיטביות עבורו.
גורמי ממשל
חקיקה ונהלים
- האגף לחינוך מיוחד - מסמך למנהלי בתי"ס חנ"מ מיום 05.03.2007: התאמות בדרכי היבחנות בבחינות הבגרות לתלמידים במסגרות החינוך המיוחד
- חוק חינוך מיוחד