מ (עדכון עיצוב - תקציר)
מ (עדכון עיצוב - ראו גם)
שורה 6: שורה 6:
 
}}
 
}}
 
{{תקציר/סיום}}
 
{{תקציר/סיום}}
 +
{{ראו גם
 +
| פורטל [[לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז]]
 +
| [[אנשים עם מוגבלויות]]
 +
| [[התאמות במוסדות על תיכוניים]]
 +
| [[התאמות בבחינת התיאוריה של משרד הרישוי]]
 +
}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
    
 
    
שורה 55: שורה 61:
  
 
{{זכות/תחילת טור שמאלי}}
 
{{זכות/תחילת טור שמאלי}}
{{זכות/ראו גם
 
| פורטל [[לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז]]
 
| [[אנשים עם מוגבלויות]]
 
| [[התאמות במוסדות על תיכוניים]]
 
| [[התאמות בבחינת התיאוריה של משרד הרישוי]]
 
}}
 
 
{{זכות/חדשות  
 
{{זכות/חדשות  
 
|1=
 
|1=

גרסה מ־21:08, 1 באפריל 2014

תבנית:זכות/תחילת טור ימני

הקדמה:

בעלי לקויות למידה ואנשים עם מוגבלויות שונות יכולים להיבחן במבחן פסיכומטרי בתנאים מותאמים
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.
   

על מנת לאפשר לבעלי לקויות למידה ולאנשים עם מוגבלויות שונות להיבחן בבחינה הפסיכומטרית באופן שיעקוף, במידת האפשר, את לקותם, מקיים המרכז הארצי לבחינות ולהערכה בחינה בתנאים מותאמים.

ההתאמות הניתנות

ההתאמות הניתנות כוללות, בין השאר:

  • מפע"ם – בחינה ממוחשבת בתוספת זמן
  • תוספת זמן בכמה מפרקי הבחינה או בכולם
  • הפסקות בין פרקי הבחינה
  • שימוש במחשבון לארבע פעולות החשבון
  • השמעת פרקי הבחינה באנגלית
  • טופס בחינה מוגדל או גיליון תשובות מוגדל
  • תנאים פיזיים המתאימים למגבלה רפואית כגון נכות, עיוורון או חירשות

מי זכאי?

מי שנרשמו לבחינה הפסיכומטרית, במידה שהם:

  • בעלי לקות למידה ראשונית חמורה אשר הופיעה בשלבי הלמידה הראשונים והיא משפיעה השפעה מהותית על תפקודי הלמידה בעבר ובהווה.
  • בעלי הפרעת קשב ראשונית חמורה אשר הופיעה בגיל צעיר והיא משפיעה השפעה מהותית לא רק על הלמידה, אלא גם על תחומי חיים אחרים.
  • בעלי מגבלה פיזית רפואית או נפשית.

תהליך מימוש הזכות

  • יש להירשם לבחינה עצמה באמצעות קניית ערכת ההרשמה בחנויות "סטימצקי", בחנויות הספרים במוסדות האקדמיים, או באתר המרכז הארצי לבחינות והערכה. את הבקשה לתנאים מותאמים, יחד עם טופס ההרשמה לבחינה (או העתק מהאסמכתה שהתקבלה דרך האתר) יש לשלוח אל המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, ת"ד 26015, ירושלים 91260. בנוסף, יש לצרף לבקשה ולטופס ההרשמה את המסמכים הבאים:
  • בעלי לקות למידה:
  1. שאלות לנבחן (להורדת הטופס).
  2. אבחון מקצועי מטעם איש מקצוע המוסמך לאבחן לקויות למידה – לפני האבחון יש לוודא כי למאבחן הכשרה ספציפית בתחום של אבחון מבוגרים לקויי למידה. על האבחון להיעשות בשפת האם של המאובחן. יש לצרף אבחון שנעשה אחרי גיל 16 ולא חלפו יותר מחמש שנים מאז נעשה.
  3. שאלות למאבחנ/ת (להורדת הטופס).
  4. אבחונים קודמים וחומר רקע - במידה וקיים בידיכם אבחונים נוספים, יש לשלוח גם אותם. במידה ואין בידיכם אבחון מכיתות א'-ו', יש לשלוח חומר רקע אחר המתעד את קשייכם מתקופה זו (כגון תיעוד של הוראה מתקנת, תעודות ביה"ס היסודי שבהן מוזכרים הקשיים, וכדומה).
  • בעלי הפרעת קשב וריכוז:
  1. שאלות לנבחן (להורדת הטופס).
  2. אבחון הפרעת קשב וריכוז - צריך לכלול בדיקה מעמיקה וספציפית של תחום הקשב והריכוז. האבחון צריך לכלול את הנתונים האמורים ב"דף ההנחיות לאנשי מקצוע" (להורדת הטופס).
  3. אבחונים קודמים וחומר רקע - במידה וקיים בידיכם אבחונים נוספים, יש לשלוח גם אותם. במידה ואין בידיכם אבחון מכיתות א'-ו', יש לשלוח חומר רקע אחר המתעד את קשייכם מתקופה זו (כגון תיעוד של הוראה מתקנת, תעודות ביה"ס היסודי שבהן מוזכרים הקשיים, וכדומה).
  • בעלי מגבלה פיזית או נפשית:
  1. שאלות לנבחן (להורדת הטופס).
  2. שאלון לרופא - את אבחון המגבלה יעשה רופא או איש מקצוע המוסמך לטפל בה, בהתאם לסוג המגבלה. במידה ומדובר בבעיה כרונית, אין צורך באבחון עדכני, אולם צריכה להיות התייחסות באבחון לעובדת היותה כרונית ולהשפעותיה.

חשוב לדעת

  • מומלץ מאד להירשם לבחינה לפחות שלושה חודשים לפני המועד המבוקש, שכן הטיפול בפניה עשוי להימשך 25 ימי עבודה.
  • לא ניתנים תנאים מותאמים לסובלים מקשיים כגון: חרדת בחינות, בעיות שמקורן סביבתי, שגיאות כתיב, קשיי הבעה ועוד.
  • בקשות להתאמות יבדקו גם במידה ולא צורפו כל האישורים הנדרשים. עם זאת, שליחת חומר נוסף עלולה להיות כרוכה בתשלום.
  • האפשרות לערעור על החלטת הצוות המקצועי אפשרית עד יום סיום ההרשמה לבחינה. הערעור כרוך בעלות כספית של 210 ש"ח.

מקורות

תבנית:זכות/סיום טור ימני

תבנית:זכות/תחילת טור שמאלי

תבנית:זכות/טפסיםתבנית:זכות/סיום טור שמאלי