מ (החלפת טקסט – "<!-- אין לכתוב (.*)--> " ב־"")
שורה 1: שורה 1:
 
{{זכות/תחילת טור ימני}}
 
{{זכות/תחילת טור ימני}}
על מנת לאפשר לבעלי לקויות למידה ומוגבלויות שונות לעשות את הבחינה הפסיכומטרית באופן שיעקוף את לקותם/מוגבלותם, במידת האפשר, מקיים "המרכז הארצי לבחינות ולהערכה" בחינה בתנאים מותאמים.
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 +
על מנת לאפשר לבעלי לקויות למידה ומוגבלויות שונות לעשות את הבחינה הפסיכומטרית באופן שיעקוף את לקותם/מוגבלותם, במידת האפשר, מקיים [https://www.nite.org.il/index.php/he/tests/psychometric/psychometric-accommodations.html המרכז הארצי לבחינות ולהערכה] בחינה בתנאים מותאמים.
  
 
== מי זכאי? ==  
 
== מי זכאי? ==  
'''כל אלו שנרשמו לבחינה הפסיכומטרית ועומדים בקריטריונים הבאים:'''
+
'''מי שנרשמו לבחינה הפסיכומטרית ועומדים בקריטריונים הבאים:'''
* בעלי לקות למידה ראשונית חמורה אשר הופיעה בשלבי הלמידה הראשונים והיא משפיעה השפעה מהותית על תפקודי הלמידה בעבר ובהווה.  
+
* בעלי [[לקויות למידה|לקות למידה]] ראשונית חמורה אשר הופיעה בשלבי הלמידה הראשונים והיא משפיעה השפעה מהותית על תפקודי הלמידה בעבר ובהווה.  
* בעלי לקות קשב ראשונית חמורה אשר הופיעה בגיל צעיר והיא משפיעה השפעה מהותית לא רק על הלמידה, אלא גם על תחומי חיים אחרים.
+
* בעלי [[הפרעת קשב וריכוז (ADHD ,ADD)|הפרעת קשב]] ראשונית חמורה אשר הופיעה בגיל צעיר והיא משפיעה השפעה מהותית לא רק על הלמידה, אלא גם על תחומי חיים אחרים.
 +
* בעלי מגבלה פיזית רפואית.
 +
* בעלי מגבלה פסיכיאטרית.
  
 
== ההתאמות הניתנות ==
 
== ההתאמות הניתנות ==
'''חלק מההתאמות הניתנות''':
+
'''ההתאמות הניתנות כוללות, בין השאר''':
 
* מפע"ם – בחינה ממוחשבת בתוספת זמן.
 
* מפע"ם – בחינה ממוחשבת בתוספת זמן.
 
* תוספת זמן בכמה מפרקי הבחינה או בכולם.
 
* תוספת זמן בכמה מפרקי הבחינה או בכולם.
שורה 23: שורה 18:
 
* השמעת פרקי הבחינה באנגלית.
 
* השמעת פרקי הבחינה באנגלית.
 
* טופס בחינה מוגדל או גיליון תשובות מוגדל.
 
* טופס בחינה מוגדל או גיליון תשובות מוגדל.
* תנאים פיזיים המתאימים למגבלה רפואית כגון נכות, עיוורון או חירשות.
+
* תנאים פיזיים המתאימים למגבלה רפואית כגון נכות, [[עיוורים ולקויי ראיה|עיוורון]] או [[חירשים וכבדי שמיעה|חירשות]].
  
 
== תהליך מימוש הזכות ==
 
== תהליך מימוש הזכות ==
* יש להירשם לבחינה עצמה באמצעות קנייית ערכת ההרשמה בחנויות "סטימצקי", בחנויות הספרים במוסדות האקדמיים, או באתר "המרכז הארצי לבחינות והערכה". את הטפסים יש לשלוח ל"מרכז הארצי לבחינות ולהערכה, ת"ד 26015, ירושלים, 91260.", יחד עם טופס ההרשמה לבחינה או עם העתק האסמכתה שקיבלתם באינטרנט.
+
יש להירשם לבחינה עצמה באמצעות קניית ערכת ההרשמה בחנויות "סטימצקי", בחנויות הספרים במוסדות האקדמיים, או [https://www.nite.org.il/index.php/he/tests/psychometric/psychometric-registration.html באתר המרכז הארצי לבחינות והערכה].<br />
* יש לספק לערכת ההרשמה את המסמכים הבאים:
+
את הבקשה לתנאים מותאמים, יחד עם טופס ההרשמה לבחינה או העתק מהאסמכתה שהתקבלה דרך האתר יש לשלוח אל: המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, ת"ד 26015, ירושלים 91260. .<br />
** '''בעלי לקות למידה''':
+
לערכת ההרשמה מצרפים את המסמכים הבאים:
*** '''שאלות לנבחן''' ([https://www.nite.org.il/files/accommodations/examinee_quest.pdf להורדת הטופס]).
+
* '''בעלי לקות למידה''':
*** '''אבחון מקצועי''' מטעם איש מקצוע המוסמך לאבחן לקויות למידה – לפני האבחון יש לוודא כי למאבחן הכשרה ספציפית בתחום של אבחון מבוגרים לקויי למידה. על האבחון להיעשות בשפת האם של המאובחן. יש לצרף אבחון שנעשה אחרי גיל 16 ולא חלפו יותר מחמש שנים מאז נעשה.
+
#'''שאלות לנבחן''' ([https://www.nite.org.il/files/accommodations/examinee_quest.pdf להורדת הטופס]).
*** '''שאלות למאבחנ/ת''' ([https://www.nite.org.il/files/accommodations/diagnostic_quest.pdf להורדת הטופס]).
+
# '''אבחון מקצועי''' מטעם איש מקצוע המוסמך לאבחן לקויות למידה – לפני האבחון יש לוודא כי למאבחן הכשרה ספציפית בתחום של אבחון מבוגרים לקויי למידה. על האבחון להיעשות בשפת האם של המאובחן. יש לצרף אבחון שנעשה אחרי גיל 16 ולא חלפו יותר מחמש שנים מאז נעשה.
*** '''אבחונים קודמים וחומר רקע''' - במידה וקיים בידיכם אבחונים נוספים, יש לשלוח גם אותם. במידה ואין בידיכם אבחון מכיתות א'-ו', יש לשלוח חומר רקע אחר המתעד את קשייכם מתקופה זו (כגון תיעוד של הוראה מתקנת, תעודות ביה"ס היסודי שבהן מוזכרים הקשיים, וכדומה).
+
# '''שאלות למאבחנ/ת''' ([https://www.nite.org.il/files/accommodations/diagnostic_quest.pdf להורדת הטופס]).
** '''בעלי הפרעת קשב וריכוז''':
+
# '''אבחונים קודמים וחומר רקע''' - במידה וקיים בידיכם אבחונים נוספים, יש לשלוח גם אותם. במידה ואין בידיכם אבחון מכיתות א'-ו', יש לשלוח חומר רקע אחר המתעד את קשייכם מתקופה זו (כגון תיעוד של הוראה מתקנת, תעודות ביה"ס היסודי שבהן מוזכרים הקשיים, וכדומה).
*** '''שאלות לנבחן''' ([https://www.nite.org.il/files/accommodations/examinee_quest.pdf להורדת הטופס]).
+
* '''בעלי הפרעת קשב וריכוז''':
*** '''אבחון הפרעת קשב וריכוז''' - צריך לכלול בדיקה מעמיקה וספציפית של תחום הקשב והריכוז. האבחון צריך לכלול את הנתונים האמורים ב"דף ההנחיות לאנשי מקצוע" ([https://www.nite.org.il/files/accommodations/add_diagnose_instruct.pdf להורדת הטופס].
+
# '''שאלות לנבחן''' ([https://www.nite.org.il/files/accommodations/examinee_quest.pdf להורדת הטופס]).
*** '''אבחונים קודמים וחומר רקע''' - במידה וקיים בידיכם אבחונים נוספים, יש לשלוח גם אותם. במידה ואין בידיכם אבחון מכיתות א'-ו', יש לשלוח חומר רקע אחר המתעד את קשייכם מתקופה זו (כגון תיעוד של הוראה מתקנת, תעודות ביה"ס היסודי שבהן מוזכרים הקשיים, וכדומה).
+
# '''אבחון הפרעת קשב וריכוז''' - צריך לכלול בדיקה מעמיקה וספציפית של תחום הקשב והריכוז. האבחון צריך לכלול את הנתונים האמורים ב"דף ההנחיות לאנשי מקצוע" ([https://www.nite.org.il/files/accommodations/add_diagnose_instruct.pdf להורדת הטופס].
** '''בעלי מגבלה פיזית או פסיכיאטרית''':
+
# '''אבחונים קודמים וחומר רקע''' - במידה וקיים בידיכם אבחונים נוספים, יש לשלוח גם אותם. במידה ואין בידיכם אבחון מכיתות א'-ו', יש לשלוח חומר רקע אחר המתעד את קשייכם מתקופה זו (כגון תיעוד של הוראה מתקנת, תעודות ביה"ס היסודי שבהן מוזכרים הקשיים, וכדומה).
*** '''שאלות לנבחן''' ([https://www.nite.org.il/files/accommodations/examinee_quest.pdf להורדת הטופס]).
+
* '''בעלי מגבלה פיזית או פסיכיאטרית''':
*** '''שאלון לרופא''' - את אבחון המגבלה יעשה רופא או איש מקצוע המוסמך לטפל בה, בהתאם לסוג המגבלה. במידה ומדובר בבעיה כרונית, אין צורך באבחון עדכני, אולם צריכה להיות התייחסות באבחון לעובדת היותה כרונית ולהשפעותיה.
+
# '''שאלות לנבחן''' ([https://www.nite.org.il/files/accommodations/examinee_quest.pdf להורדת הטופס]).
 +
# '''שאלון לרופא''' - את אבחון המגבלה יעשה רופא או איש מקצוע המוסמך לטפל בה, בהתאם לסוג המגבלה. במידה ומדובר בבעיה כרונית, אין צורך באבחון עדכני, אולם צריכה להיות התייחסות באבחון לעובדת היותה כרונית ולהשפעותיה.
  
 
==חשוב לדעת==
 
==חשוב לדעת==
 
* מומלץ מאד להירשם לבחינה לפחות שלושה חודשים לפני המועד המבוקש, שכן הטיפול בפניה עשוי להימשך 25 ימי עבודה.
 
* מומלץ מאד להירשם לבחינה לפחות שלושה חודשים לפני המועד המבוקש, שכן הטיפול בפניה עשוי להימשך 25 ימי עבודה.
* תנאים מותאמים '''לא''' ינתנו לסובלים מ: חרדת בחינות, בעיות שמקורן סביבתי, משגיאות כתיב, מקשיי הבעה ועוד.
+
* '''לא ניתנים תנאים מותאמים''' לסובלים מקשיים כגון: חרדת בחינות, בעיות שמקורן סביבתי, שגיאות כתיב, קשיי הבעה ועוד.
 
* בקשות להתאמות יבדקו גם במידה ולא צורפו כל האישורים הנדרשים. עם זאת, שליחת חומר נוסף עלולה להיות כרוכה בתשלום.
 
* בקשות להתאמות יבדקו גם במידה ולא צורפו כל האישורים הנדרשים. עם זאת, שליחת חומר נוסף עלולה להיות כרוכה בתשלום.
 
* האפשרות לערעור על החלטת הצוות המקצועי אפשרית עד יום סיום ההרשמה לבחינה. הערעור כרוך בעלות כספית של 210 ש"ח.
 
* האפשרות לערעור על החלטת הצוות המקצועי אפשרית עד יום סיום ההרשמה לבחינה. הערעור כרוך בעלות כספית של 210 ש"ח.
  
 
== מקורות ==
 
== מקורות ==
* [https://www.nite.org.il/index.php/he/tests/psychometric/psychometric-accommodations.html בחינה  בתנאים מותאמים],המרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
+
*המרכז הארצי לבחינות ולהערכה: [https://www.nite.org.il/index.php/he/tests/psychometric/psychometric-accommodations.html בחינה  בתנאים מותאמים]  
  
 
{{זכות/סיום טור ימני}}
 
{{זכות/סיום טור ימני}}
שורה 56: שורה 52:
 
| פורטל [[לקויות למידה]]
 
| פורטל [[לקויות למידה]]
 
| [[התאמות במוסדות על תיכוניים]]
 
| [[התאמות במוסדות על תיכוניים]]
| [[התאמות לבעלי לקויות למידה בבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין|התאמות במבחן ההסמכה של לשכת עורכי הדין]]
 
 
| [[התאמות בבחינת התיאוריה של משרד הרישוי]]
 
| [[התאמות בבחינת התיאוריה של משרד הרישוי]]
 
 
 
}}
 
}}
 
{{זכות/חדשות  
 
{{זכות/חדשות  

גרסה מ־19:01, 1 בפברואר 2012

תבנית:זכות/תחילת טור ימני

על מנת לאפשר לבעלי לקויות למידה ומוגבלויות שונות לעשות את הבחינה הפסיכומטרית באופן שיעקוף את לקותם/מוגבלותם, במידת האפשר, מקיים המרכז הארצי לבחינות ולהערכה בחינה בתנאים מותאמים.

מי זכאי?

מי שנרשמו לבחינה הפסיכומטרית ועומדים בקריטריונים הבאים:

  • בעלי לקות למידה ראשונית חמורה אשר הופיעה בשלבי הלמידה הראשונים והיא משפיעה השפעה מהותית על תפקודי הלמידה בעבר ובהווה.
  • בעלי הפרעת קשב ראשונית חמורה אשר הופיעה בגיל צעיר והיא משפיעה השפעה מהותית לא רק על הלמידה, אלא גם על תחומי חיים אחרים.
  • בעלי מגבלה פיזית רפואית.
  • בעלי מגבלה פסיכיאטרית.

ההתאמות הניתנות

ההתאמות הניתנות כוללות, בין השאר:

  • מפע"ם – בחינה ממוחשבת בתוספת זמן.
  • תוספת זמן בכמה מפרקי הבחינה או בכולם.
  • הפסקות בין פרקי הבחינה.
  • שימוש במחשבון לארבע פעולות החשבון.
  • השמעת פרקי הבחינה באנגלית.
  • טופס בחינה מוגדל או גיליון תשובות מוגדל.
  • תנאים פיזיים המתאימים למגבלה רפואית כגון נכות, עיוורון או חירשות.

תהליך מימוש הזכות

יש להירשם לבחינה עצמה באמצעות קניית ערכת ההרשמה בחנויות "סטימצקי", בחנויות הספרים במוסדות האקדמיים, או באתר המרכז הארצי לבחינות והערכה.
את הבקשה לתנאים מותאמים, יחד עם טופס ההרשמה לבחינה או העתק מהאסמכתה שהתקבלה דרך האתר יש לשלוח אל: המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, ת"ד 26015, ירושלים 91260. .
לערכת ההרשמה מצרפים את המסמכים הבאים:

  • בעלי לקות למידה:
  1. שאלות לנבחן (להורדת הטופס).
  2. אבחון מקצועי מטעם איש מקצוע המוסמך לאבחן לקויות למידה – לפני האבחון יש לוודא כי למאבחן הכשרה ספציפית בתחום של אבחון מבוגרים לקויי למידה. על האבחון להיעשות בשפת האם של המאובחן. יש לצרף אבחון שנעשה אחרי גיל 16 ולא חלפו יותר מחמש שנים מאז נעשה.
  3. שאלות למאבחנ/ת (להורדת הטופס).
  4. אבחונים קודמים וחומר רקע - במידה וקיים בידיכם אבחונים נוספים, יש לשלוח גם אותם. במידה ואין בידיכם אבחון מכיתות א'-ו', יש לשלוח חומר רקע אחר המתעד את קשייכם מתקופה זו (כגון תיעוד של הוראה מתקנת, תעודות ביה"ס היסודי שבהן מוזכרים הקשיים, וכדומה).
  • בעלי הפרעת קשב וריכוז:
  1. שאלות לנבחן (להורדת הטופס).
  2. אבחון הפרעת קשב וריכוז - צריך לכלול בדיקה מעמיקה וספציפית של תחום הקשב והריכוז. האבחון צריך לכלול את הנתונים האמורים ב"דף ההנחיות לאנשי מקצוע" (להורדת הטופס.
  3. אבחונים קודמים וחומר רקע - במידה וקיים בידיכם אבחונים נוספים, יש לשלוח גם אותם. במידה ואין בידיכם אבחון מכיתות א'-ו', יש לשלוח חומר רקע אחר המתעד את קשייכם מתקופה זו (כגון תיעוד של הוראה מתקנת, תעודות ביה"ס היסודי שבהן מוזכרים הקשיים, וכדומה).
  • בעלי מגבלה פיזית או פסיכיאטרית:
  1. שאלות לנבחן (להורדת הטופס).
  2. שאלון לרופא - את אבחון המגבלה יעשה רופא או איש מקצוע המוסמך לטפל בה, בהתאם לסוג המגבלה. במידה ומדובר בבעיה כרונית, אין צורך באבחון עדכני, אולם צריכה להיות התייחסות באבחון לעובדת היותה כרונית ולהשפעותיה.

חשוב לדעת

  • מומלץ מאד להירשם לבחינה לפחות שלושה חודשים לפני המועד המבוקש, שכן הטיפול בפניה עשוי להימשך 25 ימי עבודה.
  • לא ניתנים תנאים מותאמים לסובלים מקשיים כגון: חרדת בחינות, בעיות שמקורן סביבתי, שגיאות כתיב, קשיי הבעה ועוד.
  • בקשות להתאמות יבדקו גם במידה ולא צורפו כל האישורים הנדרשים. עם זאת, שליחת חומר נוסף עלולה להיות כרוכה בתשלום.
  • האפשרות לערעור על החלטת הצוות המקצועי אפשרית עד יום סיום ההרשמה לבחינה. הערעור כרוך בעלות כספית של 210 ש"ח.

מקורות

תבנית:זכות/סיום טור ימני

תבנית:זכות/תחילת טור שמאלי תבנית:זכות/ראו גם

תבנית:זכות/טפסים

תבנית:זכות/סיום טור שמאלי