(קצבה ליוצא בולגריה אשר שהו בגטאות אלה וטרם הוכרו כזכאים לתגמול לניצולי שואה)
מ (החלפת טקסט – "\.([א-ת][א-ת][א-ת])" ב־". $1")
שורה 57: שורה 57:
  
 
== חשוב לדעת ==
 
== חשוב לדעת ==
*בעקבות [[יהודים ששהו בעוצר חלקי ברומניה ובולגריה זכאים לפיצוי מכוח חוק נכי רדיפות הנאצים |פסק דין משנת 2009]], ניצולי שואה ששהו בתנאי שלילת חופש ברומניה ובולגריה, וסובלים מנכות כתוצאה מרדיפות הנאצים, זכאים  ל[[תגמול לניצולי שואה ממשרד האוצר]], בהתאם להוראות [[חוק נכי רדיפות הנאצים]].לפרטים נוספים ראו [[זכאות לקצבה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים ליהודי רומניה ובולגריה]].
+
*בעקבות [[יהודים ששהו בעוצר חלקי ברומניה ובולגריה זכאים לפיצוי מכוח חוק נכי רדיפות הנאצים |פסק דין משנת 2009]], ניצולי שואה ששהו בתנאי שלילת חופש ברומניה ובולגריה, וסובלים מנכות כתוצאה מרדיפות הנאצים, זכאים  ל[[תגמול לניצולי שואה ממשרד האוצר]], בהתאם להוראות [[חוק נכי רדיפות הנאצים]]. לפרטים נוספים ראו [[זכאות לקצבה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים ליהודי רומניה ובולגריה]].
 
* ביום 03.12.2015 התקבלה החלטה מינהלית לפיה ניצולי שואה שעבדו בעבודת כפיה ועלו לישראל לאחר שנת 1953, יהיו זכאים לסיוע בשווי התגמולים וההטבות הניתנים לפי חוק נכי רדיפות הנאצים. לפרטים נוספים ראו [[עובדי כפיה זכאים לסיוע בשווי התגמולים וההטבות הניתנים לפי חוק נכי רדיפות הנאצים]]
 
* ביום 03.12.2015 התקבלה החלטה מינהלית לפיה ניצולי שואה שעבדו בעבודת כפיה ועלו לישראל לאחר שנת 1953, יהיו זכאים לסיוע בשווי התגמולים וההטבות הניתנים לפי חוק נכי רדיפות הנאצים. לפרטים נוספים ראו [[עובדי כפיה זכאים לסיוע בשווי התגמולים וההטבות הניתנים לפי חוק נכי רדיפות הנאצים]]
  

גרסה מ־08:40, 16 בספטמבר 2019

הקדמה:

בשנת 2016 הכירה ממשלת גרמניה בערים שונות בבולגריה כגטו פתוח
מי ששהה בגטאות אלה וטרם הוכרה זכאותו לקצבה, זכאי עתה לקצבה ליוצאי מחנות וגטאות מהרשות לזכויות ניצולי שואה ובנוסף עשוי להיות זכאי לקצבה לניצולי שואה מקרן סעיף 2 של ועידת התביעות
הרשות לזכויות ניצולי השואה תקזז מגובה הקצבה של יוצאי מחנות וגטאות את גובה הקצבה המשולמת לניצול מקרן סעיף 2, ותשלם לניצול את ההפרש בין שתי הקצבאות. אם הניצול זכאי לתגמול לפי הכנסה/תגמול מוגדל לפי הכנסה לא יבוצע קיזוז והניצול יהיה זכאי לשתי הקצבאות במלואן
מי שמקבל כבר ממשרד האוצר קצבה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים או קצבה לעובדי כפייה, יוכר עתה כניצול מהמעגל הראשון והוא רשאי לבקש הכרה במחלות נוספות המוכרות רק לניצולים מהמעגל הראשון
יהודי בולגריה ששהו בגטאות כאמור, עשויים בנוסף להיות זכאים להטבות נוספות כגון פיצוי חד פעמי לניצולים שהיו ילדים בתקופת השואה ו- פנסיה סוציאלית מגרמניה בגין עבודה בגטאות (ZRBG)


בשנת 2016 הכירה ממשלת גרמניה בערים שונות בבולגריה כגטו פתוח, וזאת בנוסף לגטו בסופיה שהוכר עוד קודם.

  • רשימת הערים החדשות שהוכרו בבולגריה כגטו פתוח הינן: סופיה, ברקוביצה, בורגס, ביאלה סלאטינה, צ'ירפן, דובניצה, פרדיננד, גורנה דז'ומאיה, חסקובו, קרנובאט, קיוסטנדיל, לום, לוקוביט, נובי פאזאר, פזרדז'יק, פלבן, רזגראד, רוסה, סמוקוב, שומן, סיליסטרה, סליבן, סטארה זאגורה, טרויאן, וארנה, וידין, וראצ'ה.
  • בנוסף, בשנת 2018 הכירה גרמניה בעיר פלובדיב (Plovdiv) בבולגריה כגטו בין התאריכים 01.06.1943-31.08.1944. למידע נוסף ראו: זכאות לקצבה לניצולי שואה ששהו בעיר פלובדיב בבולגריה ובעיירה סטרטייבקה באוקראינה

הכרה כניצול מהמעגל הראשון, לניצולים אשר הוכרה כבר בעבר זכאותם לקצבה לניצולי שואה

  • מי ששהה בערים שהוכרו בבולגריה בשנת 2016 כגטאות פתוחים והוא מקבל כבר ממשרד האוצר קצבה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים או קצבה לעובדי כפייה, יוכר עתה ע"י הרשות לזכויות ניצולי השואה כניצול מהמעגל הראשון.
    • משמעות הדבר היא שניצולים אלו יוכלו לבקש הכרה במחלות נוספות המוכרות רק לניצולים מהמעגל הראשון וכן לבקש הכרה במחלות נוספות לפי אמות המידה שנקבעו לניצולים מהמעגל הראשון, שהנן מקלות יותר.
    • מי שהתגורר בערים בבולגריה אשר הוכרו במהלך 2016 כגטו פתוח, ובקשתו בעבר להכרה במחלות נוספות נדחתה, מומלץ שיגיש בקשה להכרה במחלה נוספת בשנית, וזאת לנוכח השינוי הנ"ל.

קצבה ליוצא בולגריה אשר שהו בגטאות אלה וטרם הוכרו כזכאים לתגמול לניצולי שואה

  • יוצאי בולגריה אשר שהו בתקופת הגטו בערים שהוכרו כגטו פתוח ועלו לישראל לאחר 1953, זכאים לקצבה לניצולי שואה ממשרד האוצר ליוצאי מחנות וגטאות, לפי החוק ההטבות ועשויים להיות זכאים גם לקצבה לניצולי שואה מקרן סעיף 2 של ועידת התביעות.
    • אם הרשות לזכויות ניצולי השואה משלמת לניצול קצבה ליוצאי מחנות וגטאות ובנוסף זכאי הניצול גם לקצבה מקרן סעיף 2 של ועידת התביעות, תקזז הרשות מגובה הקצבה של יוצאי מחנות וגטאות את גובה הקצבה המשולמת לניצול מקרן סעיף 2, ותשלם לניצול רק את ההפרש בין שתי הקצבאות האלו.
    • אם הניצול זכאי מהרשות לזכויות ניצולי השואה ל תגמול לפי הכנסה/תגמול מוגדל לפי הכנסה ובנוסף זכאי הניצול גם לקצבה מקרן סעיף 2 של ועידת התביעות, הרשות לא תקזז מהתגמול לפי הכנסה את הקצבה המשולמת מקרן סעיף 2 , והניצול יהיה זכאי לשתי הקצבאות אלה במלואן.
  • ניתן להגיש בכל סדר ואף במקביל את התביעה לקצבה ליוצאי מחנות וגטאות לרשות לזכויות ניצולי שואה ואת התביעה לקצבה מקרן סעיף 2 לוועידת התביעות.
  • שימו לב שמועד הזכאות לתגמולים מהרשות לזכויות ניצולי השואה הנו ב-1 בחודש שבו תוגש הבקשה והתמהמהות בהגשת הבקשה לרשות לזכויות ניצולי השואה עלולה לגרום הפסד כספי לניצול.
  • ניצולי שואה ששהו בתקופת הרדיפות בערים בבולגריה שהוכרו כגטו פתוח אשר הגישו את תביעתם לרשות לזכויות ניצולי השואה בשיהוי עקב הנחיה מוטעית שנשלחה אליהם ע"י הרשות, לפיה זכאותם לקצבה מהרשות מותנית בהכרת זכאותם לקצבה מועידת התביעות, עשויים להיות זכאים לקצבה רטרואקטיבית. למידע נוסף ראו פיצוי רטרואקטיבי לניצולת שואה מבולגריה שהגישה תביעה באיחור עקב ניסוח מטעה של מכתב מהרשות לזכויות ניצולי השואה.

פיצוי חד פעמי לניצולים שהיו ילדים בתקופת השואה

קצבת זיקנה חודשית (פנסיה סוציאלית) לניצולי שואה שעבדו, שלא בכפייה, בגטאות

קצבת שארים וזכויות יורשים

  • אלמן/ה של ניצול שואה מנוח אשר עבד ללא כפייה באחד מהגטאות שהוכרו כאמור, ואילו היה בחיים היה זכאי לפנסיה סוציאלית מגרמניה, עשויים להיות זכאים לקצבת שארים לאלמן/אלמנה של נפטר שעבד בלא כפייה בגטו ובנוסף לתשלום חד פעמי בגובה הקצבה שהייתה משתלמת למנוח החל ממועד הזכאות הראשון ועד ליום פטירתו.
  • אם ניצול השואה לא הותיר אחריו בן/בת זוג (אלמן/נה), היורשים על פי דין רשאים להגיש תביעה לתשלום חד פעמי בגובה התגמולים להם היה זכאי הנפטר מתאריך הזכאות הראשון ועד מועד פטירתו, בהתקיים כל התנאים הבאים:

חשוב לדעת

פסקי דין

ארגוני סיוע

  • לערך מורחב על ארגוני סיוע לניצולי השואה ראו זכויות ניצולי שואה/ארגוני סיוע - בישראל פועלים ארגונים, עמותות ומוסדות המסייעים לניצולי השואה. חלק מהארגונים פועלים במספר תחומי סיוע, וחלקם מתמקדים בנושא ספציפי. בדפי הארגונים המופיעים בערך המורחב, ניתן למצוא הסבר מפורט לגבי תחומי הפעילות של כל ארגון ואמצעי יצירת הקשר איתו.

גורמי ממשל

גורם ממשלתי אתר אינטרנט זכויות ותחומי אחריות
הרשות לזכויות ניצולי השואה - טל' 5105*

מרכז מידע נייד של הרשות לזכויות ניצולי השואה

אתר הרשות לזכויות ניצולי השואה טיפול בניצולי שואה הזכאים לסיוע מכוח חוק נכי המלחמה בנאצים, מכוח חוק נכי רדיפות הנאצים, מכוח חוק ההסדרים 2001- תיקון לחוק נכי רדיפות הנאצים ומכוח חוק הטבות לניצולי שואה
הלשכה לענייני פיצויים אישיים מחו"ל (במשרד האוצר) - טל' ‎03-6234100 מידע באתר משרד האוצר טיפול בזכויות ניצולי השואה, הוא מתן שירות ואמצעי קשר מול הרשויות הגרמניות עבור ניצולי השואה המקבלים תגמולים מכוח חוק הפיצויים הפדרלי הגרמני (BEG). הלשכה מתמקדת בנזקי בריאות של ניצולי השואה והדרכה וסיוע במימוש זכויותיהם.
ועידת התביעות (במשרד האוצר) - טל' ‎03-5194400 אתר ועידת התביעות טיפול בבקשות לקבלת סיוע מהקרנות שבניהולה ובמימון ממשלת גרמניה, כגון: מענק פעמי מקרן הסיוע, קצבאות לניצולי שואה מקרן ועידת התביעות ופיצוי חד פעמי לניצולים שהיו ילדים בתקופת השואה
מוקד 8840* לפניות הציבור אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד 8840* לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי הזכויות.
יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים ותיקים, לסיוע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בבירור זכויות המאושפז, במהלך תקופת האשפוז בבית החולים
המוסד לביטוח לאומי

שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו
מרכז תמיכה ומידע 9696*

זכויות בגיל השלישי באתר המוסד לביטוח לאומי זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל ולמצב הכלכלי והפעלת שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

שי"ל - שירות ייעוץ לאזרח - מוקד טלפוני: 118

אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים שונים במסגרת קהילה ופנאי
משרד הבריאות

קול הבריאות - מוקד השירות הטלפוני של משרד הבריאות 5400*

הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל
משרד הבינוי והשיכון - מוקד טלפוני בנושא דיור 5442* אתר משרד הבינוי והשיכון סיוע בדיור ומתן פתרונות דיור לקשישים


חקיקה ונהלים