(חקיקה ונהלים)
שורה 69: שורה 69:
  
 
== חקיקה ונהלים ==
 
== חקיקה ונהלים ==
 
+
* [http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/1154F6BE-86AD-4262-8745-A9B84F7E57A4/201826/1.pdf חוזר מנכ"ל משרד החינוך תשעה/8(ב) מיום 01.04.2015] - פרק ג', "התמודדות עם אירועי אלימות".
 
<!--
 
<!--
 
== הרחבות ופרסומים ==
 
== הרחבות ופרסומים ==

גרסה מ־13:17, 27 ביוני 2016

הקדמה:

תלמידים במוסדות חינוך זכאים להגנה מפני אלימות הן מצד תלמידים אחרים והן מצד אנשי הצוות החינוכי
הצוות החינוכי יכול להשעות את התלמיד הפוגע באופן זמני או לצמיתות, ובמקרים חמורים חלה חובה לדווח למשטרה או לרשויות הרווחה
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

מי זכאי?

  • תלמידים במוסדות החינוך מגיל הגן ועד החינוך העל-יסודי.

אירועי אלימות שמחייבים טיפול בתוך המסגרת החינוכית בלבד

  • קיימים אירועי אלימות בבית הספר שהטיפול בהם נותר בתוך המסגרת החינוכית, ואינו מערב גורמי משטרה או רווחה, למשל:
    • אלימות מילולית חמורה (לעג על רקע גזעני, פגיעה בכבוד ההורים וכו').
    • אלימות מילולית בעלת גוון מיני, לרבות התייחסות מבזה או משפילה המופנית לתלמיד בנוגע למינו, מיניותו ונטייתו המינית
    • אלימות פיזית שלא הצריכה טיפול רפואי (בעיטה, נשיכה, דחיפה, צביטה, סטירה, מכה).
  • הטיפול במקרי אלימות אלה נתון בידי הצוות במוסד החינוכי בצורה זו:
    • פעולות חובה: עצירת האירוע, קיום שיחות בירור עם התלמידים המעורבים (במקרה של אלימות על רקע מיני יתקיים הבירור בנפרד ותוך שמירה על פרטיות), יידוע מחנך הכיתה והמנהל, יידוע ההורים של הפוגע והנפגע ושיחה עם הכיתה תוך שמירה על צנעת הפרט.
    • פעולות לשיקול דעת הצוות החינוכי: ביטוי בתעודה בסעיף ההתנהגות, השארת התלמיד בכיתה בזמן ההפסקה בהשגחת מבוגר (בבית ספר יסודי), העברה לכיתה מקבילה באופן קבוע, השעיית התלמיד הפוגע עד יומיים (בבית הספר היסודי) או עד 4 ימים (בחינוך העל-יסודי) ודיווח למפקח.

אירועי אלימות שמחייבים טיפול במסגרת החינוכית ודיווח לפיקוח

  • קיימים אירועי אלימות בבית הספר שהטיפול בהם מחייב טיפול בתוך המסגרת החינוכית, ובנוסף דיווח לפיקוח על בית הספר, למשל:
    • אלימות פיזית חוזרת ונשנית, שהתערבויות קודמות לא הובילו להפסקתה.
    • אלימות חברתית חוזרת ונשנית: הצקות ומעשי בריונות, כולל חרם, הפצת שמועות לרבות בריונות המופנית לאדם בנוגע למינו, מיניותו או נטייתו המינית.
    • הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, כאשר התלמיד הראה כי אינו מעוניין בהצעה.
    • איום על תלמיד בפגיעה בגופו, חירותו, רכושו או שמו הטוב כדי להפחידו או לפגוע בכל דרך אחרת.
  • הטיפול במקרי אלימות אלה כולל:
    • פעולות חובה: הפסקת הפגיעה, שיחות עם התלמידים המעורבים, יידוע הורי התלמידים המעורבים, דיווח למפקח על בית הספר והמפקח על הייעוץ.
    • פעולות לשיקול דעת הצוות: דיווח לעובד סוציאלי או הגשת תלונה למשטרה, השעיית התלמיד הפוגע עד יומיים (בבית הספר היסודי) או עד 4 ימים (בחינוך העל-יסודי), הרחקת התלמיד הפוגע לצמיתות.

אירועי אלימות שמחייבים דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה

  • קיימים אירועים אלימים בבית הספר שמחייבים דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה, למשל:
    • סחיטת דמי חסות, סחיטה באיומים או סחיטה על רקע מיני, פרסום של תצלום או סרט של תלמיד שיש בהם עירום או יחסי מין, תקיפה גופנית שכתוצאה ממנה תלמיד נזקק לטיפול רפואי, מעשי אלימות הנעשים תוך שימוש בכלי נשק או במכשירים מסוכנים, התעללות נפשית חמורה שבגינה חלה פגיעה חמורה בתפקוד התלמיד.
  • הטיפול במקרי אלימות אלה כולל:
    • דיווח למשטרה או לעובד סוציאלי לחוק הנוער, יידוע ההורים בכתב, ליווי התלמיד הנפגע ותמיכה בו באמצעות אנשי המקצוע בבית הספר, השעיית התלמיד הפוגע באופן זמני או קבוע.

תהליך מימוש הזכות

  • הזכות ניתנת באופן אוטומטי.

חשוב לדעת

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים