(מי זכאי?)
מ (טיפול בהטמעת כותרת שכוללת שתופסת בטעות גם את תבנית "הצגת מוקדי שירות")
(34 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|זכות}}
+
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|הליך}}
  
{{תקציר}}
+
{{תקציר |תוכן=
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
| מידע  =  
+
| מידע  = תלמידים במוסדות חינוך זכאים להגנה מפני אלימות הן מצד תלמידים אחרים והן מצד אנשי הצוות החינוכי
 
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
 
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
| חשוב  = <!-- דוגמה: חשוב לדעת -->
+
| חשוב  = הצוות החינוכי יכול להשעות את התלמיד הפוגע באופן זמני או לצמיתות, ובמקרים חמורים חלה חובה לדווח למשטרה או לרשויות הרווחה
 +
| חשוב2 = כל פגיעה פיזית בתלמיד מצד עובד הוראה מחייבת דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
| ממשל  = למידע נוסף ראו [http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/1154F6BE-86AD-4262-8745-A9B84F7E57A4/201826/1.pdf#page=46 חוזר מנכ"ל משרד החינוך תשעה/8(ב), "אקלים חינוכי מיטבי והתמודדות מוסדות חינוך עם אירועי אלימות וסיכון"]
+
| ממשל  = למידע נוסף ראו [http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/1154F6BE-86AD-4262-8745-A9B84F7E57A4/201826/1.pdf#page=46 חוזר מנכ"ל משרד החינוך תשעה/8(ב), פרק ג']
 +
}}
 
}}
 
}}
{{תקציר/סיום}}
 
 
{{טפסים
 
{{טפסים
 
| 1 =  
 
| 1 =  
שורה 18: שורה 19:
 
{{ראו גם  
 
{{ראו גם  
 
| [[משמעת בבית הספר]]
 
| [[משמעת בבית הספר]]
| ערכים רלבנטיים נוספים
+
| [[טיפול באלימות מקוונת במוסדות חינוך]]
 +
| [[טיפול באלימות מינית במוסדות חינוך]]
 +
| [[אלימות במשפחה]]
 
}}
 
}}
  
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
+
מערכת החינוך פועלת תחת ההנחה כי אלימות היא פגיעה בכבוד האדם ובזכויותיו הבסיסיות. מניעת אלימות וצמצומה הן חלק מהדרכים לייצר סביבה לימודית טובה ובטוחה יותר עבור התלמידים.
 
== מי זכאי? ==
 
== מי זכאי? ==
 
* תלמידים במוסדות החינוך מגיל הגן ועד החינוך העל-יסודי.
 
* תלמידים במוסדות החינוך מגיל הגן ועד החינוך העל-יסודי.
  
==אירועי אלימות שמחייבים טיפול בתוך המסגרת החינוכית בלבד==
+
==אלימות של תלמידים נגד תלמידים==
 +
===אירועי אלימות שמחייבים טיפול בתוך המסגרת החינוכית בלבד===
 
* קיימים אירועי אלימות בבית הספר שהטיפול בהם נותר בתוך המסגרת החינוכית, ו'''אינו מערב גורמי משטרה או רווחה''', למשל:
 
* קיימים אירועי אלימות בבית הספר שהטיפול בהם נותר בתוך המסגרת החינוכית, ו'''אינו מערב גורמי משטרה או רווחה''', למשל:
 
** אלימות מילולית חמורה (לעג על רקע גזעני, פגיעה בכבוד ההורים וכו').
 
** אלימות מילולית חמורה (לעג על רקע גזעני, פגיעה בכבוד ההורים וכו').
שורה 35: שורה 39:
 
** פעולות '''לשיקול דעת''' הצוות החינוכי: ביטוי בתעודה בסעיף ההתנהגות, השארת התלמיד בכיתה בזמן ההפסקה בהשגחת מבוגר (בבית ספר יסודי), העברה לכיתה מקבילה באופן קבוע, [[הרחקת תלמיד בית ספר|השעיית התלמיד]] הפוגע עד יומיים (בבית הספר היסודי) או עד 4 ימים (בחינוך העל-יסודי) ודיווח למפקח.
 
** פעולות '''לשיקול דעת''' הצוות החינוכי: ביטוי בתעודה בסעיף ההתנהגות, השארת התלמיד בכיתה בזמן ההפסקה בהשגחת מבוגר (בבית ספר יסודי), העברה לכיתה מקבילה באופן קבוע, [[הרחקת תלמיד בית ספר|השעיית התלמיד]] הפוגע עד יומיים (בבית הספר היסודי) או עד 4 ימים (בחינוך העל-יסודי) ודיווח למפקח.
  
==אירועי אלימות שמחייבים טיפול במסגרת החינוכית ודיווח לפיקוח==
+
===אירועי אלימות שמחייבים טיפול במסגרת החינוכית בתוספת דיווח לפיקוח===
 
* קיימים אירועי אלימות בבית הספר שהטיפול בהם מחייב טיפול בתוך המסגרת החינוכית, ו'''בנוסף''' דיווח לפיקוח על בית הספר, למשל:
 
* קיימים אירועי אלימות בבית הספר שהטיפול בהם מחייב טיפול בתוך המסגרת החינוכית, ו'''בנוסף''' דיווח לפיקוח על בית הספר, למשל:
 
** אלימות פיזית חוזרת ונשנית, שהתערבויות קודמות לא הובילו להפסקתה.
 
** אלימות פיזית חוזרת ונשנית, שהתערבויות קודמות לא הובילו להפסקתה.
שורה 45: שורה 49:
 
** פעולות '''לשיקול דעת''' הצוות: דיווח לעובד סוציאלי או הגשת תלונה למשטרה, [[הרחקת תלמיד בית ספר|השעיית התלמיד]] הפוגע עד יומיים (בבית הספר היסודי) או עד 4 ימים (בחינוך העל-יסודי), [[הרחקת תלמיד לצמיתות ממוסד חינוך|הרחקת התלמיד הפוגע לצמיתות]].
 
** פעולות '''לשיקול דעת''' הצוות: דיווח לעובד סוציאלי או הגשת תלונה למשטרה, [[הרחקת תלמיד בית ספר|השעיית התלמיד]] הפוגע עד יומיים (בבית הספר היסודי) או עד 4 ימים (בחינוך העל-יסודי), [[הרחקת תלמיד לצמיתות ממוסד חינוך|הרחקת התלמיד הפוגע לצמיתות]].
  
== תהליך מימוש הזכות ==
+
===אירועי אלימות שמחייבים דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה===
 +
* קיימים אירועים אלימים בבית הספר שמחייבים דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה, למשל:
 +
** סחיטת דמי חסות, סחיטה באיומים או סחיטה על רקע מיני, פרסום של תצלום או סרט של תלמיד שיש בהם עירום או יחסי מין, תקיפה גופנית שכתוצאה ממנה תלמיד נזקק לטיפול רפואי, מעשי אלימות הנעשים תוך שימוש בכלי נשק או במכשירים מסוכנים, התעללות נפשית חמורה שבגינה חלה פגיעה חמורה בתפקוד התלמיד.
 +
* הטיפול במקרי אלימות אלה כולל:
 +
** דיווח למשטרה או לעובד סוציאלי לחוק הנוער, יידוע ההורים בכתב, ליווי התלמיד הנפגע ותמיכה בו באמצעות אנשי המקצוע בבית הספר, השעיית התלמיד הפוגע באופן זמני או קבוע.
  
 +
==אלימות עובדי הוראה כלפי תלמידים==
 +
===פגיעה שאינה מחייבת דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה===
 +
* ישנם אירועי אלימות שאינם מחייבים דיווח למשטרה והטיפול בהם נותר בתוך המסגרת החינוכית בתוספת דיווח לפיקוח. למשל:
 +
** פגיעה מילולית (אמירה שיש בה לעג, עלבון או השפלה)
 +
** פגיעה מילולית החוזרת פעם שנייה או יותר
 +
* במקרים כאלה הטיפול בעובד ההוראה יהיה באמצעים האלה:
 +
** בירור המקרה בנפרד וללא עימות בין התלמיד לעובד ההוראה.
 +
** יידוע הורי התלמיד.
 +
** אם מנהל המוסד החינוכי התרשם כי אירעה פגיעה בתלמיד, עליו לוודא שעובד ההוראה יתנצל ויבטיח שהפגיעה לא תישנה.
 +
** אם הפגיעה היא חוזרת, יש ליידע את המפקח על המוסד החינוכי, ובמקרים מסוימים אף את מנהל המחוז לצורך העמדת העובד לדין משמעתי.
  
== חשוב לדעת ==
+
===פגיעה שמחייבת דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה===
 +
* אירועים מסוימים מחייבים דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה, למשל:
 +
** פגיעה גופנית בתלמיד, ובכלל זה כמעט כל פגיעה פיזית אפשרית.
 +
** אונס, בעילה אסורה בהסכמה, מעשה סדום, מעשה מגונה.
 +
** השארת ילד שטרם מלאו לו שש שנים בלא השגחה או כדי לנוטשו, תוך סיכון חייו.
 +
* במקרים כאלה הטיפול בעובד ההוראה יהיה באמצעים האלה:
 +
** דיווח למשטרה ולרשויות הרווחה.
 +
** הפרדה בין עובד ההוראה לתלמיד. '''אין להעביר את התלמיד הנפגע לכיתה אחרת או למוסד חינוכי אחר כדי ליצור הפרדה'''.
 +
** שמירה על סודיות.
 +
** יידוע ההורים.
 +
** יידוע של מנהל המחוז, מנהל אגף החינוך ברשות העירונית ומשרד החינוך.
  
 +
<!--
 +
== תהליך מימוש הזכות ==
 +
* הזכות ניתנת באופן אוטומטי.
 +
-->
  
 +
== חשוב לדעת ==
 +
* מערכת החינוך מתייחסת בנפרד ובחומרה לאלימות מקוונת ולאלימות על רקע מיני כלפי תלמידים. למידע נוסף, ראו:
 +
** [[טיפול באלימות מקוונת במוסדות חינוך]]
 +
** [[טיפול באלימות מינית במוסדות חינוך]]
 +
<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=}}</noinclude>
 +
<!--
 
== פסקי דין ==
 
== פסקי דין ==
  
  
 
== ארגוני סיוע ==
 
== ארגוני סיוע ==
 
+
-->
  
 
== גורמי ממשל ==
 
== גורמי ממשל ==
 
+
* [[משרד החינוך]].
  
 
== חקיקה ונהלים ==
 
== חקיקה ונהלים ==
 
+
* [http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/1154F6BE-86AD-4262-8745-A9B84F7E57A4/201826/1.pdf חוזר מנכ"ל משרד החינוך תשעה/8(ב) מיום 01.04.2015] - פרק ג', "התמודדות עם אירועי אלימות".
 
+
<!--
 
== הרחבות ופרסומים ==
 
== הרחבות ופרסומים ==
 +
== תודות ==
 +
-->
  
 
+
==Metadata==
== מקורות ==
 
 
 
 
 
<!--כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!
 
==endarticle==
 
כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!-->
 
 
 
 
 
 
 
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
[[קטגוריה:זכויות]]
 
[[קטגוריה:זכויות]]
 +
[[קטגוריה:חינוך]]
 +
[[קטגוריה:בית ספר]]
 +
[[קטגוריה:גן ילדים]]
 +
[[קטגוריה:תלמידים]]
 +
[[קטגוריה:הורים]]
 +
[[קטגוריה:לימודים]]
 +
[[קטגוריה:אלימות נגד קטינים]]
 +
[[קטגוריה:אלימות]]
 +
[[קטגוריה:התעללות בילדים]]
 +
[[ar:علاج العنف في المؤسسات التعليمية]]

גרסה מ־04:46, 20 בפברואר 2019

הקדמה:

תלמידים במוסדות חינוך זכאים להגנה מפני אלימות הן מצד תלמידים אחרים והן מצד אנשי הצוות החינוכי
הצוות החינוכי יכול להשעות את התלמיד הפוגע באופן זמני או לצמיתות, ובמקרים חמורים חלה חובה לדווח למשטרה או לרשויות הרווחה
כל פגיעה פיזית בתלמיד מצד עובד הוראה מחייבת דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה


מערכת החינוך פועלת תחת ההנחה כי אלימות היא פגיעה בכבוד האדם ובזכויותיו הבסיסיות. מניעת אלימות וצמצומה הן חלק מהדרכים לייצר סביבה לימודית טובה ובטוחה יותר עבור התלמידים.

מי זכאי?

  • תלמידים במוסדות החינוך מגיל הגן ועד החינוך העל-יסודי.

אלימות של תלמידים נגד תלמידים

אירועי אלימות שמחייבים טיפול בתוך המסגרת החינוכית בלבד

  • קיימים אירועי אלימות בבית הספר שהטיפול בהם נותר בתוך המסגרת החינוכית, ואינו מערב גורמי משטרה או רווחה, למשל:
    • אלימות מילולית חמורה (לעג על רקע גזעני, פגיעה בכבוד ההורים וכו').
    • אלימות מילולית בעלת גוון מיני, לרבות התייחסות מבזה או משפילה המופנית לתלמיד בנוגע למינו, מיניותו ונטייתו המינית
    • אלימות פיזית שלא הצריכה טיפול רפואי (בעיטה, נשיכה, דחיפה, צביטה, סטירה, מכה).
  • הטיפול במקרי אלימות אלה נתון בידי הצוות במוסד החינוכי בצורה זו:
    • פעולות חובה: עצירת האירוע, קיום שיחות בירור עם התלמידים המעורבים (במקרה של אלימות על רקע מיני יתקיים הבירור בנפרד ותוך שמירה על פרטיות), יידוע מחנך הכיתה והמנהל, יידוע ההורים של הפוגע והנפגע ושיחה עם הכיתה תוך שמירה על צנעת הפרט.
    • פעולות לשיקול דעת הצוות החינוכי: ביטוי בתעודה בסעיף ההתנהגות, השארת התלמיד בכיתה בזמן ההפסקה בהשגחת מבוגר (בבית ספר יסודי), העברה לכיתה מקבילה באופן קבוע, השעיית התלמיד הפוגע עד יומיים (בבית הספר היסודי) או עד 4 ימים (בחינוך העל-יסודי) ודיווח למפקח.

אירועי אלימות שמחייבים טיפול במסגרת החינוכית בתוספת דיווח לפיקוח

  • קיימים אירועי אלימות בבית הספר שהטיפול בהם מחייב טיפול בתוך המסגרת החינוכית, ובנוסף דיווח לפיקוח על בית הספר, למשל:
    • אלימות פיזית חוזרת ונשנית, שהתערבויות קודמות לא הובילו להפסקתה.
    • אלימות חברתית חוזרת ונשנית: הצקות ומעשי בריונות, כולל חרם, הפצת שמועות לרבות בריונות המופנית לאדם בנוגע למינו, מיניותו או נטייתו המינית.
    • הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, כאשר התלמיד הראה כי אינו מעוניין בהצעה.
    • איום על תלמיד בפגיעה בגופו, חירותו, רכושו או שמו הטוב כדי להפחידו או לפגוע בכל דרך אחרת.
  • הטיפול במקרי אלימות אלה כולל:
    • פעולות חובה: הפסקת הפגיעה, שיחות עם התלמידים המעורבים, יידוע הורי התלמידים המעורבים, דיווח למפקח על בית הספר והמפקח על הייעוץ.
    • פעולות לשיקול דעת הצוות: דיווח לעובד סוציאלי או הגשת תלונה למשטרה, השעיית התלמיד הפוגע עד יומיים (בבית הספר היסודי) או עד 4 ימים (בחינוך העל-יסודי), הרחקת התלמיד הפוגע לצמיתות.

אירועי אלימות שמחייבים דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה

  • קיימים אירועים אלימים בבית הספר שמחייבים דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה, למשל:
    • סחיטת דמי חסות, סחיטה באיומים או סחיטה על רקע מיני, פרסום של תצלום או סרט של תלמיד שיש בהם עירום או יחסי מין, תקיפה גופנית שכתוצאה ממנה תלמיד נזקק לטיפול רפואי, מעשי אלימות הנעשים תוך שימוש בכלי נשק או במכשירים מסוכנים, התעללות נפשית חמורה שבגינה חלה פגיעה חמורה בתפקוד התלמיד.
  • הטיפול במקרי אלימות אלה כולל:
    • דיווח למשטרה או לעובד סוציאלי לחוק הנוער, יידוע ההורים בכתב, ליווי התלמיד הנפגע ותמיכה בו באמצעות אנשי המקצוע בבית הספר, השעיית התלמיד הפוגע באופן זמני או קבוע.

אלימות עובדי הוראה כלפי תלמידים

פגיעה שאינה מחייבת דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה

  • ישנם אירועי אלימות שאינם מחייבים דיווח למשטרה והטיפול בהם נותר בתוך המסגרת החינוכית בתוספת דיווח לפיקוח. למשל:
    • פגיעה מילולית (אמירה שיש בה לעג, עלבון או השפלה)
    • פגיעה מילולית החוזרת פעם שנייה או יותר
  • במקרים כאלה הטיפול בעובד ההוראה יהיה באמצעים האלה:
    • בירור המקרה בנפרד וללא עימות בין התלמיד לעובד ההוראה.
    • יידוע הורי התלמיד.
    • אם מנהל המוסד החינוכי התרשם כי אירעה פגיעה בתלמיד, עליו לוודא שעובד ההוראה יתנצל ויבטיח שהפגיעה לא תישנה.
    • אם הפגיעה היא חוזרת, יש ליידע את המפקח על המוסד החינוכי, ובמקרים מסוימים אף את מנהל המחוז לצורך העמדת העובד לדין משמעתי.

פגיעה שמחייבת דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה

  • אירועים מסוימים מחייבים דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה, למשל:
    • פגיעה גופנית בתלמיד, ובכלל זה כמעט כל פגיעה פיזית אפשרית.
    • אונס, בעילה אסורה בהסכמה, מעשה סדום, מעשה מגונה.
    • השארת ילד שטרם מלאו לו שש שנים בלא השגחה או כדי לנוטשו, תוך סיכון חייו.
  • במקרים כאלה הטיפול בעובד ההוראה יהיה באמצעים האלה:
    • דיווח למשטרה ולרשויות הרווחה.
    • הפרדה בין עובד ההוראה לתלמיד. אין להעביר את התלמיד הנפגע לכיתה אחרת או למוסד חינוכי אחר כדי ליצור הפרדה.
    • שמירה על סודיות.
    • יידוע ההורים.
    • יידוע של מנהל המחוז, מנהל אגף החינוך ברשות העירונית ומשרד החינוך.


חשוב לדעת

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים