מ (טיפול בהטמעת כותרת שכוללת שתופסת בטעות גם את תבנית "הצגת מוקדי שירות")
(הזזת פסקאות לתוך כותרות על חדשות)
 
(4 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|פסק דין}}
+
{{עצם העניין}}
 
{{תקציר |תוכן=
 
{{תקציר |תוכן=
 
{{דגשים
 
{{דגשים
שורה 24: שורה 24:
  
 
[https://www.nevo.co.il/Law_word/law14/LAW-2036.pdf#page=4 תיקון מס׳ 83 - הוראת שעה, התשס"ו-2005] לחוק הביטוח הלאומי הורה על הקמת ועדות ערר שניתן להגיש להן ישירות ערעור על החלטות לדחיית תביעות ל[[גמלת סיעוד]].  
 
[https://www.nevo.co.il/Law_word/law14/LAW-2036.pdf#page=4 תיקון מס׳ 83 - הוראת שעה, התשס"ו-2005] לחוק הביטוח הלאומי הורה על הקמת ועדות ערר שניתן להגיש להן ישירות ערעור על החלטות לדחיית תביעות ל[[גמלת סיעוד]].  
* התיקון נועד ליצור הליך שיאפשר למי שתביעתם נדחתה, לערער על הדחייה באופן ישיר וללא צורך להגיש תביעה ל[[בתי הדין האזוריים לעבודה|בית הדין לעבודה]]. זאת במקרים שב[[בדיקת תפקוד לצורך קביעת זכאות לגמלת סיעוד (מבחן תלות ADL)|מבחן התפקוד]] נמצא כי הם מסוגלים לתפקד באופן עצמאי, גם אם חלקי, והם אינם תלויים לחלוטין באחר על מנת לקבל גמלה.
+
* התיקון נועד ליצור הליך שיאפשר למי שתביעתם נדחתה, לערער על הדחייה באופן ישיר וללא צורך להגיש תביעה ל[[בתי הדין האזוריים לעבודה|בית הדין לעבודה]]. זאת במקרים שב[[בדיקת תפקוד לצורך קביעת זכאות לגמלת סיעוד (מבחן תלות ADL)|מבחן התפקוד]] נמצא כי הם מסוגלים לתפקד באופן עצמאי, גם אם חלקי, והם אינם תלויים לחלוטין באחר כדי לקבל גמלה.
 
* העתירה לבג"צ הוגשה לאחר ש[[המוסד לביטוח לאומי]] לא הקים את ועדות הערר, כפי שהתיקון לחוק חייב אותו.
 
* העתירה לבג"צ הוגשה לאחר ש[[המוסד לביטוח לאומי]] לא הקים את ועדות הערר, כפי שהתיקון לחוק חייב אותו.
 
* בעקבות העתירה, הקים המוסד את הוועדות והעתירה נמחקה.
 
* בעקבות העתירה, הקים המוסד את הוועדות והעתירה נמחקה.
* בית המשפט המליץ למוסד לביטוח לאומי ול[[משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים]] להאריך את הוראת השעה לשנתיים נוספות (ראו [https://www.nevo.co.il/Law_word/law14/law-2232.pdf#page=3 תיקון מס' 83 - הוראת שעה (תיקון), התש"ע-2010]) ו'''ליידע את ציבור הקשישים על הקמת הוועדות''', ואף פסק הוצאות לטובת העותרים.  
+
* בית המשפט המליץ למוסד לביטוח לאומי ול[[משרד הרווחה והביטחון החברתי]] להאריך את הוראת השעה לשנתיים נוספות (ראו [https://www.nevo.co.il/Law_word/law14/law-2232.pdf#page=3 תיקון מס' 83 - הוראת שעה (תיקון), התש"ע-2010]) ו'''ליידע את ציבור הקשישים על הקמת הוועדות''', ואף פסק הוצאות לטובת העותרים.  
  
 
== משמעות ==
 
== משמעות ==
 
* קשישים שתביעתם לגמלת סיעוד נדחתה בשל אי עמידה במבחן התפקוד יכולים להגיש [[ערר על החלטה בעניין תלות לתובעי גמלת סיעוד|ערר על החלטה בעניין תלות]] ישירות לוועדות ערר של המוסד לביטוח לאומי.
 
* קשישים שתביעתם לגמלת סיעוד נדחתה בשל אי עמידה במבחן התפקוד יכולים להגיש [[ערר על החלטה בעניין תלות לתובעי גמלת סיעוד|ערר על החלטה בעניין תלות]] ישירות לוועדות ערר של המוסד לביטוח לאומי.
  
 +
== גורמים מסייעים ==
 
<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=זיקנה וקצבאות הביטוח הלאומי}}</noinclude>
 
<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=זיקנה וקצבאות הביטוח הלאומי}}</noinclude>
 +
===גורמי ממשל===
 +
{{הטמעת כותרת|זיקנה והזדקנות/גורמי ממשל#רשימת גורמי הממשל בנושא זיקנה וקצבאות הביטוח הלאומי}}
  
==גורמי ממשל==
 
{{הטמעת כותרת|זיקנה והזדקנות/גורמי ממשל#רשימת גורמי הממשל בנושא זיקנה וקצבאות הביטוח הלאומי}}
 
  
== חקיקה ונהלים ==
+
== מקורות משפטיים ורשמיים ==
 +
=== חקיקה ונהלים ===
 
* [https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/039_002.htm#Seif422 חוק הביטוח הלאומי] - סעיף 230ב.
 
* [https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/039_002.htm#Seif422 חוק הביטוח הלאומי] - סעיף 230ב.
 
* [https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/500_171.htm תקנות הביטוח הלאומי (ביטוח סיעוד) (ועדות עררים), תשס"ט-2009]  
 
* [https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/500_171.htm תקנות הביטוח הלאומי (ביטוח סיעוד) (ועדות עררים), תשס"ט-2009]  
  
== תודות ==
+
=== תודות ===
 
* המידע המקורי בערך זה מבוסס על [http://www.humanrights.org.il/main.asp?MainCategoryID=29&CategoryLevel02ID=304 פורטל זכויות האדם של המרכז האקדמי למשפט ולעסקים]
 
* המידע המקורי בערך זה מבוסס על [http://www.humanrights.org.il/main.asp?MainCategoryID=29&CategoryLevel02ID=304 פורטל זכויות האדם של המרכז האקדמי למשפט ולעסקים]
  
 
==Metadata==
 
==Metadata==
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
[[קטגוריה: פסקי דין]]
+
{{מטא
[[קטגוריה:זיקנה והזדקנות]]
+
|סוג ערך =  פסקי דין
 +
|תחום תוכן = זיקנה והזדקנות
 +
}}
 
[[קטגוריה:סיעוד]]
 
[[קטגוריה:סיעוד]]
  
 
[[ar:يجب إقامة لجان إستئناف على قرارات رفض طلبات مخصصات التمريض]]
 
[[ar:يجب إقامة لجان إستئناف على قرارات رفض طلبات مخصصات التمريض]]

גרסה אחרונה מ־10:24, 13 ביולי 2022

הקדמה:

בג"צ הורה למוסד לביטוח לאומי להקים ועדות שיאפשרו לתובעי גמלת סיעוד לערער על החלטה בנושא רמת התפקוד שלהם, מבלי לפנות לבית הדין לעבודה
בעקבות העתירה הוקמו הוועדות שניתן להגיש להן ערר על ההחלטה לגבי בדיקת התלות

פרטי פסק הדין

ערכאה:
בית המשפט העליון
מס' תיק:
בג"ץ 44/09
תאריך:
16.11.2009

תיקון מס׳ 83 - הוראת שעה, התשס"ו-2005 לחוק הביטוח הלאומי הורה על הקמת ועדות ערר שניתן להגיש להן ישירות ערעור על החלטות לדחיית תביעות לגמלת סיעוד.

  • התיקון נועד ליצור הליך שיאפשר למי שתביעתם נדחתה, לערער על הדחייה באופן ישיר וללא צורך להגיש תביעה לבית הדין לעבודה. זאת במקרים שבמבחן התפקוד נמצא כי הם מסוגלים לתפקד באופן עצמאי, גם אם חלקי, והם אינם תלויים לחלוטין באחר כדי לקבל גמלה.
  • העתירה לבג"צ הוגשה לאחר שהמוסד לביטוח לאומי לא הקים את ועדות הערר, כפי שהתיקון לחוק חייב אותו.
  • בעקבות העתירה, הקים המוסד את הוועדות והעתירה נמחקה.
  • בית המשפט המליץ למוסד לביטוח לאומי ולמשרד הרווחה והביטחון החברתי להאריך את הוראת השעה לשנתיים נוספות (ראו תיקון מס' 83 - הוראת שעה (תיקון), התש"ע-2010) וליידע את ציבור הקשישים על הקמת הוועדות, ואף פסק הוצאות לטובת העותרים.

משמעות

  • קשישים שתביעתם לגמלת סיעוד נדחתה בשל אי עמידה במבחן התפקוד יכולים להגיש ערר על החלטה בעניין תלות ישירות לוועדות ערר של המוסד לביטוח לאומי.

גורמים מסייעים

גורמי ממשל

גורם ממשלתי אתר אינטרנט זכויות ותחומי אחריות
מוקד *6050 - המוסד לביטוח לאומי אתר המוסד לביטוח לאומי זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל, המצב הכלכלי ויכולת התפקוד
מוקד *9696 - המוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו באתר המוסד לביטוח לאומי סיוע מטעם שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם
מוקד 8840* לפניות הציבור אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד *8840 לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי הזכויות.
יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים ותיקים, לסיוע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בבירור זכויות המאושפז, במהלך תקופת האשפוז בבית החולים
משרד הרווחה והביטחון החברתי

שי"ל - שירות ייעוץ לאזרח - מוקד טלפוני: 118

אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים שונים
משרד הבריאות

קול הבריאות - מוקד השירות הטלפוני של משרד הבריאות 5400*

הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל
משרד הבינוי והשיכון - מוקד טלפוני בנושא דיור 5442* אתר משרד הבינוי והשיכון סיוע בדיור ומתן פתרונות דיור לקשישים


מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

תודות