מ (החלפת קישורים שעברו ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה)
מ (החלפת קישורים שעברו ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה)
שורה 34: שורה 34:
 
* היתרים כלליים להעסקה בשעות נוספות שפורסמו על-ידי השר:
 
* היתרים כלליים להעסקה בשעות נוספות שפורסמו על-ידי השר:
 
** [https://www.nevo.co.il/law_html/Law10/YALKUT-1977.pdf#page=3 היתר כללי להעסקה בשעות נוספות לכל העובדים במקומות שבהם עובדים 6 ימים בשבוע] מתיר את העסקת כלל העובדים במשק '''4 שעות נוספות ליום''', אך '''לא יותר מ-12 שעות נוספות לשבוע''', וזאת ללא צורך בהיתר מיוחד. '''היתר זה מתיחס למקומות שבהם עובדים 6 ימים בשבוע.'''
 
** [https://www.nevo.co.il/law_html/Law10/YALKUT-1977.pdf#page=3 היתר כללי להעסקה בשעות נוספות לכל העובדים במקומות שבהם עובדים 6 ימים בשבוע] מתיר את העסקת כלל העובדים במשק '''4 שעות נוספות ליום''', אך '''לא יותר מ-12 שעות נוספות לשבוע''', וזאת ללא צורך בהיתר מיוחד. '''היתר זה מתיחס למקומות שבהם עובדים 6 ימים בשבוע.'''
** [http://economy.gov.il/Employment/WorkRights/TermsOfEmployment/WorkingHours/GeneralPermits/Y3669.pdf היתר כללי להעסקה בשעות נוספות במפעלים ששבוע העבודה בהם הוא בן 5 ימים]: היתר זה מתיר העסקה בימים א'-ה' '''3.4 שעות נוספות ליום''' - כלומר אסור להעסיק עובד במשך יותר מ-12 שעות ביום. כמו כן ביום שאינו נמנה עם ימי העבודה הרגילים ואינו יום מנוחה שבועי ניתן לעבוד 6 שעות נוספות. בכל מקרה '''אסור שסך השעות הנוספות לשבוע יהיה מעל ל-15 שעות'''. מי שחל עליו ההיתר הזה, לא יחול עליו ההיתר הקודם.
+
** [http://employment.molsa.gov.il/Employment/WorkRights/TermsOfEmployment/WorkingHours/GeneralPermits/Y3669.pdf היתר כללי להעסקה בשעות נוספות במפעלים ששבוע העבודה בהם הוא בן 5 ימים]: היתר זה מתיר העסקה בימים א'-ה' '''3.4 שעות נוספות ליום''' - כלומר אסור להעסיק עובד במשך יותר מ-12 שעות ביום. כמו כן ביום שאינו נמנה עם ימי העבודה הרגילים ואינו יום מנוחה שבועי ניתן לעבוד 6 שעות נוספות. בכל מקרה '''אסור שסך השעות הנוספות לשבוע יהיה מעל ל-15 שעות'''. מי שחל עליו ההיתר הזה, לא יחול עליו ההיתר הקודם.
** [http://economy.gov.il/Employment/WorkRights/TermsOfEmployment/WorkingHours/Pages/SpecificPermitRest.aspx לרשימת היתרים להעסקה בשעות נוספות בענפי משק שונים] באתר משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
+
** [http://employment.molsa.gov.il/Employment/WorkRights/TermsOfEmployment/WorkingHours/Pages/SpecificPermitRest.aspx לרשימת היתרים להעסקה בשעות נוספות בענפי משק שונים] באתר משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
 
** לפרטים לגבי היתרי ההעסקה בשעות נוספות לעובדים בענף השמירה ובענף בתי מלון ומסעדות ראו בסעיף [[#הרחבות|הרחבות]].
 
** לפרטים לגבי היתרי ההעסקה בשעות נוספות לעובדים בענף השמירה ובענף בתי מלון ומסעדות ראו בסעיף [[#הרחבות|הרחבות]].
 
* המקרים שבהם החוק מתיר במפורש העסקה בשעות נוספות, ללא צורך בהיתר מיוחד:  
 
* המקרים שבהם החוק מתיר במפורש העסקה בשעות נוספות, ללא צורך בהיתר מיוחד:  

גרסה מ־19:44, 3 בדצמבר 2017

הקדמה:

העסקת עובד מעבר לשעות של יום עבודה מלא או שבוע עבודה מלא מוגדרת כהעסקה בשעות נוספות
במקומות עבודה שבהם עובדים 6 ימים בשבוע, ניתן להעסיק עובדים לכל היותר 4 שעות נוספות ליום, אך לא יותר מ-12 שעות נוספות בשבוע
במקומות עבודה שבהם עובדים 5 ימים בשבוע, ניתן להעסיק עובדים לכל היותר 3.4 שעות נוספות ליום, כלומר 12 שעות עבודה ביום, אך לא יותר מ-15 שעות נוספות בשבוע
עובדים זכאים לתוספת תשלום עבור עבודתם מעבר לשעות העבודה הרגילות
במקרה של העסקה בשעות נוספות ללא היתר, ניתן להגיש תלונה נגד המעסיק ליחידת האכיפה של חוקי העבודה
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

כל עבודה בשעות העוברות את מכסת השעות ביום עבודה מלא או בשבוע עבודה מלא מוגדרת כהעסקה בשעות נוספות ומזכה את העובד שביצע אותה בתוספת תשלום על פי חוק.

  • ככלל אסור להעסיק עובד בשעות נוספות בלי היתר משר הכלכלה.
  • משרד הכלכלה פרסם עם השנים היתרים ספציפיים והיתרים כלליים, המאפשרים העסקה בשעות נוספות בתנאים מסויימים המפורטים בהיתרים אלה.
  • ערך זה מפרט את המצבים שבהם מעסיק רשאי להעסיק עובד במשך שעות נוספות, ואת כמות השעות הנוספות המותרת על-פי חוק.
  • חשוב להבחין - השעות שעובדים בהן עד להיקף של יום עבודה מלא (8.6 שעות בשבוע עבודה בן 5 ימים) אינן "שעות נוספות" כמשמעותן בחוק, ולכן עובד זכאי לשכר של שעת עבודה רגילה עבורן.
דוגמה
עובד המועסק 6 שעות בכל יום, נדרש ביום מסויים להישאר לעבוד עוד שעתיים. העובד עבד באותו יום 8 שעות סה"כ, ולכן אינו זכאי לקבל עבור השעתיים האחרונות גמול עבור שעות נוספות, אלא תשלום שכר רגיל.

היתרי העסקה בשעות נוספות

  • על-פי חוק, העסקה בשעות נוספות אסורה ללא אישור משר הכלכלה, למעט במקרים שבהם הותרה במפורש ללא צורך בהיתר מיוחד.
  • היתרים כלליים להעסקה בשעות נוספות שפורסמו על-ידי השר:
  • המקרים שבהם החוק מתיר במפורש העסקה בשעות נוספות, ללא צורך בהיתר מיוחד:
    • תאונה או אירוע בלתי צפוי, כאשר יש לטפל בבעיה דחופה - רק לצורת מניעת הפרעה קשה בתהליך של העבודה.
    • כאשר עובדים במשמרות, ובלבד שלא עובדים יותר משעה נוספת אחת ליום, ושהממוצע ל-3 שבועות לא יעלה על 45 שעות עבודה לשבוע.
    • בהכנת מאזן שנתי, ברישום מלאי או במכירה לפני חג: לא יותר מ-4 שעות נוספות ביום ו-100 שעות בשנה.

מגבלות על העסקה בשעות נוספות

  • לא ניתן להעסיק עובד למעלה מ-12 שעות נוספות בשבוע, ובמפעלים ששבוע העבודה בהם הוא בן 5 ימים - 15 שעות נוספות בשבוע, וזאת ללא היתר של שר הכלכלה.
  • בין שני ימי עבודה חייבת להיות הפסקה של 8 שעות לפחות.
  • נטל ההוכחה לגבי מספר שעות העבודה אשר עבד העובד הוא על המעסיק. נוסף לכך, חייב המעסיק לנהל פנקס שעות עבודה ומנוחה עבור עובדיו.
  • שעות נוספות מחושבות רק על פי אותו יום, ולא ניתן לערוך קיזוז שלהן מיום אחר.
דוגמה
ביום א' עובד עבד מ-08:00 עד 19:00 (סה"כ 11 שעות) והמעסיק מציע לו לצאת למחרת מהעבודה ב-13:00 במקום ב-16:00. העובד עדיין זכאי לקבל שעות נוספות על יום א'.

פטור מעבודה בשעות נוספות לעובדת בהריון

  • חוק עבודת נשים קובע כי עובדת בחודש החמישי להריונה תודיע על כך למעסיקה ומשעשתה כך או משנודע למעסיק על ההריון בדרך אחרת, היא פטורה מעבודה בשעות נוספות ובמנוחה השבועית, מהחודש החמישי להריון ואילך.
  • החוק פוטר עובדת בהריון גם מעבודה במשמרות לילה, אם הודיעה למעסיק בכתב כי היא אינה מסכימה לעבוד בעבודת לילה.
  • למידע נוסף, ראו הגבלת עבודה בהריון.
  • פטור זה אינו חל על עובדת לאחר חופשת לידה. כלומר, לאחר הלידה, אף שהמעסיק חייב להשיב את העובדת לאותם התנאים שבהם עבדה לפני חופשת הלידה, הוא אינו חייב להמשיך לפטור אותה מעבודה בשעות נוספות או ביום המנוחה השבועי ואינו חייב להיעתר לבקשתה לצמצום המשרה.

חשוב לדעת

  • במקרה של העסקה בשעות נוספות ללא היתר, ניתן להגיש תלונה נגד המעסיק ליחידת האכיפה של חוקי העבודה.

הרחבות

ענף הרחבה
עובדי שמירה ואבטחה
עובדים בבתי מלון, בתי הארחה, בתי קפה ומסעדות

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים