(טענות האישה)
מ (טיפול בהטמעת כותרת שכוללת שתופסת בטעות גם את תבנית "הצגת מוקדי שירות")
 
(38 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
+
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|פסק דין}}
{{תקדים משפטי/תחילת טור ימני}}
+
{{תקציר |תוכן=
 
{{דגשים
 
{{דגשים
| מידע = מגורים בבית אבות הנמצא בפיקוח של משרד הרווחה עשויים לשלול את הזכאות ל[[גמלת סיעוד]]
+
| מידע = מגורים בבית אבות הנמצא בפיקוח של [[משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים|משרד הרווחה]] עשויים לשלול את הזכאות ל[[גמלת סיעוד]], אך לא בהכרח, ויש לבדוק את כל הנתונים הרלוונטיים
| חשוב = מגורים בבית אבות הנמצא בפיקוח של משרד הרווחה לא בהכרח שוללים את הזכאות לגמלה, ויש לבדוק את כל הנתונים הרלוונטיים
+
}}
}} <!-- פרמטרים סטנדרטיים: מידע/איסור/חשוב/פיצוי/שאלה/ממשל.  ראו [[תבנית:דגשים]] למידע על אפשרויות הפרמטרים בתבנית -->
+
}}
 
+
{{ראו גם
<!-- הסבר קצר על התקדים המשפטי. -->
+
| [[גמלת סיעוד]]
{{תקדים משפטי/סיום הקדמה}} <!-- תבנית זו דואגת לכך שהכותרת הבאה בתור תתחיל רק מתחת לתוכן העניינים-->
+
| [[תנאי זכאות לגמלת סיעוד]]
 +
| [[זיקנה והזדקנות]]
 +
}}
 +
{{עצם העניין/סיום}}
 +
{{פסק דין/תיבת מידע
 +
|שם=עב"ל פליציה גורה נגד המוסד לביטוח לאומי
 +
|ערכאה=בית הדין הארצי לעבודה
 +
|שופטים=השופטת ורדה וירט ליבנה, השופטת לאה גליקסמן, השופט אילן איטח, נציג ציבור (עובדים) מר יצחק שילון,  נציג ציבור (מעבידים) מר יצחק דויטש
 +
|תיק=עב"ל 33417-10-12
 +
|תאריך=06.02.2013
 +
|קישור=[http://www.humanrights.org.il/articles/פסק%20דין%20%20הזכות%20לגמלת%20סיעוד%20במוסד%20עבל%2033417-10-12%20גורה.doc לקריאת פסק הדין]
 +
}}
 +
<!-- פרמטרים סטנדרטיים: מידע/איסור/חשוב/פיצוי/שאלה/ממשל.  ראו [[תבנית:דגשים]] למידע על אפשרויות הפרמטרים בתבנית -->
  
* [[המוסד לביטוח לאומי]] החליט לשלול מאישה את [[גמלת סיעוד|גמלת הסיעוד]] לאחר שעברה להתגורר בבית אבות הנמצא בפיקוח משרד הרווחה.  
+
<!-- הסבר קצר על פסק הדין. -->
==טענות המוסד לביטוח לאומי==
+
==העובדות==
* המוסד לביטוח לאומי טען כי בית האבות הוא "מוסד סיעודי", ולפי סעיף 227(א) [[חוק הביטוח הלאומי|לחוק]] "מבוטח הנמצא במוסד סיעודי... לא יהיה זכאי לגמלת סיעוד".  
+
* [[המוסד לביטוח לאומי]] החליט לשלול מאישה את [[גמלת סיעוד|גמלת הסיעוד]] לאחר שעברה להתגורר בבית אבות הנמצא בפיקוח [[משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים]].  
* סעיף 223 לחוק קובע כי מוסד סיעודי הוא "מוסד סיעודי או מחלקה סיעודית שבהם מוחזקים ומטופלים אנשים הזקוקים לטיפול, תשושי נפש או תשושים". 
+
===טענות המוסד לביטוח לאומי===
 +
* סעיף 223 [[חוק הביטוח הלאומי|לחוק]] קובע כי מוסד סיעודי הוא "מוסד סיעודי או מחלקה סיעודית שבהם מוחזקים ומטופלים אנשים הזקוקים לטיפול, תשושי נפש או תשושים".
 +
* לטענת המוסד לביטוח לאומי, בית האבות בו שוהה האישה הוא "מוסד סיעודי" ולפי סעיף 227(א) [[חוק הביטוח הלאומי|לחוק]], "מבוטח הנמצא במוסד סיעודי... לא יהיה זכאי לגמלת סיעוד".  
 
* מסיבה זו האישה לא עומדת ב[[תנאי זכאות לגמלת סיעוד|תנאי הזכאות לגמלת סיעוד]].
 
* מסיבה זו האישה לא עומדת ב[[תנאי זכאות לגמלת סיעוד|תנאי הזכאות לגמלת סיעוד]].
 
+
===טענות האישה===
==טענות האישה==
+
* האישה טענה כי אין לראות אותה כמי שמתגוררת במוסד סיעודי או במחלקה סיעודית, ועל כן אין לשלול ממנה את גמלת הסיעוד.
* האישה טענה אין לראות אותה כמי שמתגוררת במוסד סיעודי או במחלקה סיעודית, ועל כן אין לשלול ממנה את גמלת הסיעוד.
+
* לטענתה, בבית האבות שבו היא מתגוררת ישנם שלושה אגפים: אגף תמיכה, אגף דיור מוגן ואגף סיעודי. האישה התגוררה באגף התמיכה ולא באגף הסיעודי וקיימים הבדלים מהותיים בין שני אגפים אלה, שכן:
* לטענתה, בבית האבות שבו היא מתגוררת ישנם שלושה אגפים: אגף תמיכה (שבו גרה המערערת), אגף דיור מוגן ואגף סיעודי. האישה התגוררה באגף התמיכה ולא באגף הסיעודי וקייימים הבדלים מהותיים בין שני אגפים אלה, שכן:
+
# מחלקת תמיכה נמצאת בקומת הכניסה של  הדיור המוגן, ואין כל קשר פיזי או אחר בין מחלקת התמיכה לבין המחלקה הסיעודית;
# מחלקת תמיכה נמצאת בקומת הכניסה של  הדיור המוגן, ואין כל קשר פיזי או אחר בין מחלקת התמיכה לבין המחלקה הסיעודית.
+
# במחלקת תמיכה אין דוכן אחיות ואין חדרים לרופא ואחיות או מקום לטיפולים;
# במחלקת תמיכה אין דוכן אחיות, ואין חדרים לרופא ואחיות או מקום לטיפולים
+
# באגף תמיכה מתגוררים דיירים שאינם מוגדרים כסיעודיים, אך זקוקים לעזרה בחלק [[בדיקת תפקוד לצורך קביעת זכאות לגמלת סיעוד (מבחן תלות ADL)|מפעולות ה- ADL]]. מדובר באנשים שיכולים לעבור מהמיטה לכיסא ומהכיסא לעמידה ומסוגלים להתהלך ולאכול לבדם, אך זקוקים לעזרה חלקית ברחצה או בהלבשה.
# באגף תמיכה מתגוררים דיירים שאינם מוגדרים כסיעודיים, אך יש להם חוסר יכולת ב[[קביעת זכאות לגמלת סיעוד (מבחן תלות ADL)|תפקודי ADL]]. מדובר באנשים שיכולים לעשות מעברים בין מיטה לכיסא, בין הכיסא לעמידה, וזקוקים לעזרה חלקית ברחצה או בהלבשה, והם אוכלים לבד.
+
* יש להבחין בין המחלקה הסיעודית לבין מחלקות אחרות בבית האבות, ואין לראות בכל בית האבות "מוסד סיעודי", אלא רק במחלקה הסיעודית.
  
 
==פסק הדין==
 
==פסק הדין==
 
*בית הדין הארצי לעבודה קיבל את עמדת האישה וקבע כי אסור היה למוסד לביטוח לאומי לשלול ממנה את גמלת הסיעוד.
 
*בית הדין הארצי לעבודה קיבל את עמדת האישה וקבע כי אסור היה למוסד לביטוח לאומי לשלול ממנה את גמלת הסיעוד.
* נימוקי בית הדין:
+
===נימוקי בית הדין:===
:* ניתן לסווג בית אבות כ"מוסד סיעודי" כאשר מרבית דייריו, אף כי לא כולם, זקוקים לסיעוד, תשושי נפש או תשושים. יחד עם זאת '''לא כל בית אבות הינו 'מוסד סיעודי''''. בבתי אבות רבים מתגוררת אוכלוסייה מבוגרת שהינה עצמאית או אינה מגיעה למידת התלות שניתן להגדירה כ'סיעודי'.
+
* ניתן לסווג בית אבות כ"מוסד סיעודי" כאשר מרבית דייריו, אף כי לא כולם, זקוקים לסיעוד, תשושי נפש או תשושים. יחד עם זאת '''לא כל בית אבות הינו 'מוסד סיעודי''''. בבתי אבות רבים מתגוררת אוכלוסייה מבוגרת שהיא עצמאית או שאינה מגיעה למידת התלות המוגדרת כ'סיעודית'.
:* כאשר בית אבות נמצא בפיקוח של משרד הרווחה, הוא חייב להעניק שירותי סיעוד לדייריו, גם אם אינם מתגוררים במחלקת תשושים או במחלקה סיעודית. במקרה כזה אכן ניתן לשקול את שלילת גמלת הסיעוד מדיירי אותו בית אבות שבפיקוח. עם זאת '''שלילת גמלה ממי שמתגורר בבית אבות בפיקוח תהיה כפופה לכך שבית הדין יבחן את ההחלטה של המוסד לביטוח לאומי בדבר סיווג בית האבות כ'מוסד סיעודי' ולבחינת כל שאר הנתונים הרלבנטיים.'''
+
* כאשר בית אבות נמצא בפיקוח של משרד הרווחה, הוא חייב להעניק שירותי סיעוד לדייריו, גם אם אינם מתגוררים במחלקת תשושים או במחלקה סיעודית. במקרה כזה אכן ניתן לשקול את שלילת גמלת הסיעוד מדיירי אותו בית אבות שבפיקוח. עם זאת '''שלילת גמלה ממי שמתגורר בבית אבות בפיקוח תהיה כפופה לכך שבית הדין יבחן את ההחלטה של המוסד לביטוח לאומי בדבר סיווג בית האבות כ'מוסד סיעודי' ולבחינת כל שאר הנתונים הרלבנטיים.'''
:* מדיניות המוסד לביטוח לאומי לפיה די בכך שמבוטח מתגורר ב"בית אבות בפיקוח" על מנת שהוא ייחשב כ"מבוטח הנמצא במוסד סיעודי", וכפועל יוצא מכך נשללת זכאותו לגמלת סיעוד אינה מתיישבת עם הוראות החוק.  
+
* מדיניות המוסד לביטוח לאומי לפיה די בכך שמבוטח מתגורר ב"בית אבות בפיקוח" על מנת שהוא ייחשב כ"מבוטח הנמצא במוסד סיעודי", וכפועל יוצא מכך נשללת זכאותו לגמלת סיעוד אינה מתיישבת עם הוראות החוק.  
:**(גם [http://www.nevo.co.il/Law_word/law06/tak-6083.pdf התקנות] מבחינות בין בית אבות לבין מחלקה סיעודית שתוכו. בין היתר קובעות התקנות כי פתיחת מחלקה סיעודית בתוך בית אבות שנמצא בפיקוח טעונה רשיון של משרד הבריאות, כלומר קיימת הבחנה בין בית האבות לבין המחלקה הסיעודית שבו. מכאן שבית אבות בפיקוח אינו בגדר מוסד סיעודי, וככל שיש בבית אבות בפיקוח "מחלקה סיעודית", מדובר במחלקה נפרדת, הטעונה בנוסף לרישיון מכוח חוק הפיקוח רישיון מאת משרד הבריאות).
+
**(גם [https://www.nevo.co.il/Law_word/law06/tak-6083.pdf התקנות] מבחינות בין בית אבות לבין מחלקה סיעודית שבו. בין היתר קובעות התקנות כי פתיחת מחלקה סיעודית בתוך בית אבות שנמצא בפיקוח טעונה רישיון של משרד הבריאות, כלומר קיימת הבחנה בין בית האבות לבין המחלקה הסיעודית שבו. מכאן שבית אבות בפיקוח אינו בגדר מוסד סיעודי, וככל שיש בבית אבות בפיקוח "מחלקה סיעודית", מדובר במחלקה נפרדת, הטעונה רישיון ממשרד הבריאות, בנוסף לרישיון מכוח חוק הפיקוח).
:* '''לפיכך, אין לאשר מדיניות זו, שתוצאתה שלילה גורפת של זכאות לגמלת סיעוד של ציבור מבוטחים המתגורר בבית אבות בפיקוח. על המוסד לביטוח לאומי לבחון בכל מקרה לגופו אם המבוטח מתגורר ב"מוסד סיעודי" או ב"מחלקה סיעודית".'''
+
* '''לפיכך, אין לאשר מדיניות זו, המביאה לשלילה גורפת של זכאות לגמלת סיעוד של ציבור מבוטחים המתגורר בבית אבות בפיקוח. על המוסד לביטוח לאומי לבחון בכל מקרה לגופו אם המבוטח מתגורר ב"מוסד סיעודי" או ב"מחלקה סיעודית".'''
:* במקרה הספציפי הזה יש לבחון האם אגף התמיכה בו התגוררה האישה הוא בגדר "מוסד סיעודי". בית הדין קבע כי "אגף התמיכה" בבית האבות, שבו מתגוררת המערערת, אינו בגדר "מחלקה סיעודית", בין היתר מהנימוקים הבאים:
+
* במקרה הספציפי הזה יש לבחון האם אגף התמיכה בו התגוררה האישה הוא בגדר "מוסד סיעודי". בית הדין קבע כי "אגף התמיכה" בבית האבות שבו מתגוררת האישה אינו בגדר "מחלקה סיעודית", בין היתר מהנימוקים הבאים:
:*# בבית האבות יש גם "אגף תמיכה" וגם "אגף סיעודי". כלומר, על פני הדברים, המחלקה בה התגוררה המערערת אינה "מחלקה סיעודית".
+
*# בבית האבות יש גם "אגף תמיכה" וגם "אגף סיעודי". כלומר, על פני הדברים, המחלקה בה התגוררה האישה אינה "מחלקה סיעודית".
:*# באגף תמיכה חיים הדיירים חיים עצמאיים עם תמיכה קלה וגם המערערת עצמה מנהלת חיים עצמאיים, מתהלכת בעזרת הליכון, היא צלולה לכל דבר ועניין, מתהלכת בתחומי בית האבות עצמאית.  
+
*# באגף התמיכה חיי הדיירים הם עצמאיים עם תמיכה קלה. גם האישה עצמה מנהלת חיים עצמאיים, מתהלכת עצמאית בעזרת הליכון בתחומי בית האבות והיא צלולה לכל דבר ועניין. הדיירים במחלקת התמיכה אינם מוגדרים כסיעודיים ואינם זקוקים להשגחה במשך 24 שעות, אלא יש ברשותם לחצן מצוקה בו הם יכולים להזעיק עזרה. הם מקבלים סיוע ברחצה והלבשה ובהגשת ארוחות בחדר האוכל.
:*# באגף תמיכה מתגוררים דיירים שאינם מוגדרים כסיעודיים, אך יש להם חוסר יכולת בתפקודי ADL. מדובר באנשים שיכולים לעשות מעברים בין מיטה לכיסא, בין הכיסא לעמידה, וזקוקים לעזרה חלקית ברחצה או בהלבשה, והם אוכלים לבד.  לדיירים המתגוררים באגף התמיכה לא ניתנת השגחה במשך 24 שעות, אלא יש ברשותם לחצן מצוקה בו הם יכולים להזעיק עזרה. הסיוע שניתן לדיירים הוא רחצה והלבשה והגשת ארוחות בחדר האוכל.
 
  
 
== משמעות ==
 
== משמעות ==
* מגורים בבית אבות הנמצא בפיקוח של משרד הרווחה עשויים לשלול את הזכאות לגמלת סיעוד ממי שמתגורר בהם, אך לא בהכרח שוללים את הגמלה.
+
* מגורים בבית אבות הנמצא בפיקוח של משרד הרווחה עשויים לשלול את הזכאות לגמלת סיעוד ממי שמתגורר בהם, אך לא בהכרח.
 
* יש לבחון את שאר הנתונים הרלוונטיים, כגון: המחלקה הספציפית שבה מתגורר מקבל הגמלה, והשירותים שהוא מקבל במסגרת שהותו בבית האבות.  
 
* יש לבחון את שאר הנתונים הרלוונטיים, כגון: המחלקה הספציפית שבה מתגורר מקבל הגמלה, והשירותים שהוא מקבל במסגרת שהותו בבית האבות.  
==חוקים ותקנות==
+
== חקיקה ונהלים ==
* [[חוק הביטוח הלאומי]] - סעיפים 223, 227, 307.
+
* [https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/039_002.htm#Seif226 חוק הביטוח הלאומי] - סעיפים 223, 227, 307.
* [http://www.nevo.co.il/Law_word/law06/tak-6083.pdf‎ תקנות הפיקוח על מעונות (תנאי המגורים וטיפול בזקנים עצמאיים ותשושים במעונות לזקנים) התשס"א – 2001].
+
* [https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/p192k1_020.htm תקנות הפיקוח על מעונות (תנאי המגורים וטיפול בזקנים עצמאיים ותשושים במעונות לזקנים) התשס"א – 2001]
 +
 
 +
<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=זיקנה וקצבאות הביטוח הלאומי}}</noinclude>
  
<!--
+
==גורמי ממשל==
== הרחבות ופרסומים ==
+
{{הטמעת כותרת|זיקנה והזדקנות/גורמי ממשל#רשימת גורמי הממשל בנושא זיקנה וקצבאות הביטוח הלאומי}}
-->
 
  
== מקורות ==
+
== תודות ==
 
* נוסח פסק הדין באדיבות [http://www.humanrights.org.il/main.asp?MainCategoryID=29&CategoryLevel02ID=304 פורטל זכויות האדם של המרכז האקדמי למשפט ועסקים].
 
* נוסח פסק הדין באדיבות [http://www.humanrights.org.il/main.asp?MainCategoryID=29&CategoryLevel02ID=304 פורטל זכויות האדם של המרכז האקדמי למשפט ועסקים].
  
<!--כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!
+
==Metadata==
==endarticle==
 
כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!-->
 
{{תקדים משפטי/סיום טור ימני}}
 
 
 
{{תקדים משפטי/תחילת טור שמאלי}}
 
{{סטטוס | בעבודה}}
 
{{תקדים משפטי/ראו גם
 
| [[גמלת סיעוד]]
 
| [[תנאי זכאות לגמלת סיעוד]]
 
| [[זיקנה והזדקנות]]
 
}}
 
 
 
{{תקדים משפטי/תיבת מידע
 
|שם=עב"ל פליציה גורה נגד המוסד לביטוח לאומי
 
|ערכאה=בית הדין הארצי לעבודה
 
|שופטים=השופטת ורדה וירט ליבנה, השופטת לאה גליקסמן, השופט אילן איטח, נציג ציבור (עובדים) מר יצחק שילון,  נציג ציבור (מעבידים) מר יצחק דויטש
 
|תיק=עב"ל 33417-10-12
 
|תאריך=06.02.2013
 
|קישור=[http://www.humanrights.org.il/articles/%D7%A4%D7%A1%D7%A7%20%D7%93%D7%99%D7%9F%20%20%D7%94%D7%96%D7%9B%D7%95%D7%AA%20%D7%9C%D7%92%D7%9E%D7%9C%D7%AA%20%D7%A1%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%93%20%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%A1%D7%93%20%D7%A2%D7%91%D7%9C%2033417-10-12%20%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%94.doc לקריאת פסק הדין]
 
}}
 
 
 
{{תקדים משפטי/סיום טור שמאלי}}
 
 
 
 
 
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
[[קטגוריה:תקדימים משפטיים]]
+
[[קטגוריה: פסקי דין]]
 +
[[קטגוריה:זיקנה והזדקנות]]
 
[[קטגוריה:סיעוד]]
 
[[קטגוריה:סיעוד]]
[[קטגוריה:זיקנה והזדקנות]]
+
[[קטגוריה:בית אבות]]
 +
[[AR:السكن في بيوت المسنين لا يؤثر سلبياً على استحقاق الحصول على مخصصات التمريض]]

גרסה אחרונה מ־02:26, 20 בפברואר 2019

הקדמה:

מגורים בבית אבות הנמצא בפיקוח של משרד הרווחה עשויים לשלול את הזכאות לגמלת סיעוד, אך לא בהכרח, ויש לבדוק את כל הנתונים הרלוונטיים

פרטי פסק הדין

ערכאה:
בית הדין הארצי לעבודה
מס' תיק:
עב"ל 33417-10-12
תאריך:
06.02.2013

העובדות

טענות המוסד לביטוח לאומי

  • סעיף 223 לחוק קובע כי מוסד סיעודי הוא "מוסד סיעודי או מחלקה סיעודית שבהם מוחזקים ומטופלים אנשים הזקוקים לטיפול, תשושי נפש או תשושים".
  • לטענת המוסד לביטוח לאומי, בית האבות בו שוהה האישה הוא "מוסד סיעודי" ולפי סעיף 227(א) לחוק, "מבוטח הנמצא במוסד סיעודי... לא יהיה זכאי לגמלת סיעוד".
  • מסיבה זו האישה לא עומדת בתנאי הזכאות לגמלת סיעוד.

טענות האישה

  • האישה טענה כי אין לראות אותה כמי שמתגוררת במוסד סיעודי או במחלקה סיעודית, ועל כן אין לשלול ממנה את גמלת הסיעוד.
  • לטענתה, בבית האבות שבו היא מתגוררת ישנם שלושה אגפים: אגף תמיכה, אגף דיור מוגן ואגף סיעודי. האישה התגוררה באגף התמיכה ולא באגף הסיעודי וקיימים הבדלים מהותיים בין שני אגפים אלה, שכן:
  1. מחלקת תמיכה נמצאת בקומת הכניסה של הדיור המוגן, ואין כל קשר פיזי או אחר בין מחלקת התמיכה לבין המחלקה הסיעודית;
  2. במחלקת תמיכה אין דוכן אחיות ואין חדרים לרופא ואחיות או מקום לטיפולים;
  3. באגף תמיכה מתגוררים דיירים שאינם מוגדרים כסיעודיים, אך זקוקים לעזרה בחלק מפעולות ה- ADL. מדובר באנשים שיכולים לעבור מהמיטה לכיסא ומהכיסא לעמידה ומסוגלים להתהלך ולאכול לבדם, אך זקוקים לעזרה חלקית ברחצה או בהלבשה.
  • יש להבחין בין המחלקה הסיעודית לבין מחלקות אחרות בבית האבות, ואין לראות בכל בית האבות "מוסד סיעודי", אלא רק במחלקה הסיעודית.

פסק הדין

  • בית הדין הארצי לעבודה קיבל את עמדת האישה וקבע כי אסור היה למוסד לביטוח לאומי לשלול ממנה את גמלת הסיעוד.

נימוקי בית הדין:

  • ניתן לסווג בית אבות כ"מוסד סיעודי" כאשר מרבית דייריו, אף כי לא כולם, זקוקים לסיעוד, תשושי נפש או תשושים. יחד עם זאת לא כל בית אבות הינו 'מוסד סיעודי'. בבתי אבות רבים מתגוררת אוכלוסייה מבוגרת שהיא עצמאית או שאינה מגיעה למידת התלות המוגדרת כ'סיעודית'.
  • כאשר בית אבות נמצא בפיקוח של משרד הרווחה, הוא חייב להעניק שירותי סיעוד לדייריו, גם אם אינם מתגוררים במחלקת תשושים או במחלקה סיעודית. במקרה כזה אכן ניתן לשקול את שלילת גמלת הסיעוד מדיירי אותו בית אבות שבפיקוח. עם זאת שלילת גמלה ממי שמתגורר בבית אבות בפיקוח תהיה כפופה לכך שבית הדין יבחן את ההחלטה של המוסד לביטוח לאומי בדבר סיווג בית האבות כ'מוסד סיעודי' ולבחינת כל שאר הנתונים הרלבנטיים.
  • מדיניות המוסד לביטוח לאומי לפיה די בכך שמבוטח מתגורר ב"בית אבות בפיקוח" על מנת שהוא ייחשב כ"מבוטח הנמצא במוסד סיעודי", וכפועל יוצא מכך נשללת זכאותו לגמלת סיעוד אינה מתיישבת עם הוראות החוק.
    • (גם התקנות מבחינות בין בית אבות לבין מחלקה סיעודית שבו. בין היתר קובעות התקנות כי פתיחת מחלקה סיעודית בתוך בית אבות שנמצא בפיקוח טעונה רישיון של משרד הבריאות, כלומר קיימת הבחנה בין בית האבות לבין המחלקה הסיעודית שבו. מכאן שבית אבות בפיקוח אינו בגדר מוסד סיעודי, וככל שיש בבית אבות בפיקוח "מחלקה סיעודית", מדובר במחלקה נפרדת, הטעונה רישיון ממשרד הבריאות, בנוסף לרישיון מכוח חוק הפיקוח).
  • לפיכך, אין לאשר מדיניות זו, המביאה לשלילה גורפת של זכאות לגמלת סיעוד של ציבור מבוטחים המתגורר בבית אבות בפיקוח. על המוסד לביטוח לאומי לבחון בכל מקרה לגופו אם המבוטח מתגורר ב"מוסד סיעודי" או ב"מחלקה סיעודית".
  • במקרה הספציפי הזה יש לבחון האם אגף התמיכה בו התגוררה האישה הוא בגדר "מוסד סיעודי". בית הדין קבע כי "אגף התמיכה" בבית האבות שבו מתגוררת האישה אינו בגדר "מחלקה סיעודית", בין היתר מהנימוקים הבאים:
    1. בבית האבות יש גם "אגף תמיכה" וגם "אגף סיעודי". כלומר, על פני הדברים, המחלקה בה התגוררה האישה אינה "מחלקה סיעודית".
    2. באגף התמיכה חיי הדיירים הם עצמאיים עם תמיכה קלה. גם האישה עצמה מנהלת חיים עצמאיים, מתהלכת עצמאית בעזרת הליכון בתחומי בית האבות והיא צלולה לכל דבר ועניין. הדיירים במחלקת התמיכה אינם מוגדרים כסיעודיים ואינם זקוקים להשגחה במשך 24 שעות, אלא יש ברשותם לחצן מצוקה בו הם יכולים להזעיק עזרה. הם מקבלים סיוע ברחצה והלבשה ובהגשת ארוחות בחדר האוכל.

משמעות

  • מגורים בבית אבות הנמצא בפיקוח של משרד הרווחה עשויים לשלול את הזכאות לגמלת סיעוד ממי שמתגורר בהם, אך לא בהכרח.
  • יש לבחון את שאר הנתונים הרלוונטיים, כגון: המחלקה הספציפית שבה מתגורר מקבל הגמלה, והשירותים שהוא מקבל במסגרת שהותו בבית האבות.

חקיקה ונהלים

גורמי ממשל

גורם ממשלתי אתר אינטרנט זכויות ותחומי אחריות
מוקד 6050* - המוסד לביטוח לאומי זכויות בגיל השלישי באתר המוסד לביטוח לאומי זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל, המצב הכלכלי ויכולת התפקוד
מוקד 9696* - המוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי זכויות בגיל השלישי באתר המוסד לביטוח לאומי סיוע מטעם שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם
מוקד 8840* לפניות הציבור אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד 8840* לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי הזכויות.
יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים ותיקים, לסיוע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בבירור זכויות המאושפז, במהלך תקופת האשפוז בבית החולים
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

שי"ל - שירות ייעוץ לאזרח - מוקד טלפוני: 118

אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים שונים
משרד הבריאות

קול הבריאות - מוקד השירות הטלפוני של משרד הבריאות 5400*

הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל
משרד הבינוי והשיכון - מוקד טלפוני בנושא דיור 5442* אתר משרד הבינוי והשיכון סיוע בדיור ומתן פתרונות דיור לקשישים


תודות