הקדמה:

במקרים מסויימים, שיפורטו בהמשך, תיתכן קביעת זכאות לגמלת סיעוד במסלול מהיר על סמך מסמכים רפואיים בלבד וללא צורך לעבור בדיקת תלות
מגיל 90 ומעלה ניתן לעבור בדיקת תפקוד על-ידי רופא גריאטר, במקום מבחן התלות
למידע נוסף, ראו באתר המוסד לביטוח לאומי
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

ככלל, לאחר הגשת תביעה לגמלת סיעוד, נערכת בביתו של התובע בדיקה להערכת תלותו בזולת.

  • קשישים בני 90 ומעלה, רשאים לעבור לפני שיגישו את התביעה הערכה תפקודית על-ידי רופא גריאטר, במקום להיבדק בביתם על-ידי המעריך.
  • בנוסף, תיתכן קביעת זכאות לגמלה במסלול מהיר, על סמך מסמכים רפואיים מפורטים בלבד וללא צורך לעבור בדיקת תלות, לאוכלוסיות שיפורטו להלן.

אוכלוסיית יעד ותנאים מקדימים

  • הזכאות רלוונטית במקרים הבאים בכל סוגי התביעות לגמלת סיעוד (תביעה חדשה, תביעה חוזרת, או בקשה לבדיקה מחדש), למי שצירפו מסמכים רפואיים מפורטים:

מצב רפואי חמור

  • למבוטחים שמצבם הרפואי חמור (פיזית או מנטלית), עשויה להיקבע בהתאם לחומרת המקרה:
    • זכאות קבועה לגמלה ברמה א'.
    • זכאות זמנית או זכאות קבועה לגמלה ברמה ב' או ברמה המקסימלית (רמה ג').

טיפולים או אירועים רפואיים

  • לחולי כליות המטופלים בדיאליזה ניתן לקבוע זכאות לגמלה ברמה א' לצמיתות.
  • זכאות לגמלה זמנית ברמה א' עשויה להיקבע במצבים של תלות רבה בזולת באופן זמני, כגון:
    • ניתוח להחלפת מפרק הירך
    • ניתוח מעקפים וניתוחי בטן
    • שברים וגבס בגפיים
    • אחרי שחרור מאשפוז ממושך
    • קבלת טיפול כימותרפי פעיל (בהתאם לרשימת התרופות המופיעה בחוזר זה ומתעדכנת מעת לעת).

עיוורים בודדים

שלבי ההליך

  • כלל התהליך לקבלת הגמלה מתואר בתרשים הבא:
חישוב הניקוד
על-ידי פקיד התביעות
אישור גמלה זמנית או
גמלה קבועה באחת מרמות גמלת הסיעוד
או
דחיית התביעה
אם הוחמר מצבו של מקבל גמלה ברמות 1-5 (או ברמות א' ו- ב' לפי החוק הישן)
ניתן לבקש בדיקה מחדש


  • במקרה שהתובע אינו מסכים עם תוצאת ההערכה שהתקבלה על סמך המסמכים בלבד, והוא מבקש להיבדק על-ידי מעריך, יישלח אליו מעריך על-מנת לבצע את בדיקת התלות.

פסקי דין

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

גורם ממשלתי אתר אינטרנט זכויות ותחומי אחריות
מוקד 6050* - המוסד לביטוח לאומי זכויות בגיל השלישי באתר המוסד לביטוח לאומי זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל, המצב הכלכלי ויכולת התפקוד
מוקד 9696* - המוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי זכויות בגיל השלישי באתר המוסד לביטוח לאומי סיוע מטעם שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם
מוקד 8840* לפניות הציבור אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד 8840* לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי הזכויות.
יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים ותיקים, לסיוע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בבירור זכויות המאושפז, במהלך תקופת האשפוז בבית החולים
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

שי"ל - שירות ייעוץ לאזרח - מוקד טלפוני: 118

אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים שונים
משרד הבריאות

קול הבריאות - מוקד השירות הטלפוני של משרד הבריאות 5400*

הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל
משרד הבינוי והשיכון - מוקד טלפוני בנושא דיור 5442* אתר משרד הבינוי והשיכון סיוע בדיור ומתן פתרונות דיור לקשישים


חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים