מ (שרון הורנשטיין העביר את הדף משתמשים ששיתפו (share) פוסט מכפיש בפייסבוק, חויבו בתשלום פיצויים לנפגע לשם [[משתמשים ששיתפו (share) פוסט מכפיש בפיי...)
מ (החלפת טקסט – "([א-ת]),([א-ת])" ב־"$1, $2")
 
שורה 34: שורה 34:
 
**כל עוד המשתמש המשתף לא מוסיף מלל ששולל את תוכן הפוסט המקורי, סביר כי משתמש אחר שרואה את השיתוף, יאמין כי המשתמש המשתף מאמין בנכונות הפוסט המקורי.
 
**כל עוד המשתמש המשתף לא מוסיף מלל ששולל את תוכן הפוסט המקורי, סביר כי משתמש אחר שרואה את השיתוף, יאמין כי המשתמש המשתף מאמין בנכונות הפוסט המקורי.
 
<!--**החוק מספק '''הקלה''' במקרה של '''שיתוף''' פוסט בפייסבוק מאחר שמדובר על "חזרה על מה שכבר נאמר", בין היתר:-->
 
<!--**החוק מספק '''הקלה''' במקרה של '''שיתוף''' פוסט בפייסבוק מאחר שמדובר על "חזרה על מה שכבר נאמר", בין היתר:-->
**במקרה של שיתוף תוכן עובדתי, בעיקר אם מדובר בתוכן שהמשתף חושב שהוא אמת,יש לשקול לראות את המשתף כמי שאחריותו פחותה יותר מכותב התוכן המקורי.  
+
**במקרה של שיתוף תוכן עובדתי, בעיקר אם מדובר בתוכן שהמשתף חושב שהוא אמת, יש לשקול לראות את המשתף כמי שאחריותו פחותה יותר מכותב התוכן המקורי.  
 
**הנתבעים חוייבו בפיצוי של 5,000 ש"ח בגין שיתוף הפוסט.
 
**הנתבעים חוייבו בפיצוי של 5,000 ש"ח בגין שיתוף הפוסט.
  

גרסה אחרונה מ־13:26, 16 בספטמבר 2019

הקדמה:

פעולת "שיתוף" (share) לפוסט בפייסבוק, מהווה פרסום לכל דבר ועניין
משתמש בפייסבוק שלוחץ על "שיתוף" לפוסט שיש בו תוכן המהווה לשון הרע, פועל בניגוד לחוק וחשוף לתשלום פיצויים בגין פרסום לשון הרע
פעולת "חיבוב" (like) לפוסט שיש בו לשון הרע, לא מהווה "פרסום לשון הרע" לפי החוק

פרטי פסק הדין

ערכאה:
בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו
מס' תיק:
עא (ת"א) 35757-10-16
תאריך:
16.01.2019
  • חברת הוצאה לאור של עיתון שבועי (מקומון), הגישה תביעה כספית נגד משתמשים שעשו "שיתוף" (share) ו- "חיבוב" (like) לפוסטים בפייסבוק שהכפישו את המקומון.
  • בית משפט השלום, דחה את התביעה של החברה וקבע כי על-אף שהפוסטים עצמם מהווים לשון הרע, פעולת ה"שיתוף" וה"חיבוב" בנוגע לפוסט שנכתב על-ידי משתמש אחר, לא מהווה פרסום לפי החוק.
  • החברה הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי.

הערעור ופסק הדין בבית המשפט המחוזי

  • בית המשפט המחוזי, לאחר שקיבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לסוגיית פרסום לשון הרע ברשתות החברתיות, קיבל את ערעור החברה באופן חלקי וקבע:
    • בפעולת "חיבוב" (like), המשתמש מבקש להביע את דעתו על פוסט מסויים והאפשרות שפעולה זו תביא לחשיפת יתר של הפוסט, אינה וודאית ונקבעת בהתאם לדרכי הפעולה של הרשת החברתית והמשתנים שלה (אלגוריתם) מבלי שלמשתמש יש בהכרח יכולת לשלוט בכך. לכן פעולה זו אינה נחשבת לפרסום לשון הרע.
    • בפעולת "שיתוף" (share), גם מבחינה לשונית, המטרה היא להעביר את הפוסט ולחשוף אותו לאנשים נוספים, באופן אקטיבי שמצריך לחיצה על שני מקשים לפחות.
    • נקבע בפסקי דין קודמים, כי פעולת "תגובה" (comment) לפוסט, יכולה גם כן להיחשב לפרסום לפי חוק איסור לשון הרע.
    • כל עוד המשתמש המשתף לא מוסיף מלל ששולל את תוכן הפוסט המקורי, סביר כי משתמש אחר שרואה את השיתוף, יאמין כי המשתמש המשתף מאמין בנכונות הפוסט המקורי.
    • במקרה של שיתוף תוכן עובדתי, בעיקר אם מדובר בתוכן שהמשתף חושב שהוא אמת, יש לשקול לראות את המשתף כמי שאחריותו פחותה יותר מכותב התוכן המקורי.
    • הנתבעים חוייבו בפיצוי של 5,000 ש"ח בגין שיתוף הפוסט.

משמעות

  • משתמש בפייסבוק שילחץ על "שיתוף" (share) לפוסט שיש בו תוכן המהווה לשון הרע, פועל בניגוד לחוק ועשוי לעמוד לדין או להיתבע בתביעת פיצויים לפי חוק איסור לשון הרע.
  • פעולת "חיבוב" (like) אינה נחשבת לפרסום בהקשר של לשון הרע.

חקיקה ונהלים

תודות

  • נוסח פסק הדין באדיבות אתר "נבו"