(עדכון תבנית:תקציר לפורמט חדש)
מ (החלפת טקסט – "[[קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות" ב־"[[פטור מהמתנה בתור במקומות ציבוריים לאנשים עם מוגבלות נפשית, מוגבלות שכלית או אוטיזם")
שורה 2: שורה 2:
 
{{תקציר |תוכן=
 
{{תקציר |תוכן=
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
| מידע  = בית המשפט קבע, כי נותן שירות ציבורי חייב לספק לפחות קופה (עמדה) אחת לצורך [[קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות|מתן שירות, ללא המתנה בתור, לאנשים עם מוגבלויות]]   
+
| מידע  = בית המשפט קבע, כי נותן שירות ציבורי חייב לספק לפחות קופה (עמדה) אחת לצורך [[פטור מהמתנה בתור במקומות ציבוריים לאנשים עם מוגבלות נפשית, מוגבלות שכלית או אוטיזם|מתן שירות, ללא המתנה בתור, לאנשים עם מוגבלויות]]   
| מידע2=עוד נקבע, כי נותן [[קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות#מהו שירות ציבורי?|שירות ציבורי]] שמספק קופה (עמדה) אחת בלבד לקבלת שירות ללא המתנה בתור, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו
+
| מידע2=עוד נקבע, כי נותן [[פטור מהמתנה בתור במקומות ציבוריים לאנשים עם מוגבלות נפשית, מוגבלות שכלית או אוטיזם#מהו שירות ציבורי?|שירות ציבורי]] שמספק קופה (עמדה) אחת בלבד לקבלת שירות ללא המתנה בתור, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו
 
| חשוב  = <!-- דוגמה: חשוב לדעת -->
 
| חשוב  = <!-- דוגמה: חשוב לדעת -->
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
שורה 13: שורה 13:
 
{{ראו גם  
 
{{ראו גם  
 
| [[אנשים עם מוגבלויות]]
 
| [[אנשים עם מוגבלויות]]
| [[קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות]]
+
| [[פטור מהמתנה בתור במקומות ציבוריים לאנשים עם מוגבלות נפשית, מוגבלות שכלית או אוטיזם]]
 
|[[פטור מתשלום למלווה של אדם עם מוגבלות במקומות ציבוריים]]
 
|[[פטור מתשלום למלווה של אדם עם מוגבלות במקומות ציבוריים]]
 
}}
 
}}
שורה 43: שורה 43:
  
 
== משמעות ==
 
== משמעות ==
* נותן [[קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות#מהו שירות ציבורי?|שירות ציבורי]] מחויב לספק '''לפחות קופה אחת''' (עמדת תשלום) שבה ניתן [[קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות|שירות ללא המתנה בתור]] לאנשים עם מוגבלויות.
+
* נותן [[פטור מהמתנה בתור במקומות ציבוריים לאנשים עם מוגבלות נפשית, מוגבלות שכלית או אוטיזם#מהו שירות ציבורי?|שירות ציבורי]] מחויב לספק '''לפחות קופה אחת''' (עמדת תשלום) שבה ניתן [[פטור מהמתנה בתור במקומות ציבוריים לאנשים עם מוגבלות נפשית, מוגבלות שכלית או אוטיזם|שירות ללא המתנה בתור]] לאנשים עם מוגבלויות.
 
* נותן שירות ציבורי שמספק '''קופה אחת בלבד''' לצורך מתן שירות זה, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו.
 
* נותן שירות ציבורי שמספק '''קופה אחת בלבד''' לצורך מתן שירות זה, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו.
  

גרסה מ־21:47, 18 במרץ 2019

הקדמה:

בית המשפט קבע, כי נותן שירות ציבורי חייב לספק לפחות קופה (עמדה) אחת לצורך מתן שירות, ללא המתנה בתור, לאנשים עם מוגבלויות
עוד נקבע, כי נותן שירות ציבורי שמספק קופה (עמדה) אחת בלבד לקבלת שירות ללא המתנה בתור, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו

פרטי פסק הדין

ערכאה:
בית משפט לתביעות קטנות בירושלים
מס' תיק:
ת"ק 63321-07-17
תאריך:
11.03.2018
אזהרה
פסק דין זה ניתן בבית משפט השלום ואינו מהווה הלכה משפטית מחייבת
פסק דין זה ניתן בבית משפט השלום.
נכון למועד כתיבת פרטי פסק הדין, סוגיה זו טרם נידונה בבית המשפט המחוזי או בבית המשפט העליון,
ולפיכך טרם ניתנה הלכה מחייבת בסוגיה זו.

לבית המשפט הוגשה תביעה במסגרתה בית המשפט נדרש לענות על שתי שאלות עיקריות:

  1. האם נותן שירות ציבורי חייב לספק לאדם עם מוגבלות שירות בלא המתנה בתור, בכל הקופות שברשותו, או די בקופה אחת בלבד?
  2. אם נותן השירות הציבורי מספק קופה אחת בלבד- האם חובה עליו להציב שילוט מתאים המכווין לקופה המונגשת שבה יינתן שירות ללא המתנה בתור?

הרקע העובדתי

  • התובע, אדם עם מוגבלות בעל תעודת נכה, עליה כתוב "פטור מהמתנה בתור", ערך קניות בסופרמרקט.
  • התובע טען, כי ניגש לאחת הקופות (מס' 7) וביקש לממש את זכותו לשלם מבלי להמתין בתור והציג את תעודת הנכה בפני הקופאית.
  • לטענתו, הקופאית סירבה לתת לו שירות ללא המתנה בתור והוא נאלץ לנהל שיחה קולנית עם מנהל הסניף שעמד בקופה הראשית, כ- 15 מטר ממנו שאמר לו להגיע לקופה מס' 1 שהיא הקופה היחידה שניתן בה שירות ללא המתנה בתור לזכאים.
  • טענותיו העיקריות של התובע היו כי הנתבעת הפרה את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בכך שהיא:
    • סיפקה את השירות רק בקופה אחת ולא בכולן.
    • לא הציבה שילוט מכווין לקופה המאפשרת קבלת שירות ללא המתנה בתור.

פסק הדין

  • בית המשפט קיבל את התביעה בחלקה וקבע כי:
    • נותן שירות ציבורי לא חייב לספק שירות ללא המתנה בתור בכל הקופות (עמדות) ומספיק כי בקופה (עמדה) אחת לפחות יינתן השירות לזכאים.
    • אם נותן השירות הציבורי החליט לספק קופה אחת לצורך מתן שירות ללא המתנה בתור, אז חובה עליו להציב שילוט מכווין, גדול וברור לקופה המונגשת.
    • הנתבעת סיפקה קופה אחת המעניקה שירות ללא המתנה בתור, אך לא היה שילוט מתאים המפנה לקופה זו ולכן נפסק לתובע פיצוי בגין כך.

משמעות

  • נותן שירות ציבורי מחויב לספק לפחות קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאנשים עם מוגבלויות.
  • נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד לצורך מתן שירות זה, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו.

חקיקה ונהלים

תודות

  • נוסח פסק הדין באדיבות אתר "נבו".