(הזזת פסקאות לתוך כותרות על חדשות)
 
(30 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|פסק דין}}
+
{{עצם העניין}}
{{תקציר}}
+
{{תקציר |תוכן=
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
| מידע  = בית המשפט קבע, כי נותן שירות ציבורי חייב לספק לפחות קופה (עמדה) אחת לצורך [[קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות|מתן שירות, ללא המתנה בתור, לאנשים עם מוגבלויות]] 
+
| מידע  = בית המשפט קבע כי נותן שירות ציבורי חייב לספק לפחות קופה (עמדה) אחת שתספק [[פטור מהמתנה בתור לאנשים עם מוגבלות|שירות ללא המתנה בתור]] לאנשים עם מוגבלות
| מידע2=נותן שירות ציבורי שמייחד קופה (עמדה) אחת בלבד לקבלת שירות ללא המתנה בתור, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו
+
| מידע2=עוד נקבע כי נותן שירות ציבורי שמספק רק קופה אחת ללא המתנה בתור מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור שמפנה לקופה זו
 
| חשוב  = <!-- דוגמה: חשוב לדעת -->
 
| חשוב  = <!-- דוגמה: חשוב לדעת -->
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
שורה 10: שורה 10:
 
}}
 
}}
  
{{תקציר/סיום}}
+
}}
 
{{ראו גם  
 
{{ראו גם  
| החלף בפורטל האב
+
| [[אנשים עם מוגבלויות]]
| ערכים רלבנטיים נוספים
+
| [[פטור מהמתנה בתור לאנשים עם מוגבלות]]
 +
|[[פטור מתשלום למלווה של אדם עם מוגבלות בכניסה למקום ציבורי]]
 
}}
 
}}
  
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
<!--תיבת מידע חדשה-->{{פסק דין/תיבת מידע
+
{{פסק דין/תיבת מידע
 
|ערכאה= בית משפט לתביעות קטנות בירושלים
 
|ערכאה= בית משפט לתביעות קטנות בירושלים
 
|תיק= ת"ק 63321-07-17
 
|תיק= ת"ק 63321-07-17
 
|תאריך= 11.03.2018  
 
|תאריך= 11.03.2018  
|קישור= [https://www.nevo.co.il/psika_html/shalom/SH-S-17-07-63321-135.htm לחצו כאן לקריאת פסק הדין]
+
|קישור= [https://www.nevo.co.il/psika_html/shalom/SH-S-17-07-63321-135.htm לקריאת פסק הדין]
 
}}
 
}}
 +
{{תבנית:אזהרה/בית משפט השלום}}
 +
לבית המשפט הוגשה תביעה במסגרתה בית המשפט נדרש לענות על שתי שאלות עיקריות:
 +
# האם נותן שירות ציבורי חייב לספק לאנשים עם מוגבלות שירות ללא המתנה בתור בכל הקופות שברשותו, או שמספיקה קופה אחת בלבד?
 +
#אם נותן השירות הציבורי מספק קופה אחת בלבד- האם חובה עליו להציב שילוט מתאים המכווין לקופה המונגשת שבה יינתן שירות ללא המתנה בתור?
 
==הרקע העובדתי==
 
==הרקע העובדתי==
===טענות התובע===
+
* אדם עם מוגבלות בעל [[תעודת נכה]] שרשום עליה "פטור מהמתנה בתור" ערך קניות בסופרמרקט.
* התובע, אדם עם מוגבלות המחזיק בתעודת נכה, עליה כתוב "פטור מהמתנה בתור", ערך קניות באחד מסניפי הנתבעת, חברת רמי לוי שיווק השקמה בע"מ.  
+
* הקונה (התובע) טען כי ניגש לקופה מס' 7, ביקש לממש את זכותו לשלם מבלי להמתין בתור והציג את תעודת הנכה לקופאית.  
*בסיום ליקוט המוצרים, התובע ניגש לאחת הקופות (מס' 7) וביקש לממש את זכותו לשלם בקופה מבלי להמתין בתור והציג את תעודת הנכה בפני הקופאית.  
+
*לטענתו הקופאית סירבה לתת לו שירות ללא המתנה בתור והוא נאלץ לנהל שיחה קולנית עם מנהל הסניף שעמד בקופה הראשית כ-15 מטר ממנו. המנהל אמר לו להגיע לקופה מס' 1 שהייתה הקופה היחידה שסיפקה שירות ללא המתנה בתור לזכאים.  
*הקופאית סירבה לתת לתובע שירות ללא המתנה בתור והתובע נאלץ לנהל שיחה קולנית עם מנהל הסניף שעמד בקופה הראשית, כ- 15 מטר ממנו.  
+
* טענותיו העיקריות של התובע היו כי החנות הפרה את [[חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]] בכך שהיא:  
* מנהל הסניף אמר לתובע להגיע לקופה מס' 1 והסביר לו שרק בקופה זו ניתן שירות ללא תור.
+
** סיפקה את השירות רק בקופה אחת ולא בכולן.  
* התובע טען כי הנתבעת הפרה את חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות בכך ש:  
+
** לא הציבה שילוט מכווין לקופה שמאפשרת קבלת שירות ללא המתנה בתור.
**היא לא הציבה שילוט מכווין לקופה המאפשרת קבלת שירות ללא המתנה.
 
**היא סיפקה את השירות רק בקופה אחת ולא בכולן.  
 
* בנוסף, התובע טען כי מנהל הסניף התייחס אליו בזלזול וכי המוצרים שקנה נשברו ונקרעו וכי הוא סבל מכאבים שמנעו ממנו לתפקד במשך שלושה ימים.  
 
  
===טענות הנתבעת===
+
==פסק הדין==
 +
*בית המשפט קיבל את התביעה בחלקה וקבע כי:
 +
** נותן שירות ציבורי לא חייב לספק שירות ללא המתנה בתור בכל הקופות (העמדות) ומספיק שבקופה אחת יינתן השירות לזכאים.
 +
** נותן שירות ציבורי שהחליט לספק קופה אחת עם שירות ללא המתנה בתור חייב להציב שילוט מכווין, גדול וברור לקופה המונגשת. 
 +
** החנות סיפקה קופה אחת עם שירות ללא המתנה בתור, אך לא היה שילוט מתאים שמפנה לקופה זו ועל כך נפסק לתובע פיצוי.
  
 
== משמעות ==
 
== משמעות ==
<!-- המשמעות לאזרח כפי שמשתמעת מפסק הדין. בסעיף זה אנא הכניסו סיכום תמציתי של עיקרי השלכות פסק הדין. -->
+
* נותן שירות ציבורי מחויב לספק '''לפחות קופה אחת''' (עמדת תשלום) שבה ניתן [[פטור מהמתנה בתור לאנשים עם מוגבלות|שירות ללא המתנה בתור]] לאנשים עם מוגבלות.
 +
* נותן שירות ציבורי שמספק '''קופה אחת בלבד''' ללא המתנה בתור מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור שמפנה לקופה זו.
  
 
+
== מקורות משפטיים ורשמיים ==
== חקיקה ונהלים ==
+
=== חקיקה ונהלים ===
 
*[[חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]]
 
*[[חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]]
<!--== הרחבות ופרסומים ==-->
+
=== תודות ===
== תודות ==
 
 
* נוסח פסק הדין באדיבות אתר "נבו".  
 
* נוסח פסק הדין באדיבות אתר "נבו".  
  
<!--כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!
+
==Metadata==
==endarticle==
 
כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!-->
 
 
 
 
 
 
 
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
[[קטגוריה: פסקי דין]]
+
{{מטא
[[קטגוריה: אנשים עם מוגבלויות]]
+
|סוג ערך =  פסקי דין
 +
|תחום תוכן =  אנשים עם מוגבלויות
 +
}}
 
[[קטגוריה: נגישות]]
 
[[קטגוריה: נגישות]]
 +
[[קטגוריה:נכים]]
 +
[[קטגוריה:נכות]]
 +
[[ar:يجب على مقدم خدمة عامة الذي يوفر شباك متاح للمعاملات (خدمة بلا إنتظار في طابور) لشخص ذي محدودية، أن يضع لافتة كبيرة وواضحة توجه إلى الشباك]]

גרסה אחרונה מ־12:33, 13 ביולי 2022

הקדמה:

בית המשפט קבע כי נותן שירות ציבורי חייב לספק לפחות קופה (עמדה) אחת שתספק שירות ללא המתנה בתור לאנשים עם מוגבלות
עוד נקבע כי נותן שירות ציבורי שמספק רק קופה אחת ללא המתנה בתור מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור שמפנה לקופה זו

פרטי פסק הדין

ערכאה:
בית משפט לתביעות קטנות בירושלים
מס' תיק:
ת"ק 63321-07-17
תאריך:
11.03.2018
אזהרה
פסק דין זה ניתן בבית משפט השלום ואינו מהווה הלכה משפטית מחייבת
פסק דין זה ניתן בבית משפט השלום.
נכון למועד כתיבת פרטי פסק הדין, סוגיה זו טרם נידונה בבית המשפט המחוזי או בבית המשפט העליון,
ולפיכך טרם ניתנה הלכה מחייבת בסוגיה זו.

לבית המשפט הוגשה תביעה במסגרתה בית המשפט נדרש לענות על שתי שאלות עיקריות:

  1. האם נותן שירות ציבורי חייב לספק לאנשים עם מוגבלות שירות ללא המתנה בתור בכל הקופות שברשותו, או שמספיקה קופה אחת בלבד?
  2. אם נותן השירות הציבורי מספק קופה אחת בלבד- האם חובה עליו להציב שילוט מתאים המכווין לקופה המונגשת שבה יינתן שירות ללא המתנה בתור?

הרקע העובדתי

  • אדם עם מוגבלות בעל תעודת נכה שרשום עליה "פטור מהמתנה בתור" ערך קניות בסופרמרקט.
  • הקונה (התובע) טען כי ניגש לקופה מס' 7, ביקש לממש את זכותו לשלם מבלי להמתין בתור והציג את תעודת הנכה לקופאית.
  • לטענתו הקופאית סירבה לתת לו שירות ללא המתנה בתור והוא נאלץ לנהל שיחה קולנית עם מנהל הסניף שעמד בקופה הראשית כ-15 מטר ממנו. המנהל אמר לו להגיע לקופה מס' 1 שהייתה הקופה היחידה שסיפקה שירות ללא המתנה בתור לזכאים.
  • טענותיו העיקריות של התובע היו כי החנות הפרה את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בכך שהיא:
    • סיפקה את השירות רק בקופה אחת ולא בכולן.
    • לא הציבה שילוט מכווין לקופה שמאפשרת קבלת שירות ללא המתנה בתור.

פסק הדין

  • בית המשפט קיבל את התביעה בחלקה וקבע כי:
    • נותן שירות ציבורי לא חייב לספק שירות ללא המתנה בתור בכל הקופות (העמדות) ומספיק שבקופה אחת יינתן השירות לזכאים.
    • נותן שירות ציבורי שהחליט לספק קופה אחת עם שירות ללא המתנה בתור חייב להציב שילוט מכווין, גדול וברור לקופה המונגשת.
    • החנות סיפקה קופה אחת עם שירות ללא המתנה בתור, אך לא היה שילוט מתאים שמפנה לקופה זו ועל כך נפסק לתובע פיצוי.

משמעות

  • נותן שירות ציבורי מחויב לספק לפחות קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאנשים עם מוגבלות.
  • נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד ללא המתנה בתור מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור שמפנה לקופה זו.

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

תודות

  • נוסח פסק הדין באדיבות אתר "נבו".