(הזזת פסקאות לתוך כותרות על חדשות)
 
(23 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|פסק דין}}
+
{{עצם העניין}}
{{תקציר}}
+
{{תקציר |תוכן=
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
| מידע  = בית המשפט קבע, כי נותן שירות ציבורי חייב לספק לפחות קופה (עמדה) אחת לצורך [[קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות|מתן שירות, ללא המתנה בתור, לאנשים עם מוגבלויות]] 
+
| מידע  = בית המשפט קבע כי נותן שירות ציבורי חייב לספק לפחות קופה (עמדה) אחת שתספק [[פטור מהמתנה בתור לאנשים עם מוגבלות|שירות ללא המתנה בתור]] לאנשים עם מוגבלות
| מידע2=נותן שירות ציבורי שמייחד קופה (עמדה) אחת בלבד לקבלת שירות ללא המתנה בתור, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו
+
| מידע2=עוד נקבע כי נותן שירות ציבורי שמספק רק קופה אחת ללא המתנה בתור מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור שמפנה לקופה זו
 
| חשוב  = <!-- דוגמה: חשוב לדעת -->
 
| חשוב  = <!-- דוגמה: חשוב לדעת -->
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
שורה 10: שורה 10:
 
}}
 
}}
  
{{תקציר/סיום}}
+
}}
 
{{ראו גם  
 
{{ראו גם  
| החלף בפורטל האב
+
| [[אנשים עם מוגבלויות]]
| ערכים רלבנטיים נוספים
+
| [[פטור מהמתנה בתור לאנשים עם מוגבלות]]
 +
|[[פטור מתשלום למלווה של אדם עם מוגבלות בכניסה למקום ציבורי]]
 
}}
 
}}
  
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
<!--תיבת מידע חדשה-->{{פסק דין/תיבת מידע
+
{{פסק דין/תיבת מידע
 
|ערכאה= בית משפט לתביעות קטנות בירושלים
 
|ערכאה= בית משפט לתביעות קטנות בירושלים
 
|תיק= ת"ק 63321-07-17
 
|תיק= ת"ק 63321-07-17
 
|תאריך= 11.03.2018  
 
|תאריך= 11.03.2018  
|קישור= [https://www.nevo.co.il/psika_html/shalom/SH-S-17-07-63321-135.htm לחצו כאן לקריאת פסק הדין]
+
|קישור= [https://www.nevo.co.il/psika_html/shalom/SH-S-17-07-63321-135.htm לקריאת פסק הדין]
 
}}
 
}}
 
+
{{תבנית:אזהרה/בית משפט השלום}}
 
לבית המשפט הוגשה תביעה במסגרתה בית המשפט נדרש לענות על שתי שאלות עיקריות:  
 
לבית המשפט הוגשה תביעה במסגרתה בית המשפט נדרש לענות על שתי שאלות עיקריות:  
# האם נותן שירות ציבורי חייב לספק לאדם עם מוגבלות שירות בלא המתנה בתור, בכל הקופות שברשותו, או די בקופה אחת בלבד?  
+
# האם נותן שירות ציבורי חייב לספק לאנשים עם מוגבלות שירות ללא המתנה בתור בכל הקופות שברשותו, או שמספיקה קופה אחת בלבד?  
#אם נותן השירות הציבורי מספק קופה אחת בלבד- האם חובה עליו להציב שילוט מתאים המכווין לקופה המונגשת הנותנת שירות המתנה ללא תור.
+
#אם נותן השירות הציבורי מספק קופה אחת בלבד- האם חובה עליו להציב שילוט מתאים המכווין לקופה המונגשת שבה יינתן שירות ללא המתנה בתור?
 
==הרקע העובדתי==
 
==הרקע העובדתי==
* התובע, אדם עם מוגבלות המחזיק בתעודת נכה, עליה כתוב "פטור מהמתנה בתור", ערך קניות באחד מסניפי הנתבעת, חברת רמי לוי שיווק השקמה בע"מ.  
+
* אדם עם מוגבלות בעל [[תעודת נכה]] שרשום עליה "פטור מהמתנה בתור" ערך קניות בסופרמרקט.
*'''התובע טען''', כי ניגש לאחת הקופות בסניף (מס' 7) וביקש לממש את זכותו לשלם מבלי להמתין בתור והציג את תעודת הנכה בפני הקופאית.  
+
* הקונה (התובע) טען כי ניגש לקופה מס' 7, ביקש לממש את זכותו לשלם מבלי להמתין בתור והציג את תעודת הנכה לקופאית.  
*לטענתו, הקופאית סירבה לתת לו שירות ללא המתנה בתור והוא נאלץ לנהל שיחה קולנית עם מנהל הסניף שעמד בקופה הראשית, כ- 15 מטר ממנו שאמר לו להגיע לקופה מס' 1 שהיא הקופה היחידה שניתן בה שירות ללא המתנה בתור לזכאים.  
+
*לטענתו הקופאית סירבה לתת לו שירות ללא המתנה בתור והוא נאלץ לנהל שיחה קולנית עם מנהל הסניף שעמד בקופה הראשית כ-15 מטר ממנו. המנהל אמר לו להגיע לקופה מס' 1 שהייתה הקופה היחידה שסיפקה שירות ללא המתנה בתור לזכאים.  
* טענותיו העיקריות של התובע היו כי הנתבעת הפרה את [[חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]] בכך שהיא:  
+
* טענותיו העיקריות של התובע היו כי החנות הפרה את [[חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]] בכך שהיא:  
** לא הציבה שילוט מכווין לקופה המאפשרת קבלת שירות ללא המתנה בתור.
+
** סיפקה את השירות רק בקופה אחת ולא בכולן.  
**סיפקה את השירות רק בקופה אחת ולא בכולן.  
+
** לא הציבה שילוט מכווין לקופה שמאפשרת קבלת שירות ללא המתנה בתור.
* בנוסף טען התובע כי נציג הנתבעת התייחס אליו בזלזול, כי המוצרים שרכש נקרעו ונשברו וכי הוא נותר עם כאבים שמנעו ממנו לתפקד במשך 3 ימים.
 
*'''הנתבעת טענה''' מנגד, כי התובע:
 
** לא הציג תעודת נכה וסירב להציגה כשהתבקש.
 
** עמד קרוב מאוד לקופה הראשית (ולא ממרחק של 15 מטר כפי שטען) וכי הוא זה שצעק והתרעם.
 
**היה שרוי תחת השפעת אלכוהול וכי המוצרים שרכש נארזו על ידו כשהם שלמים.  
 
  
 
==פסק הדין==
 
==פסק הדין==
*בית המשפט, לאחר שבחן את טענות הצדדים, צפה במספר סרטוני וידאו שסיפקה הנתבעת ובחן את תכלית החוק והתקנות, קיבל את התביעה בחלקה וקבע כי:  
+
*בית המשפט קיבל את התביעה בחלקה וקבע כי:  
** נותן שירות ציבורי לא חייב לספק שירות ללא המתנה בתור בכל הקופות (עמדות) ומספיק כי בקופה (עמדה) אחת לפחות יינתן השירות לזכאים.  
+
** נותן שירות ציבורי לא חייב לספק שירות ללא המתנה בתור בכל הקופות (העמדות) ומספיק שבקופה אחת יינתן השירות לזכאים.  
** אם נותן השירות הציבורי החליט לספק קופה אחת בלבד המעניקה שירות ללא המתנה בתור, אז חובה עליו להציב שילוט מכווין, גדול וברור לקופה המונגשת.   
+
** נותן שירות ציבורי שהחליט לספק קופה אחת עם שירות ללא המתנה בתור חייב להציב שילוט מכווין, גדול וברור לקופה המונגשת.   
* במקרה הזה, הנתבעת סיפקה קופה אחת המעניקה שירות ללא המתנה בתור, אך לא היה שילוט מתאים המפנה לקופה זו ולכן נפסק לתובע פיצוי.
+
** החנות סיפקה קופה אחת עם שירות ללא המתנה בתור, אך לא היה שילוט מתאים שמפנה לקופה זו ועל כך נפסק לתובע פיצוי.
  
 
== משמעות ==
 
== משמעות ==
* נותן שירות ציבורי מחוייב לספק'''לפחות קופה אחת''' (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאדם עם מוגבלות.  
+
* נותן שירות ציבורי מחויב לספק '''לפחות קופה אחת''' (עמדת תשלום) שבה ניתן [[פטור מהמתנה בתור לאנשים עם מוגבלות|שירות ללא המתנה בתור]] לאנשים עם מוגבלות.
* נותן שירות ציבורי שמספק '''קופה אחת בלבד''' לצורך מתן שירות זה, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו.
+
* נותן שירות ציבורי שמספק '''קופה אחת בלבד''' ללא המתנה בתור מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור שמפנה לקופה זו.
  
== חקיקה ונהלים ==
+
== מקורות משפטיים ורשמיים ==
 +
=== חקיקה ונהלים ===
 
*[[חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]]
 
*[[חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]]
<!--== הרחבות ופרסומים ==-->
+
=== תודות ===
== תודות ==
 
 
* נוסח פסק הדין באדיבות אתר "נבו".  
 
* נוסח פסק הדין באדיבות אתר "נבו".  
  
<!--כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!
+
==Metadata==
==endarticle==
 
כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!-->
 
 
 
 
 
 
 
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
[[קטגוריה: פסקי דין]]
+
{{מטא
[[קטגוריה: אנשים עם מוגבלויות]]
+
|סוג ערך =  פסקי דין
 +
|תחום תוכן =  אנשים עם מוגבלויות
 +
}}
 
[[קטגוריה: נגישות]]
 
[[קטגוריה: נגישות]]
 +
[[קטגוריה:נכים]]
 +
[[קטגוריה:נכות]]
 +
[[ar:يجب على مقدم خدمة عامة الذي يوفر شباك متاح للمعاملات (خدمة بلا إنتظار في طابور) لشخص ذي محدودية، أن يضع لافتة كبيرة وواضحة توجه إلى الشباك]]

גרסה אחרונה מ־12:33, 13 ביולי 2022

הקדמה:

בית המשפט קבע כי נותן שירות ציבורי חייב לספק לפחות קופה (עמדה) אחת שתספק שירות ללא המתנה בתור לאנשים עם מוגבלות
עוד נקבע כי נותן שירות ציבורי שמספק רק קופה אחת ללא המתנה בתור מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור שמפנה לקופה זו

פרטי פסק הדין

ערכאה:
בית משפט לתביעות קטנות בירושלים
מס' תיק:
ת"ק 63321-07-17
תאריך:
11.03.2018
אזהרה
פסק דין זה ניתן בבית משפט השלום ואינו מהווה הלכה משפטית מחייבת
פסק דין זה ניתן בבית משפט השלום.
נכון למועד כתיבת פרטי פסק הדין, סוגיה זו טרם נידונה בבית המשפט המחוזי או בבית המשפט העליון,
ולפיכך טרם ניתנה הלכה מחייבת בסוגיה זו.

לבית המשפט הוגשה תביעה במסגרתה בית המשפט נדרש לענות על שתי שאלות עיקריות:

  1. האם נותן שירות ציבורי חייב לספק לאנשים עם מוגבלות שירות ללא המתנה בתור בכל הקופות שברשותו, או שמספיקה קופה אחת בלבד?
  2. אם נותן השירות הציבורי מספק קופה אחת בלבד- האם חובה עליו להציב שילוט מתאים המכווין לקופה המונגשת שבה יינתן שירות ללא המתנה בתור?

הרקע העובדתי

  • אדם עם מוגבלות בעל תעודת נכה שרשום עליה "פטור מהמתנה בתור" ערך קניות בסופרמרקט.
  • הקונה (התובע) טען כי ניגש לקופה מס' 7, ביקש לממש את זכותו לשלם מבלי להמתין בתור והציג את תעודת הנכה לקופאית.
  • לטענתו הקופאית סירבה לתת לו שירות ללא המתנה בתור והוא נאלץ לנהל שיחה קולנית עם מנהל הסניף שעמד בקופה הראשית כ-15 מטר ממנו. המנהל אמר לו להגיע לקופה מס' 1 שהייתה הקופה היחידה שסיפקה שירות ללא המתנה בתור לזכאים.
  • טענותיו העיקריות של התובע היו כי החנות הפרה את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בכך שהיא:
    • סיפקה את השירות רק בקופה אחת ולא בכולן.
    • לא הציבה שילוט מכווין לקופה שמאפשרת קבלת שירות ללא המתנה בתור.

פסק הדין

  • בית המשפט קיבל את התביעה בחלקה וקבע כי:
    • נותן שירות ציבורי לא חייב לספק שירות ללא המתנה בתור בכל הקופות (העמדות) ומספיק שבקופה אחת יינתן השירות לזכאים.
    • נותן שירות ציבורי שהחליט לספק קופה אחת עם שירות ללא המתנה בתור חייב להציב שילוט מכווין, גדול וברור לקופה המונגשת.
    • החנות סיפקה קופה אחת עם שירות ללא המתנה בתור, אך לא היה שילוט מתאים שמפנה לקופה זו ועל כך נפסק לתובע פיצוי.

משמעות

  • נותן שירות ציבורי מחויב לספק לפחות קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאנשים עם מוגבלות.
  • נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד ללא המתנה בתור מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור שמפנה לקופה זו.

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

תודות

  • נוסח פסק הדין באדיבות אתר "נבו".