הקדמה:

בית המשפט קבע, כי נותן שירות ציבורי חייב לספק לפחות קופה (עמדה) אחת לצורך מתן שירות, ללא המתנה בתור, לאנשים עם מוגבלויות
נותן שירות ציבורי שמייחד קופה (עמדה) אחת בלבד לקבלת שירות ללא המתנה בתור, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

פרטי פסק הדין

ערכאה:
בית משפט לתביעות קטנות בירושלים
מס' תיק:
ת"ק 63321-07-17
תאריך:
11.03.2018

הרקע העובדתי

טענות התובע

  • התובע, אדם עם מוגבלות המחזיק בתעודת נכה, עליה כתוב "פטור מהמתנה בתור", ערך קניות באחד מסניפי הנתבעת, חברת רמי לוי שיווק השקמה בע"מ.
  • בסיום ליקוט המוצרים, התובע ניגש לאחת הקופות (מס' 7) וביקש לממש את זכותו לשלם בקופה מבלי להמתין בתור והציג את תעודת הנכה בפני הקופאית.
  • הקופאית סירבה לתת לתובע שירות ללא המתנה בתור והתובע נאלץ לנהל שיחה קולנית עם מנהל הסניף שעמד בקופה הראשית, כ- 15 מטר ממנו.
  • מנהל הסניף אמר לתובע להגיע לקופה מס' 1 והסביר לו שרק בקופה זו ניתן שירות ללא תור.
  • התובע טען כי הנתבעת הפרה את חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות בכך ש:
    • היא לא הציבה שילוט מכווין לקופה המאפשרת קבלת שירות ללא המתנה.
    • היא סיפקה את השירות רק בקופה אחת ולא בכולן.
  • בנוסף, התובע טען כי מנהל הסניף התייחס אליו בזלזול וכי המוצרים שקנה נשברו ונקרעו וכי הוא סבל מכאבים שמנעו ממנו לתפקד במשך שלושה ימים.

טענות הנתבעת

משמעות

  • נותן שירות ציבורי מחוייב לייחד לפחות קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאדם עם מוגבלות.
  • נותן שירות שמייחד קופה אחת בלבד לצורך מתן שירות זה, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המכוון אין חובה ליתן שירות בלא המתנה בתור בכל הקופות, ודי בכך שבקופה אחת ניתן שירות בלא המתנה בתור לאדם עם מוגבלות.

חקיקה ונהלים

תודות

  • נוסח פסק הדין באדיבות אתר "נבו".