הקדמה:

בית המשפט קבע, כי נותן שירות ציבורי חייב לספק לפחות קופה (עמדה) אחת לצורך מתן שירות, ללא המתנה בתור, לאנשים עם מוגבלויות
נותן שירות ציבורי שמייחד קופה (עמדה) אחת בלבד לקבלת שירות ללא המתנה בתור, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

פרטי פסק הדין

ערכאה:
בית משפט לתביעות קטנות בירושלים
מס' תיק:
ת"ק 63321-07-17
תאריך:
11.03.2018

הרקע העובדתי

  • התובע, אדם עם מוגבלות המחזיק בתעודת נכה, עליה כתוב "פטור מהמתנה בתור", ערך קניות באחד מסניפי הנתבעת, חברת רמי לוי שיווק השקמה בע"מ.
  • התובע טען, כי ניגש לאחת הקופות בסניף (מס' 7) וביקש לממש את זכותו לשלם מבלי להמתין בתור והציג את תעודת הנכה בפני הקופאית.
  • לטענתו, הקופאית סירבה לתת לו שירות ללא המתנה בתור והוא נאלץ לנהל שיחה קולנית עם מנהל הסניף שעמד בקופה הראשית, כ- 15 מטר ממנו שאמר לו להגיע לקופה מס' 1 שהיא הקופה היחידה שניתן בה שירות ללא המתנה בתור לזכאים.
  • טענותיו העיקריות של התובע היו כי הנתבעת הפרה את חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות בכך שהיא:
    • לא הציבה שילוט מכווין לקופה המאפשרת קבלת שירות ללא המתנה ו
    • סיפקה את השירות רק בקופה אחת ולא בכולן.
  • בנוסף טען התובע כי נציג הנתבעת התייחס אליו בזלזול, כי המוצרים שרכש נקרעו ונשברו וכי הוא נותר עם כאבים שמנעו ממנו לתפקד במשך 3 ימים.
  • הנתבעת טענה מנגד, כי התובע:
    • לא הציג תעודת נכה וסירב להציגה כשהתבקש.
    • עמד קרוב מאוד לקופה הראשית (ולא ממרחק של 15 מטר כפי שטען), צעק והתרעם.

טענות הנתבעת

משמעות

  • נותן שירות ציבורי מחוייב לספקלפחות קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאדם עם מוגבלות.
  • נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד לצורך מתן שירות זה, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו.

חקיקה ונהלים

תודות

  • נוסח פסק הדין באדיבות אתר "נבו".