מ (מועדי הגשת בקשה לשנת הלימודים תשע"ד)
(עדכון תאריכים לשנה"ל הבאה. כרגע לא ברור אם הזכאות כוללת את חודש יולי)
שורה 2: שורה 2:
 
{{תקציר}}
 
{{תקציר}}
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
| מידע  = משרד הבריאות מממן סייעות רפואיות לילדים בעלי צרכים בריאותיים מיוחדים הלומדים בחינוך הרגיל
+
| מידע  = משרד הבריאות מממן סייעות רפואיות לילדים עם צרכים בריאותיים מיוחדים הלומדים בחינוך הרגיל
 
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
 
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
 
| חשוב  = יש לחדש את הבקשה לסיוע מידי שנה ולצרף מסמכים עדכניים
 
| חשוב  = יש לחדש את הבקשה לסיוע מידי שנה ולצרף מסמכים עדכניים
שורה 33: שורה 33:
 
===טיפולים פולשניים בשגרה===
 
===טיפולים פולשניים בשגרה===
 
* תלמידים הזקוקים, על פי אישור מרופא, לאחת מהפעולות הבאות:
 
* תלמידים הזקוקים, על פי אישור מרופא, לאחת מהפעולות הבאות:
# מתן חמצן
+
** מתן חמצן
# שאיבת הפרשות דרך טרכאוסטום
+
** שאיבת הפרשות דרך טרכאוסטום
# צנתור שלפוחית השתן
+
** צנתור שלפוחית השתן
# הזנה דרך זונדה/גסטרוסטום
+
** הזנה דרך זונדה/גסטרוסטום
# ביצוע בדיקה בדקירה של רמת הסוכר והזרקת אינסולין ([[סוכרת נעורים|לילדים סוכרתיים]])
+
** ביצוע בדיקה בדקירה של רמת הסוכר והזרקת אינסולין (לילדים [[סוכרת נעורים|סוכרתיים]])
# חיבור וניתוק ממכונת הנשמה לצורך שאיבת הפרשות.
+
** חיבור וניתוק ממכונת הנשמה לצורך שאיבת הפרשות.
# החזרת קנולה למקומה (אם היא פעולה מצילת חיים).
+
** החזרת קנולה למקומה (אם היא פעולה מצילת חיים).
  
 
=== השגחה למניעת מצב מסכן חיים ===
 
=== השגחה למניעת מצב מסכן חיים ===
 
* תלמידים הזקוקים להשגחה בשל מחלה קשה במיוחד, על פי אבחנה של רופא מומחה בתחום בלבד (אלרגולוג ילדים, נוירולוג ילדים) ודוח פסיכוסוציאלי, במקרים הבאים:
 
* תלמידים הזקוקים להשגחה בשל מחלה קשה במיוחד, על פי אבחנה של רופא מומחה בתחום בלבד (אלרגולוג ילדים, נוירולוג ילדים) ודוח פסיכוסוציאלי, במקרים הבאים:
:# אלרגיה מסכנת חיים למזונות עם תיעוד ברור של חומרת התגובה לחלב, בוטנים, אגוזים, שומשום או דגים עם תיעוד של '''אחד משני המקרים הבאים''':
+
** [[אפילפסיה]] לא מאוזנת - יותר משני התקפים בחודש מסוג אפילפסיה מיוקלונית או אפילפסיה כללית עם התקפים קשים ("גראנד מאל") שמביאים לנפילה.
:#* תגובה אנפילקטית קשה בעבר שכללה מעורבות דרכי נשימה ו/או ירידת לחץ דם והצריכה פניה וטיפול בבית חולים.
+
** הפרעת קרישה חמורה מסכנת חיים עם נטייה לדמם לא מבוקר ([[המופיליה]], מקרים המטולוגיים חמורים וחריגים).
:#* [[אסתמה (גנחת הסימפונות)|אסתמה]] אלרגית המעלה את הסיכון העתידי לתגובה אנפילקטית מסכנת חיים.
+
** מצב אחרי השתלת קוצב לב או השתלת ICD (בילדים בגיל גן).
:# [[אפילפסיה]] לא מאוזנת - יותר משני התקפים בחודש מסוג אפילפסיה מיוקלונית או אפילפסיה כללית עם התקפים קשים ("גראנד מאל") שמביאים לנפילה.
+
** אלרגיה מסכנת חיים למזונות עם תיעוד ברור של חומרת התגובה לחלב, בוטנים, אגוזים, שומשום או דגים עם תיעוד של '''אחד משני המקרים הבאים''':
:# הפרעת קרישה חמורה מסכנת חיים עם נטייה לדמם לא מבוקר ([[המופיליה]], מקרים המטולוגיים חמורים וחריגים).
+
*** תגובה אנפילקטית קשה בעבר שכללה מעורבות דרכי נשימה ו/או ירידת לחץ דם והצריכה פניה וטיפול בבית חולים.
:# מצב אחרי השתלת קוצב לב או השתלת ICD (בילדים בגיל גן).
+
*** [[אסתמה (גנחת הסימפונות)|אסתמה]] אלרגית המעלה את הסיכון העתידי לתגובה אנפילקטית מסכנת חיים.
  
 
===מצבים חריגים===
 
===מצבים חריגים===
שורה 55: שורה 55:
 
== מי לא זכאי? ==
 
== מי לא זכאי? ==
 
* לא נכללות בזכאות האוכלוסיות הבאות:
 
* לא נכללות בזכאות האוכלוסיות הבאות:
:* תלמידים הלומדים במסגרות של החינוך המיוחד ‏או [[שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה|משולבים]] בכיתות (שילוב או רגילות) בחינוך הרגיל.
+
** תלמידים הלומדים במסגרות של החינוך המיוחד ‏או [[שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה|משולבים]] בכיתות (שילוב או רגילות) בחינוך הרגיל.
:* תלמידים הסובלים ממצבי בריאות מחלתיים או זקוקים להשגחה מונעת. לדוגמה: רגישות יתר למזון, [[פסוריאזיס|ספחת (פסוריאזיס)]], [[סיסטיק פיברוזיס (CF) |סיסטיק פיברוזיס]], מחלות מעי דלקתיות, [[איידס (תסמונת הכשל החיסוני הנרכש)|איידס]] וילדים אחרי ‏ניתוחים, השתלות [[כימותרפיה|וטיפולים כימותרפיים]]. משרד החינוך הוציא חוזרים המפרטים כיצד על הצוות לנהוג במקרים אלו ובכל בי"ס צריך להיות מורה הבקיא בהגשת עזרה ראשונה.
+
** תלמידים הסובלים ממצבי בריאות מחלתיים או זקוקים להשגחה מונעת. לדוגמה: רגישות יתר למזון, [[פסוריאזיס|ספחת (פסוריאזיס)]], [[סיסטיק פיברוזיס (CF) |סיסטיק פיברוזיס]], מחלות מעי דלקתיות, [[איידס (תסמונת הכשל החיסוני הנרכש)|איידס]] וילדים אחרי ‏ניתוחים, השתלות [[כימותרפיה|וטיפולים כימותרפיים]]. משרד החינוך הוציא חוזרים המפרטים כיצד על הצוות לנהוג במקרים אלו ובכל בי"ס צריך להיות מורה הבקיא בהגשת עזרה ראשונה.
:* ילדים הזקוקים לסיוע ב-ADL‏ (הלבשה, האכלה, ניידות, שימוש בשירותים - לרבות החלפת ‏חיתולים ושקיות סטומה).
+
** ילדים הזקוקים לסיוע ב-ADL‏ (הלבשה, האכלה, ניידות, שימוש בשירותים - לרבות החלפת ‏חיתולים ושקיות סטומה).
:* ילדים המקבלים השתתפות במימון הסייעת מגורם אחר (כגון משרד החינוך או חברת ביטוח).‏
+
** ילדים המקבלים השתתפות במימון הסייעת מגורם אחר (כגון משרד החינוך או חברת ביטוח).‏
  
 
== תהליך מימוש הזכות ==
 
== תהליך מימוש הזכות ==
 
* יש לפנות למחלקת החינוך ברשות המקומית שבה נמצא המוסד החינוכי עם המסמכים הבאים:‏  
 
* יש לפנות למחלקת החינוך ברשות המקומית שבה נמצא המוסד החינוכי עם המסמכים הבאים:‏  
# חוות דעת רפואית עדכנית בצירוף טופס הנחיות לפעולות טיפוליות בזמן הלימודים‏.
+
**חוות דעת רפואית עדכנית בצירוף טופס הנחיות לפעולות טיפוליות בזמן הלימודים‏.
# דוח פסיכוסוציאלי מעו"ס המרפאה המטפלת בילד או עו"ס/פסיכולוג/יועצת חינוכית המכיר את ‏הילד והמשפחה.
+
** דוח פסיכוסוציאלי מעו"ס המרפאה המטפלת בילד או עו"ס/פסיכולוג/יועצת חינוכית המכיר את ‏הילד והמשפחה.
# אישור על קבלת [[גמלת ילד נכה]].
+
** אישור על קבלת [[גמלת ילד נכה]].
 
* יש לציין אם קיים מקור כספי נוסף להעסקת הסייעת לתלמיד (כגון משרד החינוך או הרווחה)‏.
 
* יש לציין אם קיים מקור כספי נוסף להעסקת הסייעת לתלמיד (כגון משרד החינוך או הרווחה)‏.
 
* המועצה המקומית תעביר את הבקשה למשרד החינוך, ולאחר מכן תתכנס וועדה בין משרדית של משרד החינוך, משרד הבריאות ומשרד הרווחה, שבה יוחלט על מספר שעות הסייעת לתלמיד.
 
* המועצה המקומית תעביר את הבקשה למשרד החינוך, ולאחר מכן תתכנס וועדה בין משרדית של משרד החינוך, משרד הבריאות ומשרד הרווחה, שבה יוחלט על מספר שעות הסייעת לתלמיד.
שורה 70: שורה 70:
 
* הדרכת הסייעת היא באחריות הרשות המקומית ותתקיים במרפאות המקצועיות שבהן התלמיד מטופל, בשיתוף פעולה עם ההורים.
 
* הדרכת הסייעת היא באחריות הרשות המקומית ותתקיים במרפאות המקצועיות שבהן התלמיד מטופל, בשיתוף פעולה עם ההורים.
 
* יש לחדש את הפניה מידי שנה ולצרף מסמכים עדכניים.
 
* יש לחדש את הפניה מידי שנה ולצרף מסמכים עדכניים.
=== מועדי הגשת בקשה לשנת הלימודים תשע"ה ===
 
* מועדי הגשת הבקשות לשנת הלימודים תשע"ה הם:
 
** 01.06.2014 - 30.06.2014.
 
** 01.08.2014 - 10.08.2014.
 
** 01.01.2015 - 15.01.2015.
 
  
== חשוב לדעת ==
+
=== הגשת בקשה לשנת הלימודים תשע"ו ===
 +
* מועדי הגשת הבקשות לשנת הלימודים תשע"ו הם:
 +
** 01.03.2015 - 15.04.2015
 +
** 01.07.2015 - 10.07.2015
 +
** 01.01.2016 - 15.01.2016
 +
* לא ניתן להגיש בקשות במועדים אחרים, למעט במקרים של תלמידים החולים ב[[סוכרת נעורים]].
 +
 
 +
<!--== חשוב לדעת ==
 
* המימון לסייעת נמשך לכל אורך שנת הלימודים וחודש יולי.
 
* המימון לסייעת נמשך לכל אורך שנת הלימודים וחודש יולי.
<!--
 
 
== פסקי דין ==
 
== פסקי דין ==
 
-->
 
-->
  
 
== ארגוני סיוע ==
 
== ארגוני סיוע ==
 +
* [[קול הזכויות]]
 
* [[קשר]] - הבית של המשפחות המיוחדות.
 
* [[קשר]] - הבית של המשפחות המיוחדות.
 
* [[האגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) בישראל]].
 
* [[האגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) בישראל]].
שורה 90: שורה 92:
 
* [[משרד החינוך]]
 
* [[משרד החינוך]]
 
*מרכז השלטון המקומי
 
*מרכז השלטון המקומי
<!--
+
 
 
== חקיקה ונהלים ==
 
== חקיקה ונהלים ==
 +
* [http://cms.education.gov.il/educationcms/applications/mankal/etsmedorim/2/2-2/horaotkeva/k-2012-1b-2-2-76.htm חוזר מנכ"ל משרד החינוך תשעב/1(ב) 01.09.2011] - סייעות רפואיות בחינוך הרגיל
 +
* [http://www.health.gov.il/hozer/mk11_2013.pdf חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מס' 11/13 מיום 11.08.2013] - מלווה אישי לתלמיד עם צרכים רפואיים ייחודיים בחינוך הרגיל (סייעת רפואית)
 +
* [http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Mazkirut_Pedagogit/Briut/BriutTalmid/sayaot/TofesSayaot.htm  נוהל הגשת בקשה למלווה אישי לתלמיד למטרות טיפוליות (סייעות רפואיות) לתלמידים בחינוך הרגיל לשנת הלימודים תשע"ו]
 +
 
== הרחבות ופרסומים ==
 
== הרחבות ופרסומים ==
-->
+
*[http://www.allrights.co.il/%D7%A1%D7%99%D7%99%D7%A2%D7%AA-%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%90%D7%99%D7%AA-%D7%90%D7%95-%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%AA סייעת רפואית] באתר קול הזכויות
 
+
* [http://makom-m.cet.ac.il/pages/item.asp?item=1554 מלווה אישי למטרות טיפוליות לילדי החינוך הרגיל (סייעת רפואית)] באתר מקום מיוחד - "קשר" הבית של המשפחות המיוחדות
== מקורות ==
 
* אתר [http://makom-m.cet.ac.il/pages/item.asp?item=1554 מקום מיוחד - "קשר" הבית של המשפחות המיוחדות]
 
* [http://cms.education.gov.il/educationcms/applications/mankal/etsmedorim/2/2-2/horaotkeva/k-2012-1b-2-2-76.htm חוזר מנכ"ל משרד החינוך תשעב/1(ב) 01.09.2011] - סייעות רפואיות בחינוך הרגיל.
 
* [http://www.health.gov.il/hozer/mk11_2013.pdf חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מס' 11/13 מיום 11.08.2013] - מלווה אישי לתלמיד עם צרכים רפואיים ייחודיים בחינוך הרגיל (סייעת רפואית).
 
  
 
<!--כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!
 
<!--כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!

גרסה מ־16:54, 30 ביוני 2015

הקדמה:

משרד הבריאות מממן סייעות רפואיות לילדים עם צרכים בריאותיים מיוחדים הלומדים בחינוך הרגיל
יש לחדש את הבקשה לסיוע מידי שנה ולצרף מסמכים עדכניים
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

ילדים הלומדים במסגרות של החינוך הרגיל זכאים לתמיכה של סייעת רפואית במצבים הבאים:

  1. צורך בטיפול פולשני בשגרה
  2. צורך בהשגחה למניעת מצבים מסכני חיים
  3. מצבי בריאות חריגים
  • מימון הסייעת הרפואית נעשה בידי ‏משרד הבריאות, והרשות המקומית היא המעסיקה של הסייעת בפועל.
  • ילד שיימצא זכאי לסיוע יוכל לקבל עד 30 שעות שבועיות על פי החלטת ועדה של משרד הבריאות.

מי זכאי?

  • ילדים מגיל חינוך חובה (גיל 3) ועד לגיל בו הם מגיעים לעצמאות טיפולית (גיל 10-9), הזקוקים לטיפול או השגחה רפואיים במהלך שעות הלימודים, בשל אחד מאלה:

טיפולים פולשניים בשגרה

  • תלמידים הזקוקים, על פי אישור מרופא, לאחת מהפעולות הבאות:
    • מתן חמצן
    • שאיבת הפרשות דרך טרכאוסטום
    • צנתור שלפוחית השתן
    • הזנה דרך זונדה/גסטרוסטום
    • ביצוע בדיקה בדקירה של רמת הסוכר והזרקת אינסולין (לילדים סוכרתיים)
    • חיבור וניתוק ממכונת הנשמה לצורך שאיבת הפרשות.
    • החזרת קנולה למקומה (אם היא פעולה מצילת חיים).

השגחה למניעת מצב מסכן חיים

  • תלמידים הזקוקים להשגחה בשל מחלה קשה במיוחד, על פי אבחנה של רופא מומחה בתחום בלבד (אלרגולוג ילדים, נוירולוג ילדים) ודוח פסיכוסוציאלי, במקרים הבאים:
    • אפילפסיה לא מאוזנת - יותר משני התקפים בחודש מסוג אפילפסיה מיוקלונית או אפילפסיה כללית עם התקפים קשים ("גראנד מאל") שמביאים לנפילה.
    • הפרעת קרישה חמורה מסכנת חיים עם נטייה לדמם לא מבוקר (המופיליה, מקרים המטולוגיים חמורים וחריגים).
    • מצב אחרי השתלת קוצב לב או השתלת ICD (בילדים בגיל גן).
    • אלרגיה מסכנת חיים למזונות עם תיעוד ברור של חומרת התגובה לחלב, בוטנים, אגוזים, שומשום או דגים עם תיעוד של אחד משני המקרים הבאים:
      • תגובה אנפילקטית קשה בעבר שכללה מעורבות דרכי נשימה ו/או ירידת לחץ דם והצריכה פניה וטיפול בבית חולים.
      • אסתמה אלרגית המעלה את הסיכון העתידי לתגובה אנפילקטית מסכנת חיים.

מצבים חריגים

  • תלמיד שחוות דעת רפואית וחוות דעת פסיכוסוציאלית מצביעות על מצבו הבריאותי המסוכן או על חשש לסיכון חייו.

מי לא זכאי?

  • לא נכללות בזכאות האוכלוסיות הבאות:
    • תלמידים הלומדים במסגרות של החינוך המיוחד ‏או משולבים בכיתות (שילוב או רגילות) בחינוך הרגיל.
    • תלמידים הסובלים ממצבי בריאות מחלתיים או זקוקים להשגחה מונעת. לדוגמה: רגישות יתר למזון, ספחת (פסוריאזיס), סיסטיק פיברוזיס, מחלות מעי דלקתיות, איידס וילדים אחרי ‏ניתוחים, השתלות וטיפולים כימותרפיים. משרד החינוך הוציא חוזרים המפרטים כיצד על הצוות לנהוג במקרים אלו ובכל בי"ס צריך להיות מורה הבקיא בהגשת עזרה ראשונה.
    • ילדים הזקוקים לסיוע ב-ADL‏ (הלבשה, האכלה, ניידות, שימוש בשירותים - לרבות החלפת ‏חיתולים ושקיות סטומה).
    • ילדים המקבלים השתתפות במימון הסייעת מגורם אחר (כגון משרד החינוך או חברת ביטוח).‏

תהליך מימוש הזכות

  • יש לפנות למחלקת החינוך ברשות המקומית שבה נמצא המוסד החינוכי עם המסמכים הבאים:‏
    • חוות דעת רפואית עדכנית בצירוף טופס הנחיות לפעולות טיפוליות בזמן הלימודים‏.
    • דוח פסיכוסוציאלי מעו"ס המרפאה המטפלת בילד או עו"ס/פסיכולוג/יועצת חינוכית המכיר את ‏הילד והמשפחה.
    • אישור על קבלת גמלת ילד נכה.
  • יש לציין אם קיים מקור כספי נוסף להעסקת הסייעת לתלמיד (כגון משרד החינוך או הרווחה)‏.
  • המועצה המקומית תעביר את הבקשה למשרד החינוך, ולאחר מכן תתכנס וועדה בין משרדית של משרד החינוך, משרד הבריאות ומשרד הרווחה, שבה יוחלט על מספר שעות הסייעת לתלמיד.
  • משרד הבריאות ידאג להעברת התשלום לגזברות הרשות ‏המקומית. ‏
  • הדרכת הסייעת היא באחריות הרשות המקומית ותתקיים במרפאות המקצועיות שבהן התלמיד מטופל, בשיתוף פעולה עם ההורים.
  • יש לחדש את הפניה מידי שנה ולצרף מסמכים עדכניים.

הגשת בקשה לשנת הלימודים תשע"ו

  • מועדי הגשת הבקשות לשנת הלימודים תשע"ו הם:
    • 01.03.2015 - 15.04.2015
    • 01.07.2015 - 10.07.2015
    • 01.01.2016 - 15.01.2016
  • לא ניתן להגיש בקשות במועדים אחרים, למעט במקרים של תלמידים החולים בסוכרת נעורים.


ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים