שורה 108: שורה 108:
 
* [http://www.health.gov.il/hozer/mk11_2013.pdf חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מס' 11/13 מיום 01.09.2013] - מלווה אישי לתלמיד עם צרכים רפואיים ייחודיים בחינוך הרגיל (סייעת רפואית)
 
* [http://www.health.gov.il/hozer/mk11_2013.pdf חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מס' 11/13 מיום 01.09.2013] - מלווה אישי לתלמיד עם צרכים רפואיים ייחודיים בחינוך הרגיל (סייעת רפואית)
 
* [http://www.health.gov.il/hozer/mk48_2009.pdf חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מס' 48/09 מיום 20.12.2009] - מתן אישור למלווה אישי לביצוע פעולות טיפוליות - תיקון
 
* [http://www.health.gov.il/hozer/mk48_2009.pdf חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מס' 48/09 מיום 20.12.2009] - מתן אישור למלווה אישי לביצוע פעולות טיפוליות - תיקון
* [http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Mazkirut_Pedagogit/Briut/BriutTalmid/sayaot/TofesSayaot.htm  נוהל הגשת בקשה למלווה אישי לתלמיד למטרות טיפוליות (סייעות רפואיות) לתלמידים בחינוך הרגיל לשנת הלימודים תשע"ו]
+
* [http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Mazkirut_Pedagogit/Briut/BriutTalmid/sayaot/TofesSayaot.htm  נוהל הגשת בקשה למלווה אישי לתלמיד למטרות טיפוליות (סייעות רפואיות) לתלמידים בחינוך הרגיל]
  
 
== הרחבות ופרסומים ==
 
== הרחבות ופרסומים ==

גרסה מ־11:54, 16 באוגוסט 2016

הקדמה:

משרד הבריאות מממן סייעות רפואיות לילדים עם צרכים בריאותיים מיוחדים הלומדים בחינוך הרגיל
יש לחדש את הבקשה לסיוע מדי שנה ולצרף מסמכים עדכניים
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

ילדים הלומדים במסגרות של החינוך הרגיל זכאים לתמיכה של סייעת רפואית במצבים הבאים:

  1. צורך בטיפול פולשני בשגרה
  2. צורך בהשגחה למניעת מצבים מסכני חיים
  3. מצבי בריאות חריגים
  • מימון הסייעת הרפואית נעשה בידי ‏משרד הבריאות, והרשות המקומית היא המעסיקה של הסייעת בפועל.
  • ילד שיימצא זכאי לסיוע יוכל לקבל עד 30 שעות שבועיות על פי החלטת ועדה של משרד הבריאות.

מי זכאי?

  • ילדים מגיל הכניסה לגן ילדים עירוני (גיל 3) ועד לגיל שבו הם מגיעים לעצמאות טיפולית, הזקוקים לטיפול או השגחה רפואיים במהלך שעות הלימודים, בשל אחד מאלה:

טיפולים פולשניים בשגרה

  • תלמידים הזקוקים, על פי אישור מרופא, לאחת מהפעולות הבאות:
    • מתן חמצן
    • שאיבת הפרשות דרך טרכאוסטום
    • צנתור שלפוחית השתן
    • הזנה דרך זונדה/גסטרוסטום
    • ניטור רמת הסוכר והזרקת אינסולין לילדים סוכרתיים
    • ביצוע בדיקה בדקירה של רמת הסוכר והזרקת אינסולין (לילדים)

השגחה למניעת מצב מסכן חיים

  • תלמידים הזקוקים להשגחה בשל מחלה קשה במיוחד על פי אישור של רופא מומחה בתחום בלבד (אלרגולוג ילדים, נוירולוג ילדים), במקרים הבאים:
    • אלרגיה מסכנת חיים למזונות שהתלמיד עלול להיחשף להם תוך כדי שהותו במוסד החינוכי - חלב, בוטנים, ביצים, סומסום אגוזים ודגים, עם לפחות אחד מאלה:
      • תיעוד ברור של תגובה אנפילקטית קשה בעבר שכללה מעורבות דרכי נשימה ו/או ירידת לחץ דם והצריכה פנייה וטיפול בבית חולים
      • תיעוד ברור של תגובה אלרגית בעלת פוטנציאל מסכן חיים עם רקע מתועד של אסתמה עם התלקחות בשנה האחרונה, או של טיפול מונע קבוע.
    • אפילפסיה כללית לא מאוזנת (כלומר יותר משני התקפים בחודש), מסוג אפילפסיה מיוקלונית או אפילפסיה כללית, עם התקפים קשים ("גראנד מאל") שמביאים לנפילה.
    • הפרעת קרישה חמורה עם נטייה לדמם לא מבוקר (המופיליה, מקרים המטולוגיים חמורים וחריגים).
    • סכנת חיים מיידית מפגיעה פיזית כמו במצב שלאחר השתלת קוצב לב או השתלות איברים.

מצבים חריגים

  • תלמיד שחוות דעת רפואית וחוות דעת פסיכוסוציאלית מצביעות על מצבו הבריאותי המסוכן או על חשש לסיכון חייו.

מי לא זכאי?

  • לא נכללות בזכאות האוכלוסיות הבאות:
    • תלמידים הלומדים במסגרות של החינוך המיוחד ‏או משולבים בכיתות (שילוב או רגילות) בחינוך הרגיל.
    • תלמידים הסובלים ממצבי בריאות מחלתיים או זקוקים להשגחה מונעת. לדוגמה: רגישות יתר למזון, ספחת (פסוריאזיס), סיסטיק פיברוזיס, מחלות מעי דלקתיות, איידס וילדים אחרי ‏ניתוחים, השתלות וטיפולים כימותרפיים. משרד החינוך הוציא חוזרים המפרטים כיצד על הצוות לנהוג במקרים אלו ובכל בי"ס צריך להיות מורה הבקיא בהגשת עזרה ראשונה.
    • ילדים הזקוקים לסיוע ב-ADL‏ (הלבשה, האכלה, ניידות, שימוש בשירותים - לרבות החלפת ‏חיתולים ושקיות סטומה).
    • ילדים המקבלים השתתפות במימון הסייעת מגורם אחר (כגון משרד החינוך או חברת ביטוח).‏

זכאות לסייעת בחופשת הקיץ

  • בהתאם להנחיות משרד החינוך שהועברו לרשויות המקומיות, תלמידים הזכאים לסייעת רפואית במהלך שנת הלימודים יקבלו סיוע זה גם בתקופת הפעילויות של חופשת הקיץ:
    • ילדי הגנים יקבלו את הסיוע במסגרת הקייטנות המופעלות בגני הילדים על-ידי הרשויות המקומיות במהלך כל חודש יולי.
    • תלמידי כיתות א' ו- ב' יקבלו את הסיוע במסגרת תכנית בתי הספר של החופש הגדול.

תהליך מימוש הזכות

  • יש לפנות למחלקת החינוך ברשות המקומית שבה נמצא המוסד החינוכי עם המסמכים הבאים:‏
    • חוות דעת רפואית עדכנית בצירוף טופס הנחיות לפעולות טיפוליות בזמן הלימודים‏.
    • דוח פסיכוסוציאלי מעו"ס המרפאה המטפלת בילד או עו"ס/פסיכולוג/יועצת חינוכית המכיר את ‏הילד והמשפחה.
    • אישור על קבלת גמלת ילד נכה.
  • יש לציין אם קיים מקור כספי נוסף להעסקת הסייעת לתלמיד (כגון משרד החינוך או הרווחה)‏.
  • הרשות המקומית תעביר את הבקשה למשרד החינוך, ולאחר מכן תתכנס ועדה בין משרדית של משרד החינוך, משרד הבריאות ומשרד הרווחה, שבה יוחלט על מספר שעות הסייעת לתלמיד.
  • משרד הבריאות ידאג להעברת התשלום לגזברות הרשות ‏המקומית. ‏
  • הרשות המקומית אחראית על העסקת הסייעת הרפואית.
  • יש לחדש את הפנייה מידי שנה ולצרף מסמכים עדכניים.

הדרכת הסייעת

  • הדרכת הסייעת תתבצע על-ידי מוסד רפואי מורשה ומוכר על-ידי משרד הבריאות, שבו מקבל התלמיד טיפול רפואי, וזאת בתיאום עם מנהלת הסיעוד במוסד הרפואי.
  • ההדרכה תינתן על ידי אחות מוסמכת, שתבדוק בתום ההדרכה את יכולתה של הסייעת.
  • האחות המדריכה והסייעת שעברה את ההדרכה יחתמו על אישור לגבי ביצוע ההדרכה (ראו בנספח לנוהל). האישור ייחתם ב- 4 עותקים: לסייעת, להורים, לרשות המקומית/מחלקת החינוך, ולתיוק בתיקו של הילד המטופל במוסד הרפואי.
  • על הרשות המקומית לוודא עם הסייעת טרם ההעסקה, כי האישור לגבי ההדרכה נמצא בידיה. אין להעסיק סייעת ללא אישור זה.

הגשת בקשה לשנת הלימודים תשע"ז

  • מועדי הגשת הבקשות לשנת הלימודים תשע"ז הם:
    • 03.04.2016 - 31.05.2016
    • 03.07.2016 - 15.07.2016
    • 01.09.2016 - 15.09.2016
    • 01.01.2017 - 15.01.2017
  • לא ניתן להגיש בקשות במועדים אחרים, למעט במקרים של תלמידים החולים בסוכרת נעורים.

חשוב לדעת

  • על הרשות המקומית להיערך למקרים שבהם הסייעת תיעדר לתקופה ממושכת (חופשת לידה, מחלה ממושכת, מילואים וכד'), ולדאוג לממלא/ת מקום.


ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים