(הוספת דוגמאות על-פי אתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות)
שורה 5: שורה 5:
 
| מידע2= הזכאות תקפה גם למלווה של האדם עם המוגבלות בתנאי שהוא נמצא בתור למען וביחד עם האדם עם המוגבלות
 
| מידע2= הזכאות תקפה גם למלווה של האדם עם המוגבלות בתנאי שהוא נמצא בתור למען וביחד עם האדם עם המוגבלות
 
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
 
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
| חשוב  = הזכאות אינה תקפה אם ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב או כאשר נקבעו נהלים שונים לגבי שירותים מסויימים (כגון נוהל בחדרי מיון שעל פיו יש לתת קדימות בתור למי שמצבו הרפואי מחייב טיפול דחוף)
+
| חשוב  = הזכאות אינה תקפה אם ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב, או כאשר התור נקבע מראש, או כאשר נקבעו נהלים שונים לגבי שירותים מסויימים (כגון נוהל בחדרי מיון שעל פיו יש לתת קדימות בתור למי שמצבו הרפואי מחייב טיפול דחוף)
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
שורה 34: שורה 34:
 
* הזכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור אינה חלה כאשר ההחלטה על מתן קדימות בתור מבוססת על נהלים ושיקולים הקשורים לאופיו של השירות.  
 
* הזכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור אינה חלה כאשר ההחלטה על מתן קדימות בתור מבוססת על נהלים ושיקולים הקשורים לאופיו של השירות.  
 
{{דוגמה| בחדרי מיון בבתי חולים קיים נוהל שעל פיו השירות יינתן תחילה למי שמצבם הרפואי מחייב טיפול דחוף.}}  
 
{{דוגמה| בחדרי מיון בבתי חולים קיים נוהל שעל פיו השירות יינתן תחילה למי שמצבם הרפואי מחייב טיפול דחוף.}}  
* בתור שנקבע מראש אין חובה לקדם אדם עם מוגבלות לפני מוזמנים אחרים (יחד עם זאת, בעת קביעת התור, היום והשעה לקבלת השירות ייקבעו תוך התחשבות באדם עם המוגבלות ובמוגבלותו).
+
* בתור שנקבע מראש אין חובה לקדם אדם עם מוגבלות לפני מוזמנים אחרים (עם זאת, בעת קביעת התור, היום והשעה לקבלת השירות ייקבעו תוך התחשבות באדם עם המוגבלות ובמוגבלותו).
 
* כאשר ההמתנה בתור נעשית במכונית, לא ניתן לקבל את השירות מבלי להמתין.
 
* כאשר ההמתנה בתור נעשית במכונית, לא ניתן לקבל את השירות מבלי להמתין.
 
{{דוגמה|כאשר האדם עם המוגבלות ממתין במכונית בתור בכניסה לגן לאומי או בתחנת דלק, הוא לא יהיה זכאי להיכנס לגן או לתדלק ללא המתנה.}}  
 
{{דוגמה|כאשר האדם עם המוגבלות ממתין במכונית בתור בכניסה לגן לאומי או בתחנת דלק, הוא לא יהיה זכאי להיכנס לגן או לתדלק ללא המתנה.}}  
שורה 49: שורה 49:
 
** '''גוף ציבורי'''- על-פי [https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/p214m2_001.htm#Seif5 סעיף 5 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות], בין הגופים הציבוריים נכללים: משרדי ממשלה (כולל כל היחידות הכפופות להם), הכנסת, צה"ל, [[משטרת ישראל]], רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות, ההסתדרות הציונית, [[הסוכנות היהודית]] וכן כל גוף אחר הנתון לביקורת המדינה בהתאם ל[[חוק מבקר המדינה]].
 
** '''גוף ציבורי'''- על-פי [https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/p214m2_001.htm#Seif5 סעיף 5 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות], בין הגופים הציבוריים נכללים: משרדי ממשלה (כולל כל היחידות הכפופות להם), הכנסת, צה"ל, [[משטרת ישראל]], רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות, ההסתדרות הציונית, [[הסוכנות היהודית]] וכן כל גוף אחר הנתון לביקורת המדינה בהתאם ל[[חוק מבקר המדינה]].
 
** '''מקום ציבורי'''- בהתאם ל[https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/p214m2_001.htm#Seif35 סעיף 19ז לחוק שוויון זכויות אנשים עם מוגבלויות], מקום ציבורי הוא מקום שניתן בו שירות לכלל האוכלוסייה או לחלק לא מסוים שלה.  
 
** '''מקום ציבורי'''- בהתאם ל[https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/p214m2_001.htm#Seif35 סעיף 19ז לחוק שוויון זכויות אנשים עם מוגבלויות], מקום ציבורי הוא מקום שניתן בו שירות לכלל האוכלוסייה או לחלק לא מסוים שלה.  
{{דוגמה|המקומות הבאים הם מקומות ציבוריים: סופרמרקט, סניף דואר, שמורת טבע.}}
+
{{דוגמה|
 +
* מקומות שבהם האדם עם המוגבלות או האדם המלווה אותו רשאי לבקש לקבל את השירות ללא המתנה בתור:
 +
** בתור לקבלת שירות בסניף הדואר.
 +
** בתור לרכישת תרופות בבית מרקחת.
 +
** בתור להוצאת דרכון במשרדי רשות האוכלוסין וההגירה.
 +
** בתור לקופה בסופרמרקט.}}
  
 
== תהליך מימוש הזכות == <!-- מוטמע ב-3 הערכים שמפורטים במי זכאי -->
 
== תהליך מימוש הזכות == <!-- מוטמע ב-3 הערכים שמפורטים במי זכאי -->

גרסה מ־21:00, 10 בדצמבר 2017

הקדמה:

אנשים עם מוגבלות שכלית, מוגבלות נפשית או אוטיזם זכאים, בהתאם לתנאים, לקבל שירות ציבורי ללא צורך להמתין בתור
הזכאות תקפה גם למלווה של האדם עם המוגבלות בתנאי שהוא נמצא בתור למען וביחד עם האדם עם המוגבלות
הזכאות אינה תקפה אם ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב, או כאשר התור נקבע מראש, או כאשר נקבעו נהלים שונים לגבי שירותים מסויימים (כגון נוהל בחדרי מיון שעל פיו יש לתת קדימות בתור למי שמצבו הרפואי מחייב טיפול דחוף)
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

על-פי תקנה 13 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית, מוגבלות נפשית או אוטיזם, זכאי לקבל שירות ציבורי ללא המתנה בתור.

  • הזכאות תקפה גם למלווה של אותו אדם, בתנאי שהוא נמצא בתור יחד איתו ולמענו.
דוגמה
ילד עם אוטיזם ואמו המגיעים לסניף דואר אינם צריכים להמתין בתור לקבלת השירות.
  • בנוסף, במקומות ציבוריים מסוימים שהכניסה אליהם היא בתשלום, ניתן פטור מהתשלום למלווה של האדם עם המוגבלות.
  • תעודות הנכה הותאמו לאוכלוסיות הזכאיות ונוסף על גביהן הכיתוב "פטור מהמתנה בתור ופטור מתשלום עבור מלווה", ללא פירוט של סוג המוגבלות או היקפה (ראו בסימון האדום):

תעודת נכה עם פטור.jpg

מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור

  • הזכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור אינה חלה כאשר ההחלטה על מתן קדימות בתור מבוססת על נהלים ושיקולים הקשורים לאופיו של השירות.
דוגמה
בחדרי מיון בבתי חולים קיים נוהל שעל פיו השירות יינתן תחילה למי שמצבם הרפואי מחייב טיפול דחוף.
  • בתור שנקבע מראש אין חובה לקדם אדם עם מוגבלות לפני מוזמנים אחרים (עם זאת, בעת קביעת התור, היום והשעה לקבלת השירות ייקבעו תוך התחשבות באדם עם המוגבלות ובמוגבלותו).
  • כאשר ההמתנה בתור נעשית במכונית, לא ניתן לקבל את השירות מבלי להמתין.
דוגמה
כאשר האדם עם המוגבלות ממתין במכונית בתור בכניסה לגן לאומי או בתחנת דלק, הוא לא יהיה זכאי להיכנס לגן או לתדלק ללא המתנה.
  • כאשר זמן ההמתנה בתור הוא קצר, אין חובה לספק לאדם עם מוגבלות את השירות ללא המתנה.
דוגמה
אם ישנו רק לקוח אחד שממתין בתור לפני האדם עם המוגבלות, והזמן שנדרש למתן השירות לאותו לקוח הוא קצר מאוד, אין חובה לתת קדימות לאדם עם המוגבלות.

מי זכאי?

מהו שירות ציבורי?

דוגמה
  • מקומות שבהם האדם עם המוגבלות או האדם המלווה אותו רשאי לבקש לקבל את השירות ללא המתנה בתור:
    • בתור לקבלת שירות בסניף הדואר.
    • בתור לרכישת תרופות בבית מרקחת.
    • בתור להוצאת דרכון במשרדי רשות האוכלוסין וההגירה.
    • בתור לקופה בסופרמרקט.

תהליך מימוש הזכות

  • בעת העמידה בתור על האדם עם המוגבלות או האדם המלווה לגשת לאחראי על התור ולבקש לקבל את השירות ללא תור.
  • האחראי על התור רשאי לבקש לראות את תעודת הנכה, כדי לוודא את זכאותו של האדם לקבל שירות ללא תור.
  • ייתכן שתידרש בנוסף תעודה מזהה נושאת תמונה (כגון תעודת זהות), במקרים שבהם תעודת הנכה היא ללא תמונה.

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים