מ (רבקה ניר העביר את הדף קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות לשם [[פטור מהמתנה בתור במקומות ציבוריים לאנשים עם מוגבלות נפשי...)
שורה 30: שורה 30:
 
* על גבי תעודות הנכה של אנשים עם [[מוגבלות שכלית התפתחותית (פיגור שכלי)|מוגבלות שכלית]], [[מתמודדי נפש|מוגבלות נפשית]] או [[אוטיסטים|אוטיזם]] נוסף הכיתוב "פטור מהמתנה בתור ופטור מתשלום עבור מלווה", ללא פירוט של סוג המוגבלות או היקפה (ראו בסימון האדום):
 
* על גבי תעודות הנכה של אנשים עם [[מוגבלות שכלית התפתחותית (פיגור שכלי)|מוגבלות שכלית]], [[מתמודדי נפש|מוגבלות נפשית]] או [[אוטיסטים|אוטיזם]] נוסף הכיתוב "פטור מהמתנה בתור ופטור מתשלום עבור מלווה", ללא פירוט של סוג המוגבלות או היקפה (ראו בסימון האדום):
 
[[קובץ:תעודת נכה עם פטור.jpg|220px]]
 
[[קובץ:תעודת נכה עם פטור.jpg|220px]]
 
+
== מי זכאי? ==
 +
* ילד או בוגר עם [[מוגבלות שכלית התפתחותית (פיגור שכלי)|מוגבלות שכלית]], [[מתמודדי נפש|מוגבלות נפשית]] או [[אוטיסטים|אוטיזם]].
 +
* לפרטים על תנאי הזכאות הספציפיים של אוכלוסיות הזכאים השונות ראו:
 +
** [[פטור מהמתנה בתור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות שכלית]]
 +
** [[פטור מהמתנה בתור במקומות ציבוריים לאדם עם לקות נפשית]]
 +
** [[פטור מהמתנה בתור במקומות ציבוריים לאדם על הספקטרום האוטיסטי]]
 
== מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור == <!-- מוטמע ב-3 הערכים שמפורטים במי זכאי -->
 
== מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור == <!-- מוטמע ב-3 הערכים שמפורטים במי זכאי -->
 
* הזכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור אינה חלה כאשר ההחלטה על מתן קדימות בתור מבוססת על נהלים ושיקולים הקשורים לאופיו של השירות.  
 
* הזכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור אינה חלה כאשר ההחלטה על מתן קדימות בתור מבוססת על נהלים ושיקולים הקשורים לאופיו של השירות.  
שורה 39: שורה 44:
 
* כאשר זמן ההמתנה בתור הוא קצר, אין חובה לספק לאדם עם מוגבלות את השירות ללא המתנה.
 
* כאשר זמן ההמתנה בתור הוא קצר, אין חובה לספק לאדם עם מוגבלות את השירות ללא המתנה.
 
{{דוגמה| אם ישנו רק לקוח אחד שממתין בתור לפני האדם עם המוגבלות, והזמן שנדרש למתן השירות לאותו לקוח הוא קצר מאוד, אין חובה לתת קדימות לאדם עם המוגבלות.}}
 
{{דוגמה| אם ישנו רק לקוח אחד שממתין בתור לפני האדם עם המוגבלות, והזמן שנדרש למתן השירות לאותו לקוח הוא קצר מאוד, אין חובה לתת קדימות לאדם עם המוגבלות.}}
== מי זכאי? ==
 
* ילד או בוגר עם [[מוגבלות שכלית התפתחותית (פיגור שכלי)|מוגבלות שכלית]], [[מתמודדי נפש|מוגבלות נפשית]] או [[אוטיסטים|אוטיזם]]. למידע נוסף על אוכלוסיות הזכאים ראו:
 
** [[פטור מהמתנה בתור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות שכלית]]
 
** [[פטור מהמתנה בתור במקומות ציבוריים לאדם עם לקות נפשית]]
 
** [[פטור מהמתנה בתור במקומות ציבוריים לאדם על הספקטרום האוטיסטי]]
 
  
 
== מהו שירות ציבורי? == <!-- מוטמע ב-3 הערכים שמפורטים במי זכאי -->
 
== מהו שירות ציבורי? == <!-- מוטמע ב-3 הערכים שמפורטים במי זכאי -->

גרסה מ־12:33, 19 במרץ 2019

הקדמה:

אנשים עם מוגבלות שכלית, מוגבלות נפשית או אוטיזם זכאים, בהתאם לתנאים, לקבל שירות ציבורי ללא צורך להמתין בתור
הזכאות תקפה גם למלווה של האדם עם המוגבלות בתנאי שהוא נמצא בתור למען וביחד עם האדם עם המוגבלות
הזכאות אינה תקפה אם ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב, או כאשר התור נקבע מראש, או כאשר נקבעו נהלים שונים לגבי שירותים מסויימים (כגון נוהל בחדרי מיון שעל פיו יש לתת קדימות בתור למי שמצבו הרפואי מחייב טיפול דחוף)


על-פי תקנה 13 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית, מוגבלות נפשית או אוטיזם, זכאי לקבל שירות ציבורי ללא המתנה בתור.

  • הזכאות תקפה גם למלווה של אותו אדם, בתנאי שהוא נמצא בתור יחד איתו ולמענו.
דוגמה
ילד עם אוטיזם ואמו המגיעים לסניף דואר אינם צריכים להמתין בתור לקבלת השירות.

תעודת נכה עם פטור.jpg

מי זכאי?

מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור

  • הזכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור אינה חלה כאשר ההחלטה על מתן קדימות בתור מבוססת על נהלים ושיקולים הקשורים לאופיו של השירות.
דוגמה
בחדרי מיון בבתי חולים קיים נוהל שעל פיו השירות יינתן תחילה למי שמצבם הרפואי מחייב טיפול דחוף.
  • בתור שנקבע מראש אין חובה לקדם אדם עם מוגבלות לפני מוזמנים אחרים (עם זאת, בעת קביעת התור, היום והשעה לקבלת השירות ייקבעו תוך התחשבות באדם עם המוגבלות ובמוגבלותו).
  • כאשר ההמתנה בתור נעשית במכונית, לא ניתן לקבל את השירות מבלי להמתין.
דוגמה
כאשר האדם עם המוגבלות ממתין במכונית בתור בכניסה לגן לאומי או בתחנת דלק, הוא לא יהיה זכאי להיכנס לגן או לתדלק ללא המתנה.
  • כאשר זמן ההמתנה בתור הוא קצר, אין חובה לספק לאדם עם מוגבלות את השירות ללא המתנה.
דוגמה
אם ישנו רק לקוח אחד שממתין בתור לפני האדם עם המוגבלות, והזמן שנדרש למתן השירות לאותו לקוח הוא קצר מאוד, אין חובה לתת קדימות לאדם עם המוגבלות.

מהו שירות ציבורי?

דוגמה
מקומות שבהם האדם עם המוגבלות או האדם המלווה אותו רשאי לבקש לקבל את השירות ללא המתנה בתור:
  • בתור לקבלת שירות בסניף הדואר.
  • בתור לרכישת תרופות בבית מרקחת פרטי (לא של קופת חולים).
  • בתור להוצאת דרכון במשרדי רשות האוכלוסין וההגירה.
  • בתור לקופה בסופרמרקט.

תהליך מימוש הזכות

  • המוסד לביטוח לאומי שולח לזכאים תעודת נכה עם הכיתוב "פטור מהמתנה בתור ופטור מתשלום עבור מלווה".
  • בעת העמידה בתור על האדם עם המוגבלות או האדם המלווה לגשת לאחראי על התור ולבקש לקבל את השירות ללא תור.
  • האחראי על התור רשאי לבקש לראות את תעודת הנכה, כדי לוודא את זכאותו של האדם לקבל שירות ללא תור.
  • האחראי על התור אינו רשאי לשאול את האדם עם המוגבלות (או את מלווהו), איזו מוגבלות יש לו.
  • ייתכן שתידרש בנוסף תעודה מזהה נושאת תמונה (כגון תעודת זהות), במקרים שבהם תעודת הנכה היא ללא תמונה.
    • לשאלות ובירורים על הזכאות לתעודת נכה הנושאת את הכיתוב לגבי הפטור מהמתנה, יש לפנות אל המוסד לביטוח לאומי.
    • לשאלות ובירורים על השימוש בתעודת הנכה הנושאת את הכיתוב (כגון מקומות שמחויבים לכבד את התעודה), יש לפנות אל נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
טיפ
  • לפי פסיקת בית המשפט, נותן השירות הציבורי מחויב לספק לפחות עמדה אחת או קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאדם עם מוגבלות.
  • נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד לצורך מתן שירות זה, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו.
  • לקריאת פסק הדין בנושא זה.

חשוב לדעת

פסקי דין

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים