שרון הורנשטיין (שיחה | תרומות) (מחיקת התיחסות לבית מרקחת) |
מ (עדכון שם הערך באנגלית) |
||
(2 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 44: | שורה 44: | ||
* מקרים נוספים שהזכאות אינה תקפה בהם: | * מקרים נוספים שהזכאות אינה תקפה בהם: | ||
** כאשר ממתינים בתור לתחבורה ציבורית | ** כאשר ממתינים בתור לתחבורה ציבורית | ||
− | ** כאשר ממתינים בתור | + | ** כאשר ממתינים בתור במקום שניתן בו שירות רפואי |
{{ הערת עריכה | הערה=הפרטים על תחבורה ציבורית ושירות רפואי הם על פי מייל של עו"ד מיכל רלר קציר מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הועבר לקיפר) | חתימה=[[משתמש:רבקה ניר|רבקה ניר]] ([[שיחת משתמש:רבקה ניר|שיחה]]) 21:04, 10 ביוני 2019 (IDT)}} | {{ הערת עריכה | הערה=הפרטים על תחבורה ציבורית ושירות רפואי הם על פי מייל של עו"ד מיכל רלר קציר מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הועבר לקיפר) | חתימה=[[משתמש:רבקה ניר|רבקה ניר]] ([[שיחת משתמש:רבקה ניר|שיחה]]) 21:04, 10 ביוני 2019 (IDT)}} | ||
שורה 53: | שורה 53: | ||
{{דוגמה|1='''מקומות שבהם האדם עם המוגבלות או האדם המלווה אותו רשאי לבקש לקבל את השירות ללא המתנה בתור:''' | {{דוגמה|1='''מקומות שבהם האדם עם המוגבלות או האדם המלווה אותו רשאי לבקש לקבל את השירות ללא המתנה בתור:''' | ||
* בתור לקבלת שירות בסניף הדואר. | * בתור לקבלת שירות בסניף הדואר. | ||
− | * בתור לרכישת תרופות בבית מרקחת פרטי | + | * בתור לרכישת תרופות בבית מרקחת פרטי. |
* בתור להוצאת דרכון במשרדי רשות האוכלוסין וההגירה. | * בתור להוצאת דרכון במשרדי רשות האוכלוסין וההגירה. | ||
* בתור לקופה בסופרמרקט.}} | * בתור לקופה בסופרמרקט.}} | ||
שורה 91: | שורה 91: | ||
== חקיקה ונהלים == | == חקיקה ונהלים == | ||
* [http://www.nevo.co.il/law_html/law01/500_865.htm#Seif13 תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013] - תקנה 13. | * [http://www.nevo.co.il/law_html/law01/500_865.htm#Seif13 תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013] - תקנה 13. | ||
− | * [ | + | * [https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/p214m2_001.htm#Seif40 חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות] - סעיפים 5, 19ז, 19י, 19יב(י), התוספת הראשונה, התוספת השנייה. |
<!-- | <!-- | ||
שורה 108: | שורה 108: | ||
[[ar:حصول ذوو الإعاقات على خدمات الأماكن العامة دون الإنتظار في الطابور]] | [[ar:حصول ذوو الإعاقات على خدمات الأماكن العامة دون الإنتظار في الطابور]] | ||
− | [[en: | + | [[en:Individuals with Intellectual or Mental Disabilities or with Autism are Exempt from Standing In Line in Public Places]] |
גרסה אחרונה מ־19:17, 27 בינואר 2020
הקדמה:
אנשים עם מוגבלות שכלית, מוגבלות נפשית או אוטיזם, זכאים לקבל שירות ציבורי ללא צורך להמתין בתור, אם ברשותם תעודת נכה מהמוסד לביטוח לאומי או ממשרד הביטחון המציינת את הזכאות
הזכאות תקפה גם למלווה של האדם עם המוגבלות בתנאי שהוא נמצא בתור למען וביחד עם האדם עם המוגבלות
הזכאות אינה תקפה אם ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב או כאשר מדובר בתור שניתן לקבוע מראש, וכן במקרים נוספים שיפורטו בהמשך
נשים בהריון ואזרחים ותיקים מעל גיל 80 זכאים אף הם לקבלת שירות במקומות ציבוריים מסוימים ללא המתנה בתור
למידע נוסף, ראו באתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
על-פי תקנה 13 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית, מוגבלות נפשית או אוטיזם, זכאי לקבל שירות ציבורי ללא המתנה בתור.
- הזכאות תקפה גם למלווה של אותו אדם, בתנאי שהוא נמצא בתור יחד איתו ולמענו.
ילד עם אוטיזם ואמו המגיעים לסניף דואר אינם צריכים להמתין בתור לקבלת השירות.
- בנוסף, במקומות ציבוריים מסוימים שהכניסה אליהם היא בתשלום, ניתן פטור מהתשלום למלווה של האדם עם המוגבלות.
- על גבי תעודות הנכה של אנשים עם מוגבלות שכלית, מוגבלות נפשית או אוטיזם נוסף הכיתוב "פטור מהמתנה בתור ופטור מתשלום עבור מלווה", ללא פירוט של סוג המוגבלות או היקפה.
מי זכאי?
- ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית, מוגבלות נפשית או אוטיזם, שהוא בעל תעודת נכה מהמוסד לביטוח לאומי או ממשרד הביטחון, שמצוינת עליה הזכאות לפטור מתור.
- לפרטים על תנאי הזכאות הספציפיים לאוכלוסיות הזכאים השונות ראו:
מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור
- בתור שניתן לקבוע מראש אין חובה לקדם אדם עם מוגבלות לפני מוזמנים אחרים (למשל: בתור למספרה). עם זאת, בעת קביעת התור, היום והשעה לקבלת השירות ייקבעו תוך התחשבות באדם עם המוגבלות ובמוגבלותו.
- כאשר ההמתנה בתור נעשית במכונית, לא ניתן לקבל את השירות מבלי להמתין.
כאשר האדם עם המוגבלות ממתין במכונית בתור בכניסה לגן לאומי או בתחנת דלק, הוא לא יהיה זכאי להיכנס לגן או לתדלק ללא המתנה.
- כאשר זמן ההמתנה בתור הוא קצר, אין חובה לספק לאדם עם מוגבלות את השירות ללא המתנה.
אם ישנו רק לקוח אחד שממתין בתור לפני האדם עם המוגבלות, והזמן שנדרש למתן השירות לאותו לקוח הוא קצר מאוד, אין חובה לתת קדימות לאדם עם המוגבלות.
- מקרים נוספים שהזכאות אינה תקפה בהם:
- כאשר ממתינים בתור לתחבורה ציבורית
- כאשר ממתינים בתור במקום שניתן בו שירות רפואי
מהו שירות ציבורי?
- על-פי סעיף 19י לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שירות ציבורי הוא שירות הניתן על-ידי גוף ציבורי או במקום ציבורי:
- גוף ציבורי- על-פי סעיף 5 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, בין הגופים הציבוריים נכללים: משרדי ממשלה (כולל כל היחידות הכפופות להם), הכנסת, צה"ל, משטרת ישראל, רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות, ההסתדרות הציונית, הסוכנות היהודית וכן כל גוף אחר הנתון לביקורת המדינה בהתאם לחוק מבקר המדינה.
- מקום ציבורי- בהתאם לסעיף 19ז לחוק שוויון זכויות אנשים עם מוגבלויות, מקום ציבורי הוא מקום שניתן בו שירות לכלל האוכלוסייה או לחלק לא מסוים שלה.
מקומות שבהם האדם עם המוגבלות או האדם המלווה אותו רשאי לבקש לקבל את השירות ללא המתנה בתור:
- בתור לקבלת שירות בסניף הדואר.
- בתור לרכישת תרופות בבית מרקחת פרטי.
- בתור להוצאת דרכון במשרדי רשות האוכלוסין וההגירה.
- בתור לקופה בסופרמרקט.
תהליך מימוש הזכות
- לזכאים נשלחת תעודת נכה עם הכיתוב "פטור מהמתנה בתור ופטור מתשלום עבור מלווה" (ראו בסימון האדום):
- בעת העמידה בתור על האדם עם המוגבלות או האדם המלווה לגשת לאחראי על התור ולבקש לקבל את השירות ללא תור.
- האחראי על התור רשאי לבקש לראות את תעודת הנכה, כדי לוודא את זכאותו של האדם לקבל שירות ללא תור.
- האחראי על התור אינו רשאי לשאול את האדם עם המוגבלות (או את מלווהו), איזו מוגבלות יש לו.
- ייתכן שתידרש בנוסף תעודה מזהה נושאת תמונה (כגון תעודת זהות), במקרים שבהם תעודת הנכה היא ללא תמונה.
- לשאלות ובירורים על הזכאות לתעודת נכה הנושאת את הכיתוב לגבי הפטור מהמתנה, יש לפנות אל המוסד לביטוח לאומי, או לאגף שיקום נכים במשרד הביטחון אם מדובר בנכה צה"ל.
- לשאלות ובירורים על השימוש בתעודת הנכה הנושאת את הכיתוב (כגון מקומות שמחויבים לכבד את התעודה), יש לפנות אל נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
- לפי פסיקת בית המשפט, נותן השירות הציבורי מחויב לספק לפחות עמדה אחת או קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאדם עם מוגבלות.
- נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד לצורך מתן שירות זה, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו.
- לקריאת פסק הדין בנושא זה.
חשוב לדעת
- נשים בהריון ואזרחים ותיקים מעל גיל 80 זכאים אף הם לקבלת שירות במקומות ציבוריים מסוימים ללא המתנה בתור (אך לאדם עם המוגבלות תינתן קדימות בתור על-פניהם, אם השירות ניתן במקום שיש לו זכאות לפטור). למידע נוסף ראו:
פסקי דין
ארגוני סיוע
גורמי ממשל
חקיקה ונהלים
- תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013 - תקנה 13.
- חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות - סעיפים 5, 19ז, 19י, 19יב(י), התוספת הראשונה, התוספת השנייה.