מ (החלפת טקסט – "* [http://www.nevo.co.il/law_html/law01/500_865.htm#Seif13 תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013] - תקנה 13" ב־"* [https://he.wikisource.org/wiki/תקנות_שוויון_זכויות_לאנשים_עם_מוגבלות_(התאמות_נגישות_לשירות)#סעיף_13 תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013] - תקנה 13")
שורה 56: שורה 56:
  
 
== חקיקה ונהלים ==
 
== חקיקה ונהלים ==
* [http://www.nevo.co.il/law_html/law01/500_865.htm#Seif13 תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013] - תקנה 13.
+
* [https://he.wikisource.org/wiki/תקנות_שוויון_זכויות_לאנשים_עם_מוגבלות_(התאמות_נגישות_לשירות)#סעיף_13 תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013] - תקנה 13.
 
* [[חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]] - סעיפים 5, 19ז, 19י, 19יב(י), התוספת הראשונה, התוספת השנייה.
 
* [[חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]] - סעיפים 5, 19ז, 19י, 19יב(י), התוספת הראשונה, התוספת השנייה.
 
* [[חוק הביטוח הלאומי]]
 
* [[חוק הביטוח הלאומי]]

גרסה מ־20:40, 13 ביוני 2022

הקדמה:

אדם הנמצא על הספקטרום האוטיסטי בעל תעודת נכה זכאי, בהתאם לתנאים, לקבל שירות ציבורי ללא צורך להמתין בתור
הזכאות תקפה גם למלווה של אותו אדם, בתנאי שהוא נמצא בתור יחד איתו ולמענו
הזכאות אינה תקפה אם ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב או כאשר התור נקבע מראש, וכן במקרים נוספים שיפורטו בהמשך


תקנה 13 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות) קובעת זכאות לקבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים למספר אוכלוסיות, ובהן ילדים ובוגרים בעלי תעודת נכה הנמצאים על הרצף האוטיסטי.

  • הזכאות תקפה גם למלווה של אותו אדם, בתנאי שהוא נמצא בתור יחד איתו ולמענו.
דוגמה
ילד הנמצא על הרצף האוטיסטי ואמו מגיעים לסניף דואר ואינם צריכים להמתין בתור הארוך לקבלת השירות.

מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור

מי זכאי?

מהו שירות ציבורי?

תהליך מימוש הזכות

  • לזכאים נשלחת תעודה שכתוב עליה "פטור מהמתנה בתור".
  • כאשר מגיעים למקום עם תור, הזכאים או מי שמלווה אותם צריכים לגשת לאחראי על התור ולבקש לקבל את השירות בלי להמתין.
  • האחראי על התור רשאי לבקש לראות את התעודה כדי לוודא שיש זכאות לקבל את השירות בלי להמתין.
  • אם הזכאים הם מעל גיל 16 האחראי רשאי לבקש גם תעודה מזהה שלהם עם תמונה (כגון תעודת זהות).
  • לאחראי על התור אסור לשאול את הזכאים (או את מי שמלווה אותם) איזו מוגבלות יש להם.
  • נותן השירות רשאי לקבוע נהלים שיאפשרו את מימוש הזכאות באופן מכבד. נותני שירות שקבעו נהלים יפרסמו וינגישו אותם כפי שמפורט בתקנה 34 (כולל פרסום באתר של נותן השירות- אם קיים).
טיפ
  • לפי פסיקת בית המשפט, נותן השירות הציבורי מחויב לספק לפחות עמדה אחת או קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאנשים עם מוגבלות.
  • נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד עם שירות ללא המתנה בתור חייב להציב שילוט מתאים, גדול וברור שמפנה לקופה זו.
  • לקריאת פסק הדין בנושא זה.

חשוב לדעת

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים